Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja granger
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä oli kans yks sukulainen laittanu vauvasta kuvia facebookkiin, mutta poisti ne sitten kun kommentoitiin asiaa. Mun mielestä vain me vanhemmat saadaan päättää onko lapsesta kuvia somessa vai ei. Ja me myös pyydetään apua vauvanhoitoon jos tarvitaan sitä. Kiva tietty jos joku tarjoaa apuaan mutta sen tuputtaminen ei oo kivaa.

Kuulostaa hurjalta sukulaiselta. Joo, aikavähän on oltu kyllä vasuvadta erossa. Mies tietty hoitanu yksikseen, pisin kollme tuntia. Muille en edes uskaltaisi vielä antaa, seuraavaksi ehkä omalle äidille. Mua ahistaa jopa se jos sukulaiset sylitelee vauvaa, kai se on joku eläimellinen vaisto et ei oikein antaisi muiden ottaa vielä.

Meillä on ollu vauva tosi limainen pari päivää. Ite ihan loppu. Tuntuu et meinaa välistä tukehtua, ei kuitenkaan flunssainen. Mikä lie vaivaa, kurjaa joka tapauksessa. Ristiäöiset tietty vielä kaiken kukkuraksi eilen, mut selvittiin.

Kamalan rohkea sukulainen! Ei muuta kuin rajat selväksi ennen kuin ryhtyy vielä oma-aloitteellisemmaksi. En mäkään babyä raski antaa hoitoon vielä varsinaisesti. Tosin on kyllä ollut jo alle viikon vanhana tunnista kolmeen joko miehen, anopin tai mun äidin silmäteränä kun olen käynyt vanhempien lasten tarhalla tai jumpassa. Että kai sekin on hoitoon jättämistä. Hui! Tätä ei olisi päässyt käymään esikoisen aikana ja nyt mennyt huomaamatta...

Onneksi on ristiäiset ohi, niin voikin keskittyä seuraavaan ärsytyksen aiheeseen; kun superhedelmällidenä emäntänä tämä täysimetys ei pitänyt kuukautisia poissa tämän pidempään :/

Joo, se on kyllä aika hurja mamma. Se on amerikkalainen, ni sillä on jotenki vähän erilainen käsitys siitä, miten paljon on soveliasta puuttua ihmisten asioihin. Ite siis on sanonu niin, ku joskus hermostuin tohon sen käytökseen. Mä oon kyllä vähän epäileväinen, meneekö toi kulttuurieron piikkiin. Ennen se aina aika ajoin mökötti jostai. Esim. ku en antanu sen järjestää baby showereita, se oli monta kuukautta puhumatta mitää. Sen jälkee ku vauva synty, en oo enää saanu kahta päivää peräkkäin olla rauhassa.

Mä oon alusta asti jättäny vauvan miehen kanssa vaikkapa kauppareissun tai lenkin ajaks, jos vauva on nukkunu ja en oo viittiny herättää tai odotella. Onneks pärjäävät pullon ja pumpatun maidon kanssa. Mun äiti on ihan superhyvä lasten kanssa, sille uskaltaisin jättää lyhyeks aikaa ja se välillä tuleeki meille pitämää vauvalle seuraa. Kerran esimerkiks päästii miehen kanssa kahestaa saunaa, se oli luksusta!

Mä en oo ees ymmärtäny ajatella, että kuukautiset voi taas tulla!!! Äääääk!!! Oon niin tottunu jo olemaa ilman!

Noista hoitojutuista sen verran: appiukko täyttää 60-vuotta ja anoppi on järjestänyt salaa häneltä ruokailun hienossa ravintolassa. Anoppi vaan sitten ilmoitti, että pöytä varattu päivänä x ja kello 18. Hankkikaa lapsille hoitaja tuolloin. Juuri ilta-aikaan tietty, että meillä on kaikista parhaat hulinat lasten kanssa kotona ja iltatoimet. No justiinsa, minähän se sitten jään lasten kanssa kotiin. En voi vielä 2,5kk vauvaa ja uhmailevaa 2-vuotiasta jättää vielä muiden kuin isänsä hoitoon. Toki tuo 2-v on kerinnyt olla hoidossa ennen vauvan syntymää, mutta mielestäni yhdelle hengelle on vähän liikaa hoitaa näitä kahta kerrallaan heidän ollessaan näin pieniä. No ainoa ketä voisin ehkä harkita, on oma äitini, mutta hän asuu 150km päässä. Meidän vauva ei edes suostu vielä ottamaan maitoa tuttipullosta ja illat on muutenkin tankkailun aikaa. Tuntuu jotenkin kurjalta kun en pääse mukaan, mutta kurjemmalta tuntuisi jättää nämä lapset jollekin hoitoon.

Onpa törkeästi järjestetty juhla! Joo ymmärrän aikuisten juhlat, mut haloo...

