Vauva-arki <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Saattaa siinä jotain perää olla,mun istukka painoi 680g,kahden lisäistukan kanssa ja baby painoi 3990g.

Aika monessa paikassa sanotaan, että istukan paino on noin 15 prosenttia lapsen painosta.

Äitiysneuvolan terkka sanoi, ettei oo koskaan kuullu noin isosta, mutta synnärin jälkitarkastuksen lääkäri sanoi, ettei tuo mikään ihan mahdottoman suuri ole... :D
Tutkittiin kuitenkin ensipäivinä vauvan munuaiset juuri istukan suuren painon (suhteessa vauvan painoon) vuoksi. Tiedä häntä.

Kyllä sillä on merkitystä, ainakin HUS:n lääkärin mukaan, minkä kokoinen on istukka. Mulle juuri sanoi, että siksi Ilonakin oli pienikokoinen syntyessään (vaikka oli täysiaikainen), koska istukka oli niin pieni. Katsoin synnytyskertomuksesta ja istukan paino oli vaan 336g, tosi pieni siis. Ja lääkäri puhuikin, että istukassa oli kasvuhäiriö (reunavuotoja ja kalkkeutunut) ja siksi myös Ilonalla oli kasvuhäiriötä syntyessään...vaikka mun mielestä toi kasvuhäiriö sana oli aika ikävä. Mielummin ois käyttänyt pienikokoinen- sanaa, kuulosti ihan siltä kuin Ilonan kasvussa ois jotain pahastikin vialla.

Piti oikein tarkastaa oman istukan paino synnytyskertomuksesta. :) Istukan paino oli 534g ja poitsuhan painoi vain 2885g, eli aika pienikokoinen. Arvio oli kuitenkin 3,5kg. Lääkäri ei osannut sanoa, että miksi poitsu olikin noin pieni vaikka istukka oli täydellinen..ei ollut kalkkeutumia tms.

Meillä on tällä viikolla nukuttu yhtenä yönä 4+4+2 tuntia! Muuten on ollut pisin yöunipätkä 2,5 tuntia ja loput pätkät olleet 1,5-2 tuntia. Alkaa pikkasen hajottaa toi jatkuva heräily. Viime yönä unta 2h5min+ 2h20min + 1h40min + 1h2min+1h13min. :hungover:

Mä iloitsin myös viikko sitten ennätyspitkästä unipätkästä (6h). Silloin myös tuntui vakiintuneen että eka unipätkä oli 4-5h aina, mikä sopi mulle mainosti! Mutta eipä tuota juhlaa sitten kestänytkään kun hetken. Nyt ollaan tää viikko herätty yhden - kahden tunnin välein.:shifty:

Mites te muut ootte ulos nukuttamisen hoitaneet ja toimiiko se? Mä kokeilin tänään ekaa kertaa sitä ja poika nukkui vaunuissa parvekkeella jopa 30min. En kyllä noin lyhyiden unien vuoksi sitä pukemisrumbaa jaksa ottaa tavaksi.. Kävellessä poika nukkuu vaunuissa just niin pitkään kun kävely kestää. Tai vaikka heräiskin niin tollottelee sitten vaunuissa hiljaa tyytyväisenä, mutta heti kun pysähdytään niin havahtuu kitisemään.

Me käydään joka päivä vaunulenkillä, joka kestää 0,5-1 tuntia. Sen jälkeen jätän pojan luhtikäytävälle vaunuissa nukkumaan tai nostan vaunukopan partsille. Nää on yleensä päivän pisimmät päikkärit ja nukkuu yleensä ainakin tunnin tai puolitoista siitä, kun vaunut on parkkeerattu kotiin.

Vain kerran olen onnistunut nukuttamaan partsille niin, että laitoin pojan vaunukoppaan ja jätin sinne. Nukahti itsekseen jo ennen kuin ehdittiin partsille. :D

Elma nukahtaa jo melkein siinä vaiheessa, kun laitetaan ulkovaatteita päälle. Ja ihan viimeistään kun laittaa sinne vaunuihin. Ja jos nyt joku poikkeuskerta on ollut, niin kun kävellään tuo 100metriä tallille, niin siinä matkalla nukkuu. Ja nukkuu sitten yleensä 3-4tuntia - vaikka tallihommien jälkeen otan kyllä vaunut tuonne viileään eteiseen. Meillä ei siis ole toimivaa itkuhälytintä niin en uskalla jättää ulos, vaikka terassin katoksen alla hyvä olisikin nukkua!

Me ostettiin se itkuhälytin viime viikolla ja oon muutamia kertoja nukuttanut tytön ulos. Pari kertaa on vetänyt kolmen tunnin tirsat mutta tänään vain tunnin ja välissä sain käydä hyssyttelemässä takaisin uneen. Vaunulenkeillä meillä myös nukutaan niin kauan, kun lenkkikin kestää ja välillä kauemminkin. Yleensä kuitenkin herää, kun vaunut lakkaa liikkumasta.

Me ollaan nytte kolmisen viikkoa käyty joka päivä noin tunnin lenkillä. Nukahtaa vaunuihin heti kun lähdetään liikkeelle ja tunnin kävelyn päätteeksi nukkuu vielä 15min-2 tuntia. Tänään lähdettiin neljältä tunnin mittaiselle lenkille ja tuolla se nukkuu vieläkin. Oon huomannu että mitä lyhyemmän lenkin teen niin sen vähemmän aikaa tuo nukkuu. Sinäänsä hyvä kun ainakin "pakottaa" liikkumaan enemmän. :D

Meillä nukuttiin eilen ennätykselliset 2 tunnin päikkärit OMASSA SÄNGYSSÄ (laatikossa). Yleensä nukahtaa päivällä syliin ja herää heti, jos siirrän muualle. Sain siinä itsekin tunnin nukuttua ja keitinpä vielä kahvit :) Luksusta!

Ninjakirppu, oon huomannu saman että jos vaan heilutan parvekkeella vaunua ja vauva nukahtaa siihen niin ei se nuku ko maksimissaan tunnin. Jos lähtee ihan kävelylle ja kävelee vaunujen kans vajaan tunnin niin vauva saattaa nukkua vielä pariki tuntia vaunuissa. Luin kyllä jostain että vauvoilla kestää n. 20min päästä siihen syvään uneen, että ehkä se liittyy jotenki siihen :D

Takaisin