Vauva-arki <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heti ko hampaita tulee suuhun niin pitää alkaa aamuin illoin harjaamaan ja kerran päivässä käyttää hammastahnaa. Tahnaa tietty vaan ihan sipasu harjaan, siis ihan tosi vähän ko sitähän ei sais niellä ja miten puolivuotiaanki saa sylkeen :D

Meillä tehhään niin että aamulla ennen puuroa annan hammasharjan vauvalle käteen ja se sitä imee ja pureskelee ja sitte harjaan hampaat läpi vielä lopuksi. Illalla puuron jälkeen tahnaa harjaan miniminimäärä ja harjaus.

mitä hammastahnaa käytätte, ku luin, että aika monessa on fluoria enemmän ku pitäis? ja vauva tuskin sylkee ulos sitä mitä suuhun laittaa, jos maku on kohdallaan :grin

Just eilen kävin apteekissa ja katselin lasten hammastahnoja. Kyselin apteekin henkilökunnalta neuvoa ja he sanoivat, että tahnoja ei saa käyttää noin pienelle vielä. Puhdistaa vain vedellä ja hammasharjalla. En nyt sitten tiedä, että oliko faktaa vai omasta päästä keksittyä. :D

Ei saa käyttää!! Näin sanoi mulla hammaslääkäri viikko sitten, kun kävin siellä omissa asioissa ja lähti puheeksi

Meille sanottiin neuvolassa, että aamulla ja illalla harjaus ja toisella kerralla sipaisu tahnaa mukaan. Aika paljon tuntuu suositukset vaihtelevan.

Niin en sitten tiedä mikä on oikein, mutta itse kyllä uskon mieluummin hammasalan ammattilaista kuin neuvolatätiä... :rolleyes:

Ja juurikin tuo, että näin pieni ei vielä sylkäise

Mun joka lapsen kohdalla on ollut eri suositukset, milloin on käsketty harjaamaan tahnalla ja toisinaan ei, nykyinen neuvolantäti oli hammastahnan kannalla. Olen harjannut toistaiseksi pelkällä vedellä, minusta näin pieni ei vielä hammastahnoja ja lisäfluoria kaipaa. Odotan tahnan kanssa nyt niin kauan kunnes seuraavat hampit puhkeaa.

Joo, niin mäkin tekisin. Ei ole tullut itselle vastaan hammasasiantuntijaa, joten noilla kaupungin ohjeilla siks. Tahnaa on kyllä käytetty tosi minisipasu ja koko ajan mietin, josko hankkisi fluoritonta tahnaa.

Winnie ja noora92 kiitos :) uskon sokeasti ja oikeasti hammaslääkärin että farmaseutin neuvoja :) itsekin kummastelin juurikin sitä, kun ei pieni vauva sylje mitään pois (ellei jokin ole pahaa tms.) ja niitä fluorimääriä. Jotkut ovat puhuneet myös jostain ksylitolipastillista, mikä kuulostaa mielestäni näin pienellä lapselle aika "hurjalle".

Mä olen saanut ohjeistuksen, että heti ensimmäisestä hampaasta asti kerran päivässä fluorillista hammastahnaa. Tuore hammas on vielä kehittymätön, ja pinnaltaa pehmeä, ja fluori auttaa hampaan pehmeää pintaa selviämään ja säilymään paremmin. Se fluorin määrä, mikä kerta hammaspesulla niellyksi tulee, on kaiketikin aika minimaalinen?

Mulle sanoi neuvolan täti, että nyt taas suositellaan käytettäväksi heti tahnaa, kun hampaat puhkeavat. Ne suositukset kuulemma aina muuttuu, kun esikoisen kohdalla ei vielä käytetty tahnaa.. Onneksi meillä ei ole vielä hampaita pojalla, niin ei tarvitse harjailla hampaita ;). Toivottavasti ei tuu vielä piiiitkään aikaan. Eipä tule sit niitä reikiäkään vielä...

