Vauva-arkea

granger

Näppärä viestien naputtelija
Meillä ei tällä puolen ollutkaan mitään synnytyksen jälkeen -ketjua, josko tästä saisi aktivoitua kuulumisten vaihtoon kotoa.

Meillä nyt viikon vanha baby ja 4 päivää kotona plakkarissa. Alkuun oli apukäsinä anoppi, mutta hän lähti (lähetettiin) kotiin eilen ja nyt on se virallinen arki alkanut. Mies toki ollut töissä jo maanantaista lähtien, pitää sitten isyyslomaa ehkä myöhemmin jossain vaiheessa.

Ensimmäinen neuvolakäynti on takana, eikä paino ollut noussut riittävästi, joten 2 viikon ikäisenä uusiksi. Mä jo suunnittelin pikareissua Espooseen, mut halpojen lentojen puolesta ens vko jää nyt väliin tuon neuvolan vuoksi. En ole vielä mahdottoman huolissaan, kun kuitenkin maitoa riittää ja tyytyväinen baby meillä on kotona, jonka suoli toimii ehkä liiankin tiuhaan :wink En mä enää muistanut tätä alun vaipanvaihtotiheyttä, että se on pari tuntia tai läpi vaipasta ja vaatteista! Ja sama imetyksen kanssa, että 2-4 tuntia on syöttövälit. Tosin voihan olla tällä helteelläkin osuutensa asiaan.

Joka imetyskerran jäökeen maitoa nousee takas, ja hikka on herkässä jos tulee laskettua pian syönnin päälle makuulle. Nautin itse vielä täysillä suklaasta ja rahkoista, mutta jos ei viikossa helpota ja painokin sakkaa, niin eiköhän se sitten ole ryhdyttävä sille "perinteiselle" imetysdietille kuin noiden vanhempien painosten kanssa.

Oma olo on aika mainio, eturepussa toki on vielä tilaa, mutta sille en ihan heti jaksa mitään tehdä. Puntarilla on vielä käymättä, kun siitä oli patterit loppu, mutta kokonaiskertymä oli 20,4kg, josta luulen et ainakin puolet olisi lähtenyt synnärillä.
 
Jee hyvä, ei tartte mennä kiusaamaan vielä omaa odottaviaan vauva-arkijutuilla :)
Me ollaan just vietetty eka yö kotona ja tyytyväisenä voi sanoa, että eiköhän tää lähde tästä sujumaan :)
Joutuu vaavia välillä herättelemään syömään, jotta alkupäivien alhaiset verensokerit tosiaan jäävät historiaan. Välillä on niin uninen, vaikka vedellyt jo melkein neljä tuntia unia. Mutta koettiin tässä ekan kerran sekin, että kyllä mä heräilen tohon poitsun ruokakutsuun, nälkä iski ennen herätyskelloa. Ja kova nälkä onkin, mulla tulee kohta pissat housuun, mutta eihän tuota kehtaa keskeyttää vaikka vedellytkin jo 45min :D
 
Itsellä vaaka näyttänyt kolmantena päivänä, että sairaalaan jätettiin tasan istukan verran ja siirrettiin poitsun verran toiselle puolelle, mutta loput siitä kuudestatoista kilosta on vielä jossain tässä..
 
granger minkälaisia imetysdieettejä oot aikaisemmin joutunut pitämään? Ootko ihan itekseen lähtenyt niihin vai lääkärin ohjaamana? Meillä on nyt mahavaivat itkettäneet 3-viikkoista noin viikon ajan ja nyt muutaman päivän on myös pulautellut syömisten jälkeen. Vähän haiskahtaa allergialta tai refluksilta, mutta voi toki olla vain tämän ikäisille yleisiä "perus"mahavaivoja kuten neuvolassa oltiin mieltä. Vaikea on tíetty joka itkusta sanoa, mistä johtuu, mutta eleistä päätellen maha siellä vaivaa ja monesti muuttuu tyytyväiseksi, kun saa kunnon pierut aikaiseksi :)
 
Me ollaan oltu kotona 9 päivää ja tyty täyttää sunnuntaina 2 viikkoa. Ihan on pikkuhiljaa lähtenyt arki rullailee vaikka kaikkea vastoinkäymistä on ollut nyt elämässä ja muutosta tulossa. Mies onneks tukena ja kavere käyny kylässä.

Yösyöttöjä yleensä pari yössä ja seiskan kuuden maissa aamulla sit vielä koisataan pari tuntia. En osaa päivisin oikein nukkua. Ehkä pitäisi opetella,mut pakkp tehdä hommia silloin kun vauva nukkuu.

Imetys sujuu ihan hyvin. Välillä joutuu lisämaitoa antamaan kuitenkin. En oikein tiedä miten ton pumppaaamisen kanssa menetellä ,ettei oo rinnat tai rinta tyhjä kun vauvalla on nälkä. Lähinnä ajatuksena ,että jos tarvii lisämaitoo niin se olis omaa..
 
