Vauva-arkea

Moi.

Typykkä vetää unta palloon tossa viekussa taas hetken niin piti tänne äkkiä hyökätä. Inhoan kirjoittaa ykskätisenä joten imettäessä ei onnaa kunnolla. Ihania vauvakuvia olette laittaneet... Mä nyt sanon heti et en laita kuvia, juteltiin tästä miehenkin kanssa ja kun en omaakaan kuvaani halua laittaa avoimelle palstalle niin en sitten vauvankaan. Pahoittelen.

Tytön hoitaminen ei oikeestaan oo kummallisempaa kuin pojankaan... Hassuja tilanteita kyllä on tullut, esim. mä kokeilin vaippaa edestä et ei oo märkä (kestovaipat käytössä). Sit kun kuului et sinne tuli kakkaa, menin vaihtaan ja se olikin läpimärkä mut ei tietenkään siitä edestä niinkuin pojilla vaan taaempaa [8|]... Mies ihmetteli mitkä kaks kuhmuraa tuolla on rinnuksissa [:D], sen mä kyllä tajusin et ne rintarauhaset on turvonneet. Sairaalassa meinasin koko ajan puhutella vauvaa pikku-ukoksi tms. mut nyt oon oikein harjoitellut puhumaan etunimellä tai tyttönä ym.

Lahja mieheltä: No ei. Mä kielsin ihan kaikkia tuomasta kukkia, myös miestä. Mua ärsytti viimeksi kun niitä kukkia tuli ihan sikana ja osa oli jätettävä sairaalaan (niin ja siis vanhan kansan mukaan niitä ei sais ottaa mukaan, tuo kuulemma huonoa onnea. En piitannut [:D].). Miehelle perustelin et meillä on muutakin rahareikää kuin turhat lahjat ja kukat, se kumminkin tuo mulle kerran kuussa kukkia kun on hääpäivä ja ostaa lahjoja merkkipäivinä, se riittää. Suklaata toi kyllä mikä oli mieluisaa [:D] ja kotiin oli ostanut niitä "kiellettyjä" ruokia mitä olin toivonutkin. Lahjaksi mieheltä riitti kyllä ihan sen ilme kun se katsoi meitä siellä synnytyksen jälkeen kun vauva oli mun rinnalla <3.

Äitienpäivälahja on kyllä syytä ilmaantua. Tästä on kans eriäviä mielipiteitä kuultu, perusteena et nainen ei oo miehensä äiti. Mut mun mielestä mies ostaa lahjan/kukkia tms. äitienpäivänä vaimolleen koska arvostaa tätä äitinä. Mä ostan kyllä sitten sille isänpäivänä myös lahjan.

Siivoilu on joo lisääntynyt ihan kummasti. Tosin tänäänkin kun mies meni iltaan töihin se heti aamusta alkoi hääräämään pyykkejä yms. Eipä mulle mitään jäänyt tehtäväksi. Aamullakin nousi ajoissa ja laittoi eskarilaiselle aamupalaa koska "ei sun tartte täällä kaikkea tehdä". Ilmeisesti siis ainakin vielä se arvostaa kovasti mun panostani joka on lähinnä imetystä.

Maikkimai: Ei meilläkään vaadita vaipanvaihtoa, mut ei tulis mieleenkään jättää kakkavaippaa vaihtamatta. Märän pissavaipankin oon vaihtanut yöllä... Ei kai se voi vauvasta kivalta tuntua kun se tavara kylmenee vaipassa vaikka iho kestäiskin.
 
En mäkään ole koskaan kuullut, että miehen pitäisi antaa lahja synnytyksen jälkeen naiselle. En siis viitsi sellaista toivoakaan mieheltäni. Mutta samoin kuin viimeinen kommentoi, niin äitienpäivälahja on tosi tärkeä ja siitä kyllä tulisi huippupaha mieli, jos mies ei silloin mitään antaisi.

Maikkimai, Mea Kristiina on tosi suloinen ja herttainen tuossa kuvassa. [:)]

40+5
 
Ihania vauvakuvia!!

Viime synnytyksen jälkeen mieheni toi lahjaksi sairaalaan puusta tehdyn sinisen enkelin (oli siis ostanut jotain) johon oli kirjoittanut rakastan teitä yms. yms. [:)] se oli aivan ihana. + suklaata ja karkkia paljon (jota rakastan yli kaiken). oli mukava yllätys mieheltäni, koska en häneltä paljoa lahjoja ole saanut ja muutenkin suht epäromanttinen tyyppi hän on [:@] mutta karu totuus iski naamaan äitienpäivänä, kun en saanut mitään. Mutta uskon että tänä äitienpäivänä ostaa edes kukkia, kun olin niiiiiiiin vihainen äitienpäivänä ja ilmasin kyllä vihani erittäin moneen otteeseen.

Olen sanonut että en halua kukkia sairaalaan. Hirvee homma rahdata ne sitten kotio. Ja suotta haisevat siellä jos vaikka huonetoverikin olisi allerginen. Näytin kyllä yksi kauppareissu, että mitä karkkeja haluan sairaalaan [:)]
 
Viimeinen: en toki pidä tyttöäni kakkavaipoissa minäkään mutta en myöskään yöllä vaihda ellen huomaa vaipassa olevan tavaraa ja vaavi jotenkin levoton.. Meillä kaikki kakka imeytyy hyvin vaippaan eli en kyllä usko sen hirmusti häiritsevän iholla. Tytsyn peppu on priima kunnossa [:D] pissaa on alkanut tulemaan enemmän viime päivinä ja mielestäni meitin neiti kommentoi täyttä pissavaippaa enemmän kuin kakka. Hassu juttu. Painaahan se ainakin enempi..

Mä en odottanutkaan mieheltäni mitään lahjaa sairaalassa. Paras lahja oli se että hän oli synnytyksessä mukana sekä perhehuoneessa sen 4 päivää mikä Haikaranpesässä vietettiin. "Kuin lahja" on ollut myös se että hän huolehtii mun ruokailuista ja levosta aina kun pystyy. Nyt tietty vähemmän kun aloitti koulun taas... tarvitsisin kyllä edelleen sen syömis muistutuksen kun mun ruokahalu ei ole vieläkään palautunut. Meillä oli jätskikin kaapissa melkein kaksi viikkoa [:-][:-]!!! Se on tod outoa minulle.. mieskin mainitsi asiasta ja sanoi että kaikki ei ole nyt kunnossa... heh [:D]
Kukkalähetykset yllättivät minut, sain sairaalaan kaksi lähetystä ja kotiin vielä yhden plus sitten suurinosa vierailijoista on tullut puskan kanssa. Nuo lähetykset kyllä piristivät ja yllättivät [:)] Äidiltäni tuli sellainen perinteinen tyttövauvan saaneen napanuora kukkapuska. Eli isompi kimppu josta lähtee vaalenapunaisella narulla pikkukimppu. Suloinen!
Paras lahjus minkä olemme saaneet vauvan syntymän johdosta on iso paketti vaippoja [:D][:D]! Rakastan ja arvostan eniten hyötylahjoja... tämä tuli ystävältäni joka on viime vuosina tuonut lahjaksi yleensä kassillisen ruokatarvikkeita. En kestä kynttilöitä ja krääsää, ruoka on hyödyllisempaa [:D] Vaatelahjojakin on tullut paljon enkä tiedä mitä teen niiden kanssa kun tuota vaatetusta on omastakin takaa! Meille on nyt siunaantunhut useammat välikausihaalaritkin mistä yhdet käytössä ja tuskin muita tarvitseekaan. Myyntiin varmaan menee jossain vaiheessa.... Olenko vähän kranttu lahjoje suhteen [;)]

Mutta nyt taisi joku heräillä tuolla narinasta päätellen... heipat!
 
