Vauva-arki <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei mites teillä muilla, onko menkat alkaneet jo säännöllisesti? Imetän edelleen ja nyt tuli jo toiset menkat, kierto on 29 päivää. Menkat alko eilen ja samalla vauvasta tuli ihan mahoton ja sama homma jatkunu tänään. Tuosta kärtyämisestä ei tuu loppua! Kaikki on noin niinkö periaatteessa hyvin mutta tyttö vaan vinkuu. Muistan hämärästi jostain lukeneeni että menkat vois vaikuttaa vauvanki mielialaan mutta olikohan se unta xD

On alkanu, välissä söin minipillereitä, mut yhistin ne maidon herumisen vaikeuteen ja muutenkin maidon vähenemiseen joten lopetin. Sen jälkeen tullu normaalisti taas

Menkat vaikuttaa herumiseen mutta en ole kuullut, että ne suoranaisesti vaikuttaisi vauvan mielialaan!
Meillä taitaa nyt alkaa päivisin pullolla syötöt (pumpattua) ja öisin tissiä. Eilisestä lähtien poika kieltäytynyt tissistä, oli pakko antaa ruiskullä suuhun sitö maitoa kun ei haluttu pullolla antaa, että sitten haluaisi vielä tissiä. Nyt oli pakko luovuttaa, ei jaksa tapella. Tärkeintä, että söisi yöllä vielä ja takaisi hyvän maidontuotannon. Ja tietty tärkeintä, että poitsu olisi tyytyväinen. Joutui rassu eilen niin huutamaan, kun tyhmä tissi tuli naaman eteen. Yöllä sitten kyllä kelpas.

Mulla alkoi menkat heti kun jälkivuoto loppui. Oon kuullut että menkat vaikuttais maidon makuun, voisko kärttyisyys johtua siitä? Myös hidas heruminen voi harmittaa.

Meillä lakkoili tissillä kans. Nyt loppunu. Oli muutaminakin päivinä tuntikausia syömättä. En yrittänyt pullolla tms.
Luulis ettei edistä rinnan hyväksymistä, että korvataan se toisella.

Mulla on ollut jo 3 menkat ja ihan normi kierto 28pvää! Mäkin olen kuullut että menkkojen aikaan maidon maku saattaa muuttua, mutta mitään kokemusta minulla ei tästä ole kun en ole koskaan kauaa imettänyt.

Mulla ei ole vielä menkat alkanu (hyvä vaan). Suoranaista tissikieltäytyjää ei ole ollut, mutta muutamana päivänä söi selvästi vähemmän. Nyt taas aika normaalisti syö. Ja öisin tosiaan otti sitten sen mitä ei päivällä imenyt :/

Mites teillä muilla hoidetaan päiväunille nukuttamiset? Meillä poika nukkuu päivisin vain ja ainoastaan joko autossa tai vaunuissa. Mikään muu ei kelpaa. Haluaisin opettaa että päivälläkin voi nukkua sängyssä, mutta miten?! Jos yritän nukuttaa sisällä sänkyyn, niin alkaa ihan hillitön raivoaminen. Esim eilen olin itse väsynyt ja ajattelin että nukutaampa päikkärit yhdessä pojan kanssa. Annoin tissiä ja otin kainaloon, haaveena saada nukkua tuhiseva vauva kainalossa tunnin verran. Noh, haaveeksi jäi. Poika veti aivan tajuttomat raivarit, eikä auttanut muu kuin viedä parvekkeelle vaunuihin nukkumaan. Sinne nukahti sitten muutamassa minuutissa... Mitäs sitten kun poika kasvaa ulos vaunokopasta, miten ihmeessä mä sitten sen nukutan??:eek: Yöunille osaa nukahtaa ihan hyvin kun otetaan iltavelli ja laitetaan pimennysverho. Voin jättää tuolloin yksin pinnikseen ja poika nukahtaa omia aikojaan viimeistään 10min päästä. Voi kun tämä toimisi päivälläkin!:rolleyes:

Me ollaan siirrytty jo rattaisiin, kun neidillä meni hermot makuuasentoon. Pidän selkänojaa puoli-istuvassa asennossa, siinä viihtyy hereillä ja nukkuessa. Ja tosiaan helpoiten nukahtaa rattaisiin päivällä..