Evemoi: pumppaa sen jälkeen aina kun vauva on syönyt. Kerkii sitten taas täyttyä ennen seuraavaa syöntiä ja tuo lisää myös omaa maidontuotantoa :)
 
Mulla on kaverit myös sanonu että vaikka se vähän härskiä saattaa ollakki niin kannattaa pumpata sillon ku jutustelee mukavia esim. miehen tai jonku hyvän ystävän kans :D rentona tulee kuulemma paremmin maitoa :D en tiijä sitten onko mitään perää :wink
 
Evemoi, mä oon saanut parhaiten herumaan pumpulle, kun oon samaan aikaan imettänyt toisesta rinnasta. Tosin tähän tarvii sit ehdottomasti sähköpumpun, ja sitä ei passaa katsoa tai tulee kyllä ihan lehmä olo

Sumu - ekan kans meillä meni todella pitkään ennen kuin allergiat älyttiin tutkia ja todeta, ja siinä vaiheessa imetys ei enää ollut ainoana kehissä, vaan imetin varmaan enää 2-4kk ylipäänsä. Ja ruokavaliosta oli tuolloin pois kaikki se mille tyttö testeissä allergiseksi todettiin, eli kotimaiset viljat, maito ja kananmuna. Pojan kanssa ei tehty mitään testejä, mut oltiin käyty tytön vuoksi lääkärillä jo pidempään ja taisin varata ennen dieetin aloitusta juttutuokion tälle samalle lääkärille ja aloitin pojan ollessa 2 tai 3 viikkoa tismalleen saman dietin kuin tytön kanssa. Se mikä meillä alkuun meni tytön kanssa pieleen, kun käytin häntä ihan parin kuukauden ikäisenä useammallakin lääkärillä, että neuvona oli kokeilla yhtä ruoka-ainetta (esim. maito), jonka luulee olevan syypää, olla ilman 2 viikkoa. Tänä aikana kai pitäisi poistua suurin osa jäämistä elimistöstä ja siitä omasta maidosta. Meillä ei varsinaisesti vaikuttanut riittävästi suuntaan tai toiseen, koska noita allergiaoireita tuli useammasta ravintoaineesta ja siksi nuo alun tulkinnat meni pieleen. Toisen kanssa se olikin jo helpompaa, kun oli oppinut ne isoimmat asiat ekan kanssa, niin osasi jo olla varmempi siitä mikä on normaalia ja mikä ei. Ja siksi aloitettiin tuolla karttamiskombolla, koska oli edes jotain taustaa mihin perustaa (eli isosiskon allergialuettelo) ja onhan se helpompi lisäillä ja tulkita sitten babyn tyytyväisyyskäyrää.

Monihan on tästä imetysdietin tarpeellisuudesta täysin eri mieltä, ja voihan olla niin, että joku päivä tieteellisesti todistetaan (jos jo ei ole tehty niin) ettei tällä voi saavuttaa mitään. Mulla on vain omat kokemukset, joihin peilata, ja mihin luotan enemmän kuin tilastolliseen analyysiin tässä asiassa

Meillä siis esikoisen kohdalla tapahtui seuraavaa:
- limaisuus väheni, eikä siten enää tullut keuhkotulehduksia ja jouduttu viettämään viikkoa kuukaudesta sairaalassa saamassa lisähappea (tämä sairaalakierre alkoi 5 viikon iässä)
- neiti viihtyi vihdoin rattaissa ylipäänsä sekä makuuasennossa ja voitiin siten alkaa myös nukuttamaan ulkona (eikä tarvinnut enää hankkia viidensiä kiesejä tarjolle, kun luulin että ne aikaisemmat eivät vain kelpaa...)
- myös yöt rauhoittuivat ja hänet saatiin nukutettua sylin tai turvakaukalon sijaan ihan sänkyyn
- koska unet paranivat, ennätti kasvuhormonia erittyä, ja 5 kk:n ikäisenä pysähtynyt kasvu (ei siis kirjaimellisesti kasvanut yhtään seuraavaan 6 kuukauteen, vaan paino vain tippui hieman) saatiin käynnistymään
- vanhemmat sai omaa aikaa iltaisin, ja pikkuveli alkunsa

Ja pojan kanssa sitten oltiin jo aika hyvin kärryillä siitä, millainen on tyytyväinen vauva, eikä haluttu käydä samaa tuskavuotta heti perään ja tämän avulla se toinen vauvavuosi olikin jo kerrassaan eri luokkaa.

Molemmat on sittemmin testien ja kokeilujen avulla todettu kasvaneen täysin ulos näistä allergioista; tai no perusmaitoa ei maha siedä, mutta laktoositonta kylläkin.

