Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja granger
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ootteko kaikki "uskaltautuneet" ihan rennolla mielellä ostoksille ym.lähteä vauvan kanssa? Itellä on kauhee jännitys lähteä kaupoille tuon kanssa ku pelkään aina millon se saa niitä itkukohtauksia. Itse asiassa eilen käytiin ekan kerrsn tämän kans ruokaupassa, ja sielläkihän se kesken unien alko taas parkumaan. Jotenki ei oo kauheen luonnollista tämä arki vielä mulla tämän vauvan kanssa :D mies on tähän asti ostokset hoitanu...

Toinen juttu, pysyykö teillä päivästä toiseen maitomäärä ja syöntitiheydet suunnalleen samanlaisena? Ku itellä menee ainakin niin että vauva kaks päivää tilailee itelleen maitoa kiihkeästi ja on levoton, ja kun maito taas nousee niin vauva on tyytyväinen sen yhen päivän ku sitä tulee, kunnes taas rinnat on seuraavana päivänä heti aamusta jo ihan littanat ja vauva taas kaks päivää imee ku viimeistä päivää.. mietin onko ihan normaalia tässä vaiheessa vielä vai onko mulla hormonitoiminnassa jotain pielessä.

Isle, Mulla oli aluksi just aika iso kynnys lähtee vauvan kanssa kaupoille ym kun meidän pikkuneiti oli todella kärttyinen.

Nyt oon menny vaan mutta kyllä ostoskeskus reissukin oli aika hankala kun tyttö ei nukkunut ollenkaan ja hereillä ei viihdy vaunuissa eli sit oli kannettava sylissä joten eihän sitä pystyny keskittyyn mihkään. :D

Eilen kävin kaupassa ja likka sai jäätävän kohtauksen heti mutta kun itse koittaa pysyä rauhallisena niin yleensä rauhottuu. :)

Sain kyllä neljältä ihmiseltä kommenttia siinä kaupassa vauvasta - hyvällä ja pahalla. Ihmiset on kyllä helkkarin herkkiä kommentoimaan. :o

Meidän poika eilen 6vkoa&1pv kierähtää masulta selälleen, useamman kerran. Kanstellut päätään jo pitkään ja on todella jäntevä, jopa välillä semmpista opistotonusta.. onkohan tämä kierähdys nyt kuinka aikaista ja ihan vähän huolettaakin onkohan syytä huoleen ylijäntrvyyden osalta.. synnytys ei ollut helppo ja siitä seurauksena lievä/kohtalainen asfyksiä.. ollut muutoin kyllä täysin normaali... kieriikö muiden vauvat?

Meillä kierähti kerran kyljeltä mahalle mutta en tiiä oliko ihan vahinko vaan. Samoin selältä kyljelle mutta mahallaan ei juuri viihdykään.

Meidän tyttö nyt tasan 7 viikkoa. On tosi jäntevä kaveri, niinkuin oli isoveljensäkin aikoinaan. Kannattelee jo päätään mahallaan ollessa. Pari kertaa on kääntynyt vahingossa selälleen, kun pää on vetäissyt muun vartalon mukaansa :) Ei osaa vielä tarkoituksellisesti kääntyä. Nukkuu yöt mielestäni uskomattoman hyvin ja rytmi on ollut alusta saakka sellainen, että käy yhdeksään mennessä yöunille, kuten isoveljensäkin. Nukkuu siis yleensä klo.21-03/04 tuon ekan pätkän (6 tai 7h), sitten kahden tunnin pätkissä kahdeksaan saakka.
20151011_125542.jpg

Jos teillä on kovinkin itkuinen vauva joka ei meinaa rauhoittua,niin suosittelen youtubesta niitä white noise-videioita.. mun suosikki on tää https://www.youtube.com/watch?v=OEvmogdF0Vk ja neiti rauhoittuu lähes välittömästi.. nyt ku on flunssanen ni ei meinaa sylikää riittää rauhoittamaan..