En oo saanut aikaiseksi kirjoittaa mitään. Mies on lomalla nyt joten sen kanssa on puuhasteltu. Vieraitakin on käynyt ihan kivasti [:)].

Perjantaina kävi neuvolan terkka kotikäynnillä. Tytön paino oli noussut jo yli syntymäpainon, kuulemma olis tarvinnut olla syntymäpainossa vasta kaksviikkoisena. Napatynkä lähti irti jo viikon vanhana ja napa on siisti. Saatiin "lupa" kylvettää ja mennä ulos mikä vähän nauratti sekä terkkaa että minua [:D]. Me tosin oltiin ulkona vasta tänään, mut se johtui mulla olleesta flunssasta. Näemmä se jatkuu edelleen vaikka jo luulin sen menneen ohi [:'(].

Yhtä syöttöähän tämä vauva-arki on, mies kyllä vaihtaa vaippoja ahkerasti ja tekee muutenkin kauheasti kaikkea. Pyykkää ja laittaa ruoat ja tiskit. Aina kun sanon sille ettei sen tartte ja et mä voin, niin se edelleen sanoo et mun ei tarvi tehdä kaikkea... Vaikka enhän mä hyvänen aika tee muuta kun imetän tota typykkää [8|]. Toisaalta eipä tässä kauheasti muuta tarttekaan tehdä vauvan kanssa.

Jälkivuodosta sietäis jo päästä eroon... Ihan kypsää. Tosin mä pelkään pahoin että menkat alkaa taas ihan liian nopeaan, viimekskin alkoivat vaikka täysimetin. Välissä ehti olla kolmisen viikkoa ilman mitään vuotoja :-/.

Ruokahalu on mulla ihan mieletön. Vähän on mennyt överiksi suklaan kanssa, kun niin kauan piti kieltäytyä siitäkin herkusta. Alkuun en meinannut muistaa syödä kun ei tarttenut enää sokereitakaan mitata, mut nyt oon kyllä syönyt hyvin ja juonut paljon. Päätellen vauvan kasvusta se on ollut hyvä juttu.

Tutti otettiin käyttöön eilen. Hyvin näyttää kelpaavan. Huh. Mua vähän pelotti että jos jätän sen antamisen liian myöhään niin ei enää kelpaa. Näin kävi eskarilaisen kanssa. Toisaalta hirvitti jos ei huolikaan rintaa tutin saatuaan mut näemmä oli turha huoli. Tytöllä on kyllä ollut alusta asti hyvä imuote, ehkä se vaikuttaa kans.

Maikkimai: Mä luulen et pissavaippa onkin ikävämpi kuin kakkavaippa. Ainakin luulis et tuntuu kylmemmältä kun se pissa leviää ympäri vaippaa. -En mä ajatellutkaan että pitäisit vauvaa märissään, ihmettelin vaan sitä ohjeistusta [:)].

Jokohan 2raskaus ja Sininen on saaneet vauvansa..?
 
On taas kirjottelut jääny mullakin vähiin.

Tuttia mekin annettiin tänään ekaa kertaa. Tuntuu toi poika pitävän mua niin kovasti tuttina eikä oikeen nukahda muuten kun rinnalle. Kovasti ukkeli sitä maistelee ja ihan hyvin tuntuu kelpaavan.

Vaunuttelemassa käytiin torstaina ekaa kertaa :) Oli kyllä tosi mukavaa vaikka ihan lyhyt lenkki tohon lähikauppaan heitettiin. Molemmat ylpeenä vuorotellen työnneltiin pikkusta [:D] Huomenna mennään taas jos ilma on hyvä.

Perjantaina meilläkin kävi terkkari kotikäynnillä. Painoa oli tullu jo yli 300g sairaalasta lähdön jälkeen!! On äijä ainakin ruoka-aikaan ollu kotona... Kaikki oli ukkelilla kunnossa. Napakin oli hieno ja siisti. Tynkäkin irtosi muistaakseni toisena päivänä kun kotona oltiin.

Jälkivuoto on jo melkein ohi  [:)] Vähän tulee enää pikkarisuojaan, melkein jo ilmankin pärjäisi. Toivottavasti ei nyt ihan heti perään ne menkat sit alkais... Ollut kyllä niin luksusta kun ei nyt oo moneen kuukauteen vuotanu.

Käytiin tänään kattomassa yhtä taloakin. Oli tosi kiva, mutta aika huonolla paikalla. Työmatkakin pitenis molemmilla joku 10 km...Onneksi ei ole kiire löytää, iha huvin vuoksi ollaan vasta kateltu. Jos vaikka tulis se meille täydellinen koti vastaan :)

Jännittää kauheesti Sinisen puolesta... Toivottavasti hän ja pikkuinen voivat hyvin. Ja tietysti kaikki muutkin joille on lähtö tullut tai pieni syntynyt :)
 
Pitkästä aikaan [:)] lukemassa oon käynyt mutten ole jaksanut kirjoitella..
Kyllä tämä arki on kovin vauvakeskeistä [:D] paras on ettei suunnittele mitään menoja, koska se aiheuttaa melkeen suorastaan stressiä [;)] heh... siis lähteminen johonkin tän neidin kanssa. Mietin kaikki syötöt tarkkaan että vältyn vielä julkisyötöltä ja vaavin turhilta kiukuilta. Me ulkoiltiin jo reilun viikon vanhana neuvolatädin luvalla. Tänään ei taida olla asiaa ulos kun -10 pakkasta. Mea ei oikeen fanita aina vaunureissuja... noin joka toinen kerta huutaa kun syötävä kun laitan hänet kantokoppaan..en keksi syytä miksi välillä hankalaa.. liikkeelle lähtiessä kelpaa loikoilla kyllä!

