Vauva-arkea osa 2

Minäkin sain noita viestejä englanniksi, mutta lopetin ne, kun tuli niin lannistavia tai naurettavia tekstejä. Yksikin sanoi, että nyt vauvasi kääntyy jo sujuvasti kyljeltä toiselle tai että nyt vauvasi harjoittelee sitä ja tätä, kun tyttö ei todellakaan niin tehnyt, ja sitten olen vain stressata, että missä on vika. Onneksi äitini oli järjen ääni ja totesi, että kyllä hän sitten ajallaan oppii. Ja sitten oli niitäkin viestejä, että juuri nyt vauvasi rakastaa leikkiä sitä ja tätä ja nauraa hersyvästi leikille, kun tyttö sitten pärähti itkemään leikin lomassa. Tai että juuri nyt näitä ja näitä juttuja pitää tehdä, ostaa kukkia, jotta vauva voi niitä haistella ja kehittää aivoja ja aisteja jne. ja minä suorittaja kun olen tietenkin aloin stressaamaan, että taas olen huono äiti, kun en tätäkään nyt saanut aikaiseksi tehdä ja meidän vauvasta tulee nyt taatusti sitten estynyt oppimaan mitään koskaan, kun en niitä kukkia saanut ostettua. Että eivät kyllä minua ainakaan auttaneet. Näin jälkikäteen oikein naurattaa tuo oma panikointi. :)

Joo, raskausajasta ei kyllä jäänyt ikävää noihin hormonihuuruihin! :) Juurikin tuo ruumiistairtautuminen, kun vierestä seuraa omaa raivoamistaan tai muuta tunnekuohua kykenemättä sitä mitenkään estämään. :) En ole sen jälkeen avaamattomille maitopurkeille kauheasti itkeskellyt. :D Myöskään liitoskipuja ei ole yhtään ikävä. Mutta olisi ihana tuntea taas niitä potkuja ja ultraamisia ja elää uudelleen se hetki, kun pikkutiitiäisen saa syliinsä... :Heartpink
 
Piti vielä lisätä, että täällä on aivan mahtava aurinkoinen ilma! Tyllinen nukkuu ulkona vaunuissa ja mamma saa juoda aamuteensä rauhassa. Eilinen uinti- ja saunareissu olivat kyllä aivan nappiin, nyt sielu lepää. Laitanpa tähän nyt vielä kuvankin eiliseltä cappuccinon hakureissulta, käveltiin tätä joen vartta keskustaan. Siinä sattui vielä laivakin tulemaan vastaan. Piti ihan laittaa arskat päähän, kun oli niiiiiin aurinkoista. Tuli mitä tuli, kyllä tämä on paras maa näin keväisin. On tulppaanipellot ja krookukset. :)
Screen Shot 2015-03-12 at 09.52.44.png
 
Onnea vauva-uutisista! :) Hienoa! :))

Meilläkään ei oo heräilty öisin syömään ehkä varmaan kahteen kuukauteen kun alotettiin iltavellit. :)

Voi vauvauutiset, awwww, mä oon niin onnellinen teidän puolestanne!! <3
Melkei naputtais kuume ittelläki. Melkei. :rolleyes:
 
Ja ihana kuva, kevät on niin hienoo aikaa!! Meillekin ostettiin pojalle aurinkolasit ja on se niin mainio niitten kanssa. :D
 
Hieno kuva libra. Täällä Belgiassakin on ollut tosi hienot kelit ja jo tosi lämmin. Olisipa kiva tavata pian Antwerpenissä. En ole käynyt siellä vielä vaan ollaan oltu täällä maaseudulla. Krookuksia näkyy jo monen pihassa.
 
Ihanan keväinen kuva Libra :) Täälläki alkaa talvi onneks jo väistymään ja täs on nyt ollu ihana auringonpaiste ja muutama lämpöastekin <3 Kevät on ehkä mun suosikki vuodenaika kun näkee auringon pitkästä aikaa ja se jo lämmittääkin. Sit luonto herää eloon ja ilmassa on semmosta ihanaa kesän odotusta :)
 
Voi vitsi mikä ihana kuva Libra! Tuollaiset kuvat saavat aikaan melkoisen matkakuumeen.