Isle, millaisia nuo teidän vauvan itkukohtaukset on? Mä just ajattelen, et kaikkein helpointa on nyt vielä liikkua missä ja milloin vain, koska itkuille on yleensä aina helposti löytyvä syy, jotta sen saa loppumaan, ja toisaalta vielä ei tarvitse huolehtia muusta viihdytyksestä. Muistaakseni siirryttiin esikoisen aikana kahviloista kotitreffeihin noin 6kk:n ikäisenä juuri siksi, että vauvoille piti saada jo muutakin viihdykettä.

Meillä neidin itkukohtaukset johtuvat ilmavaivoista ja siihen ei aina löydy mitään mikä auttaisi joten se takia itsellä ainakin välillä liikkuminen vähän epämukavaa kun tyttö saattaa huutaa monta tuntia.. :(

Huoh, kuka kehtaa kaupassa kommentoida jos vauva itkee, en ymmärrä. Siis jos kommentoi pahalla niinkuin nnanna mainitsi. Vauvat nyt vaan itkee ja pakkopa sitä on kaupassakin käydä.
Me ollaan liikuttu paljon kaupoissa vauvan kanssa. Oikeestaan nukkuu yleensä koko ajan. Kaksi kertaa joutunut imettää kesken kauppareissun, mut ne reissut onkin varmaan ollu pidempiä. Mut nukkuu paremmin päiväunia just kauppareissuilla kuin kotona, kun vaunut/ostoskärryt liikkuu. Ja autossa nukkuu myös hyvin. Sit alkaakin pian kitinä kun liike loppuu.
Mut sitä päivää odotellessa kun joku tulee valittaa esim imetyksestä tai itkusta kaupassa. Itse pari kertaa syrjässä imettänyt harso tiiviisti suojana, mut tuli silti fiilis et ihmiset katsoo pahasti. Tai sit se vain tuntui siltä... vissiin olen liikaa lukenut näitä uutisia ku ravintolassa ei ole saanut imettää tms.

Meidän jätkä kääntyi ekan kerran mahalta selälleen kahden viikon iässä ja on siitä lähtien tehnyt tätä päivittäin joten ei ole vahinko. Olis vaan niin kiire jo liikkeelle :D

Aikoinaan tyttö aloitti tuon kääntyilyn kahden kuukauden iässä ja silloin luulin että hän aloitti aikaisin mutta pikkuveli pisti paremmaksi :)

Itse juuri mielelläni oon lähtenyt johonkin vauvan kanssa, kun yleensä nukkuu tällöin paremmin. Korviketta olen antanut jos vauvalle on tullut nälkä. En jotenkin pysty tissiä esiin nostamaan julkisella paikalla. Mun esikoinen oli oikein kovaa huutava vauva, mut silti sinnikkäästi kävin joka paikassa. Mulla hajoo kotona pää, kun ei voi edes harrastusten pariin vielä pakata.
Syöttöjen määrä vaihtelee 8-12/vrk. Nykyään noin 2 syöttöä on korviketta. Maitomäärä pysynyt mielestäni aika vakiona.
Meillä kääntynyt jokusen kerran. Ylihuomenna 6 viikkoa. Mut epäilen suuren pään edesauttavan tätä tapahtumaa. On kyllä tosi kova punkaamaan. 3 viikkoisena etunoja kuin kolmi kuukautisella, vankat niskat ja jäntevä.