Mun pitikin kysellä onko kukaan tarjonnut jo tuttia vauvoilleen? Minähän olen tuttia vastaan, mutta steriloin jo omammekin... vielä en ole käyttänyt. Meillä oli viikonloppuna täällä kiukkuinen ja koko ajan nälkäinen neiti ja kovat masuvaivatkin eli tutin suuhun laitto oli jo lähellä. Ja korvike purkinkin kaivoin esille kun tuntui etten saanut pumpattua neidin tarpeisiin ja tissillä olo oli yhtä kiukkua kun ei saanut tarpeeksi. Onneksi ne kiukut ja nälät hälveni... sillä seurauksella että nyt pumppaan myös yöllä jotta saan tarpeeksi maitoa kaappiin. Mea tarvitsee siis rinnan jälkeen pullosta jotta tulee kylläiseksi... viikonloppuna koitin vähentää pulloa huonoin seurauksin. Näillä mennään, ei maha minkään!
Yöt neiti onneksi nukkuu ja uskaltaisinko jo todeta jopa että meitin elämään on tullut hieman rytmiä... öisin tyttö herää kahdesti syömään melkeinpä samaan kellon lyömään ja osaan jo melkein tulkita tytsyn uniaikoja päiväsaikaankin. Tämähän ei välttämättä ole lopullista, mutta katsotaan nyt... tällä hetkellä näyttää hyvältä!!
Meidänkin typy saavutti syntymäpainonsa reilussa viikossa ja nyt kasvaa pituutta ihan hurjana.. tuntuu että kasvaa silmissä! 50cm vaatteet eivät mene enää montaa päivää ja jotkut pöksyt ovat jo jääneetkin pieniksi. Mun vauva on kohta jo iso... [&o].. [:D][:D]!

Jälkivuoto on mullakin vähenemään päin, mutta vielä tarttee sidettä. Toivon todella että loppuis ja menkat ei alkais ikinä [;)] Oletteko jo muut miettineet ehkäisyasioita? Joko on peitot heiluneet synnytyksen jälkeen [:D]??!! Meillä ei vielä kun mun tikit ei oo vieläkään sulaneet [:(] mutta toivottavasti pian, halut on hirmuiset! Niiden kolmen tikin piti sulaa viikossa tai parissa ja nyt on mennyt jo reilu kolme viikkoa... [:@] grr!

Ällövaroitus! Mulle on tainnut tulla peräpukama synnytyksen yhteydessä... haluun eroon siitä [:'(][:'(]!! Kosmeettisuudenkin vuoksi mutta ennenkaikkea sen vuoksi että se on kipeä ja tietty varsinkin kun käy kakkosella. Apteekin salvat eivät ole tehonneet... jälkitarkastusta odotellessa! Joka on muuten kuukauden kuluttua.

Minunkin ajatukset ovat Sinisen perheen luona... [:)][&o][8|] toivottavasti siellä kaikki hyvin!!!
 
Tervehdys!

Meillä on arki lähtenyt sujumana tosi kivasti, vaikka helppoahan tämä siinä mielessä on näin alussa kun poitsu lähinnä vain nukkuu ja syö.

Me ollaan alettu jo kestoilemaan ja hyvin on sekin onnistunut, vaikka mies jotain tuossa mukisikin, että on tää vaan tällaista askartelua...[;)]mutta on kumminkin ollut jutussa mukana. Yöllä ollaan toistaiseksi käytetty kertiksiä, kun ei vältäämättä jaksais nousta yöllä vaihtamaan ja ovat kumminkin vähän imukykyisempiä.

Me siis kotiuduttiin kättäriltä jo toisena päivänä pojan syntymästä, kun imetys lähti niin hyvin käyntiin, eikäö paino ollut pudonnut kuin 165 g (4,6%) ja maito nousikin sitten samana iltana ja hyvin on riittänyt. Toistaiseksi olen vielä voinut olla pumppaamatta, vaikka aluksi tuntuikin kun maito nousi, että tissit räjähtää, mutta se on jo vähän tasoittunut. Siksi yritin välttää pumppaamista heti alussa vaikka se tietysti olisikin helpottanut omaa oloa, ettei tulisi liian suurta "tilausta" ja johtaisi siihen, että on sitten jatkuvasti pakko pumpata kun maitoa tulee liikaa.

Me käytiin eilen ekaa kertaa nouvolassa, kun poika oli 9 päivää vanha. Meillä ei tällä kertaa neuvola hoitaja päässyt kotikäynnille, koska neuvola on ruuhkautunut niin pahasti sikainfluenssarokotusten takia, eivätkä ole vielä saaneet purettua tilannetta - tämäkin käynti oli th:n puhelintunnilla ja sitä siirrettiinkin vielä kahteen otteeseen. Kaikki oli hienosti - poika oli jo ylittänyt syntymäpainonsa ja pituuttakin tullut lisää 1,5 cm. Napatynkä tyypillä irtosi jo 6 päivän iässä. Iho on ollut oikein hyvässä kunnossa. Terkkari sanoi, että voidaan jo aloittaa ulkoilu näin lämpöisillä keleillä ja tosiaan tässä alkaakin jo kaivata ulkoilu - edes sitä vartin mittaista!

Muuten olen toipunut hyvin synnytyksestä. Jälkivuotoa tulee vielä vähän - tosin se on ollut varsin hillityyä jo heti alkuun. Mulla supistui kohtu jo todella hyvin silloin kättärilläkin ja jälkipoltot olivatkin kyllä sen mukaisia. Mulla tuli ekat 3-4 päivää varsin voimakkaita jälkisupituksia. Pari pientä repeämää tuli synnytyksessä häpyhuuliin, mikä saattaa liittyä siihen kun napanuora oli kiertynyt kerran pojan pään ympäri ja tämä taiteiltiin kätilöjen toimesta pois siinä kun pojan pää oli korviä myöten ulkona. Kahdella tikillä selvisin tällä kertaa.

Mitään varsinaista unirytmiä ei ole vielä muotoutunut ja tyyppi syö jotain parin tunnin välein etenkin öisin. Pisin syöttöväli tällä hetkellä taitaa olla jotain 4 tuntia. Yöt pötkylä pötköttää enimmäkseen kainalossa ja joskus myös masullaan rinnan päällä jos on ilmavaivoja - se asento tuntuu auttavan kun vielä vähän taputtaa pepulle/silittelee selkää.

Tylsää kun pitää alkaa miettiä tuota ehkäisypuolta...

Samaten ajatukset ovat usein Sinisen vauvan luona...voi kun kaikki onnistuisi!
 
Mulla oli kysymyksiä vauvautuneille [:D] Ajattelin laittaa ne tänne, kun tuolta meidän odottavien keskustelusta ne pian hukkuu johonkin sekaan, kun sinne tulee sen verran enemmän tekstiä [:)]
Eli... Tässä tulee ehkä joitain vähän tyhmiäkin kysymyksiä, mutta kun vaivaa.... [:D]

-Oliko teillä huonekaveri sairaalassa vai olitteko yksin tai perhehuoneessa? Mua nimittäin ahdistaa jo valmiiksi se, että jos siellä on joku ärsyttävä huonekaveri tms... Toki jos hyvä säkä sattuu niin tulee joku niin mukava, että aikakin menee hirmu nopeaa [:)]
-Paljonko tuli raskauskiloja ja kuinka paljon jäi laitokselle?
-Kuinka hyvin vanhat vaatteet mahtui päälle synnytyksen jälkeen? [:D]
-Tyhjenikö teillä suoli ennen synnytystä hyvin? Annettiinko peräruisketta? Tai tuliko jollekin synnytyksen yhteydessä pöydälle isompi asia..? Mua pelottaa noinkin turha asia, kun että jos sattuisi tulemaan isompi asia kaikkien nähden siihen pöydälle.. Tiedän, se ei varmasti ole siinä vaiheessa päällimmäisenä mielessä ja kätilöt on varmasti nähneet ennenkin, mutta silti [:D]

Kiitos etukäteen [;)]

Kiva, kun kaikilla on alkanut vauva-arki rullaamaan hyvin!! [:)] Josko me loputkin nyt jakaannuttaisiin ja päästäis juttelemaan vauvajuttuja myös [:)]
 
Undulaatti kyseli niin kerron oman kokemukseni.

