Lopetettuani imetyksen, olemme saaneet tutustua ihan toisenlaiseen vauvaan. Poikanen on helposti kiihtyvää sorttia, mutta tykkää nukkua ja osaa nykyään nukahtaa jopa yksin. Lisäksi hän viihtyy hyvin sitterissä ja jutustelee oikein mielellään! Kovasti hän ei hymyile, mutta kun sen tekee niin voi hyvänen aika kuinka suloinen hän on!
Kovista refluksikohtauksista kuitenkin on jäänyt jäljelle lihasjumeja ja muun muassa "ongenkoukku" -nukkumisasento. Poika siis nukkuu pää aivan taakse taivutettuna selkä mutkalla. Tuo asento on todella hurjan näköinen ja tekee pojan kipeäksi. Asento on pahasta refluksiasta kärsiville vauvoille hyvin tyypillinen, mutta koska se on normaalista voimakkaasti poikkeavaa, joudumme nyt neurologinkin arvioon.
En osaa olla asennosta nyt huolissani (varsinkin kun tänä yönä asento ei ollut yhtään niin voimakas). Se on jäänyt pojalle varmasti vain tavaksi kun on yrittänyt helpottaa ruokatorven korvennusta. Olen asiaa paljon tutkinut netissä... Neurologin arvion jälkeen saamme lähetteen fyssarille. Sitä ennen käytän poikaa varmaan osteopaatilla.
Refluksivauvojen äideille vinkiksi. Meillä auttaa todella paljon yöuniin jls illan viimeinen ruokailu on n. 1h ennen nukkumaan menoa. Jos poika syö juuri ennen sänkyyn siirtymistä, on koko yö yhtä ähräämistä. Ja kohottakaa sängyn päätyjä kunnolla, jopa 40 astetta!
Olen saanut vähennettyä pojan lääkitystä. En ole halunnut hänelle happosalpaajia (esim. Nexium) vielä, joten Gavisconilla on menty. Pari päivää olen antanut sitä vain yötä vasten. Meillä myöskään ei voi yksikään ruoka-annos mennä ilman sakeuttajaa. Vatsan sain toimimaan opettelemalla vauvahierontaa ja luumumehulla. Refluksivauvoilla vatsan olisi hyvä toimia joka päivä, koska ummetus todella pahentaa oireita. Ei sitä haluaisi noin pieneen kovin paljon lääkettä pumpata. Vaikka voi olla hyvin mahdollista että meillä on vain hyvä kausi ja pian happosalpaajiin on siirryttävä.
Neuvolassa mua syyllistettiin imetyksen lopettamisesta ja peloteltiin pojan nukkumisasennosta. Melkein jo vaivuin itsesääliin, mutta sitten katsoin kivutonta vauvaani ja muistin miksi olen toiminut niinkuin olen. Ja neuvolan tätien mainitsemia "muita spastisia" oireita ei pojassa ole, joten eiköhän noi lihasjumit ole ihan jumppaamalla hoidettavissa.
Vitsit mua kiinnostaisi tietää teidän vauvojen nimet! Oon ihan nimi-friikki :) Mutta siis, ymmärrän ettei niitä nimiä jotenkin täällä halua kertoa.
Mmmmustikka, tuo Sonntagstrasse on yks mun lempparipaikoista Berliinissä! Mulla on suunnitelmissa tutustuttaa poika lentomatkustukseen pääsiäisenä Berliinin reissun muodossa.