Huhhuh.. Nyt on (luojan kiitos) ristiäiset takana päin. Kaikki meni hyvin ja tarjoilut maistu. Stella-tyttönen ei itkenyt kertaakaan koko neljän tunnin aikana! Siis tietty syötiin ja vaihettii vaippaa, mut kerkesin aina ennen itkua. Lisäks nukku viime yönä kaheksan tuntia yhellä syötöllä, että selkeesti oli päättäny antaa mammalle vähän armoa ristiäispäivänä.
Siis mitä ihmettä? Oikeestikko joku on tullu kommentoimaa itkevää vauvaa nnannan kauppareissulla?! Kuinka tahvoja voi ihmiset olla. Meil ainaki ne ilmavaivaitkut on aika raivokkaita ja alkaa ihan yllättäin. Ei niitä osaa yhtää ennakoida. Kotonako pitäis siinä tapauksessa olla?
Kääntyilystä meil ei oo tietoakaan. Kerran vahingossa kai kääntyi kyljeltä mahalleen. Mahallaan ei oikeestaan viihtyis yhtään. Siinä ollessaan yrittää kyllä kovasti lähteä liikkeelle. Koitan aina välillä edes pienen hetken pitää niinkin päin. Päätä kannattelee tosi hyvin ja jaksaa yläkroppaa ja jalkoja vähän nostaa maasta, että en oikeen tiedä, miksi ei niin päin halua olla.
Leikkimatolla on uus superhauska juttu, ku potkii lelukaaria ja ölisee niille heiluville lelusammakoille. Siinä kuluu tovi jos toinenki! :hilarious:

Meidän baby ei (onneksi) vielä ole liikkumaan alkanut. Saisi tää vika pysyä ihan vauvana niin pitkään kuin mahdollista. Haikeus iskee sitten kun kääntyilee ja lähtee etenemään. Sylissä on paljon ja nyt on sitterissäkin pidetty - eka vauva jolta tämä tuoli löytyy.

Fb:ssä kiersi julki-imettäjien vastakommentteja enkuksi, ne oli aika hauskoja :) mulle ei tästä ole ikinä sanottu, vaikka imettänyt oon milloin missäkin. Vaikka siellä Barcelonassa metrossa. Iltaitkut on meilläkin asia erikseen ja kyllä hieman jännitti kun tein reissussa kotimatkaa eri busseilla Hesassa ollessa lähes 2 tunnin ajan kun myöhästyin yhdestä ja nousin pimeässä vahingossa väärään suuntaan tämän jälkeen. Illalla 8-10 aikaan oli jo niin kylmä, ettei ulkona/bussissa olisi voinut syöttää. Pääsi unohtumaan, kun Espanjassa tätä ongelmaa ei ollut ja täällä kotona välimatkat on niin paljon lyhyempiä...

Meillekin on tullut turhanpäiväistä neuvoa ja kommentointia vauvan itkiessä. Onneksi myös muutama ihminen kommentoinut mukavasti,tyyliin "niin kaunis ääni". Tai alettu kivasti juttelemaan,mutta ei tyrkyttämään ohjeita. Tosin kun tätä käynyt jo esikoisenkin kanssa niin olen nyt jo aika valmis vastaamaan ikäviin kommentteihin.

Ihan parasta, mä pääsin aamulla jumppaan ja tyttö nukkui vaunuissa lapsiparkissa koko sen ajan :) ja vielä kotona lisää.

Mä harrastan julki-imetystä. Tähän mennessä on koeajettu Ikean eri osastoja, urheilukilpailut ja kauppareissut, ja oon saanu vaan positiivista palautetta. Vauva ja tissi peitetään harsolla joten eihän sieltä mitään näy, ja oon hankkinu Boobin imetyspaitoja niin sekin helpottaa. Ohikulkijat vaan söpöstelee pieniä jalkoja, jotka näkyy harson alta. Aattelin tässä myös ommella itse imetyssuojan niin ettei tarvii pelätä vilauttelua jos harso tippuu.

Ainoa ongelma julki-imetykseen on se, että tyttö on nyt mieltynyt liikaa nännikumiin, eikä hyväksy rintaa ilman sitä aina. Kotona tällä ei oo mitään väliä mutta kylillä tulee aika säheli kun/jos pitää alkaa säätään kumin kanssa. :/