Itse olin kahden hengen huoneessa. Ei Tayssissa edes taida olla mahdollisuutta päästä perhehuoneeseen. Tai minulle ei ainakaan moista ole tarjottu. Eipä montaa sanaa vaihdettu huonetoverin kanssa. Ei ollut mikään erityisen mukava nainen. Sairaalassa minulla oli KOKO AJAN nälkä. Söin iha mahottomasti sipsiä ja karkkia. Ja kotiutumisenkin jälkeen olen syönyt herkkuja ja karkkia paljon. Eilen uskaltauduin vasta vaa alle. Ja oli -3kg lähtenyt. Ja vauvakin painoi reilusti yli. Eli olen syönyt ihan hirveesti. On kyllä ollut tosi pahaa ummetustakin. Pahempaa mitä raskaana ollessa. Minulle annettiiin peräruiske ja hyvä niin. Jotenkin tuntui suolistossa pahat kivut, kun oli niin täyttä. Peräruiske auttoi, eikä tarvinnut murehtia että tulisi iso hätä synnytyksessä. Joten itse suosittelen peräruisketta. Ei tullut isoo hätää pöydälle ponnistusvaiheessa, ei kyllä tullut ensimmäisessäkään synnytyksessä vaikka peräruisketta ei annettu. Kait se taitaa suht harvinaista olla, että kakka tulee samalla.
 
Moi.

Yrittäis vähän taas kirjoitella... Mä en jotenkin osaa siirtyä tuonne vauva-osioon, pitäis varmaan. Ehkä sinne vois avata uuden ketjun näille kevätvauvoille, kun eiköhän tää maalisodotus jossain vaiheessa suljeta tai jotain. Siis kun tulee uusia maaliskuun 2011 odottajia viimeistään.

Meillä menee hyvin vauvan kanssa, imetys sujuu mukavasti ja tyttö kasvaa. Eilen käytiin neuvolassa punnituksessa puhelintunnilla, taas oli tullut painoa lisää ja pituuttakin, mitat kaksiviikkoisena siis 4180g ja 54cm, pää 37,5cm. Saatiin tytölle lääkärinaika, neuvola-aika ja mulle jälkitarkastusaikakin samalla iskulla. Mun ei tarvi joka viikko käydä näyttämässä vauvaa, olisin kai saanut jos olisin halunnut mut mä sanoin et ei oo niin hinkua.

Mä olen jostain syystä kamalan raihnainen, johtuu varmaan siitä kun en pystynyt kunnolla liikkumaan viimeisen kolmanneksen aikana. Kävellessä toinen jalka vihoittelee jostain nivusen tienoilta ja jotkut lihakset rintakehällä on niin jumissa et on vaikeeta hengittää joissain asennoissa (esim. toisella kyljellä en pystynyt viime yönä imettämään kun sattui ihan itkuksi asti, aivan kuin mulle olis lyöty seiväs läpi rinnasta selkään). Sit mun vanha vaiva on alkanut taas äitymään, vasen kankku vihoittelee tuonne takareiteen. Johtuu skolioosista, kivut lähti kun aloin käymään kuntosalilla eikä ole tulleet takaisin edes raskausaikana. Nyt sitten näköjään alkoi taas. Mä oon sopinut kuntosalijäsenyyden alkavaksi toukokuussa, siihen asti pitää yrittää kotona jotain että ei ihan paikat prakaa.

Janis77: Meillä kans syödään 2-4 tunnin välein. Musta se on ihan ok, kyllä ne välit siitä joskus pitenee. Yöllä tuo on nyt nukkunut pitempään kun oon antanut Disflatylia.

Maikkimai: Mehän annettiin tutti jo. Ei se ole vaikuttanut imetykseen lainkaan, tyttö syö ihan yhtä paljon kuin tähänkin asti mut ne parin imaisun syötöt on jääneet pois. Eli kun syö niin syö kunnolla, muuten ottaa tutin. En kuitenkaan koko ajan työnnä tuttia suuhun, mut esim. vaunuihin tai autoon laittaessa se on kyllä ihan must. Kovasti meinasin et pulloa ei anneta vielä pitkään aikaan, mut eilen oli sellainen tilanne et mies sai antaa vähän mun maitoa pullosta. Mun kaks isompaa poikaa soitti ekan keikkansa ja kävin niitä kuuntelemassa kahden muun kanssa, kun tultiin kotiin mies oli just antamassa pulloa [:D]. Eipä se juonut kuin jonkun 10 milliä (ei ehtinyt enempää) mut kelpasi ihan hyvin.

Jälkivuoto on sellaista on/offia tällä hetkellä. Välillä ei tuu just mitään, sit välillä tulee paljon. Kai se kohta hiipuu...

Zeni: Se vuoto voi myös "loputtuaan" alkaa uudestaan, eli jos pari päivää ei tuu mitään ja sit tulee niin se on vielä jälkivuotoa. Jos menee viikkoja välissä ni sit ne on menkat.

Kestovaipat on meillä jatkuvassa käytössä, myös öisin. Meinattiin et käytetään kertiksiä kun mennään johonkin... Nyt sit oltiin tiistaina koko päivä lietsussa ja tytöllä oli kertikset. Ei ehtinyt olla pissoissa tai kakoissa kuin hetken, mut pylly oli illalla aivan kirkkaan punainen. Ei siis enää kertiksiä kuin pakosta.

Undulaatin kysymyksiin vastauksia...

-Oli huonekavereita. Saakelin kovaäänisesti kuorsaava yks, ja siis en saanut nukuttua juurikaan. Onneks päästettiin kahden yön jälkeen kotiin. Perhehuonetta en olis saanutkaan raskausajan diabeteksen takia (eikä olis voinut ottaa kun noi muut lapset oli kotona). Ota perhehuone jos saat, sitä ei vissiin saa jos mies ei oo koko ajan siellä.

-Kiloja tuli vajaa 11, noin viisi oli kadonnut kun kävin kotona vaa'alla ekan kerran. Nyt on hävinnyt näköjään melkein kaikki [:D][:D][:D][:D] kahdessa viikossa, (kävin tässä kohtaa vaa'alla tarkistamassa) kilon verran näyttää enemmän kuin lähtöpaino. Wuhuu. Taitaa olla jotain turvotusta kun vihkisormus ei mene kunnolla sormeen. Mahaa on silti edelleen mut se nyt on luonnollista kun on jo viis lasta.

-Vaatteet mahtuis muuten mutta toi maha ei anna laittaa housuja kiinni (mulla ei oo kovin matalavyötäröisiä housuja). Mulla on siis sellainen pallo mikä sulla tais olla puolivälissä raskautta [:D]. Kotiin tullessa tää oli todella iso, on nyt kutistunut puoleen...

