Vauva-arkea

Oletteko käyneet vauvankanssa jo kerhoissa? Ekalapsikerho mitä näitä nyt on..
Käytiin kerran ja tunsin itseni niin ulkopuoliseksi kun muilla oli vauvat about 6kk ylöspäin vaikka voi ihan syntymästä asti mennä sinne. Ja äidit jutteli keskenään kun ovat jo montakuukautta siellä käyneet.
Ahdistava ihmiskammo kun on ollut vaan vauvan kanssa kotona,en tiedä tuleeko muille tälläistä oloa..

Minäkin lupu kävin ekavauva kerhossa ja samat kokemukset ku sulla. Kaikilla muilla monta kuukautta vanhemmat vauvat ja olivat niin sisäänpäinlämpeneviä että tunsin kyllä itseni ulkopuoliseksi siellä.En mee uudestaan ainakaan vähään aikaan.

Triina - siis ei se vauva joka kerta mene paniikkiin kun laittaa selalleen esim paivalla, mutta ei kylla nuku selallaan vaan heti alkaa herailemaan ja kadet vispaamaan. Paniikki tulee toisinaan. Nukkuu mielellaan kyljella ja kaantyy valilla mahalleen. On ollut pakko arvioida riski laittaako kyljelleen ja antaako nukkua mahallaan perhepedissa (tai perhepeti on kylla vain vauva ja aiti) vastaan yrittaa pakottaa selalleen, jolloin meilla ei nuku kukaan. Mun vieressa vauva nukkuu yleensa hyvin ja jatkaa unia syoton jalkeen. Mina tosin nukun toinen silma auki ja vahdin, etta vauva hengittaa.

Vastavirrassa imetin muutaman kerran kyljellani yolla mutta kun usein kastelin suihkuavalla maidolla petivaatteet niin luovuin siita. Yleensa istun myos yolla.

Tosi kurjia nuo teidan vauvakerhokokemukset. Mina kavin heti 2 viikkoisen vauvan kanssa vauvakahvilassa ja siella oli enimmakseen alle 6kk ikaisia vauvoja. Tunsin etta minut otettiin lampimasti vastaan uutena tulokkaana. Siella oli myos vertaistukuhenkilo heti ottamassa kontaktia minuun.

Mäkin imetin aluksi kyljellään, mutta huomasin, että siinä pojan imuote sai nännit haavoille... jotenkin repi imiessään mitä isommaksi tuli.

Voi vitalis mikä myrsky täällä on! Tuulee ja sataa kaatamalla. En viitsinyt edes vaunuja laittaa ulos vaikka katettu terassi onkin. Nyt käydään päiväuni-taistelua sisällä sitten :) nooh, kohta lähdetään kyläilemään.

Minä olen kasannut ihan järkyttävän kasan tyynyjä sänkyyn ja imetän puoli-istuvassa asennossa. :)

Olen vasta aikomusasteella noiden mammakerhojen kanssa. Täällä kokoontuu suomalainen leikkipiiri ja kansainvälinen mammakahvila. Ensinnämainittuun meneminen jännittää enemmän juuri tuon kuppikuntalaisuuden takia. Kansainvälisiäissä piireissä siitä ei tarvi huolehtia - aina joku tulee juttelemaan. :)

Meillä herättiin tänään jokelteluun! Voi apua, että oli suloista. :) Välillä hyvä, kun suunvuoroa saa. ;)

Meillä alkaa 2-5kk vauvojen vauvamuskari tammikuussa :) Se on tosi kiva, oltiin Jiminki kans aikoinaa :) Ja siinäki mieles hyvä, et se vast alkaa ni siel ei viel kukaan tunne toisiaan (ellei sit jotai muut kaut). Sit tammikuus alkaa myös sisarusmuskari, mitäköhä siitäki tulee :D

Onko nuo nutrilonit samoja tuotteita? molemmissa lukee omneo,pakkaukset ovat vaan erilaisia. Huomasin vasta kotona kun tulin kaupasta et nuo on erilaisia, olivat kuitenkin kaupassa samassa rivissä :o tuota oikeanpuoleista olen aina ostanut kaupasta, toisenlaista purkkia en oo koskaan nähnytkään :/

Liitteet

• 1418225869985.jpg
    1418225869985.jpg
    32 KB · Katsottu: 16
Me ollaan nyt käyty pari kertaa avoimessa päiväkodissa. Esikoinen tykkää kovasti, kun on hälle kavereita ja kaikkia hienoja leluja mitä ei kotona ole. Niin ja on se äidillekin kiva jutella muiden äitien / päiväkodin vetäjien kanssa.

Suunnittelin, että mentäisiin vauvauintiin ja muskariin, kun ne esikoisen kanssa niin ihaniksi koettiin. ;) Näihin hakeudumme varmasti alkuvuodesta. :)

Pitääki ottaa selvää paikallisista kerhoista ja muusta tekemisestä mitä vois tehdä vauvan kanssa..jotenkin tuntuu vaan että viikot menee niin nopeasti näinkin, melkein joka päivälle on jo joku tekeminen, ja muutama päivä ollaan vaan ja möllötetään..mutta tietty kerhoista tai vauva-uinnista saattaisi saada mamma-kavereita ja tietty aktiviteettia ja leikkikavereita vauvalle.

