Vauva-arkea

Tuo on kyllä totta, että tilanteet muuttuu. Toivotaan vaan että välillä parempaankin suuntaan. Noh se meillä on ainakin nyt helpompaa ku tuntuu että eroahdistus ois vähentyny. Se jotenki ajottu siihen 3kk tiheään imuun joten oisko ollu vaan varmistelua että ruoka pysyy lähellä? :D

Meillä räjähti tää refluksi ihan täysin käsiin sen ensimmäisen rotan jälkeen, joten tätä tehostetta en nyt vielä ottanut 3kk neuvolassa. Toisaalta ei tekis mieli ottaa ollenkaan, jos siitä tulee samanlaiset oireet, kun siitä ekasta, mutta toisaalta ei haluis olla ottamattakaan.

Onko ne apteekin korvikkeet Triina minkä hintaisia? Ja onko niissä kala- vai kasvisöljyä? Meillä siis ilmeisesti nyt kala-allergia ainakin, mutta neuvolassa epäili maitoallergiaakin. Siitä meillä lääkäri ens viikolla, mutta oon käsittäny et ei sais heti reseptiä noihin apteekin korvikkeisiin?

Meillä on myös illat ollu hankalia nyt kuukauden verran, ainoo toimiva ratkasu on ollu vaunukopassa heiluttelu, mies siis toisessa sangassa ja minä toisessa ja heilutetaan koppaa ilmassa. Näin nukahtaa n. 5 minuutissa ilman sen kummempaa huutoa, mutta ilman tuota vaunukoppaa menee joskus yli tuntikin.

Oon myös miettiny, kun imetetyillä vauvoilla tulee noita rintaraivareita, että voiko samanlaisia tulla "pullovauvoilla"? Nyt on ollu muutama viikko lähes joka syötöllä ensin hirvee huuto ja raivoominen, joka helpottaa, kun lähtee vaikka kävelemään. Jotenkin ainakin kuulostais samalta, kun teidän mainitsemat rintaraivarit.. Tiedä sitten.

Apteekin korvikkeena meillä tällä hetkellä täysin maidoton aminohappopohjainen Neocate, joka maksaa 56 euroa purkki. Purkki kestää n. 4 päivää. Resepti meillä on Altheraan, joka maksaa 26 euroa purkki. Althera kuitenkaan ei sovi meille. Ostin Neocatea nyt yhdeltä tutulta halvemmalla, hänellä oli jäänyt yli. Lääkärin kanssa täytyy ensi viikolla puhua kuinka jatkamme... Neocateen emme tule saamaan korvaavuutta kun pojan iho on niin huonona Neocatellakin, mutta huonompana toisella maidolla. Ripulia tai muita selkeitä suolioireita meillä ei ole ollut. Refluksioireilua kyllä.

Minulla on jotenkin sellainen vakaa usko, että pian voisimme kokeilla ihan kaupan korviketta. Aiemmin poika nimittäin sai hirveitä huuto/refluksikohtauksia jo maitohappobakteerista, mutta nyt sietää niitä hyvin! Toivon ihan hirveästi että allergia olisi ohi menevää mallia. Kokeilen jonkun ajan päästä tavallista korviketta ja jos ei käy, täytynee ne maitoaltistukset sitten mennä läpi.

Puupu, kuulostaa muuten siltä, että teilläkin toimisi tuo riippumatto. Siis jos vaunukopassa heiluttelu auttaa. Vaikka aika hyvä keksintö tuo kopan heiluttelukin!

Tuntuu muuten, että tää vauva-aika on yhtä rokotusten sivuvaikutuksista selviämistä! Vaikka hyviä ovat rokotteet mielestäni.

Kysyn nyt uudelleen siitä herkkä unisuudesta? Että heräävätkö teidän vauvat helposti?

