Vauva-arki <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heh. Koitin palauttaa ruisleivän takaisin ruokavaliooni. Nyt pöristellään kilpaa pojan kanssa... Takaisin vaaleaa leipään/ leivättömyyteen siis.. :rolleyes:

Imetyksen tuki ry:n facebooksivulla joku äiti oli pakastanut maidosta mehujäämuotteihin "rauhoittavia jäätelöitä". Mun mielestä huippuidea ja aion kokeilla, kun sen aika on. Vauva vaikka vaippasilleen ja yhdessä vanhemman kanssa puikkoa makustelemaan ja kipeisiin kohtiin hinkkaamaan. :)

Meillä ei ole suostunut nukkumaan omassa sängyssä, on aina herännyt kun on sinne laitettu. On sitten nukkunut mun ja seinän välissä. Eilen huvikseni kokeilin nukahtaisko omaan sänkyyn, nukahti! :) tosin sitten syötön jälkeen jäi yöllä viereen nukkumaan, kun aina makuullaan yöllä imetän..

Meillä kanssa alkaa jonkinlaisia hammasoireita olemaan. Ne alko pari viikkoa sitten (neiti 2,5kk silloin), jumalaton kuolanmäärä, kitinä ja kokoajan oli jotain suussa. Mikään ei ollu hyvä. Nytten on taas tämä rauhoittunu. Terkkari ei oikein uskonu kun sanoin, että taitaa alkaa hampaita tulemaan.

Mun esikoinen kuolasi muuten ihan hirveästi tämän ikäisenä. Ensimmäisen hammas puhkesi kuitenkin vasta 10 kk iässä.

Tämä kakkonen on nyt myös aloittanut kuolaamisen. Voisikohan se johtua vaan ruoansulatuksen kehittymisestä.. Ennen kun nälkä iskee kunnolla niin kuolan määrä lisääntyy :D

Olen kanssa kuullut, että jollain on ollut hammas näkyvissä jo syntyessään.

Toivottavasti meillä ei tehdä vielä hampaita :)

Mun kakkoselle tuli ekat hampit 3,5 kuisena ja kolmoselle 4 kuisena, esikoiselle noin 5 kuisena, saas nähdä milloin neidille tulee, vielä ei kuolaa ainakaan.

Nonni, nyt on sit vauva kans räkätaudissa. :sad001 Tätä minä niin pelkäsin...no kai tästäkin maalaisjärjellä selvitään. Onko kukaan kokeillu sitä, että laitetaan valkosipulia liinan sisään ja pään viereen? Onko siitä oikeasti hyötyä?

Iituliina: me pidettiin paloteltua sipulia pikku ukon pinnasängyssä kipossa ja sillon jos poju nukku meidän vieressä niin kippo myös meidän viekkuun. Ite ainakin huomasin että omakin nenä aukeni kun sipuli kuppi oli siinä vieressä!
Ja kyllä, yöt meni paljon paremmin hieman kohoasennossa nukkuen sen hajupommin kanssa! :)

Kiitos Jenbel! :) Siis ihan normaalia sipulia vai valkosipulia? Tuo vois auttaa itelleenkin, kun herään siihen että kuola valuu pitkin leukoja kun ei voi nukkua kuin suu auki :laughing002

Ihan normaalia sipulia isoiksi lohkoiksi! Kannattaa vaihtaa tietyn väliaijoin uuteen tai silputa lisää. Rupee nimittäin haisemaan ihan kammottavalle hielle! :D
Pidettiin itse tietämättöminä pari yötä samaa sipulia ja hyi kauhee kun aamulla heräsi sen lemun ympäriltä! :eek:

Me käytiin tänään vuokraamassa viikoksi "helppo ja nopea" rengasliina. Saatiin tosi hyvä opastus sen käyttöön ja ohjeet myös paperilla mukaan, mutta kyllä niin hankalalta tuntui, etten uskaltanut heti omaksi ostaa. Vauva tuntui tykkäävän eikä yhtään protestoinut, kun soviteltiin häntä myyjän kanssa liinaan. Pitää nyt ruveta treenaamaan liinailua ihan tosissaan. On nimittäin pakko saada kädet välillä vapaaksi - vauva kun haluaisi asua sylissä pystyasennossa.

