Vauva-arki <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oon kade noista yöunista! Meillä herätään jostain syystä nykyään 2h välein läpi yön. Viime yönä edes eka unipätkä ei ollut tuota pidempi. Onneksi sentään nukahtaa aina syötön jälkeen nopeasti, ettei kuku kauaa hereillä.

Eilen oli aivan loistava päiväunipäivä! Poika ei jättänyt yhtään päikkäriä välistä vaan nukkui aamulla vajaan tunnin, päivällä vaunuissa 3,5 tuntia ja alkuillastakin 1,5!

Iltapesun ja -tissin jälkeen nukahti melkein heti ja mä jo mietin, onkohan poika jotenkin sairas, kun se nukkuu niin paljon.. :rolleyes: Kyllä se sitten yöllä tasotti. Yöunta kesti tunnin, jonka jälkeen käytiin muutaman kerran asettamassa tutti takaisin suuhun. Parin tunnin jälkeen otin pojan viereen syömään mutta pinnasänkyyn en häntä enää saanut. Yleensä syö sen pari kertaa yössä ja nukkuu taas sen verta sikeästi, että ongelmitta voin siirtää omaan petiin. Nyt huusi läpi yön joka kerta kun havahtui hereille eli noin puolen tunnin välein, vaikka mitä tein. Aamulla oli äiti aika väsynyt... :hungover:

Tänäänon taas nukkunut hyviä päikkyjä. En yhtään odota ensi yötä..... :wacky: Kipeältäkään poju ei vaikuta muuten kuin nenä hieman tukossa...

Meillä on I-P sama juttu! Aiemmin eka pätkä on ollut jotakin välillä 2,5-5,6
5h. Nyt tän kitinäkauden myötä yöllä mennään max. kahden tunnin pätkiä. Aamuyöllä pitää vielä tiheemmin tarkistaa onko tissi tallella. Huomaa heti eron aiempaan päivän vireystilassa, niin omassa kuin vauvan.

Kylläpäs neidillä on tänään uni maistunut! Nukkui päikkärit 10.30-16.30!? 6 tuntia vaunuissa ulkona! Siitä ekat 2 tuntia oltiin lenkillä , loput 4 nukkui terassilla ja yhden kerran syötin välissä suoraan vaunuun kun vaikutti tyttö niin uniselta. Kerkesin sillä välin siivota eteisen naulakon ja hyllyt talvivaatteista, pyykkäsin, vaihdoin teineille lakanat, imuroin, pyyhin pölyt,tein ruokaa nukuin itsekin päikkärit ja ehdin vielä juoda kahvitkin ennenkuin tyttö heräsi! Luulis nyt olevan loppuillan tyytyväinen vaavi :smug:

Meillä sama juttu! Poika vetäs 4,5h päikkärit vaunuissa parvekkeella. Ja yöllä heräili tosiaan 2h välein. Vähän on rytmit hakusessa vissiin:rolleyes:

Meillä yöt menee vaihtelevasti mutta yksi juttu on ja pysyy..tissimaraton. :D Onko teillä muilla niin, että vauva viihtyy tissillä noin tunnin välein ilta yhdeksästä lähtien? Meillä on tosiaan näin, yleensä sitten nukahtaa yönille tissille ja siitä siirrän sitten pinnikseen. Olisi kyllä ihanaa, jos meilläkin nukuttaisiin 8 tuntia putkeen!! Vakio yleensä on heräilyt 2-3 tunnin välein, mutta onneksi sentäs nukahtaa sitten heti uudestaan syötyään. :)

Illat on joo todellisia tissimaratoneja! Usein, pitkään ja hartaasti pitää lussuttaa. Täälläkin alkaa rytmit löytyä/muuttua. Välillä jättää väliin joitakin unia ja sit kyllä on väsynyt. Tissille sit viimein ainakin nukahtaa.

Meillä ainaki alkaa siinä 18-19 aikoihin ne maitotankkaukset. Päivän mittaan saattaa syyä 3-4 tunnin välein mutta illalla ko vauva alkaa tankkaan yltä varten niin tissiä pittää saaha tunninki välein :D
Meillä ei oo päivisin mitään päikkärirutiineja. Vauva nukkuu ko on väsyny. Joskus nukkuu kuudesti puolen tunnin unet, joskus kahesti 3 tunnin unet. Ihan sama mimmoset päikkärit tyttö nukkuu niin hän ei silti kärtyä iltasin :) vaan laittaa puolilta öin yöunile :)

Citrus: Joo, siinä vaiheessa Ilona vetikin herneet nenään kun se fyssariopiskelija riisui vaatteita niin hitaasti :grin Sen jälkeen se olikin myöhäistä tehdä mitään. Ilonalla on vähän sellanen tyyli, että kun aletaan huutamaan niin sitten huudetaan niin kauan kunnes äiti korjaa tilanteen tissillä :p Meillä oli neuvola vasta viikko sen kehin jälkeen, siksi Ilona mitattiin, mutta joo, ois pitänyt osata jostain kertoa, ettei teidän tyttöjä mitata kun on juuri mitattu, tosin kyllä neuvolassa sitten mitattiin sen jälkeen, vaikka oli viikko kehi-polista.