Vaikka täälläkin kyllä aurinko paistaa ihanasti!!
 
Joo, kyllähän täällä välillä tulee sellainen olo, että on kuin kävelisi Vermeerin maalauksessa. :)

mmmustikka, tässä juuri lomia suunnittelemme. Kyllä sieltä varmaan sen verran rakoa löytyy, että junalla päästään Belgiaan. :)
 
Me oltiin tänään vauvatreffeillä. :) Ekaa kertaa kuljettiin bussillakin. Ostin pojalle uimahousut. Myyjä tunnisti pojan Porilaiseksi Päivänsäteeksi! :D
Aww, huikee päivä takana!
Poika vetelee sikeitä ja itse katon leffaa nytte.

Niin minä tuota meijän pikkuhurmurii rakastan. :love7
 

Liitteet

  • Kuva1784.jpg
    Kuva1784.jpg
    607.7 KB · Katsottu: 35
Me kokeiltiin nyt iltavelliä pari yötä. Positiivista oli se, että se on pojan mielestä herkkua, vetää sen vähän liian pienellä reiällä varustetusta pullostakin taukoja pitämättä. Ikävää on se, ettei sillä ollut vaikutusta yöuniin. Mutta enpä sinänsä yllätynyt. Mukavaa silti, että tyypille maistuu!
 
Maiden, tuo on varmasti haastava ja raskas tilanne. :( Joskus sitä on vaikea toimia niin kuin haluaisi toimia. En oikein osaa neuvoa, mutta jo se, että olet analysoinut tilannetta ja tunnistanut mahdollisia työstettäviä asioita, on jo hyvä asia. :) Meillä kaikilla on omat kasvukipumme selviteltävänä. Joskus ammattilainen voi auttaa pääsemään eteenpäin ja oppimaan uusia toimintamalleja - minua se auttoi vaikeassa elämäntilanteessa. Paljon voimia ja halauksia sinne! Lähetämme tytön kanssa positiivisia viboja. :)
 
Meillä on päivärytmi muuttunut totaalisesti, enää ei nukuta 4h päikkyjä putkeen, vaan päivän aikana 4x 45min, eli vaan syklin kerrallaan. Yörytmi on sama, 20:00 nukkumaan, syömään 1-2 kertaa yössä, herää 7:30. No nyt on alkanut aikaistamaan ja herännyt muutamana pvnä jo 6:30 (varmaan tyttö siirtynyt kesäaikaan :D).

Lopetin imetyksen kun tyttö alkoi purra enkä saanut millään sitä loppumaan, meni siis aika kivuliaaksi homma. Mutta ihan hyvä näin, nyt on vaan totuttelemista pulloruokintaan kun korvike täyttääkin masua enemmän kuin tissimaito, ettei ole heti työntämässä pulloa. (Tyttö alkaa kirkumaan pullon nähdessään jos ei ole vielä nälkä!)

Minkälaiset päivärytmit teillä on tällä hetkellä? Mihin aikaan vauvat herää, syö, nukkuu päikkyjä, menee iltaunille? Ja kuinka paljon maitoa/soseita päivän mittaan?

Meillä näin:
Herää 7:30 (tai jo 6:30),
Aamumaito 7-8:00
Päikyt 8:30-10 (45min)
Lounas 11-12 maito ja juuressose
Päikyt 12-14 (45min)
Välipala 13-14 hedelmäsose
Päikyt 15-16 (45min)
Päivällinen 16-17 maito ja juuressose
Päikyt 17-19 (45min :D)
Iltamaito/velli 19:45
Nukkumaan 20:00
Yöllä syömään vaihtelevasti 02-05 välillä 1-2 kertaa.

Soseita menee 2 jääpalaa juuresta/kerta, hedelmää 1/2 - 1 purkki välipalalla. Maitoa n 800ml/vrk.

Vähän turhauttaa kun nukkuu niin lyhyttä pätkää päivisin, ei oikeen mitään kerkeä tekemään, niin kuin aiemmin ehdin jumpata ja käydä suihkussa, siivota jne. No ehkä tämänkin muuttuu ajan kuluessa :)
 
Onnittelut raskautuneille :) Tsemppiä ja jaksamista teille, 2 vaippaikäisen kanssa tulee varmasti olemaan työlästä!