Sori, Triina, meni ohi tuo kysymys. Yleisesti ottaen tyttö, kun kunnolla nukahtaa, ei herää kovin helposti. Olen huomannut, että meillä ratkaiseva juttu on, että tyttö nukkuu samoissa oloissa kuin mihin nukahti. Jos esimerkiksi syliin ehtii nukahtaa päivällä ja laittaa sänkyyn, se on ehkä 10 min ja sitten herää. En ole huomannut, että äänet vaikuttaisivat tähän. Normaaliin puheeseen ja touhuiluun ei herää, mutta jotenkin aistii, jos vieressä käy ja saattaa herätä siihen. Päivällä nukkuu lyhyempiä pätkiä kuin öisin noin muutenkin. Öisin ei mielestäni herää niin herkästi kuin päivisin. Esimerkiksi öisin saattaa nukahtaa imetyksen aikana, muttei herää kun laitan sänkyyn - tai jos havahtuukin, nukahtaa nopeasti uudelleen (tai siis näin luulen, koska itse nukahdan heti, kun laitan pääni tyynyyn, eikä tyttö minua enää herätä :)).

Meillä ei enää kovin helposti edes nukahdeta syliin vaan juurikin omaan sänkyyn, vaunuihin tai riippumattoon. Jos nukahtaa syliin, siinä on pidettävä kans, koska poika saa aika sätkyn jos herääkin eri paikasta kuin minne nukahtanut. Olen jopa huomannut, että poika on tosi rauhaton jos menen vaunuilla kyläilemään vaikka naapuriin. Siis, että menee vaunuihin kotona ja tulee pois vaunuista eri paikassa. Se tuntuu saavan aikaan hirveää levottomuutta. Autolla paikasta toiseen siirtyminen ei niinkään aiheuta samaa härdelliä. Vaikka siis kyläilyt meillä on miten tahansa aika haastavia edelleen. Jäbä reagoi ympäristön muutoksiin huudolla. Aina. Mutta nykyään huuto ei ala ihan heti :D

Mutta siis mulla on ollut yskää ja poika herää öisin siihen. Mun on pitänyt nukkua yksi yö jo toisessa huoneessa kun en aina ehdi pois makkarista yskimään. Viime yönä poika havahtui kun laskin kännykän yöpöydälle. Välillä poika herää jos minä tai mies pyörimme sängyssä paljon. Ei siis puhettakaan, että meillä olisi mitään romanttisia puuhia pojan nukkuessa samassa huoneessa. Ei sillä, että silloin haluaisinkaan saatika pystyisin rentoutumaan.

Meillä on nyt pinnis ihan kiinni meidän sängyssä. Olen laittanut kyllä näköesteen, jotta poika ei totu nukkumaan äiti näköpiirissä. Mietin vaan, että heräisiköhän poika niin helposti jos pinnis olisi kauempana. Tällä hetkellä pinnis on kiinni meidän sängyssä vain mun mukavuudenhalusta, ei tartte nousta tuttia laittamaan.

Tuon herkkäunisuuden vuoksi meillä on myös melkein mahdotonta nukkua perhepedissä. En todellakaan voi suunnilleen hengittää jos poika on vieressä nukkumassa.

Meillä päivisin herää helposti teräviin ääniin. Pikku päikkäreitä nukkuu vaunuissa tässä olohuoneessa äänten keskellä mutta esim. äsken mieheni laittoi ruokaa ja laski lautasen pöydälle josta kuului kolahdus niin samantien poitsulla rävähti silmät auki. Ennen mitkään äänet ei haitanneet mutta nykyään kaikki jos ei ole päässyt syvään uneen.
Ulkona vaunuissa ei haittaa vaikka koiramme haukkuu vähän matkan päässä, mutta luulen että siellä nukkuukin paljon sikeämmin kuin sisällä. Yöunilla ei heräile herkästi.

Minkähän unitaudin ne tuolle pojalle siellä 3kk rokotuksissa piikitti... Tuntuu että ei muuta tee ku nukkuu ja herää välillä syömään. Ehkä pari tuntia päivässä hereillä.

Me just pohditaan saisko meidän pinniksestä tehtyä ns. sivuvaunua ottamalla laidan pois. Yöllä syötön jälkeen tyttö yleensä nukahtaa heti mutta tuntuu ettei mulla oo sitten tilaa ku ei kestä paljoa liikahtaa niin hän herää.

Päiväunilla ei herää kyllä herkästi kun siihen syvään uneen pääsee.

