Vauva-arkea

Lellukka, mekin mietittiin kovasti tuota rotarokotetta. Nyt siirsin sen joulun jälkeen otettavaksi... Tiedä sitten tuleeko leikittyä tulella.

Mä olen lukenut, että rotavirus riehuu voimakkaampana epidemiana vuorovuosittain ja talvella. Viime vuonna oli tämä epidemia joten tänä talvena ilmeisesti pitäisi olla iisimpi vuosi. Sitä, miksi se vuorottelee vuosittain ei tiedetä. Tai ei ainakaan kerrottu tässä artikkelissa.

Me kyllä otettiin se rokotus, eikä siitä tullut mun mielestä muuta kun vähän löysempää ja vihertävämpää kakkaa hetken. Mutta se on toki asia erikseen jos se pahentaa refluksivaivoja.

On se helppoa, kun ei tarvi tuots rotavirusroketettakaan miettia, kun sita ei ole edes tarjolla. :D

Mamma kavi tanaan pikkujouluissa ja issee oli vauvelin kanssa kotona! Kylla oli tanssikengat jalassa ja hyva mieli muutenkin. Tosin rinnat juuri ja juuri mahtuivat toppiin loppuillasta, kun maitoa nousi niin hemmetisti. No, oli kivaa jokatapauksessa. :)

Villivadelma; rotavirus ilmeisesti tarttuu 6-18kk ikäisille lapsille..

Meillä otettiin rotarokote ja samalla lääkärikeikalla todettiin että vauvalla on refluksivaivaa :/ toivottavasti ei pahenna refluksia.

Nielemistä, kakomista, hengityskatkoksia muttei juuri puklausta, vaan ruoka seilaa siellä ruokatorvessa. Koitetaan nyt lieventää oireita pystyasennoilla, kohottamalla pinnistä, röyhtyytyksillä, pidemmillä imetysväleillä ja maidonsakeuttajalla.. Jos ei auta niin lastenpäivystykseen :( tosin tuntuu että nämä toimet ovat jo auttaneet, refluksi"kohtaukset" ei enää ole niin pahoja.

Te jotka käytätte maidonsakeuttajaa; onko tullut minkälaisia oireita vauvalle siitä? Annatteko sakeuttajan jokaisella syöttökerralla?

Rota teki kahden päivän itkeskelyt, vihreän kakan ja pulauttelun. Eli kaikki mainitut sivuoireet :) ja nämä oireet tuli vkonloppuna, kun litkut nielastiin keskiviikkona..
Varmasti refluxi-vauvan kanssa pistää miettimään vaikkei oireet pahene kuin hetkellisesti :/ tsemppiä!

Kei_jo, meillä on aivan hirveä katastrofi pystyssä jos en anna sakeuttajaa joka syömisellä. Siirryin nyt korvikkeeseen ja pojan olo helpotti selkeästi. Eilen imetin kerran ja saatiin kahden tunnin järkyttävä refluksikohtaus. Se on niiiiiin hirveää katsottavaa äidille....

Rotarokote voi pahentaa refluksiaa jopa viikoiksi. Lastenlääkäri kehoitti kokeilemaan tuota ekaa osaa ja jättämään sen rokotussarjan kesken jos on helvetti irti (niin kuin epäili meille käyvän).

Tänään ristiäiset ja mua jännittää ihan sikana. Oon kaikille vaatinut rennon asenteen eikä mitään juhlallisuuksia - eli puku koodi on casual jne. Eniten ahdistaa, että itken... itken varmaan silmäni päästä, ja siis nyt kun vaan oon niin herkkis. Pelottaa, et se itku tarttuu sit kummeihin ja mieheen ja me kaikki vollotetaan kuin hautajaisissa :( ja sit toi ilma, nyt on ihan kivan näköstä, kun lumi on vielä lunta (vaikka märkää sellaista) mutta iltapäivällä ihana loska ja harmaus. Mä niin toivon, et pystyn pitää itteni kasassa, ihan vieraidenkin tähden.

