Vauva-arki <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on kans tuo käden heiluttelu :happy119 monta kertaa miettinyt miten vauvat jaksaa niin paljon liikuttaa käsiään ja jalkojaan päivän aikaan mulle tulee hiki jo katsoessa :laughing002

Meidän pojan omituisuus on se, että rapsuttelee kaikkea uutta (ja tuttuakin) mitä tutkii. En ymmärrä miten sen kynnet kestää, kun raaputtaa ihan kunnon voimalla. Neuvolan täti kerran ihmetteli, miksi rapsutti lelua minkä avulla täti katsoi esineeseen tarttumisen taitoa. Noh, meidän poika ei heti tarttunut, vaan rapsutti ensin. Sanoin, että tekee aina niin, johon neuvolan täti sanoi, että niin joka vauvalla on omat juttunsa. Esikoinen ei koskaan rapsutellut mitään, vaan tutki esineitä laittamalla ne suuhunsa (niin kuin suurin osa vauvoista tekee...). :)

Joo, Ilona myös heiluttaa päätä toiselle just ennen kuin nukahtaa. Ja mun sisko teki sitä vielä teininä silleen että nukkui selällään, kädet oli pään alla ja sit heilui. Mun äiti kutsui sitä vemputtamiseksi :D Ja ihan normaali hänkin on :)

Se käsien pitäminen pään yllä on heijaamista.Melko yleistä lapsilla ja omien töiden kautta tiedän muutaman, jotka ovat jatkaneet sitä jopa lähes aikuisikään asti (ja normaaleja ovat).
Kiitos teidän vastauksista :) tietysti olisi ollut kiva kuulla, että jollain muulla on samanlaista, mutta lohduttavaa tietää etten ole yksin ajatuksieni kanssa..Eli oon perusmamma :excited001:laughing025 Vaikka en haluaisi, niin silti teen sitä jatkuvaa vertailua vauvojen välillä..Se on oikeasti vaikeaa. Vaikka ääneen en tätä sano, niin kyllähän ne eroavaisuudet näkee..väkisinkin, kun heidän kanssaan olen 24/7. Toinen kun kehittyy niin kovin nopeasti (liikkumisen eri muodoissa), toinen perässä (joskin on hienomotorisesti taitavampi että puheessa).

Jokos teillä on vauvarokko sairastettu muuten? Meillä kuume kesti neljä päivää ja sit tuli hailakka ihottuma. Päivystyksessäkin ehdittiin jo käydä, mutta vauvarokoksi se sitten ihottuman myötä selvisi myöhemmin... Itelle oli ihan vieras tauti, ikinä ollut kuullutkaan:)

Meillä oli keväällä jo vauvarokko. Meillä on kans tuota rapsuttelua. Ihan hassu kun esim seiniä tykkää rapsuttaa nukkumaan mennessä kun pyörii ja häärää kaikenlaista, varsinkin jos on kuvio tapettia :grin koiria taas ei rapsuta vaikka ne sitä toi vois, niistä tarrataan kunnolla kiinni tai sillä etusormella haistellaan eri kohtia :love7

Meilläkin rapsutellaan kaikkea.. ihan kaikkea. :D Ottaa myös usein sormestaan kiinni silleen että vasen käsi puristaa oikean käden etusormen nyrkin sisään ja sitten yrittää saada pään mahtumaan välistä. :D Näyttää ihan balleriinalta. Ja jalat on aina ristissä. Jos syödään, matkustetaan autossa, nukutaan tai mitä vaan niin toooodella usein ristii nilkkojen kohdilta jalat.

Meidän poju pyörittää nilkkaa/ jalkaterää, kun on uni lähellä esim. rattaissa tai turvaistuimessa. Sängyssä ei pääse oikein pyörittämään, mutta tekis varmaan sielläkin, jos pystyisi. Sängyssä rapsuttaa lakanaa.

Meillä ei ole vielä vauvarokkoa tullut. Tuleekokaan kaikille?

