Jos mahdollista, kannattaa yrittää mennä yhtä aikaa vauvan kanssa nukkumaan - ainakin joskus tai testimielessä. Muistan lukeneeni, että tuo luontaisesti tahdistaisi vauvan unisyklin samaan äidin kanssa, jolloin äitikin saisi paremmin unta eikä heräilyt osuisi syvimmän unen aikaan. Tässä ehkä oletuksena että äiti imettää. Ja kenties että vauva nukkuu äidin vieressä, en muista varmaksi.
Meidän 6viikkoinen on mulla illat kantoliinassa noin klo 18-19 alkaen, torkkuu siinä (muutoin olisin hänen kanssa monta tuntia makuuhuoneessa jumissa imettäen ja huvituttina). Otan liinasta pois vasta kun meen ite yöunille klo 21-22 tienoilla. Vauva havahtuu tuolloin yleensä sen verran että saan imetettyä vielä kerran, ja vauvan pisin unipätkä alkaa tuosta. Joskus se on 3h mutta joskus jopa 5-6h. Vaikken itse nukahda yhtä nopeasti kuin vauva, saan silti useimmiten tuossa välissä useamman tunnin yhtäjaksoista unta. Samoin yöllä tuntuu että imetykset (1-3 kertaa) osuu yksiin omien yöheräilyjeni kanssa eli luonnollisesti omankin kevyen unen aikana. Paitsi klo 4.30-6 ilmavaivaähkinät ja -itkut, jolloin ite oon ihan koomassa. Koska tuo aamuyön meininki on aina taattu, isommilla tai pienemmillä volyymeilla, haluan entistä enemmän saada paremmin unta alkuyöstä.