Vauva-arki <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä alotin silleen että sekotin 50ml maitoa ja 20ml velliä ja siitä pikkuhiljaa lisäsin vellin määrää. Pääsin 30ml maitoa ja 40ml velliä sekitukseen kunnes en enää jaksanu. Meilläki syötiin kauhean kiukuttelun jälkeen 10ml-40ml vaan. Siitäki luultavasti puolet ympäri naamaa. :D

Meillä syödään päivällä noin 4 tunnin välein tai harvemminkin joskus. Pitäisiköhän kokeilla tuota että syöttää vähintään 3 tunnin välein päivällä, onko joillakin huomattu vaikutusta syöttövälien pituudesta yöuniin? Citruksella vissiin ainakin hyvin toimiva :)

Käytiin vauvan kanssa lastenlääkärillä ja saatiin vahva epäily refluksista. Oireina mm. selinmakuulla voimakas kaarelle vääntäytyminen+voimakas itku, runsas puklailu, virka-yskä, vatsavaivat --> kitinä -->vaikeus rauhoittua päiväunille. Kokeillaan nyt kaksi viikkoa lääkettä ja asentohoitoa. Syönnin jälkeen pitäisi vauvaa pitää vatsallaan noin puoli tuntia ja se tuntuu ihan mahdottomalta ajatukselta, kun tyttö alkaa yleensä viimeistään 10min jälkeen raivota, vaikka olisi mitä pyyherullia tai tyynyjä tukemassa... :/

Meillä ei tyttö suostu nukkumaan enää kunnon päiväunia ulkona, heti kun vaunut pysähtyy niin tyttö herää eikä nukahda enää. Sit on hyvä vähän kiukutella äitille kun on väsynyt :happy:

Onko jollain kokemusta vastaavasta tai osaisiko muuten antaa jotain neuvoja? :)

Meillä on tyttö kohta 4kk ja lähes joka ilta nukkumaan mennessä itkee tunnin verran ihan kuin olisi vatsakipuja. On nyt 3 viikkoa suunnilleen saanut illalla velliä mutta en tiedä johtuisiko siitä kun ei aluksi ollut mitään. Joskus saattaa nukahtaa pullolle ja nukkuu tunnin jonka jälkeen herää itkemään ja joskus taas itku alkaa heti kun laittaa sänkyyn.

Meidän vauva tänään jo 4kk!! <3 Aika kuluu nopeasti!!

Edit. Ja muuten aika hauska "muistisääntö" että jouluna täyttää vuosia (21.12) ja juhannuksena puolikkaita. Luulis isänkin muistavan synttärit helposti! ;)

heis meillä oli nettipimento täällä melkei 3kk... neiti on 4kk 4pvä hurja kääntyileen ja jutteleen omalla kielellä, on muutama sanaki tullu mitä on kuullu multa todella usein. meille annettii reflux diagnoosi ja resepti lääkkeeseen, vähä aikaa käytettii ja sit lopetettii, eipä ol tarvittu. tyttö oli talvella osastolla "flunssan" takia mikä on selvä allergia mut mua ei kuunneltu, kotiutin tytön samana päivänä ku vietii sinne koska siel oli vauvoi kuollu osastolla jotka oli viety sinne flunssan takia. no eipä ol tyttö sen koommin ol sairaalan lähelläkää ollu koska tyttö on kunnossa alhamdulillah. pelkällä rintamaidolla mennää ku sitä riittää, sit ku 6kk ni alotetaa soseiden maistelu inshaAllah.

Tervetuloa takaisin Gatusa! :) Onko Citrus kadonnut linjoilta kokonaan? Oli niin mukava kuulla kaksosten elämästä.