Alussa meidän poitsu ei oikein kovin helposti nukahtanut omaan pinnikseen mutta nykyään sen suhteen ei ole ongelmia. Joskus poitsu nukahtaa tissille ja siitä sitten siirrän omaan sänkyyn, joskus saattaa hieman havahtua unesta mutta olen vain antanut olla pinniksessä ja sitten jossain vaiheessa on nukahtanut uudestaan. Jos ei meinaa nukahtaa, niin sitten lykkään tutin suuhun. Miten teillä muilla nukutaan päivisin? Tämä kaveri nukkuu oikeastaan enää vain vaunuttelun aikana...eli tosi vähän päivän aikana. Lyhyitä torkkuja saattaa ottaa esimerkiksi sitterissä istuessaan mutta ei siis kuin korkeintaan 30 min. Saako 2,5kk ikäiset jo valvoa näin paljon? :eek:

Kävin muuten vihdoinkin jälkitarkastuksessa, aika on lykkääntynyt kahten eri kertaan aiemmin. Kaikki oli ok mutta ihmettelin itse kovasti kun hb oli laskenut 118. Minulla on aina ollut korkea hb, ainakin 150. Nyt sitten oli noin alhainen, imetys ilmeisesti alentaa tuota lukemaa mutta että noin paljon?! Kysyin neuvolassa, että pitäisikö minun ottaa rautalisää mutta sanoivat että ei ja eivät olleet huolissaan tuosta lukemasta vaikka alin suositus hb:lle on 125. En tunne itseäni kylläkään väsyneeksi, eikö se ole oire tuosta alhaisesta hb:stä?

Huomenna lapsipolille, äh. :meh:

Nuita vähäunisia kausiahan saattaa tulla ja mennä. Muutaman äitin kanssa juuri muisteltiin, että muutaman kuukauden ikäisenä oli sellainen kausi, että päiväunet jäi tosi vähäisiksi... En kyllä yhtään muist, milloin sitä alkoi vakiintua ne kolmet päiväunet.. Esikoinen jätti muistaakseni ne kolmannet unet välistä jo joskus 4kk ikäisenä, joten kai se ennen sitä jonkun rytmin jo oppi ;) Nyt on kyllä tässä sairastellessa kaikki rytmit hävinneet, kun ulkoilut ovat jääneet...

Ihan toisesta asiasta nyt kirjoitan, joka ei varsinaisesti liity tähän vauva-arkeen ja kuitenkin liittyy :D Eli heräsin tänä aamuna siihen kun naapurin äiti huusi kurkku suorana itkevälle lapselle (1v), että nyt pistät sen turvan kiinni ja rupeet nukkumaan! Mulle tuli tosi paha olo tän pienen ihmisen puolesta.

Tiedän, että se voi olla uhmaitkua ja tiedän, että äidit väsyneenä saattaa huudella sellastakin mitä ei tarkoita, mutta mulle tuli pelko persiisiin, ettei ole niin väsynyt vauvan itkuun, että kohta lyö jos ei lapsi hiljene. Täällä meillä on aika hyvät äänieristetyt seinät, että täytyi aika kovaa huutaa, että sen kuulin..eikä toi ollut valitettavasti edes eka kerta.

Oon miettinyt, että missähän vaiheessa ois hyvä puuttua asiaan, vai pitäiskö antaa olla? Ei juurikaan olla tekemisissä naapureiden kanssa, mutta sen tiedän, että itkuinen lapsi on aina ollut, mutta tuntuu että äiti ei oikein enää jaksa sitä (mun käsittääkseni käy töissä ja kun ei käy töissä,käy koulua ja isä on mukana kuvioissa) itkua. Oisko hyviä neuvoja vai pistänkö vaan korvat kiinni ja toivon parasta..En siis mitään lastensuojelua nyt tähän ajatellut vetää vaan lähinnä mietin, että voisin tarjota apua, jos tarvitsevat, mutta onko se sitten tunkeilua?

Inhottava tilanne satru ja onkin syytä olla huolissaan. En tiedä mitä itse tekisin vastavaassa tilanteessa, yrittäisin ehkä pikkuhiljaa tutustua ja sitten tarjota apua,jos ei oo yhtään tekemisissä voi tuntua tunkeilulta. Tosin voisit ehkä jossain tilanteessa mainita että kuuluu seinien läpi , se saattaisi herättää naapurin ja seuraavalla kerralla ehkä miettisi kaks kertaa ennenkuin huutaa. Toki lastensuojeluunkin voisi kertoa huolestaan,he kyllä kartoittavat tilanteen että vaatiiko toimenpiteitä.

Nyt asiaa kakasta: Ei saisi valittaa, kun suoli toimii, mutta kun joka vaipassa on kakka (paitsi yöllä), niin mistä sitä oikein riittää?? Onko muita joilla on sama "ongelma"? Ja tätä on siis ollut syntymästä asti.. JOSKUS tosi harvoin on sellainen vaippa missä on pelkkää pissaa.

Täällä sama kakkajuttu. On enemmän tai vähemmän kakkaa,mutta harvemmin vain pissaa. Meillä käytetään kestovaippoja kotosalla ja ottaa oikein päähän välillä hinkata joka ikisestä vaipasta kakkoja pois :confused:

Takaisin