Millä viikoilla Sumu teidän vauva syntyikään? Jos olisi kovin ennakkopainos, niin koittaisin varmaan odotella hetken, ettei kyse vain ole siitä, että pieni on vielä tältä osin liian rakennusvaiheessa, mutta muutoin sanoisin, et eihän siitä mitään haittaakaan ole, jos on edes jonkinlainen aavistus mistä nuo mahakivut voisi johtua, että välttää niitä itsellä vaikka kuukauden ajan, jotta tietää onko mitään hyötyä. Ja jos pitää antaa korviketta lisänä, niin käy hakemassa sen yhden Neocaten tms. apteekista, ettei sotke mahaa normikorvikkeella. Ja muista, että mama knows best! Sä oot vauvan kanssa 24/7, lääkäri tekee diagnoosin kertoman perusteella 20 minuutin aikana. Jos joku susta ei ole normaalia, ja tuntuu siltä, että ei voi olla näin raskasta ja/tai vaikeaa, niin olet ihan oikeassa, ettei sen pitäisikään ja joku suoli on varmasti mutkalla.
 
Meillä täällä köllöttää 5 päivän ikäinen jätkä ja kolmas yö nyt lähtee kotona. Niin ahne on syömään että tulee välillä yli. Tuttia eikä tuttipulloa huoli ollenkaan, mikä taas helpottais omaan oloon ja väsymykseen kun ois välillä isin hoidossa. Neuvolaan oon koittanu varata aikaa mutta aina on neuvolan soittoaikaan on ollu jotain muuta sähellystä sitten. Napatynkäkin jo kerkesi irrota, isi oli paniikissa kun hänen vaipanvaihdon aikaan irtos :wink
 
Me kotiuduttiin eilen typyn kanssa, ahisti olla sairaalassa niin paljo jo tuon 2 vrk aikana ku osastolla niin rauhatonta. Maito noussu hyvin ja tyttö syö niin ahneesti että välillä pulauttaa ihan kaaressa kaikki ulos ja sit onki kohta taas nälkä..sillon ku malttaa hitaammin syyä niin nukuu tyytyväisenä pitkiä pätkiä. Viime yön selvittiin yhellä syötöllä. Saas nähä millon tilanne muuttuu :D
 
Kiitos granger, kun jaksoit kirjoittaa asiasta noin perusteellisesti! Ruoka-allergiat voisi siis tosiaan todeta verikokeinkin. Minä tänään otin imetysdieettiasian lastenlääkärin kanssa puheeksi, kun käytiin silmätulehduksen vuoksi poikaa näyttämässä. Lääkäri oli sitä mieltä, että pari viikkoa kannattaa odottaa nyt kolmeviikkoisen vauvan kanssa, josko itkuisuus helpottaisi, kun itkuisuutta on nyt viikon tai vähän yli takana. Eikä meillä tosiaan jatkuvasti itketä vieläkään, mutta ehkä vähän tuota keskimääräistä kahta tuntia enemmän kuitenkin vuorokaudessa, vaikea arvioida :)

Pitääpä miettiä tuota vilja-asiaakin sitten, jos dieetin kokeilu tulee ajankohtaiseksi. Olin ite pohtinut maidon, kananmunan ja soijan pois jättöä, mutta samassa voisi tietty jättää viljat ehkä kauraa lukuunottamatta. Mun pitää vaan vähän sitten miettiä ruokavaliota muuten, kun en syö lihaa/kanaa/kalaa, niin proteiininlähteitä pitää keksiä, jos kananmunat, soija, rahka, raejuusto ym. jää pois.
 
Sumu ei mitään - hyvä jos löysit edes pätkän punaista lankaa :wink Mua kiinnostaa mistä tuo keskimäärin 2 tuntia tulee? Miksi tyytyväisen vauvan pitäisi itkeä tuon vertaakaan? Tai että kyllähän sillä yninällä tai pikkuitkulla ilmoitetaan aina et vaihda vaippa, syötä tai röyhtäytä, mutta jos vauva itkee "muuten vain", ja nämä asiat on kunnossa, niin mitä muuta se voisi olla kuin että jonnekin sattuu?

Mikä teillä tuohon itkuisuuteen auttaa?