Tosta rotasta tai muistakaan rokotteista ei oo neuvolassa vielä puhuttu mitän ja ens ke pitäis sit ottaa. Ollaan nyt ottamassa se, mut ois ollut kiva keskustella etukäteen hoitajan kanssa. Täällä ollaan oltu niin helppo tapaus ja vähän jännittää tuleeko sit itkuisuutta tai mahdollisesti muita vaivoja.

Niin ja sakeuttaja vähän ummettaa, joka pahentaa refluksiaa. Joka päivä pitää saada vatsa toimimaan!

Me otettiin rota tiistaina, enkä ole huomannut mitään ihmeempää poitsussa.. On alkanut puhumaan enemmän, liekkö sekin sivuvaikutus :D heh no ehkä vähän enemmän pulauttelee, tosin en siitäkään ole ihan varma :)

Meilläkin rota taisi aiheuttaa hieman pulauttelua ja silloin rokotuspäivänä poitsu oli normaalia väsyneempi.

Tänään mamma pikkujouluilee, jännittää! :) Ei se, kuinka kotona pärjätään, vaan kuinka mamma pärjää. :D

Mua ihan todella pelottaa tuo rotarokote. Mutta haluan kokeilla, koska rotavirus voi olla pienelle vauvalle hengenvaarallinen. Mutta sen vaan sanon että tuo refluksia on niin veemäinen vaiva että voi prkl stana!!!!!!! Paljon on tullut tässä elämässä koettua, mutta nyt olen ollut ihan todella lujilla.

Onneksi viime yönä täällä nukuttiin pitkästä aikaa. Ja nukuttiinkin 23-07:30. Se oli hyvä, koska meillä oli jälleen koko aamuyön sähkökatkos eikä taaskaan muistettu laittaa vettä termariin illalla korviketta varten. Mies sai sen verran lämmintä vettä hanasta että saatiin maito vesihauteessa edes vähän lämpimäksi.

Huomasin tänään olevani väsymyksen sijasta vihainen. Minun pieni poikani kärsii kivuista joka ainoa päivä! Ja kaikki hokee että "vauvat nyt vaan itkee". V*ttu mä sanon että kaikki vauvat eivät kirkuen itke montaa tuntia päivässä! Milloin tää loppuu?!?

Nyt luojan kiitos korvike auttaa sen verran, että päivään mahtuu jopa tunnin pituisia suht tyytyväisiä hetkiä. Imetys-morkkiskin helpottaa kun huomaan pojan voivan paremmin.

Tästä kun selvitään niin selvitään mist vaan. Miehen kanssa meistä on tullut sellainen tiimi, että tätä perhettä ei kyllä mikään hajota.

Täällä meni onneksi kuumeilu yhdessä päivässä ohi. Noita Mymmen mainitsemia rotarokotteen sivuvaikutuksia en ole poitsussa vielä huomannut. Tai no, pulauttelu nyt on arkipäivää muutenkin, vaikea sanoa onko lisääntynyt. Mut kenkkuilua on kyllä selvästi enemmän ( tai sitten äidin hermot kireämmällä). Luin jostain että sivuvaikutukset saattavat kestää jopa kaksi viikkoa, eipä neuvolassa kyllä sellaista puhuttu, ehkä ei siis kovin yleistä niin pitkä kesto. Ja tietenkin mieluummin vaikka kaikki noin sivuoireet kaksi viikkoa kuin se kamala rotatauti!

Kyllä tämä äitiys tuo mukanaan tunteiden kirjoa.. Rakkautta ihan älyttömästi, mutta sitten myös huolta ja kamala myöntää, mutta ärsytystä ja siitä seuraavaa huonoa omatuntoa. Ikävä ajatella omasta pienokaisesta huonoa, mutta eipä sitä rintaraivareiden tai väsymysitkun kanssa aina kykene asettautumaan tilanteen yläpuolelle.kipuitku on asia erikseen, mutta noin muut.... Argh! Onko teillä hyviä mielenrauhoittamisvinkkejä? Rauhouttuisi varmaan lapsikin nopeammin, jos ei aistisi kireyttä äidissä.