Ilona täyttää ensi viikolla jo 5kk! Ja vappuna mun esikoinen 18v!! Aika hurjaa :eek::grin Ilonalla on johonkin kauhea kiire. Hassua kuinka alussa ei viihtynyt yhtään masullaan ja nyt ei viihdy enää yhtään selällään. Kääntyy välittömästi selälleen ja yrittää ryömiä! Mä olen vielä pulassa sen kanssa jos aikaisin liikkeelle lähtee :bored: :happy:

Muokattu viimeksi:
kiva huomata että on kaivattu :) tääl neiti selällää ois kovast menossa ja pitäs aina päästä vipeltää jonnee ku jalat ja kädet käy sen ku kerkeää mut ei pääs eteepäin. laita vatsallee ni kierähtää selällee suoraan ja jotenki oudost sängyssä vaihtaa aseman sängyn leveyssuuntaa että äiti on lähellä pudota sängystä. jos haluaa kulla sadun ni sanoo suoraan kirja ja sit on hiljaa ku äiti lukee.

Hei täältäkin, piiiitkästä aikaa!
Olen kyllä säännöllisen epäsäännöllisesti käynyt lukemassa teidän kuulumisia, mutta iteltä on kirjottelu jäänyt kiireessä.

Täällä siis pikkuneiti on nyt 4kk ja 2vkoa, touhua riittää, sekä äidill että tyttärellä! Tyttö on kovasti lähdössä liikkeelle ja kääntyykin jo masulleen. Juttujakin tulee kovasti ja hän myös tykkää kun kirjaa luetaan.

Ensimmäiset kolme kuukautta nukuttiin hyvin. Päivisin kahet - kolmet päikkärit ja yöllä 1-2 heräämistä. Nyt on sitten varmaan ne kuuluista 4kk hulinat menossa, kun päikkärit nukutaan millon sattuu ja yöt on tosi rauhattomia! Viime yönä herättiin n. puolentunnin välein, eikä rauhotu muuten kuin tissille. Turhauttavaa ja kun väsymyksen lisäksi kroppa on ihan rusinana! Selkä, niskat ja pakarat ihan jumissa kun tuota tutin virkaa pitää toimittaa... Meillä ei siis huolita tuttia ollenkaan.

Muuten arki on rullannut ihan mukavasti. En keksi mitään ihanampaa kuin äitiys ja tuon pienen suloisuuden hymy!
Tosin minut kyllä yllätti se, kuinka vahvasti ja nopeasti synnytyksen jälkeen tuli mulle se oman ajan tarve. Sitä omaa aikaa on vaan vähän hankala järjestää muutamaa tuntia pidempään, kun ei pullokaan kelpaa. Mutta kohtapa sitä imetysväliä saa toivottavasti vähän pidennettyä kun alotellaan kiinteiden maistelu!

Mites muut, oma aika. Tarviitteko? Paljonko? Miten järjestätte?
Meillä isä kyllä onneks osallistuu vauvan hoitoon niin paljon kuin vaan voi. ☺️ Tissiks hän ei kuitenkaan pysty muuttumaan...

Ai että sun (Gatusa) nelikuinen osaa jo puhua?!

Omaa aikaa ei oikeestaan ole, enkä oo tarvinnut, kun neiti on ollut niin helppo. Pystyn siis lukeen naistenlehtiä, katsoon telkkua jne rauhassa välillä. Kyläilyt kavereille onnistuu iloisesti vauvan kans ja samoin lenkkeily.
Ens kuussa olis tarkoitus mennä kaverin kolmekymppisille ryyppään... Jee!
Ja maaliskuussa kävin kerran teatteris.

Meidän "juttelut" on ainakin ihanaa jokeltelua ja välillä oikeen kiljumista, kun kokeillaan että mihinkäs ne äänihuulet oikein pystyykään! :D
Tuskin nelikuinen vielä osaa oikeita sanoja..

Kyllä meilläkin vauva viihtyy itekseenkin lattialla ja leikkimatolla, mutta se äidin oma aika menee aina pyykkien ja tiskienlaittoon, siivoomiseen jne. Miks ei vaan vois osata antaa niitten joskus olla ja lösähtää sohvalle vaikka tiskit rehottaiskin?!?

