Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja granger
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kokeile tehdä kääretorttupohjia vaikka pari ja kokoa niistä kakku. Ympyrää on tietysti vaikeampi saada niistä. :)

Gluteeniton sokerikakkupohja syntyy kun laittaa jauhoiksi pelkkää perunajauhoa. Munat ja sokeri pitää vatkata tosi hyvin niin onnistuu kyllä. Mun mielestä siitä tulee jopa parempi kuin vehnäjauholla, semmonen silkkisempi :)

No perunajauhoista tein ensin noita kääretorttupohjia, mut lässähti uunissa ihan lintaks. Sitte tein gluteenittomalla jauhoseoksella kakkuvuoassa vähän paremman version. Oon tainnu vaa vatkata sitte liian vähän. Seuraavaks taidan kokeilla tolla nnannan linkkaamalla reseptillä.
Mitenkäs muilla on alkanu päivärytmit löytymää. Meillä tytsy käy yöunille joka ilta 23.-00.00 (sitä ennen nuokkuu ja tankkailee kyllä muutaman tunnin). Nukkuu 4-6 tuntia ja aamua kohti heräilee muutaman tunnin välein syömään, mutta nukahtaa aina heti uudestaan. Päivisin ei oo oikeen tullu minkäänlaista rytmiä. Vaunuihin nukahtaa pihalle hyvin, niin mietin jos alkaisin huomisesta eteenpäin laittamaan jotain tiettyä aikaa nukkumaan. Siirtää sitten aikaa, jos lakkaa sopimasta vauvan rytmeihin. Kiinnostaisi, ottaako muiden vauvat päikkärit aamu vai iltapäivisin.

Täällä on rytmit pyllyllään. Vauva käy nukkumaan siinä 22-02 välillä ja 2h välein herätään, yllätyn positiivisesti jos väliä on joskus jopa 2,5h!! Päivällä nukkuu semmosia 15-30 min pätkiä mutta joskus erehtyy nukkumaan ihan pikkusen pitempään. Väsyny on koko ajan, eikä viihy yksin kun pieniä hetkiä. Hirmusesti ei ite kerkee tehä mitään ja harmittaa että isompien poikien kanssa ei pääse edes pihalle kun vauva ei viihdy rattaissa. Siksi päädyinkin jatkamaan poikien osa-aikasta päivähoitoa että pääseevät pihalle ja touhuumaan muuta mukavaa, ja poden siitä erittäin huonoa omaatuntoa...

Ei meillä ainakaan mitään rytmiä oo havaittavissa, yöunien kanssa aika usein klo 23 nukkuun ja herätys klo 3-4 ja klo 7 mutta päivällä sama kun anyalla eli ehkä neljät 15-45min unet ja siinä se. Tänään olin ihmeissäni kun nukku melki 2h putkeen päivästä! Mutta nyt ei asetuksan millään ainaka vielä yöunille..

Täällä päivisin nukkuu aamupäivällä sylissä ja iltapäivällä yleensä vaunuissa pitemmät unet, jopa 3-4h. Käyn vaunuilla aina lenkin ja ennen heräs heti kun vaunut pysähty mut nyt ehkä 2 vkon aikana oppinut nukkuu virlä useemman tunnin terassilla vaunuissa lenkin jälkeen. Aamupäivällä on väsynyt mut ei rauhotu nuualle kuin syliin niin on nyt nukkunut mun masun päällä sohvalla sitten. Näin saan itekin levättyä yön jäljiltä.
Illalla käy nukkumaan klo.19-22 maissa mut yöllä herää pahinmillaan tunnin väkein. Joskus harvoin yöt menee kahella syötöllä.

Ehkä näin pienillä ei sitte vaan kuulu vielä olla kunnollista päivärytmiä.. Enkä mä ite sellasta muuten kaipais, mut menee välillä nää päivät ihan hillumiseks, ni oon miettiny, et alkaako vauva olla vähän yliväsyny. Ku on ihan virkee, mut levoton ja vähän semmonen kärttysä. Aattelin jos kohta tyrkkäisin pihalle nukkumaa, että vältyttäiskö iltapäiväitkuilta tänää. :) Ja nuukkuuko edes.....
Angii: Nukkuuko noin monta tuntia molemmilla päiväunilla?

Meillä isovanhemmat totutti vauvan vaunuiluun ja vaunuissa nukkumiseen viimesen 2vkn aikana ja niissä nukutaan parhaimmillaan 2-3h 2kertaa päivässä. Illalla kukutaan ja yöunille vauva sammuu n.klo.21-24. Sit yöllä herätään parikertaa. Muuten tosi kiva mut nyt ku isovanhemmat lähti takas Suomeen niin en millään pysty ylläpitään tota rytmiä itekseni arkena, kun sillon en ite söis esim.aamupalaa ollenkaan.

Mutta me ollaan kyllä iloisia siitä et tyttö nukkuu hyvin ja kovasti toivotaan että se on ja pysyy :)

Huojentavaa lukea, että muillakin on pätkittäisiä öitä ja useampia yösyöttöjä. Meillä nukuttiin jossain vaiheessa yöllä jopa 6,5 tunnin unia, mutta jossain vaiheessa se loppui kuin seinään. Meillä edelleen nukutaan ihan kivasti ja öisin on vain 1-4 syöttöä. Se mitä alan jo iltapäivästä jännittää on tulevan illan hulinat ja maratoonisyönnit, sillä nukkumaan mennessä vauva syö/tissittelee 4-5 tuntia putkeen. Puolta vaihtaessa toki röyhtäytetään (muuten uidaan puklussa), mutta siitä jatkuu heti ahkera imeminen. Päivällä vauva nukahtaa pääsääntöisesti syliin tai vaunulenkin jälkeen vaunuihin.

