Vauva-arki <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ihana tuo meidän poika, kun on ruvennut huutamaan "mamamama" kun haluaa maitoa. :)

Tunnistaa jo kivasti sanojakin. Esim pallo, auto, kirja, lusikka. Alkaa olla toiminta jo mukavan vuorovaikutteista :)

Onneksi tulee syksy ja sen tuoma viileys! Kyllä meinaan tämä mamma hikoilee juostessa tuon duracelin perässä! Meidän päivät on täynnä ihmeellisiä asioita ja kaikkeen pitäis tutustua, myös pistorasioihin, johtoihin ja seisomaan kun yritetään joka välissä mutta unohdetaan pitää kiinni..heti kun tulee hiljasta niin tiedän, että nyt ollaan taas jossain tosi mielenkiintoisessa paikassa tököttämässä etusormella (Ilonalla on ollut jo pari kuukautta sellanen tapa, että etusormella tutustuu kaikkiin..se on tää älypuhelin- sukupolvi) :grin

Ilona on myös oppinut tanssimaan. Aina kun tulee joku tosi hyvä biisi kuten Pikku 2:n tunnari tai Holby Cityn tunnari, se nostaa kädet sivuille ja rupee pyörittämään päätä ja vatkaa käsiä :grin Mutta tuossa nuo edellämainitut siis Ilonan lemppareita.. kun itse en muita sarjoja seuraa kun tuota Holby Cityä, niin sen tunnari on tullut tutuksi Ilonallekin :)

Meillä on kans tuo että etusormella tutkii kaiken :laughing002 mm. Nukkumaan mennessä mun ripset on sillä etusormella tutkittava, jos on ripsarit silmissä. Suloista :love017

Meillä myös ollut tuota samaa jo toistakuukautta ja pinsettiote alkaa olla täydellinen! Itseänikin naurattaa se jatkuva etusormen käyttö joka kohdassa :grin Välillä tuntee itsensä hieman vauvojen saartamaksi, kun molemmat tulee perässä joka paikkaan. Sitten stopataan jalkojen juureen ja aletaan ilmoittelemaan, että "Otapa äiti meidät syliin!". Juu, näillä taikakäsillä kannan teidät molemmat ja teen askareita samassa :troll: :smiley-chores011:smiley-chores007:gen014 Tai jos menen tekemään jotakin toisen kanssa ja toine jää isän kanssa, niin hetken päästä kuuluu ilmoitusta: mäkin tuun sinne ja oon jo matkalla.(No ei ne nyt noin sano, mutta kuvainnollisesti).
Toinen vauva osaa muuten toistaa täydellisesti joitain lyhyitä äänteitä, joita sanon. Ihan kirjaimellisesti täydellisesti. Hän onkin ehkä vähän rauhallisempi tarkkailija ja pystyy keskittymään melko hyvin asioihin..Toisin kuin toinen lyhythermoinen duracell pupu.

Muokattu viimeksi:
Onko teillä kellään tullut sellaista vaihetta ettei isä kelpaa ollenkaan esim. nukuttamaan? Nyt on jopa kaksi kertaa käynyt niin ettei ruokaakaan syö muuten kuin että äiti syöttää. Isä potee huonoa mieltä kun luulee raukka että on tehnyt jotain väärin, yritin sanoa että ehkä on joku äiti-vaihe menossa, että vaan äiti kelpaa, onkohan se ihan tuulesta temmattua?

Iituliina: Kyllä se on varmasti äiti-vaihe. Minä hoidan meillä muutenkin suurimman osan vauvanhoidosta, joten ei ehkä meillä huomaa tuota. Isä kelpaa kyllä leikkikaveriksi. Esikoinen oli vielä enemmän mun perään aikanaan ja on kyllä edelleenkin :D

Iituliina meillä kesti varmaan 2-3kk sellainen aika että vaan minä kelpasin nukuttamaan. Senkin jälkeen selvästi jonkin aikaa odotti mua nukkumaan mennessä jos isä oli nukuttamassa :)

Okei, kiitos tiedosta. :happy: Eli tämä vaihe menee (toivottavasti pian) ohi jossain vaiheessa. Sitten kun menen itse nukuttamaan vauvan ( kun on ensin huutanut naama punaisena tovin) niin ryömii kainaloon ja hymyilee tyytyväisenä "siinähän sinä olet" :love7 arvaa kai tuon että tuntuu isästä pahalta. Onneksi sentään tykkää muuta puuhastella isänsä kanssa päivän aikaan, ettei oo joka asiassa vaan äiti-äiti.

Iituliina, meillä samaa ollut molemmilla noin viimeiset 4kk.. ollaan tehty niin, että mä aloitan syötöt ja sitten keskenkaiken vaihdetaan (isä syötä toisen ja äiti toisen). Tällöin ei haittaa ja ruoka/maito kelpaa...mutta usein äiti tosiaan aloittaa syötön.

Edit. Toisella voimakkaammin, toisella satunnaisesti.

Muokattu viimeksi:
Usein erityisesti unilta herätessään, ei kelpaa kukaan muu kuin äiti. Joskus myös ennen unia väsyneenä. Tämä alkoi kun tuli 8kk mittariin.
Ymmärrettävää, eikä ole onneksi ole kauheesti ärsyttänyt isää, mutta isosiskoa ärsyttää selvästi.
Mua vähän ahdistaa, koska haluaisin välillä antaa pariksi tunniksi vauvan hoitoon ja olla miehen kanssa kaksin, ja pelkään että hoitoon jättäminen vaikeutuu. Eli jos kärjistyy kunnon eroahdistukseksi.

