Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja granger
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja meillä kans on koko aika syöny vauva tiheästi. Yleensä menee yöunille klo 22 aikaan, saattaa hyvässä lykyssä nukkua 4 tuntia, yleensä ehkä sen kolme. Sit sen jälkeen ehkä nukkuu kolme tuntia, mutta tuntuu että yleensä loppuyö menee kahden tunnin välein heräämällä. Ja aamusta, siinä kuuden jälkeen parhaimmillaan tunnin välein, kun itse on väsyneimmillään. :/ millonhan itse saisi nauttia viiden tunnin luksusyöunista. :D

Joo ihan vähän vaan pullottaa, toki meillä on viimenen päivä tätä kuuta lääkärineuvola että kaipa mie maltan sinne asti oottaa.

Uhhuh, täällä on myös valvottu. Vauvalla on ollu ilmavaivoja jo pitkään mut nyt 2 yötä ihan järkyttävän paljon. Oon nukkunu 1-2h pätkissä, ja aamuyöt valvotaan kokonaan. Esim viime yönä olin sängyssä klo 22-8.30 mutta käytännössä nukuin ehkä 5h yhteensä. Mm klo 3.30-5.30 valvoin täysin. Vauva ähisee ja puskee, selkeästi kipuinen. Mä hieron ja jumppaan, jumppaan ja hieron. Paukkuja tulee mut silti sama jatkuu. Vauvan vatsa ihan kivikova, pinkeänä ilmasta. Mulla on tällä hetkellä olo kuin kaameassa krapulassa, päähän koskee ja ihan sumussa. Onneks on sunnuntai ja mies kotona, voi viihdyttää isompia lapsia. En luottaisi itseäni esim auton rattiin tällä hetkellä todellakaan. Puuh, en tiedä mitä teen jos sama jatkuu vielä monta yötä. Muutenkin jo univelkaa ja itkuisuus huipussaan. Tästä ei edes hormonit pelasta...

Kävin keskimmäisen lapsen kanssa samasta vaivasta vyöhyketerapiassa. Hänelle yksi käynti helpotti tilannetts aina pari päivää, mutta vaiva palasi aina. Tavallisestihan 2-5 hoitokertaa pitäisi riittää. Tuon lapsen kanssa kävin yli 10 kertaa, kunnes oli rahanmenon vuoksi pakko lopettaa. Sen takia nyt emmin, olisiko tuosta lopullista apua. Tosin kannattaisi varmaan silti kokeilla. Pitääkin huhuilla onko täällä meidän kylällä kokenutta vyöhyketerapeuttia jolle myös vauvojem hoitaminen olisi tuttua.

Kuulostaa mun korvaan teidän yösyömistemput ihan normaaleilta. Olen paljon hakenut tietoa imetyksen tuki -sivustoilta juuri vauvan itkuisuuteen ja rintaraivareihin liittyen. Ensinnäkin aamuyön tankkaukset ovat tärkeitä maidon tuotannon kannalta. Eli jos pulloa haluaa oman jaksamisen vuoksi tarjota, ei kannattaisi nipistää aamuyön imetyksistä vaan jostain muusta. Vauvan ekat pari kuukautta voi olla yhtä tiheää imua ja se on ihan normaalia vauvamaista käytöstä ilman että maidossa tai sen riittävyydessä on vikaa. Samoin alle parikuukautisten iltahulinointi tuntuu olevan tavallista ja siihen auttaa vain aika ja hyvät hermot. Lapsen rauhallista käsittelyä ja tyynnyttelyä maratonimetyksineen unohtamatta. Suosittelen kovasti imetys.fi -sivustoa ja fb:n imetyksen tuki -ryhmää. Siellä on koulutettuja tukiäitejä vastaamassa kysymyksiin. Mua on hirveästi auttanut jaksamaan, kun vauvan käytöstä on normalisoinut muiden äitien vastaavista kokemuksista lukeminen ja vinkkien saaminen.

Niin ja taustatietoja, että meillä nukahdettiin eilen ekaa kertaa aikoihin ilman kolmen tunnin huutoa. Vauva heräs klo 24, 2.30 ja joskus viideltä, siitä eteenpäin tunnin välein kunnes 8.30 jäi pariksi tunniksi hölpättämään.

... Ja sumussa ollaan täälläkin. Aamuvirkkuna en saa millään unta enää kuuden-seitsemän aikaan olevan imetyksen jälkeen. Ja kun aamuyöstä menee monesti parinkin tunnin pätkä vauvan kanssa valvoessa, oma unimäärä jää yleensä kolmesta neljään tuntiin yötä kohti. Ihan kamalaa, jos asialla alkaa mässäillä, mutta luotan että ennen joulua helpottaa.

Mustakin tuntuu ettei iltaisin maito oikeen oo riittäny vaikka tiiän, että sitä sieltä tulee, mutta ei niin paljoa kuin vauva haluaisi :/ Eka herääminen on ollu siinä 24-01 aikaan ja loput sit vaihtelevasti 1-3 h välein. Yks aamu olin aivan poikki ja päätin, että kokeilen antaa illalla viimeiseksi vielä pullosta maidon, jonka olin pumpannut yöllä (pumppaan joka yö siis toisen tissin). Poitsu söi iltamaratonien ja raivoamisten jälkeen vielä vajaa desin pullosta hyvällä halulla ja nukahti siihen...ekan kerran heräs kolmelta!! Ja nyt kolme kertaa sen jälkeen sama homma. En koe tästä huonoa omaatuntoa, illalla poika on tyytyväinen ja nukahtaa helposti, saan itse yhden pidemmän unipätkän ja jaksan paremmin päivällä :) Ja pumppaan maidon yöllä joka tapauksessa niin luulisi ettei vaikuta vähentävästi maidontuloon? Ja annan kuitenkin iltaisin myös syödä niin paljon kuin vaan tisseistä irtoaa. Onko kukaan muu kokeillut tämmöstä? Ajattelin jossain vaiheessa taas kokeilla ilman pulloa, että miten vaikuttaa yöuniin.