Muoks: juuri luin tuon Triinan viestin ja ehkä käperryn näiden omien pienten ongelmien kanssa johonkin maankoloon. Anteeksi.

Triina, kaikki voima-ajatukset sulle! En tiedä mitä itse tekisin jos oma lapsi itkisi kipuja päivittäin. Todennäköisesti kipuilu ja itku eivät kuitenkaan jätä lapselle mitään traumoja. Sen verran pieni hän vielä on.

Oletteko saaneet tietoa, pitäisikö tuon refluksin jossain vaiheessa helpottaa?

Älä syksyinen yhtään pyytele anteeksi! On ihan hyvää vertaistukea lukea, että on sitä lujilla muutkin äidit. Melkoista huono äiti -syndroomaa olen täällä potenut oman väsymyksen ja suuttumuksen keskellä.

Toi refluksia voi helpottaa kiinteiden aloituksen myötä. Usein kuulemma helpottaa viimeistään siinä vaiheessa kun lapsi oppii nousemaan omatoimisesti ylös ja säätelemään enemmän omia asentojaan. Voi kuitenkin olla, että vaiva kulkee mukana koko lapsuuden. Mutta toki helpompaa sitten kun osaa kertoa milloin ja mihin sattuu.

Tässä vaiheessa on vaikea sanoa mitään kun ei tiedä onko reflux rakenteellinen vai allergiasta johtuvaa.

Meillä on siis silent refluksia, jossa ruoka seilaa ruokatorvessa mutta ei tule ulos. Näin ollen paino nousee ja poika kasvaa, mutta saa yöt läpeensä pelätä tukehtuuko tyyppi... Ja päivät huudetaan. Phuuuuhhhhhhh.....

Triina mä en ees tiiä mitä sanosin et vähän saisi piristettyä sinua.

Sen kuitenkin sanon että joutaisit saada vuoden äiti palkinnon. Olen lukenut kaikki viestisi ja en ole kertaakaan kaikkien teidän vastoinkäymisten keskellä saanut sellaista kuvaa että valittaisit tai et enää jaksaisi yms. Mikä olisi teillä tavallaan ymmärrettävää. Toiset äidit väsyvät jo vähemmästä ja tuntuu että valitusta tulee, myös itsellä, liian helposti.

Jotenkin aina kun lukee vistejäsi niin se antaa itsellekin voimia ja tekee mieli olla yhtä vahva ihminen.

Pieni saa olla onnellinen tuollaisesta äidistä joka välittää lapsestaan noin paljon. Ymmärrän että on vaikeaa kuunnella kun lapsi itkee kipuaan, täälläkin on sitä koettu, mutta se että yrität kaikkesi ja jaksat tyynytellä ja tehdä parhaasi ja kokeila uusia juttuja jotka voisivat auttaa on tärkeintä. Ja se että hän saa olla lähelläsi on varmasti aivan yhtä tärkeää kun imetys :)

Toivon teille koko sydämestä kaikkea hyvää koko perheelle ja olen aivan varma että kaikki teidän nyt tekemä työ palkitaan vielä <3

Juu.. oon ilmeisen herkässä tilassa. Tippa tuli linssiin luettuani ton Hemppuliinan viestin Triinalle. Eli kovat sympatiat täältäkin, Triina.

Selvisin hengissä ristiäisistä, vaikka alkuun vaikutti, et perun koko homman. Karpo epätyypilliseen tapaan piti kunnon itkukonsertin aamupäivästä, 2 tuntia pelkkää itkua ja huutoa. Liekö sit aavistanut, aistinut äidin jännityksen. Itse juhlat meni sitten todella hyvin ja oli poika mallikelpoinen vauva :) ja äiti se vaan itki...

Nyt täällä nukutaan ja äiti avaa yhden radlerin (oon sen ansainnut). Kaikilla rankka päivä takana.

Takaisin