Meidän toinen tyttö on jo pitkään pitänyt (mahalla ollessaan) toista kättään "väärinpäin', pitää kyllä myös oikeinpäinkin. Hän on usein kämmenpuoli lattiaa vasten. Minusta se vääntyminen näyttää hurjalle, tyttöä se ei haittaa ja kyseessä on aina sama käsi.Kenenkään tuttavani vauvat eivät ole tehneet niin. Lääkäriltä kysyin asiaa, eikä hän sanonut oikein muutakuin "se on hänen oma juttu". Onko teidän muiden vauvat tehneet niin? Joskus mietin, onko vauva jossain vaiheessa murtanut ranteensa, mutta tällöinhän ranne olisi ollut turvonnut ja vauva olisi ollut itkuisa.Vai onko kyse jostain muusta.. ehkä huolehdin liikoja, mutta tällainen "selkeä poikkeavuus" pistää silmään.

Muokattu viimeksi:
Meiän poika kurkottelee leluja toisella kädellä "väärin päin", kääntää siis käden sillee pikkusormi yläkautta sisäpuolelle, vaikee selittää. Eli käsi vääntyy miun mielestä pahan näkösesti siinä mut nii hää on alusta asti tehny. Osaa myös ottaa "oikein" lelusta sillä samalla kädellä kiinni mutta useimmiten kääntäen. En tiiä onko vähän jotai samaa kun teillä Citrus. Mut neuvolasta sanovat että ei tarvii huolestuu, se tapa kääntää kättä katoaa jossai vaiheessa.

Lisäys: Mahallaan ollessaan siis ei käännä kättä, mutta kurkotellessa kyllä.

Muokattu viimeksi:
Icequeen, Kiitos. Oikeasti helpottaa lukea, että muidenkin vauvoilla on "omia, täysin harmittomia erityisliikkeitä" :grin Tuntuu, että kuitenkin aika harvalla. Kun en ole kuullut että muilla olis ja yritin googlatakin asiaa, enkä löytänyt mitään. Tietysti kävin hysteerisenä äitinä myös kaikki cp-vamman "kriteerit" läpi..no ei täsmännyt :excited001:laughing002:laughing002

Joo toisilla vauvoilla on vaa omia omituisuuksia :grin Harvemmin mitää vakavempaa tuollaset meinaa.

Citrus: Ilona raapii väsyneenä otsaansa silleen et käsien ulkosyrjät on otsaan päin. Alkuun sitä kummastelin, mutta en enää kun on selvästi vaan hänen juttunsa :)

Satru, kiva että kerroit teidän vauvan oman jutun :) tokihan kaikki ovat yksilöitä ja joku kiinnostuu jostakin,mistä toinen ei. Mulla ei vauvoista ole oikeasti mitään käytännönkokemusta (paitsi teoriassa paljon), niin sitä sitten jää ihmettelemään näitä "erikoisuuksia", joista ei lue missään mitään. Tytön sisko katsoi yhtenä päivänä sisarensa käden "pitämistä", kokeili itse samaa, sanoi jotain ja jatkoi matkaansa "normaalisti". Ei kai ollu kiva juttu hänen mielestään.
Ja harva vanhempi edes "ääneen" viitsii näistä puhua, kun tuntuu, että usea pelkää jotain "leimautumista". Esim. Tuttavani lapsi 5v. Ei puhu selvästi (ei saa mitään selvää) ja äiti selittää, että ei mitään ongelmaa, kun hän on vaan visuaalisesti taitava että puhe unohtuu...." juu... sitten jos kysyn vaan, että ootteko käyneet puheterapiassa, ni kauhea selitys. En ymmärrä, miksi osa vanhemmista häpeää jos lapsi on jossain asiassa hieman ikäistään taaempana. Ei se kenestäkään huonoa tee. No, poikkesin vähän raiteilta. Kun tämä samainen äiti totesi minun kehuskelevan tyttöjen taidoilla. Niin. Olin vain iloinen uusista asioista ja hän otti sen tuolla tavalla. Tietysti ymmärrän, kun samalla puhuimme hänen lapsensa puheenkehityksestä.

Muokattu viimeksi:
Mulla on montakin juttua mitä olen välillä miettinyt onko se normaalia vai hänellä joku "vialla". Mm. pään heiluttelu sivulta toiselle, tekee sitä monesti kun yritän nukuttaa, mutta tänään alkoi myös nyökytellä et ehkä hän on matkinut minua kun välillä puistelen päätäni. Samoin nyt tekee sitä kun ei enään ruoka maistu. Äänetkin on välillä semmoisia että ihmettelen et meinaako tukehtua vai mitä ääntä harjoittelee.

Mun sisko teki pienenä semmosta pään edes takaisin vispaamista, varsinkin nukkumaan mennessä/ nukkuessa. En tiedä, onko samanlaista, mutta jos yhtään lohduttaa niin ihan terve tyyppi se on. :)

Meillä Leila haroo oikealla kädellä oikeaa korvaa/hiuksia kun on väsynyt/hämillään :)
Ja huitoo vasenta kättä ylös-alas kun on nukahtamassa :D

Takaisin