Elma se taitaa syödä noin tunnin välein aina hereillä ollessaan. Ja iltaisin sitten asuu rinnalla. :) Mutta tällä systeemillä nukkuu kahdet pidemmän päiväunet ulkona, sisälle en saa häntä tosiaan nukahtamaan kuin hetkeksi.

Meena syö päivällä 2-3h välein ja illalla 1-2h välein. Varsinaista tissillä asumista ei iltaisinkaan ole. Tammikuussa oli vähän enemmän. Nyt varmaan syö kerralla enemmän. Välillä oon ihmetellytkin että kuinka jaksaa nukkua 8h putkeen ilman mega-tankkausta illalla... Onhan sillä nälkä kun herää muttei oo hysteerinen.

Nytkin oon yksin valvonut kuudesta. Ärsyttää!
Meena siis nukahti joskus 20.30 ja heräs vielä syömään 22 aikoihin ja tissille aamulla 06. Se on sellanen kellonaika ettei oo helppo enään ite nukahtaa takaisin, vaikka vauva nukkuu ja itekin menny maate vasta puoliltaöin.
Pitänee yrittää päiväunet vetästä. Se on vaan helkkarin ärsyttävää että valvoo vaikka kolme lasta ja mies nukkuu tuolla rauhassa! Ei mitään järkee...

Minkä merkkisiä vaippoja käytätte? Oletteko huomanneet merkkien välisiä eroja? Olen pääasiassa käyttänyt pampersia mut nyt ostin liberoa kun oli tarjouksessa. Ja voi hitto kun ne päästää puntista pissat läpi! Nyt joka yö oon joutunut yöllä vaihtaa vaipan ja yökkärit ja lakanatkin kahtena yönä !:mad: Ja mä en edes tajua miten tytön koko selkä voi olla märkä? Myös liberon materiaali on mielestäni kovempi kuin pampersilla,ulkokuori varsinkin. En enää osta vaikka olis kuinka halpoja, kun niitä sit suhteessa kuluukin enemmän kun joutuu useammin vaihtamaan! Ajattelin jopa laittaa valmistajalle palautetta tästä,niin ottaa aivoon toi lakanoiden vaihto ja pyykkäminen!:sour:

Me käytetään liberoa, ei kertaakaan oo valskannu mistään suunnasta :o muumia käytettiin ne ykköskoot, sit vaihoin liberoon ku oli halvempaa. Äiti oli ostanu kotiin muumia kun mentiin käymään, mutta niistä tulikin ihottumaa! Ei muuta ku vaippaostoksille.. ihmettelen vaan, miks alussa ei sitä ihottumaaa tullu?

Ja ihan hyvin pitää koko yön noi vaipat :)

Siis en mä tajua miten ne meillä noin falskaakin,ja kokokin pitäisi olla oikea 4-9kg. Muistaakseni olen mun aiemmille lapsille käyttänyt niitä eikä noin oo käyny,mut nyt tosiaan joka yö kohta viikon verran on tyttö ollut kainaloon asti märkä :confused: ehkä mun paketti on joku maanantaimalli :shifty:

Liberoa ollaan täälläkin käytetty, mun mielestä pampersin vaipoista tuli helpommin ihan läpi. Ja pamperseiden materiaali tuntui ohuemmalta muutenkin. Mutta liberossa olen huomannut, että tulee selästä läpi, jos on huonosti se lerpukka siellä.

Liberot falskas lahkeesta meilläkin ja materiaali tuntui kovalta. Pamperisit on ok, mutta jostain systä ollaan miellytty käyttämään muumeja. Myös Lidlin vaipat on ihan toimivia, tosi kevyitä. Ihottumaa ei ole tullut mistään.

Miellä käytetää liberoa sekä pamperisia. Kumpi nyt sattuukaan olemaan tarjouksessa ;) ja mun mielestä pampersit on parempia kokonsa puolesta (käytetään vielä 2 kokoa) ja ovat myös paremmin istuvia sekä miellyttävämmän tuntuisia. Liberossa käytetään 3 kokoa ja ne taas ovat sen "kovemman pintansa" takia parempia! Pampersista tulee ainakin meillä ihan siitä etuosasta läpi yöllä (vaippa ei siis oo viel mitenkään hurjan täynnäkään tms mut sili fuskaa siitä itse vaipasta läpi. Kosteana yö vaatteetkin aina..) :oops:

Takaisin