Mä oon käyny vauvan kanssa kaupoilla shoppailemassa kantoliinan avulla. Kaukalossa/matkarattaissa ei kauaa vauva viihdy, jos herää autosta poistuttaessa, mutta kantoliinaan rauhoittuu. Vähän tosin arastelen julkisella paikalla tuon sitomista, koska se 5m kangasta ei ole kaikista näppärin eikä tahtois sillä luututa kauppojen likaisia lattioita. Onneks ei o tarvinnu sitoa kuin kerran reissun aikana, eikä o tarvinnu välissä syöttää tms. Julki-imetystä en sen sijaan arastele. En mitenkään tahdo alleviivata, että imetän, mutta en myöskään pakene vessaan piiloon. En oo ikinä oppinu mitään harsoa pitämään suojana, mut imetysvaatteet oon valinnu sen mukaan, että paidan kangasta jää myös rinnan päälle (esim Boobin luukkumalli). Niin ei tuu liian alaston olo.

Grangerin kanssa samaa mieltä, että saisipa tämän viimeisen vauvan pitää pikkuvauvana mahd pitkään. :D Ekan ha tokankin kanssa odotti innolla kääntymistä, istumista, liikkumista jne mut nyt tahtoisin vain sylivauvana pitää tän kolmannen. ;) Onneks ei vauvallakaan tunnu olevan kiire, juttelee ja hymyilee mutta ei kääntyile tai muutakaan. Ainoa missä kaipaisin kasvun tuomaa helpotusta on yöunet. Täällä pisin unipätkä on 3-4h joten äitiä väsyttää. Varsinkin kun heräilen öisin muutenkin ja varsinkin aamuyöstä en meinaa syöttöjen jälkeen saada uudestaan unta.

Meidän baby nukkuu kyllä onneksi yöt hyvin, 21/22-05 ja silti mä oon ihan tööt enkä jaksaisi nousta imettään edes tuolloin klo 5... En tajua miten sitä on nuorempana millään jaksanut, kun eka vuosi on mennyt perhepedissä noin 2-3 tunnin unipätkissä. Tää nuorin ei pääse perhepetiin vaan on alusta asti nukutettu omaan kehtoon, enkä ota lainkaan viereen, koska nuo vanhemmat 4 ja 5 vee ipanat tulee meidän sänkyyn JOKA yö edelleen. Et siihen vaan ei mahdu kolmatta, varsinkaan vauvaa ei uskalla laittaa noiden viereen.

No mutta, tänään 2kk neuvola ja mitat oli 60cm ja 6kg. Eli nyt ollaan koon osalta tasoissa noiden vanhempien sisarusten kasvun kanssa ja on toivoa, et rintamaitoa riittäisi ravintona vielä pitkään :)

Onko kellää muulla jotain todella raivostuttavaa sukulaista tai muuta ihmistä? Mun miehen veljen vaimo ajaa mut ihan hulluuden partaalle, ku ei jätä rauhaan. Otin jo aika tiukan linjan ja lopetin puhelimee vastaamisen. Sanoin jopa sille, etten vastaile puhelimee, ku se soi jatkuvasti. Soittakoo mun miehelle jos on jotai asiaa. Päätti sitte kuitenki tulla ennemmin käymää. Sen lisäks laitto ristiäisistä valokuvan vauvasta facebookkii, vaikka olin jo aiemmin sanonu, että kysyy sitte aina luvan ensin. Suutuspäissää kylläki on poistanu sen sieltä, vaikka sanoin, että ihan hyvä kuva ja antaa olla vaa, mutta että sitten jatkossa..... Tänää on soittanu kaks kertaa ja ku en siihen puhelimee vastaa, ni laitto sitte viestiä, että voiko ottaa huomenna vauvan hoitoo muutamaks tunniks. Mistä ihmeestä se on voinu saada sellasen käsityksen, että suostuttais antamaa meijän lapsi sille hoitoo?! Ei pitäis ärsyyntyä, mut vähän silti ottaa aivoo toisinaan :arghh:

Bubu:no huh..mun sisko piti vauvaani puol tuntia kantoliinassa ja kävi pikku lenkillä ulkona. Oikeasti tuli kauhea olo että nyt mun vauva on toisella..ymmärrettävää siis! Vauvan paras on olla äidin ja isän kanssa..;) on tää vauvaaika niin lyhyt

Takaisin