-Eipä annettukaan peräruisketta. Pyysin mut se jotenkin jäi. Kysyin mieheltä tuliko pöydälle kasaa, mut ei se huomannut vaikka näki kuulemma liiankin hyvin miten vauva tuli ulos (mä olin kyljelläni ja vaikka mies oli pääpuolella niin siitä näki kun oli sinnepäin kallellani). Ne vaihtoi siihen niitä alustoja senverran tiuhaan et ei sitä huomaa, älä huoli [:)].
 
Kiitos vastauksista [:D] Peräruiskeesta oon puhunutkin muissa keskusteluissa, että täällä Seinäjoella sitä ei tosiaan ole edes mahdollista saada.. Huonekavereista; äiti myös marisi, että hänellä oli ollut joku lujaa kuorsaava samassa huoneessa [:D]

viimeinen: Olisi tosi mukava, kun perustaisi tuonne vauva-puolelle jonkun kevätvauvojen oman.. Pitäisi keksiä joku osuva otsikko, että ihmiset tajuavat, että saahan sinne nyt esim. tammikuiset ja helmikuisetkin kirjoitella.. Tuolla vauvapuolella on kuitenkin esim. Odotuksesta vauva-arkeen, jossa suurin osa vauvoista on jo puoli vuotiaitakin ja juttelu on sitten taas lähinnä sellaista, että sinne on hankala ehkä mennä mukaan... Olisi kivempi ehkä, kun perustaisi uuden, jossa olisi sitten vaikka vasta tämän vuoden puolella syntyneitä. Puoli vuotta on kuitenkin iso ikäero tässä vaiheessa!
 
Päivää!

viimeinen: joo, kyllä mustakin tuo syöttöväli on ihan ok. Toivottavaa vain olisi, että ne pitemmät välit ajoittuisi yöaikaan, mutta meillä poika nukkua puksuttaa pisimmät unet päivällä ja jostain syystä nuo ilmavaivat tuntuvat ajoittuvan juuri sinne yöhön. Voisin itsekin harkita sitä disflatyliä. Esikoiselle siitä ei ollut apua (hän kärsi koliikista 3,5kk asti), mutta tämän kohdallahan se voi kuitenkin auttaa. [;)]

Meillä ei ole ollut tuttia käytössä, eikä nyt ainakaan toistaiseksi taida olla tarvettakaan. >Poika tuntuisi haluavan imeä vain silloin kun on nälkä ja ilmavaivoihin, mikä on toinen itkun syy, siitä lienee vain haittaa, kun voi hörppiä sitten ilmaa lisää jos tuttia antaa kun masusta vääntää. Toistaiseksi tyyppi on ollut ihan tyytyväinen kun ollaan oltu reissussa ja "hedelmäkorissa" hän onkin yleensä untenmailla. Mä olen puolestani ihan tyytyväinen jos tuttia ei tarvitsisi ollenkaan ottaa käyttöön, niin eipähän tarvitse siitä sitten vierottaakaan.

undulaatin kysymyksiin:

-meillä oli perhehuone ja tykkäsin kyllä kovasti. Myös esikoinen olisi saanut tulla sinne, mutta hän halusi mieluummin mennä isovanhemmille, mikä oli varmaan ihan hyvä juttu. Mullakin tosin oli yksi kuorsaava huonakveri eli mieheni...musta se on kuitenkin tosi kivaa kun mies saa olla koko ajan mukana heti alusta lähtien ja itsellekin mukava kun saa nukkua oma miehen vieressä, vaikka kuorsaavankin. [:D]

-mulla ehti tulla kiloja yhteensä noin 18 ja 10 kg on nyt lähtenyt vajaassa 2 viikossa (7 kg jäi laitokselle). Vielä ei oikein mahdu omat vanhat vaatteet päälle - on kumminkin vielä +8 kg. Farkut menis vielä reisistä, muttei enää mahdu nappi kiinni. EN kuitenkaan aio vielä lähteä vaatekauppaan ostamaan isompia vaatteita, sillä esikoisenkin kohdalla painoa putosi yhteensä 20kg, josta noin 7 kg jäi synnärille ja loput lähtivät imetyksen myötä. Sellainen pieni pehmoinen lölly on vielä tuossa masun kohdalla. Senkin huomaan vetäytyvän päivä päivältä. Ihan positiivisin mielin, eikä se mikään katastrofi ole jos tässä muutama kilo jäisikin plussaa.[:)]

-mulle ei annettu kummankaan kohdalla peräruisketta, enkä kakannut ponnistettaessa. Taisin käydä pari kertaa vessassa ennen kuin homma lähti kunnolla käyntiin. SYnnytys kumminkin tuntuu peräsuolessa ja koko ajan saatta olla vähän sellainen tunne kun olisi kakkahätä, joten sekin kyllä kuuluu asiaan - ei välttämättä tarkoita, että olisi kuitenkaan kakka tulossa. Jos kuitienkin niin sattuu käymään, että toimituksen yhteydessä jotain tulisikin, niin ei hätää - kätilöt on kyllä varmasti nähneet kaikkea mahdollista, eikä sitä tarvitse yhtään hävetä! Jos se onkin kätilölle ensimmäinen tapaus laatuaan, niin ei varmasti ole ainakaan viimeinen...omalla äitilläni oli kuulemma tullut kun mä oli syntynyt kuulemma kauhella kiireellä maailmaan, ettei ollut vessassakaan ehtinyt käymään, samoin yksi työkaveri kertoi, että hänellä oli tullut, mutta mitäpä noista - melko sotkuista hommaa se on enivei! [;)]

Tänään on muuten ensimmäistä kertaa kantoliina käytössä ja poitsu tuntuu viihtyvän oikein hyvin kehtosidonnassa - tuhisee tyytyväisenä tuossa [:)] IHan kätsyä kun on kädeet vapaina ja nyytti kulkee mukana. Tykkään!
 
Kääk jos on tuommoinen uskomus niin meidän pojalla on sitten mahdoton afro kun syntyy! :) LA 22.3 ja poika siis tulossa. Närästys on hirrrrrveetä, Rennie ei auta ja öisin varsinkin olo on tuskaisa. Ei ole myöskään auttanut vauvan laskeutuminen vaan sama meno jatkuu edelleen!
 
Heippis!
Undulaatille:
Mä olin kolme henge huoneessa joka oli yhtä yötä lukuunottamatta täynnä (olin siis 5 päivää sairaalassa). Ja kaikki oli aikamoisia kuorsaajia... Mulla kerkes siis 3 huonekaveria olla ja yhden kanssa vähän jutusteltiin. Muut oli aika hiljasia ja pysytteli omissa oloissaan verhojen takana.
Kiloja tuli 14 joista 4 jäi laitokselle ja kotona on tippunu paino lisää niin, että 3 on jäljellä. Tämä siis kolmessa viikossa. Masua ei muutenkaan jääny juuri ollenkaan.
Vanhat vaatteet menee oikein hyvin päälle. Paidat ainoostaan kiristää tisseistä [:D]
En saanu peräruisketta, eikä mitään hajua tuliko iso asia pöydälle. Ei sitä siinä vaiheessa ajatellu. Muistan kyllä kauhistelleeni kätilölle ennen ponnistusta, että mitäs jos tulee, mutta kätilökin vaan sanoi että sit tulee, ei maha mitään, ei oo vakavaa tai mikään uusi juttu.