Editoin mun tekstiä ja lisäsin pilkut ;).. Kun yleensä kirjoitan yhdellä kädellä ja aina kännykän kautta, niin en jaksa etsiä pilkku-näppäintä. Heh. Toivottavaa olette saaneet selvää mun kirjoituksista :D

Muokattu viimeksi:
Mulle sanoi hammaslääkäri, kun kysyin, että vauvalle heti hampaiden tultua ja hammasharjaan totuttelun jälkeen kerran päivässä sipaisu hammastahnaa ja toinen kerta vedellä. Kaupan tahnoista suositteli 0-2 vuotiaille tarkoitettua elmex-merkkistä tahnaa, koska siinä kuulemma jotkin ainesosien suhteet (joista en siis tajua mitään) oikeat.
Ottaa näistä nyt taas sitten selvää, kun toiset ammattilaiset sanoo toista ja toiset toista :confused:

Neuvolasta meille suosittelivat että heti kun hammas puhkeaa, niin harjaus tahnan kanssa. En aio näin toimia, vaan sit kun näkyy useampi niin harjaillaan vedellä vaan ja tahnat vasta ensi vuoden puolella. Olen monestakin asiasta eri mieltä neuvolan kanssa.

Mä katson tilannetta vähän niin, että jos hampaita on esim. puolivuotiaalla suussa useampi on tahnan käyttö todellakin suositeltavaa sen kerran päivässä fluorin suojaavan vaikutuksen takia. Tosin teoriassahan pelkkä mekaaninen puhdistus riittää, kun saa hampaan pinnoilta plakin pois, joten reikiä ei näin pitäisi tulla.

Mun puolivuotiaalla on 2 hammasta ja sipaisen kyllä tahnaa toisella harjauskerralla. :)

Muokattu viimeksi:
Laitan vielä tähän ketjuun siitä pillin käytöstä mieleen tulleen linkin. Enkä nyt tarkoita, että pitää mitenkään mustavalkoisesti suhtautua, mutta itse käytän harvemmin nokkamukia ja suosin enemmän muita vaihtoehtoja kuten pilliä ja hörppyjä lusikasta tai mukista. Oli vaan ihan hyvä teksti ja kivat vinkit :)
Ja samaa ovat töissä kohdatut puheterapeutit ohjeistaneet. Isommilla se "tyhmä vesikin" uppoaa kummasti pillillä, heh. ;)
Mutta ei, en myy pillejä vaikka nyt niistä paljon höpötänkin ja niiden puolesta nyt yhtäkkiä kampanjoin :D
Tässä linkki..toivottavasti toimii..
http://www.terapeija.fi/nokkamuki/

Viime yönä ei nukkunu oikein kukaan ko tyttö pyöri meän välissä ja heräs vähän väliä itkemään. Itekki väsyneenä ja puoliunessa vaan tissiä suuhun vauvale tai takapuolesta silittely ja unet jatku. Nyt havahuin ennen kuutta ko vauvalla toinen reisi ihan tulikuuma. Käsissä ja reisissä oli tommosta ihottumaa jota kuumotti?
No ollaan kyläreissula ja panadolit tietty kotona. Lähin niitä hakemaan ja ko tulin puolen tunnin päästä niin tuo ihottuma oli hävinny? Muuten vauva kyllä lämmin ja posket helottaa punasena. Mutta silti virkeä ja oma ittensä. Voisko olla että sääsket päässy liikaa syömään vai mimmonen se vauvarokko on? Onko kellään ollu sitä? :o

Liitteet

• ImageUploadedByVau Foorumi1437194663.187889.jpg
    ImageUploadedByVau Foorumi1437194663.187889.jpg
    80.1 KB · Katsottu: 41
Minun silmään näyttäisi enmastiina00 nokkosihottumalle. Se tulee, punoittaa, kutiaa, on inhottava ja sitten muutaman tunnin kuluttua katoaa taas. Jotain pientä saattaa jäädä näkymään, mutta sekin häviää vuorokaudessa. Aiheuttajaa on yleensä tosi hankala saada selville. On myöskin hirmu yleistä, olikohan jotenkin niin että joka viides kärsii ainakin kerran elämässään...

Vauvarokossa nousee kuume todella kovaksi. Kun kuume alkaa hellittää, tulee vasta jälkioireena ihottuma

Nokkosihottumaa meän lähipiirin neukkutätiki sano että olis. Tuosta vauvarokosta luinki että ei passannu oireet tähän ollenkaan.
Ihme juttu, edelleen vähän lämpöä ja vauva väsyny... Ihottumaa ei näy enää. Mystistä :D

Nokkosihottumaa minunkin mielestä. Mun pojalla oli just samanlaista, parani kun annoin antihistamiinia. En tiedä onko vauvalle antihistamiinia saatavilla. ?

Takaisin