Vauva-arki <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä alusta asti ollaan laitettu tyttö 8 jälkeen omaan sänkyyn. Joskus alkaa kitinä ja ruokaa saa pullosta, syönnin jälkeen Alisa jää sänkyyn yksin höpöttelemään ja huitomaan. Mutta alle puol tuntia ja toinen nukkuu siellä jo.

Helpompi jatkoa ajatellen kun lapsi oppii yksin nukahtamaan.

Hienointa olis tosiaan jos voisi jättää tuon yksin nukahtamaan, mutta ei toivoakaan että sellainen onnistuisi :D Siihen tarvitaan tissi, läheisyyttä ja yleensä myös tutti. Päikkäreille nukahtelee kyllä yksinkin esim sitteriin.

Jos vauva kääntyisi masulleen niin voisin hetken antaa nukkua niin, mutta valvoisin vieressä ja en pitkäksi aikaa jättäisi. 80-luvullahan vauvat nukutettiin masulleen... Meillä ei osata kääntyä vielä, joten ei tarvitse moista miettiä.

Olishan se helpompi jos vauva nukahtaisi yksin, mut mä oon ajatellut että nyt kun Minea on mun viimeinen vauva niin olkoon sitten vieressä kun kerran haluaa, tulee vielä se päivä kun ne ei todellakaan tuu enää viereen, eikä edes lähelle ja se päivä tulee nopeammin kuin uskottekaan! Mun 2 ja 3 nukkuivat hyvin yksin omissa sängyissään noin 2 vuotiaiksi kunnes sitten alkoi se vaeltaminen yöllä isin ja äitin viereen ja se onkin sitten hankalaa päästä siitä eroon. No yläasteelle kun pääsi niin ei oo enää meijän sängyssä näkyny :laughing021mut mun 3 tulee toisinaan vieläkin meijän viereen , mut hän onkin vielä vasta 4v.
Mun lapset eivät ole koskaan masulteen nukkuneet, en ehkä uskaltaisi kovin pienen mahalteen olla kun pelkään myös sitä kätkytkuolemaa :dead:

Enpä oikein tiennyt mihin ketjuun laittaisin, mutta mitähän kuuluu SenjoraG:lle, Rositalle ja Gatusalle? Pitkään aikaan en ole huomannut heidän kommentoineen...

Samaa olen minäkin miettinyt! :o

Meillä ei todellakaan Hilma nukahda yksinään mihinkään, jos jättää yksin nukkuun sänkyynki illalla niin ihan varmaan herää. Meillä yleensä mennään nukkuun 23.30-00 aikoihin, mulla itellä ollu aina myöhäsempi rytmi. Eilen illalla Hilma nukahti syliin klo 22 ja siirsin sänkyyn klo 23 ja hän ei ees heränny! Se oli ihme.
Oon yrittäny Hilmaa totuttaa vaunuissa nukkumaan, nyt olis mahtavat ilmatki. Mutta kaivoin itkuhälyttimet esille niin just se vauvan hälytin oli rikki, ei toiminukaan pattereilla! :( niin eipä sitte. Täytyy ostaa uuet.

Meillä Meena nukkunut kuukauden ikäisestä ehkä kolmanneksen unistaan mahalleen. Useimmiten silloin kun masu on vaivannut. Mahalteen ollut siis parempi olo ja tullut pitkät unet. Siitä asti kun hyvin nosteli päätään puolelta toiselle, olen siis antanut olla mahalteen. Sitä ennen voisi tukehtua naama patjassa. Kätkytkuolemaa en pelkää tulevan.

Ohho! Ilonan uni-syömisrytmi on ollut vähän hakuisessa. Hehkutin joku aika sitten, että syö kerran yössä, no sitä iloa kesti vissiin viikon. Nykyisin on syönyt kaksi kertaa yössä, ensin tankataan n. klo 23, sitten syödään klo 02 ja vielä 05. No, viime yönä likka söi klo 23, sitten klo 03 ja nyt klo 7 aamulla. Tää äiti oli hieman hämillään, kun olikin jo aamu :joyful: Tyttö jatkoi uniaan ja minä rupesin keittämään kahvit..en muista milloin oisin kahvikupposen hiljaisuudessa ja rauhassa juonut :rolleyes:

Ilona nukahtaa illalla mun viereen. Ekan syötön jälkeen siirrän omaan sänkyyn ja nukkuu siellä loppuyön, hyvin toiminut tämä systeemi :)

Mä olen ihan varma, että Ilona tekee hampaita. Se kuolaa ihan hirveästi ja kaikki menee suuhun. Se syö peittoja, käsiä, leluja kaikkea ja välillä oikeen vimmalla. Mun esikoisella ja keskimmäiselläkin on ekat hampaat tulleet aikaisin. Eri asia on sitten, että kauan se niitä tekee, voi mennä kauankin ennen kuin yksikään puhkeaa.

Muokattu viimeksi:
Citrus: muistanko oikein että te menette kanssa Hyvinkäälle kehi-polille jossain vaiheessa? Meillä on se käynti ensi viikon tiistaina, vähän tätä äiskää jännittää että mitä siellä tehdään/tutkitaan.