Noh, tästä saa syyttää vaan ihteensä! :D

Oon mä käyny hierojalla ja kampaajalla. Juoksemisen oon kans varovasti nyt alotellu, kun alkaa olla alapää vihdoin kunnossa! Se on siitä hyvä harrastus kun ei oo aikaan eikä paikkaan sidottu.

Onko teillä ns. Tukiverkkoa siinä lähettyvillä? Meillä kun molempien perheet ja sukulaiset asuaa kaukana, niin ei oo lapsenlikkoj tarjolla. Sillon ennen synnytystä sitä en osannu edes kaivata, nyt olis kyllä kiva jos olis mummut lähellä!
Ens viikolla onneks mennään toiseen mummolaan moikkaamaan sukulaisia ja siellä kun on innokkaita hoitajia niin ehkä me vanhemmatkin saatettais päästä ekaa kertaa kahdestaan johonkin käymään! :) vaikka edes lenkille...

Meillä oli tossa 3kk kohdilla sama juttu kuin teillä nytten, Tuikkis. Ei nukuttu laisinkaan yöllä, vähintään 8 herätystä. Sitten kun tämä aikanas loppu niin rupes kummasti tuttipullo yhtäkkiä kelpaamaan kuten myös tuttikin. Nytten on yöt suht helppoja kun tuttipullolla nukutetaan (vierotan siitä tavasta nukahtaa vain tissille) ja yöllä kun hän herää, laitan tutin suuhun. Jos se ei auta niin hänellä on nälkä. Ah kuinka elämä helpottukin yhden muovisen jutun ansiosta. :D Siitä omasta ajasta.. likka on 4kk 2vko ja oon kerran käyny kaverin kans syömässä, olin poissa 3 tuntia. Kerran olin 5 tuntia töissä. Siinäpä se sitten olikin. :D Tekisi ihan hyvää varmaan saada sitä omaa aikaa vähän useemmin.
Meillä lähin mitä vois tulkita "puheeksi" on itkun keskeltä kuuluva mamamamä. :D Sitte vedetään niitä perus äänteitä. Pikkuhiljaa on konsonanttejakin tullu. Ei oo enää pelkkää oota ja äätä. :D

Mä oon pari kertaa ollu pois kotoa pari tuntia ostoksilla. Sitte käyn kerran viikossa kaverin kans reilun tunnin lenkillä. Nämä on kyllä olleet aivan luksusta ! Kerran käytiin miehen kans yhessä syömässä ku pappa katso poikia. Pitkäksi aikaa ei en oo uskaltanu hoitoon jättää vailla poitsu kerran vähä suostu pullosta syömäänki.. Pitäs testata et onnistuuko se kunnolla siitä syöttää ja pärjäiskö pitempää ku ilman äiskää... Ilta ja yösyötöt tuntuu jotenki vaikeinmalta jättää pullolle, vaikka nekihän saattais mennä ihan hyvin... Oon jotenki aatellu et kesällä sitte saattais päästä johonki käymään illastaki. Siihen asti vietän omaa aikaa päiväunien aikaan. Onneksi nuo päiväunet on aika hyvällä prosentilla menneet päällekkäin ja pojat on nukkuneet yhtäaikaa!

NinjaKirppu, eli sitkeästi kannattaa sitä pulloa vielä yrittää, että jospa se meilläkin alkais jossainvaiheessa kelpaamaan...

Kyllä mä ainakin uskon olevani entistä parempi äiti lapselleni, kun saan sen pienen hetken sillon tällön, jolloin ei tarvitse pitää huolta kuin itsestään! Vaikka en tätä äitiyttä mistään hinnasta pois vaihtaiskaan.

Kerran juoksulenkillä alko soimaan päässä pätkä Kaija Koon biisistä; tää on se hetki, ei multa mitään vaadita...
Se tuli sillon jotenkin osuvasti siihen tilanteeseen! Vaikka olikin lenkkarit alla, eikä korkkarit, niinkun siinä biisissä... :D Ehkä niitä korkkareitakin jossain vaiheessa tekee mieli ulkoiluttamaan...

Takaisin