Meillä muuten kapaloinnista päästiin eroon, itse asiassa jo aikaa sitten. Ei vispaa enää käpälät ja karpoilut on jäänyt, välillä jotain höpöttää unissaan, mutta ei se niinkään häiritse. Huokailee myös kovasti, siis unissaan (:

Meillä ollaan ihan kiitettävän sikeäunisia. Tässäkin eräänä yönä kun mies oli yövuorossa, alkoi makuuhuoneen palohälytin piippaamaan, että patterit loppuu... Minäpä sitten tämmösenä 155 cm pitkänä koitan siitä patteria irrottaa ja jäi hetkeksi sillai huonosti kiinni niin alkoi piippamaan enemmän.. Tyttö avas hetkeksi silmiä, mutta onneksi laittoi samantien kiinni ja jatkoi unia :D

Täytyy kokeilla tota riippumattoa! Mistä ostit omas? On toi vaunukopan heiluttelu aika raskasta, varsinkin kun toi jätkä ei oo enää mikään ihan kevyt.

Meillä ollaan kanssa huonoja nukkujia varsinkin päivisin. Ei oikeestaan muualla nuku, kun ulkona. Noilla kovilla pakkasilla, kun en ulkona viittiny nukuttaa, niin ihan jotain 30min pätkiä nukkuu täällä sisällä ja havahtuu ihan pienimpäänkin ääneen. Ulkona taas nukkuu, vaikka ois mimmonen meteli. Autoon nukahtaa kyllä myös, mutta herää heti kun auto pysähtyy. Yöt menee kyllä yleensä ihan hyvin omassa sängyssä, sen jälkeen kun on vaan ensin saatu nukahtaan :D

Lähteekö kellään muulla hirveesti hiuksia? Musta tuntuu, et ei oo kohta enää mitään jäljellä! Siis ihan järjettömät määrät lähtee. Tiiän kyllä, ettei raskauden aikana oikeestaan lähe ja siks lähtee nyt enempi, mut kyllä nyt on lähteny varmaan 5 vuoden hiukset kuukaudessa.. Tätä menoo peruukkikaupoille..

Puupu, Kirjoitin siitä jo johonkin toiseen ketjuun, et joo, ihan jäätävät määrät hiuksia jäänyt harjaan viimeisen kahden viikon aikana. Jos yhtään lohduttaa, tämä on kuulemma normaalia. Toivottavasti pahin on takana päin jo... Ja että pian palautuu.

Juuu, hiuksia lähtee... Mieheltä tulee sanomista ku joka paikassa hiuksia. Suihkun jälkeen oikeen näkee ku on kasa hiuksia lattialla :D :(

Triina, meillä on vauva tosi herkkäuninen alkuyön, klo 22-01 ja herää pienimpäänkin rapsahdukseen huutaen. Sitten kun saa unen päästä kunnolla kii niin ei herää kun hänet siirtää omaan petiin. Päivisin nukutetaan suosiolla partsilla kun siellä nukkuu paljon sikeämmin ja pidempään kuin sisällä.

Hiustenlähtöä ei oo mulla ollut, tuntuu et raskausaikana mulla oli kynnet ja hiukset tosi huonossa kunnossa, mutta nyt pitkät ja paksut kynnet, eikä hiuksiakaan lähde.. :)

Lohduttavaa kuulla, etten oo ainoa. Jospa mullakin olis pahin jo takana ja totisesti toivon, että kasvaa nopeesti takasin.

Meillä nukutaan päivisin paaaaljon paremmin vaunuissa ulkona, kuin sisällä esim. omassa sängyssä. Meidän parveke on tielle päin, ei nyt ole mikään kylän vilkkain tie, mutta kyllä siitä autoja menee.. Hävittäjätkin lentelevät harjoituslentojaan silloin tällöin täällä päin, mutta sekään ei unia häiritse. Öisinkään ei oo tainnut vielä kertaakaan herätä ääniin (ainakaan tietääkseni). Asutaan siis kaksiossa ja olen tehnyt poppareita mikrossa poitsun mentyä nukkumaan. Jos nukahtaa syliin, niin ei puhettakaan, että voisi siirtää johonkin nukkumaan. En pysty nousemaan edes sohvalta ylös ilman, että herää.

Hiuksia lähtee täälläkin ihan mukavasti. Ei varmaan auta asiaa, että joku myös tarraa niihin kiinni about 3837373 kertaa päivässä..? ;)

Takaisin