Ei nuku yleensä sylissä kuin tunnin ja sit vaunussa ne pitemmät unet mutta tänään on nukkunut lähes koko pöivän! Nyt ollut 1,5 h hereillä... Saa nähä nitä yöstä tulee!

Meillä käydään yöpuulle n 22-23. Eka heräily yleensä jo yhden jälkeen ja seuraava neljän jälkeen ja sit seiskan aikaan. Arkisin tällöin noustaan myös ylös, mut viikon loppuna jatketaan yli yhdeksään aamutorkkuja. Päivisin ei rutiinia, unet 15 min - 3 h, hereillä päivisin 1-2 h pätkiä noin kolme kertaa. Nukkuu milloin missäkin omassa sängyssä, meidän sängyssä, sylissä, sohvalla,vaunuissa

Meillä tyttö käy nukkumaan yleensä 22-23, herää kerran yössä n. 4.30-5 ja jatkaa siitä sit vaihtelevasti 7-9.. päivällä ottaa parit-kolmet päiväunet,kesto 15min-4h.. viime yö tosin meni ilman yösyöttöä,heräs vasta 6.20 :O ja kävi kuitenkin 22.30 nukkumaan.. :) ja tosiaan pulloruokinnalla on,illalla tankkaa kyllä kivasti..

Ei meilläkään mitään rytmiä ole, muutoin kun että jos on valvonut jo 2h putkeen, niin sen jälkeen yleensä nukahtaa, tai laitetaan unille, jotka kestää sen 20 min-2h.

Iltaisin tankkailee hieman tiuhempaan ja sylitellään, mut teen iltarutiunit 21 maissa ja nyt oon saanut babyn nukkumaan 21:30 mennessä viikon ajan. Nukkuu siitä noin 5-6 asti, jonka jälkeen eletään koko päivä noin 2-3 tunnin mittaisissa pätkissä. Ja ikää tosiaan se vajaa 2kk.

Parhaiten tuo rytmi löytyy vasta kun kiinteät tulee mukaan kuvioihin. Mut iltojen osalta on babylle helpoin tapa kertoa et nyt mennään nukkumaan, jos rutiinit on kohdallaan. Meillä siis vaikka vaihdetaan yökkäri päälle ja tehdään iltapesut/kylpy ja syötän sit vielä hämärässä. Näin reissussa on ollut I-HA-NAA kun baby on nukahtanut itsekseen vaunuihin tän jälkeen! Kotona nukahtaminen on aiemmin tapahtunut syliin tai sitteriin, joista siirtäessä on sit herätty. Toivottavasti jatkuu näin kun parin päivän päästä palataan takaisin.

Oi saatte nukkua ihanan pitkiä pätkiä. Ite nukun ehkä noin 5 tuntia koko yön aikana :wideyed: mut poika vasta 5 viikkoa.
No luulisin et parin kuukauden sisään saisi jotain rutiinia ja ite paremmat yöunet. Unelmoin vain jostain 5-6 tunnin unista putkeen. Oon aina niin pihalla kun vauva yöllä herää.. ku just saanu sen 1-2 tuntia silmänsä ummistettua.

Jos mahdollista, kannattaa yrittää mennä yhtä aikaa vauvan kanssa nukkumaan - ainakin joskus tai testimielessä. Muistan lukeneeni, että tuo luontaisesti tahdistaisi vauvan unisyklin samaan äidin kanssa, jolloin äitikin saisi paremmin unta eikä heräilyt osuisi syvimmän unen aikaan. Tässä ehkä oletuksena että äiti imettää. Ja kenties että vauva nukkuu äidin vieressä, en muista varmaksi.

Meidän 6viikkoinen on mulla illat kantoliinassa noin klo 18-19 alkaen, torkkuu siinä (muutoin olisin hänen kanssa monta tuntia makuuhuoneessa jumissa imettäen ja huvituttina). Otan liinasta pois vasta kun meen ite yöunille klo 21-22 tienoilla. Vauva havahtuu tuolloin yleensä sen verran että saan imetettyä vielä kerran, ja vauvan pisin unipätkä alkaa tuosta. Joskus se on 3h mutta joskus jopa 5-6h. Vaikken itse nukahda yhtä nopeasti kuin vauva, saan silti useimmiten tuossa välissä useamman tunnin yhtäjaksoista unta. Samoin yöllä tuntuu että imetykset (1-3 kertaa) osuu yksiin omien yöheräilyjeni kanssa eli luonnollisesti omankin kevyen unen aikana. Paitsi klo 4.30-6 ilmavaivaähkinät ja -itkut, jolloin ite oon ihan koomassa. Koska tuo aamuyön meininki on aina taattu, isommilla tai pienemmillä volyymeilla, haluan entistä enemmän saada paremmin unta alkuyöstä.

Täällä kammetaan heti nukkumaan kun vauva vaan nukahtaa. Nyt on vaan vauvalla nuha niin vaikeuttaa yöllä tissittelyä ja heräilee paljon herkemmin :/ viime yönä piti kikkailla tyynyistä semmonen "pesä" vauvalle että henki kulkee paremmin, sitten kääräsin tään pesän omaan kainaloon ja siinä sitten kippurassa nukuttiin yön ekat tunnit <3 yöunille nukuttaessa meni monta tuntia sen takia että jätkän kanssa ois vaan pitäny höpöttää ja naureskella :) Nyt ois alle puoltoista viikkoa ristiäisiin ja meillä EHKÄ on nimi jo keksittynä. Ihan vähän alkaa paniikki iskeä :D

Takaisin