Rattaissa meillä nukku esikoinen päikkärit ekay 1,5 vuotta. Voihan rattaisiin nukuttaa sisällekki jos ei halua ulos laittaa... meillä poika nukahtaa päiväunille aikamoisen huudon jälkeen vaunuihin. Pitkät päikkärit on monesti vähä katkonaiset ja pitää välillä käydä nukuttaan uudelleen.. tuon takia on omat päiväunet vähä mahottomia kun just ku on saanu unen, niin pitää lähtä oven rakoon hyssytteleen... mut eiköhän tuoki joskus lopu. Kolmannet unet nukkuu yleensä sisällä vaunuissa tai sängyssä, mutta niille nukahtaa yleensä tissille ja laitan nukkuvana sänkyyn.
Voihan se olla että teilläki I-P nukutaan vielä omaan sänkyyn jossain vaiheessa helpostikki... välillä vaan testaa?.. Meillä ei tuo vanhenpi oo nukkunu koskaan oikeen viereen... oon samalla lailla haaveillu päikkäreistä vierekkäin mutta tuo vaatii oman rauhan että rauhottuu:)

Meillä nukahdetaan vaan tissille tai vaunuihin. Jossain vaiheessa täytyy alkaa unikoulut. Sit kun lopetan imetyksen.. Välillä tosin kokeilen ottaa tissin pois suusta ennen kuin täysin nukkuu. Joskus onnistun siinä mut yleensä alkaa huuto.

Meillä nukkuu myös parhaiten vaunuihin ulos,riittää että tyrkkään vaunut pihalle ja sinne tyttö nukahtaa itsekseen!:grin Toiset lyhyemmät päikkärit illalla nukkuu sohvalla tai sisällä vaunuissa ja yöunille nukahtaa edelleen itsekseen pinnasänkyyn,luojan kiitos että on näin helposti nukahtavaa sorttia! Kaikki mun lapset ei todellakaan ole nukahtanut näin hyvin,et ihan hyvä kun edes 1 neljästä :) Joo ja vaunukoppa on ollut poissa käytöstä kohta kuukauden,hyvin kelpaa rattaissakin köllötellä :)

Ilona nukahtaa myös vaunuissa mieluiten liikkeeseen, heti kun vauhti pysähtyy, avaa silmät. Toisaalta Ilona myös nukkuu sängyssä yhdet päikkärit ja saattaa vielä joskus nukahtaa sitteriinkin jos on makuuasennossa ja mä heilutan niitä. Vaunukoppa meilläkin otettiin pois kun rupes kenottamaan siellä, ei tullut enää makaamisesta mitään :)

Meilläkin päiväunet nukutaan vaunuissa ja nimenomaan ulkona. Joskus harvoin saatan heijata pojan uneen sylissä ja siirtää sitten nukkuvana pinnasänkyyn, mutta ei kyllä nukahda sinne itse. Yöunille kyllä nukahtaa pinnikseen ihan suosiolla. Protestoikohan tuo päivällä pinniksessä, kun luulee joutuvansa taas yöunille, en tiedä. Sisällä ei nukahda vaunuihin mutta joskus saattaa nukahtaa äkkiäkin tuohon meidän luhtikäytävälle, ettei tarvitse ulos asti mennäkään. Tahtoisin niin opettaa pojan nukkumaan päikkärit pinniksessä mutta tällä hetkellä ei riitä motivaatio siihen huutorumbaan enkä usko pojan vielä olevan valmiskaan. Katsotaan kesällä sitten uudestaan, jos ei siihen mennessä opi.

Meillä mennyt nyt muutama yö paremmin kuin ennen. En uskalla vielä hehkuttaa mutta ihan selkeä muutos havaittavissa. Yhtenä yönä herättiin vain kaksi kertaa! :happy093

Me käytiin tänään ekalla vauvahieronta tunnilla, koitetaan nyt tämäkin jos olisi apua vatsan toimintaan.. ainakin näytti rentouttavan kun meinas tulla uni kesken kaiken tytölle :)

Takaisin