Vauva-arki <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä kanssa tyttö istuu tukevasti ja osaa itse nousta istumaan ja korjaa asennonkin hyvin itse. Ajattelin nyt kokeilla pyörän istuimeen heti kun löytyy sopiva kypärä,neidillä kun on aika snadi kuula :grin hiekkalaatikkoon en oo vielä päästänyt,kun en kestä sitä sotkemista ja vaatteet pilaantuu, odotan että saan pukea suojahaalarin ennenkuin päästän tytön irti,sitten sotku ei niin haittaa kun on asianmukaiset varusteet. Välikausihaalari ja kurahousut tuolla jo odottaa :joyful:

Me ollaan fillaroitu muutama kerta, poika tykkää ihan hirveästi. Nukahtikin jo kerran fillarin istuimeen (selkänojaa saa laskettua hieman ettei ole niin pystyssä). Kypärä vaati hieman totuttelua, mutta hyväksyy senkin jo. XXL-kaupasta löytyy vauvojen kypäriä edullisesti.

Kiitos, olen jo kolunnut Citymarketin, Prisman ja Bilteman. Tytöllä on paljon pienempi pää mitä isoveljellä oli niin hänen vanha kypärä on aivan liian suuri :joyful: pienempiä en ole vielä mistään löytänyt. Muistatko I-P yhtään mikä koko teidän kypärä on? Pojan vanha kypärä on 48cm niin sitä pienempää etsitään.

eevis4: Meidän kypärän koko on 45-50cm. Pojan PY eilisessä neuvolassa oli 46cm, eli just sopiva on. :) Kypärä maksoi kympin.

Jess, hyvä että on pienempi , täytyykin kipaista XXL:ään ! Tosin likan py oli 6kk neuvolassa 42cm, et saa nähdä miten kypärä istuu,tuskin ton pää on montaa centtiä kuitenkaan kasvanut. ..

Nyt kun Ilona oppi konttaamaan, samalla tuli "äiti on paras, vain äiti kelpaa"-vaihe. Konttaa ja huutaa mun perässä tai sitten muuten vaan roikkuu lahkeessa. Isi ei kelpaa rauhoittajaksi ja jos jää isin syliin ja minä meen vaikka vessaan, niin huutaa niin kauan kun tuun vessasta.

Meillä alkaa olla tuota samaa eroahdistusta. Itseäni välillä harmittaa, kun en pysty tekemään juuri mitään kun poika on hereillä. Mun syliin haluaa tai ainakin niin, että istun lattialla vieressä kun hän leikkii. No onneksi tiedän, että on ohimenevää :)

Meillä kans poika konttailee mun perässä ja huutaa, varsinkin silloin kun haluaa tissiä. Jos pysähdyn niin roikkuu jalassa ja kiljuu :grin Varsinaista eroahdistusta meillä ei ole vielä ollut, ainakaan kovin vahvasti.

Meillä tyttö oppi nousemaan itse istumaan ja on vähän väliä istumassa ties missä. Aamullakin istui peilin edessä käkättämässä itselleen :grin Nyt vasta pää koliseekin, kun toinen on niin innoissaan istumaan päästessään, että kaatuu pian hytkymiseensä :p
Konttaamistakin treenaa ahkerasti, mutta ei ihan vielä ole hokannut sen ideaa.
Kivoin juttu tällä hetkellä on kiikkuminen. Mennäänkin usein puistoon keinumaan ja se vasta on hauskaa. Sanottaessa "kiikkuu kiikkuu" alkaa istuessaankin kiikkumaan eestaas.
Meillä myös tyttö ryömii perässä ja tulee jalkoihin kiinni kitisemään, kun haluaa syliin. Ennen teki sitä vaan mulle, mutta nyt (onneksi) tekee sitä myös isälleen :grin

Kokeiletteko te ikinä vauvojen painoa henkilö vaa'alla? Tuleeko paljon heittoja?

Itse olen tehnyt niin, että otan ensin oman painon ja sitten vauvan syliin. Tähän asti heittoja on tullut vain 200g kun on neuvolassa punnittu.Tänään innoissani punnitsin tyttöjä ja sain heidän painokseen samat kuin 6 kk neuvolassa... :nailbiting: Toivottavasti nyt olisi tullut sitten enemmän "heittoa" kuin muilla kerroilla..

Muokattu viimeksi:
Oon juu punninnut kotona samalla tavalla kuin Citrus, heittoa tulee suunnilleen kanssa 100-200g vaikka lapsi onkin alasti. Kannattaa kokeilla uudestaan punnita, ehkä se ensimmäinen kerta meni mönkään...