Mennan jutusta tuli mielee, että mä oon ihmetelly, et eikö ihmiset oikeesti ymmärrä, että vauvassa on aika kiinni iltasin. Luulis, että edes sellaset, kellä on itellä lapsia, tietäis asian. Meil on ainaki yhtä tankkailua yön varalle ja vaikka syökin pullosta, ei silti rauhotu ku tissille. Eikä se pumppaaminenka oo niin sanottu, että se aina onnistuis etukätee, niin ku oot ajatellu.

Jotenkin just tuntuu siltä, et anoppi ei edes halua mua sinne, kun tuolleesti on järjestänyt :/

No vähän samaa mietin, mut en kehdannut sanoa. Luulisi hänen ymmärtävän tilanteenne paremmin.

Ikävää! Kannattaa uskaltaa sanoa. Itsestäni on tullut rohkeampi vauvan myötä. Jotenkin helpottaa jos tietää mitä haluaa. Mä ainakin aion olla leijonaemo enkä helpolla anna lasta toisille. Ihan sama mitä toiset aattelee. Oikeesti niin hetken saa nauttia tuosta pikkuisesta vaikka vauva aika rankkaa onkin... Hetkeekään en oo katunut

Kuinka usein käytte vauvan kanssa vaunuilemassa? Meidän vauveli nukahtaa vaunuihin nopeasti, joten nyt ollaan menty ulkoilemaan 1-2 kertaa päivässä. Tuleepahan itsellekin vähän "pakkoliikuntaa", kun parhaiten vauva nukahtaa liikkuviin vaunuihin :grin

Mä käyn kerran pari kuussa aina saa pelätä että vauvan kääntämiseksi menee. On mennyt muutaman kerran. Tai sit on juostu kotiin tai johonkin kauppaan tissittelemään.

Me käydään 2 kertaa päivässä vaunuilemassa noin tunnin lenkit, koska likka nukkuu parhaimmillaan 3h putkeen sen ansiosta ja siinä saan itekin liikuntaa. Tosin se ilo vaatii täyden vatsan ja reitin, jossa ei ois kauheesti äkillisiä ääniä.

Tänään aamulenkki ei ihan mennyt outkeen, kun reitille osui niin tietyö kuin kivimurskaamokin... Eli heräs pelästyen pari kertaa eikä enää rauhottunu nukkumaan.

Sisällä nukutaan huonosti päiväsaikaan.

Meille on tullu rutiiniks mennä heti aamuhommien jälkeen vaunuileen niin likka nukkuu sit ekat päikkärit vaunuissa, ollaan n.1-2h.
Jos on hyvä ilma eikä muita menoja niin ehkä käydään illemmallakin vielä jollain lyhemmällä. :)

Me käydään kanssa 2 krt päivässä vaunuilemassa. Meille onkin muodostunut aika tarkka päivärytmi, jota noudattamalla vauva pysyy tyytyväisenä. Aamulla hän herää klo.8 mennessä, ekat päiväunet klo.9-11, tokat päiväunet klo.12-14, kolmannet päiväunet klo.16-18. Sitten vielä pikkutorkut seitsemän kieppeillä ja nukkumassa on yleensä klo.20.30 mennessä. Hereillä ollessa syö ja seurustelee :)
Eka yösyönti klo.01-03 välillä ja toinen yösyönti aina klo.05.
Oik3in mukavasti löytynyt tämä rytmi ja sopii esikoisen aikatauluihin mainiosti, veikkaampa, että koska esikoisella on ollut jo tarkka rytmi pikkusislon syntyessä, niin siskolle tuo on muodostunut kuin luonnostaan. Alusta lähtien nimittäin tämä lapsi on käynyt nukkumaan yhdeksään mennessä. Esikoinen aikoinaan saattoi kukkua puolilleöin asti..

Meillä ei mistään muusta rytmistä oo tietoakaan paitsi herääminen tapahtuu klo 7.30-8.30 ja aamuvaunuileen lähetään klo 10-11 millon tyttö nukahtaa heti vaunuihin. :)

Mä käyn yleensä kerran päivässä vaunulenkillä, usein ajottuu iltapäivään/alkuiltaan niin saa poitsu vielä yhdet unet ennen iltaa ettei oo niin kärttyinen..päivällä nukkuu vaunuissa parvekkeella n. 3-4 h, välissä syötän kerran ja käyn nostelemassa tuttia/heijaamassa vaunuja x kertaa :) joskus vaunuilemassa on toisessa kainalossa poika ja toisella lykin kärryjä :D

Mitenhän usein meillä tulis käytyä, vähän riippuu säästä yleensä. Sadesäällä en jaksa vaivautua lähtemään viidennestä kerroksesta vaunujen ja koiran ja parhaimmillaan vielä väsyneenä huutavan vauvan kanssa. Miehen kanssa tulee yhdessä lähdettyä helpommin, mut meidän rutiineihin ei kuulu päivittäiset vaunulenkit. Olis ihana asua maantasalla niin tulis varmaan paremmin lähdettyä.:)

Takaisin