Pumppaaminenhan ei edistä samalla tavalla maidontuloa kuin imettäminen. Meillä imetään kyllä yöllä tissiä, ei sen niin väliä kuinka tiheesti mutta päivällä ei huoli tissiä lähes ollenkaan siinäpä sitten tuskailen tissieni kanssa kun yöllinen imetys nostaa maitoa pitkin päivää tisseihin ja pumppaamisesta menee tissit niin kipeeks ettei usko erkkikään. Saattaa olla että lopetan koko imetyksen kun oma jaksaminen ja hermot on koetuksella. Ei oo tuki imettäjistä apua...

Mä oon pumpannu maitoa aina vaan seuraavalle syötölle, jos vaikkapa lähetää johonki, missä mielummin syöttäisin pullosta ku tissistä. Iltasin tää syö niin tiheesti, että oon miettiny, että pumppaisin päivällä vähän valmiiks. En oo sitte kuitenka tehny niin, ku pelkään, että oma maito lakkaa riittämästä, jos puutun vauvan rytmiin olla rinnalla. Välillä oon ihan kypsä tähän tissirumbaa ja sitte taas ku vauva on tyytyväinen, ni tuntuu, että kyllähän tätä nyt jaksaa jatkaa.

Mä oon kans yrittänyt asennoitua, että hymyilevä vauva, onnellinen äiti..

Bubs: mua kans auttanu mainitsemasi imetyksen tuki ja niiden fb-ryhmä. Moni mieltä askarruttava asia onkin ihan normaalia tähän vaiheeseen liittyvää.

Ja mua kanssa :) oon oppinut ihan uutta tosi paljon. Tais joku vinkata täällä tosta fb-ryhmästä, kiitos sille :) jotenkin jaksaa paljon paremmin kun ymmärtää et miks ja kun tää vauva-aika ja jutut on miten on ja saa vinkkejä ja neuvoja!

Vaikka meillä syö parin tunnin välein öisin, rinnat on ihan pinkeät ja maito lentää kaaressa. Pumppaam öisin toisen rinnan. Vauva syö yhtä kerrallaan. Minä annoin myös eilen illalla rinnan päälle vielä desin lypsettyä maitoa ja vauva nukkui 3asti eli 3h:n pätkän. Aion kyllä jatkossakin yrittää tankata vauvaa yötä vasten.

Meillä tyttö tankkaa itseään aina yötä vasten, mikä saattaa pahimmillaan tarkoittaa sitä että oon jumissa persiilläni jopa useita tunteja :/ odotan innolla sitä aikaa kun tyttö saa nopeammin haluamansa määrän tisseistä ulos.

Mamatson, minä kans eilen olin vähän väliä tissinä neljä tuntia, mut sitte tyttö nukkuki kuus tuntia putkeen levollisesti (yleensä kiemurtelee ku käärme vatsavaivoissaan)! Sitte pari tuntia siihen päälle nukku vähän levottomasti,ite en siinä "melussa" pystyny enää nukkua niin pumppailin välillä tytön jalkoja jos pierut helpottais..

Meillä on taas uusi ongelma ilmenny, tai liekkö jo aiemmin pulauttelun syynä ollu,että ku typy yrittää sitä pierua vääntää niin ei maito pysy sisällä vaan oksennus (sitä kai se jo on parin tunnin syöntivälin jälkeen) lentää kaaressa sillon ku äkistää. Eli ne isoimmat pierut on pakko saada pois ennenkun kannattaa syöttää,vaikka se joskus huutoa tietääki. Koska jos heti syöttää, tulee kaikki samantien ulos, kaikki on maidon peitossa ja tyttö huutaa sitte kumminki edelleen nälkää ja vattakipua... ja myöhemminki tosiaa ku uusia kaasuja alkaa äkistään pois, niin ne vanhag maidot lentää ulos.. onko muilla samanlaista ongelmaa?

Isle, kuullostaa refluksilta aika vahvasti! Me käytiin lääkärissä viime viikolla ja saatiin diagnoosiksi ilmavaivat ja refluksi - ne liittyvät yleensä yhteen. Meidän tyttö ei pulauttele tai oksenna mutta välillä kuulee ihan kun tavara nousee ylöspäin ja se huuto on jotain jäätävää. :(

Kävittekö nnanna yksityisellä vai nlalääkärikö diagnosoi? Ja saitteko jonku lääkityksen tai muuten mitään jatkosuunnitelmaa?

Muokattu viimeksi:
Me käytiin yksityisellä. Neuvoina oli juurikin täälä puhutut "jumppaliikkeet" että saisi ilman tulemaan masusta ulos ja saatiin siihen refluksiin lääkkeeksi gavisconia mitä mun mielestä saa ilman reseptiä kyllä apteekista! Ollaan myös nyt käyty muiden suosituksesta vyöhyketerapiassa ja se on kyllä auttanut masuvaivoihin ainakin. Jos nää "kikat" ei auta muutamassa viikossa yhtään niin sitten ajattelin viedä vauvan lastenlääkärille joka on erikoistunut refluksivaivoihin. Eilenkin illalla/yöllä klo 22-01 ihan suoraa huutoa meidän neidillä ja mikään ei siinä kyllä auta. :/

Takaisin