Onko nuo nutrilonit samoja tuotteita? molemmissa lukee omneo,pakkaukset ovat vaan erilaisia. Huomasin vasta kotona kun tulin kaupasta et nuo on erilaisia, olivat kuitenkin kaupassa samassa rivissä :eek: tuota oikeanpuoleista olen aina ostanut kaupasta, toisenlaista purkkia en oo koskaan nähnytkään :/

On samoja, pakkaus vaan uudistunut.

Täällä uudet unienkat, 6h. Nyt ollaan yli viikko nukuttu hyvin ja äitikin alkaa palautumaan univeloista. Tuntuu, että alkaa puutostilat iskemään päälle - suun pielet ihan riekaleina ja iho kuivuu. Oon ollut aina nin huono syömään ja synnytyksen jälkeen oli se ruokahaluttomuus, ja eipä se ruokahalu oo missään vaiheessa palautunut, mut oon mä tässä silti syönyt. Pitäis vaan muistaa enempi kasviksia ja hedelmiä laittaa suuhun.

Mä tässä kattelin noita vauvauinteja, alkaa tammikuussa muutamia ryhmiä, mut mietinkin jos kävis eka kokeilee kertaluontosesti mitä Karpo tykkää... Ainakin Siltamäessä ois semmonen mahdollisuus. Ite en oo käynyt uimahallissa sitten yläasteen, jäänyt vähän traumat kun kiusattiin ylipainon takia, mut ehkä sitä nyt jo uskaltautuis :D

Täällä myös nukuttiin viiden tunnin pätkissä! OMG, tuntuu kuin enemmänkin nukkunut. :) Ehkä tämä tästä, päätä särkee, mutta siihen on niin tottunut, että tuskin huomaa.

Olen pari päivää vain ollut kotona eikä käyty edes vaunuttelemassa myrskyn takia. Käytiin ulkona syömässä kolmistaan, pankissa asioilla jne. Tuntuu, että tuli tarpeeseen levätä, mutta myös huomata, että selviän vauvan kanssa julkisilla paikoilla. Huomenna on pikkujoulut ja eka kerta amman kanssa, jännää. :)

Kotiarki alkaa sujua. Kyllä se tästä! Eilen aloitimme lukemaan kirjaa ja pirpana meni siitä ihan sfääreihin. :) Ja sitten väsähti. :)

Muokattu viimeksi:
Meillä on kapaloinnin jälkeen yörytmi vähän muuttunut. Nyt eka unipätkä (nukahtamisesta riippuen) 5-6h ja toinen 4h. Sitten äippä yleensä nousee ja poikanen jää vielä n. 1-2h nukkumaan :) Sopii mulle!

Ilmottauduttiin vauvauintiin ja joulun jälkeen alkaa myös äiti-vauvajumppa :D Kohta saadaan myös leikkimatto lelukaarella.

Kotosalla ollaan päivittäin lauleskeltu ja tanssittu, leikitty ja höpötelty. Illalla ennen unia ollaan luettu kirja (jossa värejä ja eläimiä). Hauskaa, miten pieni jo osaa odottaa kirjaa ja jaksaa keskittyä "lukemaan" sen muutaman minuutin. Nyt ollaan 2,5 kk.

Eilen poltin pari tuttia ja tuttipulloa pohjaan kattilassa. Kyllä! Tämän taidon osaa vain äiti :P

Mites muilla? Millaisella mallilla on pään kannatus? Meillä jo jonkin verran mutta vielä tulee tosi varomattomia äkkiliikkeitä. Joissakin asennoissa pitää jo tosi hyvin.

Töttöröö ja hilirimpsis! Viime yönä söi mr.B kahdelta, seuraavan kerran kuudelta.. A ainoastaan kuudelta ja nyt tällä hetkellä! Pikkusen säikähdin sillon kuudelta, kun kuulin B:n taas itkevän! Mutta samantien sai veljensä mukaan kuoroon ja sit oli tällä äidillä jo kiire :D
Toisella ei vaan ollu nälkä :)

Taas kutsuu tk. Tälläkertaa B:n rähmäsilmien takia, ei sen vakavampaa!
Lumista huomenta naiset! :)

Ja päätä kannattelee kumpikin, A huomattavasti paremmin.. Hän myös jo ryömii.. Yep. Tuun olemaan kaulaani myöten shaibassa näitten kaa!

Meillä kannatetaan päätä kun maataan mahallaan, muuten pitää vielä tukea päätä :) mahallaan ollessa koittaa niin kovasti lähtä liikkeelle mutta ei vielä onnistu :D

Päätä kannatellaan täälläkin tosi hyvin. Johtunee reilun seitsemän viikon selkä kaarella huutamisesta. Mutta pää pysyy pystyssä ja viimein viihtyy poika myös pieniä hetkiä mahallaan.

Meillä oli viime yö pitkästä aikaa melkomoista hulinointia. Ihmeellinen itkukohtauskin mahtui alkuyöhön. Mutta ilta taas oli sähkökatkoksesta huolimatta rauhallinen.

Ensi viikolla 2kk täynnä. Odotan kyllä sitä 3kk rajapyykkiä.... on ollut melkomoinen alku pikkumiehellä!

Nutrilon pepti -kokeilu edelleen menossa ja pientä rauhoittumista havaittavissa. Vielä en kuitenkaan uskalla toivoa liikoja.

Ihana Karpo!!! Terkkuja fanilta :)

Mymme, tuuppaa sitä lunta vähän tännekin!

Takaisin