Vauva-arki <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kävin tänään vaunulenkillä kaupungissa, ostin jäätelön, nautin ihanasta kevätilmasta ja kävelin taikaisin. N. 5km lenkki.
Ihanaa kun osaa nauttia, työntelen iloisena rattaita ja nautin kaikesta mitä mulla on :) On vaan jotenkii niin hyvä päivä

Mä olen laittanut vaippa-alueelle ja ihopoimuihin Angel Baby Bottom Balmia, jos on punoittanut. Tuota saa ainakin Bebesistä. On pysynyt iho hyvänä. Poika on tosin melko hoikka, joten noita poimukohtia on aika helppo pitää puhtaana.

Enpä ole edes ajatellut koko asiaa vaikka just eilen uutisissa oli juttua siitä :oops: Mutta mulla on harso siinä edessä suojana joten eiköhän se suodata pahimmat pölyt. Likka kun nukkuu ulkona 3×paremmin kuin sisällä. Olen vienyt n.10 ulos ja typy heräilee 15-16 aikoihin, sisällä nukkuu vaan niitä 15-30 minuutin pätkiä.

Meillä on käytössä muumivaipat, ne on halvimmat eikä ole iho oireita tullut joten niissä pysytty. Kestovaippailua en ole jaksanut kokeilla, koska pyykkiä on muutenkin niin paljon, joten päätin että luomua tai kotimaista. Alkuun testattiin luomumerkkiä natya, materiaali tuntui kovalta joten se jäi vain kokeiluksi. Muumivaippojen valmistajan tekemää xtraa on yksi paketti ollut pitkään käytössä, päästää pissan läpi melkein joka kerta, vaatteet aina kosteat vaikka ei ole sivuvuotoja tullut, yritetään nyt hitaasti käyttää päivisin pois jolloin jaksaa vielä pojan vaatteet vaihtaa jos ovat päässeet kostumaan.

Liberon ja pampersin lahjakappaleet käytettiin alkuun pois, toinen oli hyvä, toinen kovaa materiaalia, en muista kumpi oli kumpi :D joten en ole ostanut niitä, ja ovat vielä kalliimpiakin kuin muumit (jos ei siis jättipakettia halua ostaa).

Onko muuten kellään vinkkejä miten harson saisi kiinnitettyä vaunuihin? Minä myös olen miettinyt katupölyä.. ettei pienen tarvitsisi niin paljon pölyä hengitellä vaunuissa... Pyykkipojalla en haluaisi harsoa kiinnittää on nimittäin niin ruman näköistä :D Enkä viitsisi kallista omilla kiinnikkeillä varustettua verhoa vaunuihin ostaa. Mistään en ole vielä löytänyt mitään kiinnikkeiksi sopivaa.

Meillä on keinonahkaa vaunut ni siitä kuomun reunasta ei ainakaa hakaneulaa saa läpi, pitääpä kattoo saisko siihen kuomun vuoreen viritettyy harson vai meneekö se liian syvälle vaunukoppaan, kiitos vinkistä :) Joudutaa lenkkeilee vilkkaan tien varressa, siellä pöllyää. Poika ei oo suostunu nukkuu kun liikkuvissa vaunuissa, päikkärit nukutaan siks enimmäkseen sisällä, joten ei onneks muuten joudu ulkona pölyjä hengittelee ku lenkin ajan.

Mä olen laittanut harson kiinni sellaisilla suihkuverhon renkulapidikkeillä. Näyttää melkein samalta mun silmään kuin ne tarkoitukseen erikseen valmistetut verhot.