Nyt on sitten ristiäisaika ja -paikka varattu. Huomenna pitäs vielä papille soitella ja pappilaan (paikkana siis pappila) ja sopia muista järjestelyistä. Kauheesti tuntuu paisuvan koko pirskeet kun molemmilta on koko perhe ja isovanhemmat tulossa. Vieraita tulossa yli 20... Olisin tahtonu ihan vaan meidän vanhemmat ja kummit paikalle. No, tuleepa hoidettua kaikki tärkeät sukuloinnit kerralla. Mitä te meinasitte tarjota ristiäisissä/nimiäisissä? Kauheen ongelman olen tästä nyt kehitelly ja stressaan. Makeat tarjottavat nyt on helppo, senkun pari täytekakkua pyöräytän, mutta mitä suolasta? Voileipäkakkua en jaksais alkaa tekee ja pasteijat tuntuu jotenkin arkiselta... Ideoita?

Anoppi ja appiukko on tulossa viikonloppuna... Onneks sentään ei tule meille yöksi, muutenkin nuo yöt menee valvoessa osittain. Ei huvittais alkaa sit vielä hyysäämään vieraita huonosti "nukutun" yön jälkeen ja poika kun aamupäivästä nukkuu pitemmät päikkärit niin itelläkin tulee silloin pötköteltyä ja siitä ei tulis mitään jos täällä on muita. Muutenkin alkaa tää vierasrumba jo tympiä. Joka päivälle on joku tulossa tai jonnekin pitää mennä, ei varmaan yli viikkoon olla oltu ihan vaan keskenään kotona. Jospa tää ens viikolla rauhottuis kun miehelläkin loppuu lomat. Mitenköhän sitä pärjää yksin kotona pikku miehen kanssa...

Tässä taas kuulumisia tälle erää, nyt pojan syöttöön :)
 
Kiitos paljon kaikille lämpimistä ajatuksista!! 

En ole päässyt nettiin sen jälkeen kun kirjoitin synnytystarinani. Ja nytkin ehdin vain just ja just lukaista sen jälkeen tulleet viestit läpi. Enkä ehdi kirjoittaa kuulumisia, mies on just lähdössä nettiyhteyden kanssa pois. Mä oon vielä sairaalassa. Ihan vaan lyhyesti halusin kertoa, että tällä hetkellä kaikki on hyvin. Mutta tietysti haluaisin kertoa vaikka mitä. Toivottavasti lähiaikoina tulee pidempi aika netin seurassa.

Siihen asti kaikkea hyvää teille kaikille!

Poika 4 päivää vanha
 
Sininen: Mä olen seurannut teidän vauvan maailmaan tuloa ja nyt haluan toivottaa onnittelut sekä hyvää jatkoa teille kaikille!
 
Undulaatti:
-mulla tuli isompaakin hätää lattialle siinä vaiheessa kun ponnistutti. Kätilöt siivosivat oitis eikä sitä siinä tosiaan ehtinyt miettimään/häpeemään... mäkin olin sitä pohtinut etukäteen että apua jos tulee... peräruisketta ei tarjottu, mulla oli vatsa toiminut isosti joskus sillon vielä meidän ollessa kotona lapsivesien menon jälkeen. Älä huoli siitä kakasta [:D]
-oltiin perhehuoneessa ja oli ihan huippua olla miehen kanssa. Saimme olla suuren osan aikaa ihan rauhassa ja kätilöt tuli jos soitti kelloa. Oli ihana tutustua rauhassa uuteen perheenlisään mutta ihanaa ja rauhoittavaa oli myös se että ne kätilöt oli lähellä jos jokin asia askarrutti. Kuorsaava oli munkin kämppis [;)] onneksi vauva sentään tottunut siihen jo masussa... minä se en vaan meinaa tottua [:D]
-mulle tuli raskauskiloja n. 13kg ja iso osa on lähtenyt. Löysä löllö tuossa masussa on mutta onneksi mahtuu entiset farkut jalkaan! Mahtui muistaakseni jo viikko synnytyksen jälkeen. Legginseissä mä edelleen kuitenkin viihdyn parhaiten (kuten koko raskausajan) ja nehän mulla ei raskausaikanakaan ollut mammamallistoa vaan tavalliset. Tänään tulee postista glamourmomin pitkänmalliset imetystopit niin voi lähtee uloskin legginseissä!! Onneksi on myös tregginsit jotka menee lyhyemmänkin paidan kanssa... [;)]

Hei minkämerkkisiä imetysliivejä teillä on??? Kaipaan vinkkejä.. erityisesti yö käyttöön! Hankin raskausaikana Carriwell Comfortit mutta ne on kyllä ollut pettymys! Ihanan kevyet yöksi ja "urheilurintsikka/toppi" malli mutta karhea pinta hankaa arkoja nännejä ja kun nostaa liiviä toisen rinnan alta ylös imettäessä toinenkin rinta tuppaa paljastumaan huomaamatta ja lakanat kastuu.... [>:] Päivällä olen käyttänyt vaan imetystoppeja joissa hyvä tuki tisseille ilman liivejäkin. Jotkut kivat päiväliivitkin vois kyllä hankkia mutta tuppaa olemaan hintavia...en raaski!

Mitäs liivinsuojia käytätte? Mulla käytössä Helmi merkkinen joita ostin Tarjoustalosta, ne jää nänninpäähän kiinni... ja jopa sitten sattuu kun nyppäsee veke kun en yleensä edes huomaa onko se tarttunut vai ei.

Mulla tällä hetkellä pullojen vähennys menossa imetyksen suhteen... vähemmän maitoa pullosta joskos innostuis enempi tissistä! Viime viikonloppu meni raivotessa mutta nyt annan pullosta heti kun huomaan että tissi ei riitä! Korviketta oon joutunut kerran antamaan kun yhtenä aamuna oli rintaraivari menossa eikä ollut pumpattua maitoa jääkaapissa. Se oli ainoa keino, ja melkeen itkua väänsin että eiiii.... mutta eihän siihen korvikkeeseen kuole [:D] hätätapauksissahan se on ihan jees. Ja jotkuthan antaa sitä jatkuvasti imetyksen ohellakin. Jossain vaiheessa kevättä tulen ottamaan korvikkeen menuuseen varmaan kerran päivässä tai yössä jotta pääsen sitten jossain vaiheessa viettämään omaa aikaa vaikka kaupoille! Saahan sitä omaa aikaakin joskus olla.. [:)]