Käytii tänää verikokeessa. Noin pieniltähän sen verisuonen löytyminen on hankalaa, joskus otetaan kantapäästä, päästä tai kädestä. Tuo päästä ottaminen kuulostaa tosi hurjalle, mutta onneksi meillä onnistui kädestä. Rokotuksia saadessa on huuto ollut kova, niin kova että alussa ääntäkään ei kuulu. Mutta nyt parkasi alussa sen aikaa kun neula pantiin käteen. Ensimmäinen ambulli täynnä niin itku lakkas. Tosi reipas tyttö :)
Meillä kanssa tuo rapsuttelu on kova juttu, etenkin äidin nenästä on kiva ottaa kiinni ja kynsillä oikein raapasta. Seinää pinnojen välistä sängyssään raapii kanssa, ja tökkii sormella kaikkea :smiley-ashamed005

Vauvarokko oli tuossa pari viikko sitten. Kuumetta kolme päivää ja sitten nousi ihottuma joka kesti kaksi päivää ja hävisi kuin taikaiskusta yhdessä yössä. Poika oli todella ärtyisä tuon ajan mutta ihmekkös tuo jos kuumetta on.

Ei meilläkään ole vauva rokkoa ollut, eikä kyllä yhtään mitään muutakaan - edes flunssaa. Eikä mun lähipiirissä kenenkään vauvoilla ole ollut vauvarokkoa. Sehän on ihan yksilöllinen juttu tuokin, ei sitä joka vauva "koe". Ja sehän voi tulla 6-24kk:n ikäisenä eli toivoa on :laughing021

Millaista se vauvarokon ihottuma on?

Poitsulle on tullut ihottumaa. Taipeet on punaiset ja myös käsivarsissa ja säärissä on punaisia läiskiä.

Meillä ei ole ollut yhdelläkään vauvalla vauvarokkoa, ei siis tule kaikille.
Minean oma juttu on puskeminen aina nukkumaan mentäessä :smiley-bounce022 On siis kontio asennossa ja puskee päätään patjaan tai tyynyyn :grin etusormella tökkiminen on myös kova sana meillä :)
Asiasta kukkaruukkuun,oltiin tänään eka kertaa pyöräilemässä niin että tyttö oli mukana, hyvin meni, istui siinä tuolissaan kuin joku kuninkaallinen :queen
Mutta olipa työ löytää sitä kypärää näin pienelle! Olin kolunnut prisma, cittari,tokmanni,huutonet,tori ja paikalliset kirppikset sekä fb kaverit. Kävin myös siellä XXL liikkeessä mistä I-P oli löytänyt, eipä ollut tietenkään siinä myymälässä mihin minä menin joten sain ajella pk-seutua ristiin rastiin ja lopulta tammiston myymälästä löytyi vihdoin sopiva, mutta vain jos alla on myssy,paljaalla päällä myös tämä pienin kypärä keikkuu :happy090

Onpa kiva kun vauvat "leikkivät" keskenään...kunnes toinen löytää lelun. Aiemmin B otti lelut aina siskon kädestä ja siskoa se ei haitannut. Nyt on alkanut haittaamaan - mikä on ihan hyvä, että pitää puoliaan...mutta on se jotenki surullisen koomista katseltavaa, kun lelua revitään toistensa käsistä äkäisenä :hilarious:

Ja voi nämä päikkäri"taistelut"................tosi kiva että lapset viihtyy toistensa kanssa, mutta mutta.. :woot::p

Hehhee,Minea on alkanut röhkimään kuin pieni possu silloin kun joku harmittaa :laughing021 esim niistäminen on hänestä todella ikävää,röh,röh :laughing002 ei sais nauraa kun toinen ihan tosissaan,mutta on niin hauskoja tilanteita välillä :)

Meillä oli kans vauvarokko. Ihottuma nousi aina kun kuumekin nousi. Epäilin ite ettei ois sitä rokkoa, mutta niin sanoi tohtori. :D

Jee, oma tahto on ilmestynyt kuvioihin. Poika alkaa raivota, jos ei saa mitä haluaa :D

Pikkuherra on alkanut osoitella kädellään ympärilleen, kuin kuninkaallinen joka kädellään, ranne löysänä roikkuen, osoittaa alamaisilleen mitä hänelle pitäisi tuoda. Hauskan näköistä.

Pelkääkö teidän vauvat imuria? Meillä pelkää ja voin kertoa että on aika tehokasta hyötyliikuntaa kun imuroi ja 8kg vauva kainalossa samalla! Tyttö ihan hädissään jos on lattialla kun imuri käynnissä.

Mistä tietää että äiti on vähän väsy? Laitoin vahingossa kanelia curryn sijaan vauvan ruokaan :oops: olen ollut vähän flunssassa ja niin vauvakin ja yöt on ollut hanurista :grumpy:

Meillä pelätään myös imuria. Mies hoitaa imuroinnin ja me ollaan neidin kanssa eri kerroksessa. Sylissä vielä menee, mutta lattialla on kans ihan hädissään ja alkaa itkemään.

Takaisin