Samaa meinasin ehottaa, että suihkuverhon ne renkaat! Nehän on aivan samannäköset ko niissä "oikeissa" suojissa.
Ite ostin lastentarvikkeesta tuommosen "oikean" suojan vaunuihin enkä pitäny sitä kauhean kalliina, makso 19,90€. :)

Ipanaisesta voi ostaa niitä "virallisia" pidikerinkuloita, jos suihkuverhon pidikkeet ei sovikaan :)

Meillä on kaikki vaipat falskannu, pampersit, liberot ja muumit. Itse olen nyt käyttänyt liberoa vaan, koska falskaus on miun mielestä vähäisintä. Vaihtoehtoisesti äiti ei ole tarpeeksi perehtynyt vaipan vaihdon saloihin :D

Perjantaisen neuvolakäynnin jälkeen (jossa suositeltiin vyöhyketerapiaa) varasin heti tänään vyöhyketerapia-aikaa ja sain tälle iltapäivälle peruutusajan. Käytiin tytön kanssa siellä. Terapeutin mukaan tyttö on ollut kohdussa jumissa huonossa asennossa ja nyt tämän aikaansaama huono liikemalli toistuu kohdun ulkopuolella (vetää itseään karrelle, yliojentaa vartaloaan esim nukkuessa, pyrkii sylissä seisomaan ja vääntäytyy kantajasta poispäin, pää hakeutuu lievästi vinoon, nostaa lantiotaan esim. vaipanvaihdossa). Tytön selkälihakset kiristää toispuoleisesti ja selkä vetää vinoon. Vauvan selän tulisi olla pyöreä, kananmunan mallinen ja meidän tytön alaselkä on suora ja muutenkin selkää pyrkii ojentamaan voimakkaasti. Vatsavaivat johtuvat kuulemma myös näistä kireyksistä ja asentovirheistä. Jännää nähdä, muuttuuko neidin elämä helpommaksi terapian myötä.

Meillä muumi (huom. se uusi versio) on toiminut parhaiten. Pampersissa oli kaamea kemikaalin haju heti ekojen pissojen jälkeen ja se falskas enemmän. Vaikka nyt kun kakkaväli on enää pari päivässä niin tuntuu tulevan kakat selästä tai lahkeesta läpi oli sitten kestot tai kertikset käytössä:) en olis uskonut että toivoisin paluuta siihen, että joka vaipassa on kakat:p Meillä on jo nelosvaipat käytössä:0

Ilonalle sopii edelleen Liberon kakkoset. Nyt ehkä alkaa olemaan jo siinä ja siinä, että pitäis vaihtaa kolmoksiksi, mutta ihan hyvät ovat olleet. Ei ole montaa kertaa läpi päästänyt, kuten silloin ihan vastasyntyneenä, se oli jotain ihan järkkyä kun koko ajan oli niskaa myöten märkänä :)

Meille ei vieläkään ole muodostunut mitään päivärytmiä. Ilta ja yörytmi on, mutta päivärytmi riippuu aina siitä vähän kuinka hyvin Ilona on nukkunut. Jos on nukkunut levottomasti, nukkuu päivällä useammin (ja yleensä tosi lyhyitä pätkiä), mutta hyvin nukkuessaan valvoo 4h ja sitten nukkuu kerran ja sitten loppuillan joko pikku päikkärit tai sitten ei ollenkaan. Joku levoton kausi on selvästi menossa, eilen oli aamupäivän känkkis eikä mikään ollut hyvin, hampaita taitaa kaksi alas tulla, ainakain ikenen alta paistaa, se saattaa vaivata, kuolaa ihan hirveesti ja välillä molemmat kädet yhtä aikaa suussa :)

Meillä tehtiin uusi ennätys viime yönä! Poitsu nukkui yhteen menoon melkein 7 tuntia! Pitihän äitin sitten tietysti nousta pariin kertaan, että hengittääkö se edes. Yleensä ollaan heräilty 3 tunnin välein, niin oli outoa ja oli pakko tarkistaa! Tämä oli jo toinen pitkäuninen yö...toivottavasti tulee lisää. Meillä alkaa tämä rytmi nyt muodostua, se on tosi hyvä. Tietää, että miten ajoittaa lähdöt päikkäreiden mukaan. :)

Meillä poika yskii ja on räkäinen. Taisi tarttua flunssa iskältä. Nyt mietitään että mennäkö lekuriin vai hoitaakko kotikonstein. Flunssaa on jatkunut nyt pari päivää. Kuumetta ei ole ja poika hyväntuulinen. Tänään on ollut vähän itkuisempi.

Takaisin