Mukavaa viikonloppua kaikille [:D]

ps. Zeni: hyvin sä pärjäät vaikka mies lähteekin takasin töihin!! Meillä mies oli poissa koulusta vain sairaalassa olo ajan eli jäätiin Mean kanssa kaksin kun Mea viikon ikäinen. Vinkkinä vaan annan että ei kannata suunnitella liikaa ohjelmaa koska nyt munkin on täytynyt myöntää että jopa syöminen ja suihkussa käyminen on hankalaa kun isi ei ole kotona!! Meillä lähdöt kestää noin 3h...eli aikataulumenoja ei kannata olla. Meidän neiti varmaan vaistoaa että ollaan lähdössä johonkin koska just niinä aamupäivinä hän haluaa olla koko ajan sylissä ja on itkuinen... en ole suunnitellutkaan kun yhden menon per päivä jos johonkin mennään. Mieluiten olen tytön kanssa kotona ja nukutaan silloin kun huvittaa ja ollaan yöpaidoissa vaikka koko päivä! Niinä päivinä olen vain ja ainoastaan typykkää varten, en yritä itse laittautua tai tehdä ruokaa tms... neuvolaan ollaan onneksi ehditty just ja just aikataulussa! Tsemppiä [:)]
 
Mooi [:)]

Undulaatti:

Huonekaverina oli oma mies, oltiin perhehuoneessa. SATKS:ssa perhehuoneita on 3 ja ne ovat tarkoitettu ensisynnyttäjä perheille. Siellä ei ole väliä onko mies koko aikaa paikalla vai ei, kunhan yöksi tulee takaisin. Me saimme perhehuoneen siitä huolimatta, että vauvamme oli lastenosastolla 4 päivää. Olimme sairaalassa yhteensä 6 päivää.

Raskauskiloista on paha sanoa oikeen mitään! Mulla nousi RV9 asti paino melkein 10kg! Mutta sitten alkoi niin raju pahoinvointi että se paino mikä oli tullut, laski hetimmiten. Paino laski ainakin 13kg. Loppuraskaudesta (vko 30 jälkeen) kun en enää oksennellut päivittäin, alkoi painoa taas kertyä... Taisi mulle tulla loppujen lopuksi painoa 4kg josta ei synnyttämisen jälkeen ollut muka tippunut yhtään! Kotona sitten vaa'alla käydessä oli tuo paino tippunut ja vähän extraa..

Mulla oli mun äitiyshousut mukana ja imetyspaita + liivit sairaalasta lähtiessä. Vanhat vaatteeni nyt muutenkin ovat sellaisia "löysempiä". En ole oikein koskaan ollut farkkuihmisiä.

Ennen synnytystä tuntui supistusten aikana että on pakko käydä vessassa! Se oli kuitenkin hankalaa, mutta aika hyvin se suoli tyhjeni. Peräruisketta en saanut, enkä edes pyytänyt. Synnytyksen yhteydessä taisi pari kikkaretta tulla, mutta en ole siitä varma. Kätilöt vain siivosivat ja vaihtoivat alustaa lähes taukoamatta. Ja se on ihan normaalia jos synnytyksen aikana tulee asiat pöydälle. Kätilöt ovat nähneet sen niin monta kertaa ja se kuuluu heidän työhönsä, että ovat kyllä tottuneet siihen. Ei sitä tarvitse hävetä. [:)]

Sitten ristiäisjuttuja! Meillä ei ole vielä ollut ristiäisiä, ne ovat ensikuussa juuri miehen syntymäpäivän jälkeen. Mä leivon sinne valkosuklaa-kuningatarjuustokakun + jonkun toisen juustokakun ja suolasena menee sitten sulhaspiirakat ja munavoi. Lapsille limpparia, aikuisille kahvia ja sitä rataa... Vieraita tulee n.20.

Jälkivuodosta, mulla kesti jälkivuoto n. 5 viikkoa. Viimeisimmät päivät olivat sellaista haaleaa ruskeaa tuhrua. Ja se ei ehtinyt edes loppua niin johan kuukautisetkin alkoivat, eikä niille loppua näy! Vuodan kuin seula [:o] Vai voisiko se olla vieläkin jälkivuotoa?! [8|] Ainakin kivat menkkakivut ovat tässä vuodossa mukana.

Mä pyrin liikkumaan raskausaikana paljon. No, meillä oli joka ilta tapana mennä kävelylle, mutta kun raskaus ei nyt ollut helpoimmasta päästä niin usein se jäi väliin tai lyhyeksi. Neuvolasta tuli lähes aina "haukut" kuinka pitäisi liikkua enemmän yms.. Kotiuduttua olen pyrkinyt menemään kävelylle joka ilta vaunujen kanssa. Heti kun tyttö oli sen 2 viikkoa vanha, niin pääsimme kärryttelemään. Sääkin oli leuto ja lämmin! Tähän asti ollaan joka ilta käyty kävelyllä. [:)]

Disflatylia ollaan mekin annettu yötävasten ja kunnon tankkaus perään tissiä + pullosta. Sillä ollaan nukuttu aina aamuyöhön asti. Tai melkeinpä aamuun. Tuntuu että heräämisen ajankohta on hieman pidentynyt... Tänäänkin nukuttiin puoli seitsemään asti. Sitten syötiin ja nukuttiin puoli yhdeksään. [:D]
Tytöllä ei pahemmin mahavaivoja ole, mutta niitäkin esiintyy jonkun verran...  Tyttö myös valvoo suurimman osan päivästä ja nukkuu senkin takia yönsä aika hyvin! [:)]

Tänään on tytöllä taas kylpypäivä (siitä kylpemisestä se tykkää, aina tulee hymy suuhun kun pääsee veteen!). Hymyn suulle tuo myös laulaminen, äidin ja isin hymy, kielen näyttäminen (!) silloin hän myös näyttää kieltä takaisin ja virnistää perään [:D] Ja monet leikit! Hän viihtyy myös leikkimatolla yksikseen, vaikkei vielä oikein tajua siitä mitään. Värit hymyilyttävät!

Tyttö on myös kovin jäntevä, on jo vajaa kuukauden ajan kannatellut itse päätään (ei tosin koko aikaa, mutta harjoittelee kovin, ja aina vaan paremmin menee!) ja neuvolassakin joka kerta kummasteltu asiaa. Liikkeelle haluaisi myös lähteä, mutta eihän se raukka vielä tajua edes käsiensä olemassa oloa! Kyllä se varmaan pian ne löytää.. Siitäpä saadaankin hieno leikki! [:)]

Syntyessään tyttö oli kovin siro, 52cm 3530g. Vaikka vko 39+6 painoarviossa sanottiin että vauva olisi ainakin 3,8kg ja jos menee paljonkin yli niin tulee varmasti yli nelikiloinen pötkäle! Yli mentiin, tyttö syntyi ilman käynnistystä viikolla 42+4 ja tuollainen siro tyttö tuli. Huh! [:D] (Ei herkuttelut ainakaan näyttäneet kasvattavan tytön pötsiä!). Viime neuvolassa oltiinkin sitten jo niiiin isoa tyttöä että! 4vk 6pv ikäisenä 58cm ja 4760g! [:)]

Jälitarkastuskin on ensiviikolla....huuu.... [:o]
 
Pikapikaa tännekin: Sininen, ihanaa, että pääsit kertomaan, että kaikki on hyvin!! Paljon onnea teillekin pojasta!