Meillä tyttö sanoo "baba" kun tahtoo isänsä (isä puhuu siis omaa äidinkieltään, persiaa, lapselle) ja "mammaa" kun on nälkä :D

Citrus,vauvojen painonnousu hidastuu huomattavasti 6kk jälkeen, joku mun pojista jopa laihtui silloin kun alkoi liikkumaan. Olen jo jossain ketjussa kertonutkin että 1 vuotias lapsi painaa noin 8-12kg. Siitä voi jo päätellä että jos painoa on 6kuisena 7kg tai 9kg että minkä kokoinen on 1vuotiaana. Mun pojat ovat painaneet 6kk 9-10kg ja 1 vuotiaina 11-12kg,elikkäs yläkäyrää on menty. Tiedän monta tyttölasta jotka ovat 1 vuotiaina painaneet 8-9kg ja ihan normaalisti ovat
kehittyneet.
Meillä ei ole edes vaakaa kotona mun syömishäiriötaustan takia, menis sekä mun että lasten painot kyttäilyksi.

Meiän poika oli 6kk neuvolassa 10,5kg, 7kk neuvolassa 10,8kg. Ei osaa vielä kontata tai ryömiä ni painoo oli tullu noinkii paljon kuukaudessa. Seuraavaan neuvolakäyntiin oletan painon pysyvän melko samassa jos lähtee tuosta ryömimään siihen mennessä. Niinhän se menee et heti ku oppii liikkumaan alkaa painon nousu hidastuu reilusti. Mie oon saanu kotivaa'alla kans jotai 200g heittoo neuvolaan verrattuna.
Lisäys: En olis huolissani jos on liikkuvainen lapsi ja paino ei kuitenkaa oo pudonnu.

Niin no, monessa paikassa lukee, että painonnousu 350-500g kuukaudessa vielä tässä iässä. Toki yksilöllistä ja moni asia vaikuttaa (liikkuminen, aineenvaihdunta yms..). Hyvin moni vaate jää kylläkin pituuden osalta lyhyeksi, en tiedä, tuleeko sitten pituutta enemmän suhteessa painoon. Kyllä kaiken järjen mukaan parissa kuukaudessa pitäisi tulla ainakin puoli kiloa painoa..no, neuvolaa odotellen ja kiitos vastauksista :)

Edit. Ja enitenhän mua huolestuttaa/mietityttää öljylisällä olevan vauvan painon nousu vs.kakkamäärä.

Muokattu viimeksi:
Niin,aina ei voi tuijottaa käyriä,niin kauan kun lapsi syö normaalisti en olisi kovin huolissani, jossain vaiheessa tulee sitten kasvuspurtti :) Siinä vaiheessa kun lapsi syö huonosti,on selkeästi laiha ja kasvua ei synny pituuteen eikä painoon,sitten on syytä huolestua. No,mun kaikki vauvat ovat olleet ihania pullukoita,helppohan se tietysti mun on sanoa :) mut esim.mun 4vee joka oli ihan jättivauva ja michelin rengasta löytyi ja paljon,on nykyään pitkä ja laiha,ihan näkyy kylkiluut ja vatsalihakset läpi!Syö kuitenkin hyvin,mutta liikkuu niin paljon ettei ehdi kertymään ylimääräistä. Jokainen on niin yksilö kuitenkin.

Meille neuvolan täti sanoi, että varaudu siihen, ettei painoa paljon ilmesty tulevina kuukausina, kun kakarainen on niin liikkuvaa sorttia. Samoin aina kun ollaan katsottu käyriä, on kommentti ollut: hyvin kasvaa omalla tahdillaan ja teitä vanhempia kun katsoo, niin hyvin menee :p Siskoni tyttö on myös mennyt kokoajan ihan omilla käyrillään, mutta tasaisesti, joten hoikkalikka on saanut vaan saman muistutuksen kuin me: ruokaa saa antaa niin paljon kuin menee :happy: Toki on se raja siinä "hoikkuudessakin", kuten Eevis kirjuutteli, ja suuret painonpudotukset voivat viitata esim. allergioihin jne. Mutta jos lapsella on "kaikki hyvin" ja ruoka maittaa, niin ei onneksi tarvitse täyttää tavoitepainoja, muuten meidät olisi jo hukka perinyt :grin
Toivottavasti Citrus saa jonkun selvyyden kakkakoneen menoihin..voihan se olla, että sitä öljyn määrää säätämällä vaikka löytyy hyvä tuotos ja painolisä??

Takaisin