Samaa mäkin mietin, että miksi siellä pitää olla niin aikaisin, mutta sama se on missä odottelee, ellei ne sitten ota jotain kokeita siinä ennen, en yhtään tiedä :) Mä en myöskään neuvolasta saa niin paljoa tietoa kuin odotan, tai oikeestaan vastuu on kokonaan mulla, että tajuan kysellä ja senkin jälkeen vastaukset jättää vähän epämääräisen olon. Meillä vaihtuu neuvolatäti kun tällä alueella on paljon syntynyt lapsia, niin pitää hoitsujen jaot tehdä uudestaan, jos tämä uusi hoitaja ois napakampi :)

Citrus: Käytiin tänään siellä kehi-polilla. Eikä tarvi mennä toiste :joyful: Ensin otettiin Ilonasta pituus,paino ja pipo. Sitten odoteltiin, että lääkäri tai fyssari kutsuu sisään. Meidät kutsui lääkäri, joka sanoi, että fyssari tulee myös samalla tutkimaan. No, sieltä tuli fyssari ja opiskelija. Ennen sitä kuitenkin lääkäri kyseli kaikkea maan ja taivaan väliltä (miten nukkuu, syökö miten jne jne) sitten se fyssariopiskelija otti likan lattialle ja näki selvästi, ettei paljon ole vauvoja käsitellyt, teki niin epävarmasti kaikki riisumiset yms, että mietin jo tuleeko siitä mitään :p Fyssari yritti saada Ilonan seuraamaan lelua, ei onnistunut. Neiti päätti ruveta ujostelemaan juuri sillä sekunnilla ja huusi kurkku suorana koko ajan (ei siis ole vielä kotonakaan itkenyt niin kovaa koskaan :grin ) Fyssari sitten pyöritteli Ilonaa ja yritti saada temput tehtyä ja katseli asennot yms. Sitten vielä sen rääkin jälkeen lääkäri yritti kuunnella sydämen ja keuhkot. Jotain vissiin kuuli huudon sekunniksi tauottua :p Vahvat on keuhkot, sanoi lääkäri :grin Sit fyssari vielä antoi sellasen lappusen missä ohjeita miten voi edistää vauvaa löytämään varpaat ym. muita asento ja nosto-ohjeita.

Ilonalla kaikki ok, kasvu ja kehitys normaalia ja tasaista painoa oli tullut ed. mittauksesta (3 vkoa sitten n. puoli kiloa ja pituutta 2,5 senttiä ja pipokin kasvanut 1,5 senttiä :) ) Ei tarvi enää mennä sinne 8kk ikäisenä. :happy093

Citrus: Mulle tuli sama mieleen, että vähän kuin neuvolalääkäri ois tutkinut. Ultrattiinko teidän neitien aivot synnytyksen jälkeen? Ilonalla ultrattiin ja katsottiin että kaikki on ok. Pienuuden syyksi tuo lääkäri sanoi istukan kasvuhäiriön ja siksi siis Ilonakin oli pieni kokoinen, mutta muuten niin täydellinen pakkaus :) :Heartpink

Se 8kk käynti on tosiaan tarvittaessa. Voihan se olla, että teidän neidin painoa seurataan neuvolassa sitten myöhemmin, varsinkin jos lääkäri toteaa, että kasvaa hyvin ja omaa tahtia (kuten meidän neiti menee sillä -1 käyrällä koko ajan, mutta omalla tahdillaan).

Se fyssariopiskelija sanoi, että hyvä vaan kun pistää vähän kampoihin, näkee että pienestä koosta huolimatta löytyy temperamenttia, ajattelin silloin, että oli hyvä ettei v. 1997 ollut tuota tutkimusta mun esikoisella :pSe meinaan oli sellanen hidas hämäläinen (on vieläkin), turhasta ei ressannut ja oli todella rauhallinen lapsi..oisivat kyllä ihmetelleet :bored: :grin

Citrus: Joo, sanoi. Kysyi ensin multa, että oliko istukka ihan normaali ja kun sanoin, että oli ollut kuulemma tosi pieni niin kaivoi sitten esiin tietoja ja eihän se painanut kuin vähän yli 300g ja oli reunavuotoja ja kalkkeutumia, siinä siis vissiin syy, ettei istukka toiminut kunnolla, noista ei mitään mainittu ultrissa missä pitäis ainakin kalkkeutumat näkyä. Ekassa raskaudessa oli sama juttu, meni viikon yli ja istukka ihan kalkkeutunut ja napanuora hauras (oli niin hauras, että nykäsemällä ois saanut sen katki), eikä siitäkään mitään sanottu ultrassa..

Me oltiin varmaan tunti yhteensä siellä, puoli kympiltä ilmoittauduttiin ja melkein samantien käytiin mitat ottamassa ja sitten odoteltiin varmaan 10 min ja lääkäri kutsui. Kyllä pitää aikaa kysymyksille olla, jos ei ole, niin kysyt silti! Minusta se oli vähän huonosti suunniteltu kun päälleikkäin tutki lääkäri ja fyssari. Ois ollut rauhallisempi tilanne jos oisivat olleet erikseen kun piti yrittää kuunnella mitä lääkäri sanoo, sitten mitä fyssari tekee ja sanoo ja sitten samalla vielä lohduttaa Ilonaakin, jäi sellanen stressifiilis siitä, ehkä se vaikutti paljon kun Ilona pisti ranttaliksi :)

Se opiskelija on miesopiskelija, että sekin varmaan vielä vaikutti siihen epävarmuuteen :) On Ilonakin tähän asti ollut kaikkien sylissä tosi mielissään ja rauhallinen, mutta ei tän fyssarin sylissä kyllä yhtään ja sen jälkeen ei kelvannut muiden syli koko aikana kuin äidin ja isän :) Ilona kun ei syö tuttiakaan, niin ei ollut oikeen mitään millä sais rauhalliseksi, sylin lisäksi, tissi ois auttanut, mutta ei voinut siinä kesken kaiken antaa :)

Btw, ihan mielenkiinnosta, minkäkokoisia muiden istukat ja vauvat ovat olleet? Pitääkö paikkaansa että mitä isompi istukka, sitä isompi vauva on syntyessään? Mulla istukka painoi 1150g ja vauva 4310g.

Takaisin