Olinkin unohtanut (varmaan tarkoituksella jonkun suojelumekanismin avulla aktiivisesti) että esikoinen tosiaan itki ihan julmetusti... Takuulla yli tuon 2 tuntia päivässä. Ihan kamalan syvät inhottavat muistijäljet on jäänyt monestakin kerrasta kun epätoivoisena koitettiin saada tyttöä rauhoittumaan. Kerran pimahdin ihan täysin, kun käveltiin bussipysäkin ohi ja tyttö vain itki rattaissa ja bussia odottanut nainen alkoi valittamaan minulle, että pidä se pentusi hiljaa, täällä haluaa ihmiset olla rauhassa odottamassa bussia. Huusin kyllä tuolloin takaisin sekä järkytystä että useamman viikon pahaa mieltä ja käytin ne sanat joiden toivoin sattuvan edes lähes yhtä pahalta kuin itsestä tuo kommentti tuntui. Hyi olkoon, puistattaa ihan ajatellakin... Ilman ympärillä olevia ystäviä olisin kyllä romahtanut pohjalle tuona aikana, mutta onneksi oli riittävästi vertaistukea, niin ei tullut mitään masennusta itselle. Mutta ymmärrän kyllä miten moni siihen vajoaa, ei ole itkuinen lapsi mitenkään rentouttavaa päiväseuraa :/ Tsemppiä teille!
 
Totta, pitkältä tuntuu tuo keskimääräinen 2 tunnin itkuaika, siihen vain lääkärikin vetosi. Meillä itkuisempi aika on tässä klo 18-22/23 ja tähän auttaa vain rinnalle pääsy. Se auttaa tosin poikkeuksetta eli siinä touhussa nytkin ollaan :) Siinä mielessä harmi, että liikaa/liian usein syömällä ei mahavaivat ainakaan helpotu. Jotkut on sitä mieltä, ettei rinnalla voi olla liikaa, mut meillä ainakin puklailu lisääntyy, jos vaikka puolen tunnin välein syödään. Maitoa kun tulee jo aika runsaasti.

Ihan kauhee tuo bussinodottajalta saamasi kommentti. Itteä muutenkin jännittää vauvan kanssa ihmisten ilmoilla, kun ei tiiä, milloin itku alkaa/pitää imettää, niin en kyllä kestäis tollasta. Hyvä kun olit sanavalmis ja annoit takaisin.
 
Voimia Sumu..Mun äiti kertoi että siskoni synnytys oli helppo, mutta sitten olikin 3 ensimmäistä kk yhtä huutoa.

Joskus tuntuu, että jotkut ihmiset ovat ihan vieraantuneet normi elämästä. Lapsen itkukin on elämisen ääniä. Toki tosi väsyttävää äidille varmasti, mutta ei nyt bussipysäkin rouva voi siitä vielä rasittua.

Tulevaisuus lepää näissä pienissä ihmisissä. Kun parhaansa yrittää niin eiköhän jossain vaiheessa helpota. Terveyttä kaikille vauvoille. Mun vauva vielä masussa ja ei aavistustakaan minkälainen nassukka siellä on. Itselläni on keliakia ja varmaan se voi lapsellekin periytyä :S
 
Vauva :Heartred
Poitsu tänään viikon vanha, eka neuvolakäynti. Syntymäpaino ohitettu jo kahdellasadalla grammalla! Eli siihen loppui lisämaidon tyrkyttäminen ja syöttövälien seuraaminen :) Maito nousi tosiaan muutama päivä sitten, nyt alkanut tasaantumaan. Erittäin tuskaista mennä pari päivää kivikovilla tisseillä. Nyt kivun kohteena enää nännit, ovat ruvella vaikka alusta asti oon käyttänyt rintakumia. Tänään yksi puolikas syöttö ilman kumia :) Tästähän saadaan ihan luomuhommaa kohta.
 
Meijän pulauttelu meinaa olla ihan ongelmaksi asti. Pulautteleeko muilla vauvat jatkuvasti? Oon yrittäny röyhtäytellä mutta ei läheskään aina onnistu vaan tulee tavaran kera,oon yrittäny tauottaa syömistä ja välissä röyhtäyttää ku syö niin ahneesti ym.eikä oikeen tunnu tepsivän. Pulautus saattaa tulla tunninki päästä syömisestä,oon miettiny voiko olla refluksitautia.. koska monesti ennen pulautusta kipristelee sen näköisesti että on hankala ja kipeä olla. Ja sit kun pulauttaa,haluais tissille saman tien ku on nälkä taas. neuvolan kotikäyntiä ootellaan,luulen kyllä että typy ois painoaki keränny,ainaki silminnähden pyöristyny ja tuntuu käteenki jotenki painavammalta ku laitokselta lähtiessä. Mutta saapa nähä. Yöllä edelleen pärjätty yhellä syötöllä kuitenki vaikka pulauttaa tavaraa sängyssäänki,pelottaa voiko se tukehtua omaan ykäänsä :sad001
 
Meillä kanssa jonkin verran pulautellaan, mutta muistelen, että esim. eilen ei tainnut tulla yhtäkään. Jos ois refluksia, niin voiskohan olla pukluttomiakin päiviä välissä? Tänään on tainnut puklata kerran. Syöty on koko aamupäivä :)
 
Takaisin
Top