Meillä aletaan heräillä ja kohta pitää mennä antamaan tissiä, mutta jos muutaman sanan ehtisin. Meillä jäi iskä eilen isyyslomalle, ihanaa! Muutenkin on tosi hyvin mennyt, eilen kävi neuvolantäti toisella käynnillä, paino oli noussut jo 300gr yli syntymäpainon, nyt oli siis jo 3640g ja maitoa riittää onneksi kovin! Poika syö 2-4h välein, yöllä saattaa mennä jopa kuusikin tuntia. Saatiin myös niitä d-vitamiinitippoja. Onko teillä muuten kokemuksia noista merkeistä? Nuo oli Jekovit-merkkisiä, hieman mua pelottaa alkaa antaa noita, kun olen kuullut niin monelle tulleen vatsavaivoja d-vitamiinitipoista.. Eri merkkejä kannattaa kuulemma kokeilla, jos ei sovi, sanoi täti. Maitohappobakteereja aloin antaa eilen.

Meillä on nyt tällä viikolla alettu tutustumaan kestovaippamaailmaan, mulla on muutamia sisävaippoja, pul-kuoria, harsoja, villahousuja, nauhavaippoja ja tällä hetkellä parhailta tuntuu joko harso + villikset tai sisävaippa + villikset. Pul-kuoren kanssa tuntuu hikoavan niin, että vaippa on ihan märkä ilman pissiäkin.. Öisin on edelleen käytetty kertiksiä, kun tuo on aika kankeaa vielä tuo kestoilu. Jospa sitä tässä oppis kuitenkin, kamalaa ressiä on siitä jaksa kuitenkaan repiä - jokainen kertis minkä saa korvattua on kuitenkin jo oikeaan suuntaan [:)] Viimeinen ja Janis77, millaiset kestot teillä on käytössä ja mitä suosittelisitte?

Mekin annettiin tutti, kun tuolla on kova tarve imeä ja tuntuu nukahtavan aina vain siihen imemiseen.. Kun on syönyt masunsa täyteen ja nukahtanut niin herää sitten kuitenkin siirrettäessä, ja taas pitäis antaa tissiä, että sais unen päästä kiinni, joten päätettiin antaa tutti. Ei kyllä ole vaikuttanut ainakaan toistaiseksi *koputtaa puuta* imemisotteeseen.

Jälkivuotoa tulee jonkin verran, ei nyt kamalasti mutta kuitenkin. Muuten alapää on ihan parantunut jo. Peräpukamiin auttaa muuten tosi hyvin Proctosedyl-niminen voide, sain sitä tuubin sairaalasta mukaan, eikä tarvinnut käyttää kuin pari päivää! Saa ilmeisesti ilman reseptiä.

Mullakin oli huonekavereita, kaksi eri ihmistä ehti olla, ekan kanssa ystävystyinkin ja meillä oli tosi hauskaa! Hänellä oli jo ennestään kaksivuotias, joten oli kiva siinäkin mielessä, kun sai kysellä vielä kaikenlaista. Toinen ei ehtinyt olla kuin muutaman tunnin, mutta ihan mukava oli hänkin. Yhden illan jouduin olemaan itsekseen siinä huoneessa ja jotenkin kurjaa ja hiljaista oli, vaikka alkuun jännitinkin, että minkälaisten ihmisten kanssa sitä joutuu huoneen jakamaan. Perhehuoneita ei meidän sairaalassa nyt ollut remontin vuoksi saatavilla, muuten oltais ehdottomasti mekin otettu sellainen!

Kiloja tuli mulle 15, niistä 7 jäi synnärille ja nyt jo oli lähtenyt pari. Masu on vielä tuommoinen puolityhjä rantapallo, mutta pienentynyt jo paljon. Jospa se imetyksen myötä häviäisi :) Mulla on muuten kanssa nälkä koko ajan, huomaa, että kulutus on kasvanut kun ei meinaa mikään riittää. Yölläkin aina kamala nälkä. Janoa en ole koskaan oikein tuntenut ja nyt täytyy tietoisesti muistaa juoda, kun muuten alkaa vain heikottaa.. On ihanaa taas kun voi käyttää vanhoja omia vaatteita! Mulla ei ole isoa mahaa ikävä laisinkaan, mieluummin pidän tuon vaavin masun ulkopuolella ja pusutan sitä [:)] Ihanaa, kun on kevyt olo liikkua, voi nukkua missä asennossa tahansa, ei kolota mikään paikka, ja nivustyräkin painui takaisin sinne mistä tuli [:D]

Suolihuuhtelua toivoin, kun kanssa pelkäsin kovasti sitä synnyttäessä kakkaamista, tosin se olis pitänyt antaa jo aikaisemmin, koska sitten kun se tuli puheeksi, niin ei kiinnostanut enää yhtään että tuleeko kakka vai ei, mutta ajatus vessassa istumisesta tuntui tosi epämukavalle siinä supistusten ollessa jo tosi kovia. Siinä on sitten niin paljon isommat asiat mielessä, että ei jaksa kakkaa ajatella [:D] Mieheltä kysyin, ja kuulemma jotain sieltä tuli, mutta itse en huomannut mitään, enkä nähnyt, niin nopsaan siivosivat pois. Undulaatti, kyllä tuo olis ollut mahdollista siis saada, mutta jäi saamatta [:)]

Maikkimai, mulla on Carriwellin kahdet drop cup-brat, olen niistä tykännyt kovin ja lisää meinaan noita ostaa. Lisäksi yhdet Anitan liivit, tosin ne ei ole niin mukavat, vaikka materiaali aika kiva onkin. Liivinsuojista olen kokeillut nyt aika kasan erilaisia (Libero, lansinoh, Natusan, Helmi, Ainu..) kun en yhtään pärjää ilman, parhaat on melkeinpä Ainun liivinsuojat ja Natusanitkin oli ihan jees, nuo Helmit on tosiaan karseat, jää nänneihin kiinni ja niin jäi multa käyttämättä. Lisäksi olen joutunut nännejä rasvailemaan Lansinohilla, kun on hieman arat olleet. Lisäksi mulla on jokunen pari noita Ainun pestäviä liivinsuojia, nekin ihan jees, mutta joutuu niin tiuhaan vaihtamaan ja pesemään, että niillä ei pärjää pelkästään tai pitäis olla kamala kasa niitä.

Eilen testasin ekan kerran rintapumppua, hommattiin Emman pumppu ja ihan näppärä peli oli :) Täytyy alkaa pumppailemaan pakkaseen maitoa, kun sitä tulee niin paljon. Poika oli syönyt masun täyteen kummastakin, ja sen jälkeen pumppailin vielä 175ml pulloon talteen. Käsin pumppailu on jotenkin tosi raskasta, mut tuosta pumpusta tykkäsin [;)]

Mut nyt äippää huudetaan :) Moimoi ja kivat viikonloput kaikille!! Vielä loppuun uusin kuva vaavista [:)]

 
Takaisin
Top