Mullakin on välillä ollut vauvakuume, mutta tiedän että meillä ei ole vielä sen aika. Niin paljon muuta projektia tulossa ettei se vielä ole järkevää, parisuhteen ja oman mielenterveyden kannalta :D :D Ja haluan myös nauttia tästä esikoisen ajasta täysillä, ehkä sitten yritetään joskus pikkukakkosta kun aika on oikea :)
 
Pitäisköhän munkin avaa Kei_jon tavalla meiän päivää... Tässä miten nyt noin suurinpiirtein menee. Joskus päivä alkaa jo klo 06:00 ja sillon kaikki tapahtuu vaan tuntia aikasemmin paitsi että nukkumaan käydään aina samaan aikaan.

07:00 Herääminen
08:00 Maitoa 200ml
09:00-10:30 Päikkärit
11:00 Maitoa 200ml
11:45 Kasviksia 2-3 jääpalaa
12:15-13:30 päikkärit
14:00 Maitoa 200ml
15:00 Puol purkkia hedelmää
15:30-16:30 Päikkärit
17:00 Maitoa 200ml
19:00 KYLPY
19:30-20:00 110ml velliä + 110ml maitoo ja nukkumaan!
Tuttia kitistään nykyään ehkä pari kertaa ennen kymmentä, sitten unta palloon klo 04:00 asti jolloin annan 220ml maitoa.
 
Meillä on ollut nyt vähän aikaa aikalailla tämmöistä:

6:30-7:30 hyvää huomenta!
7:45 (noin) aamumaito 180ml
9:00 lisää maitoa suunnilleen 120ml
9:15-12 (joskus jopa 13) päikkärit ulkona (jos ei ole menoja)
12:30 maitoa 150ml ja juuressose (noin puolikas pilttipurkillinen)
14:30 maitohömpsyt ja pikkupäikkärit sisällä (suunnilleen puoli tuntia)
15:30 välipalaa (hedelmäsosetta purkki) ja maitoa vaihteleva määrä
16-19 välillä lähdetään yleensä lenkille, kauppaan tms. Joka tapauksessa poika nukkuu ulkona/autossa vikat päikyt n. 2h ja herätetään viim. klo 19.
19 maitoa n. 120ml
20:15(-30) iltapesut ja yökkäri päälle, iltapuuro (riisijauhopuuroa ja hedelmäsosetta PALJON)
21:15(-30) maitoa 150ml ja sänkyyn (nukahtaa kymppiin mennessä, nyt nukahtanut itsekseen)
Viime aikoina ei ole herännyt öisin. Tai viime yönä piti kyllä kahden aikaan käydä oikomassa poikaa kun oli ihan vinksallaan sängyssä ja vaikeroi :)
Kun poika ei nuku tai syö, me seurustellaan, leikitään tai vaan istutaan sylikkäin.

Tosi vaikeaa sanoa kyllä rytmistä tarkalleen, koska nyt kun pojan itkut ovat helpottaneet niin mä olen kuin vapauteen päässyt villivarsa. Ei olla tällä viikolla oltu yhtään päivää kotona vaan luuhattu kyläilemässä ja ostoskeskuksissa ja kahviloissa. Poika on ollut äärimmäisen sopeutuvainen ja mamma nauttii! Ah ihana elämä!
 
Mahtavaa Triina, että teilläkin on alkanut seesteinen arki :) Varsinkin nyt, kun tarvitset voimia muuhunkin. Meillä rytmi hakee nyt vähän paikkaansa varsinkin päikkyjen osalta. Niitä on kolme ja viimeiset myöhään iltapäivästä, niiden pituus ja menoaika saattaa vähän elää. Nuo hampaat ja flunssa on niin selvästi tulleet myös päiväuniin, että tästä ei nyt tiedä, mihin suuntaan mennään ja yölläkin heräillään tiheään, ainakin kolmesti. Toivoisin, että kahden viikon päästä viimeistään kun rokotuksistakin on toivottavasti selvitty, tähän hommaan tulee joku roti. Muuten tämä mamma heittää kärrynpyörää lataamoon.

Väsymyksestä huolimatta on ollut ihana seurata, miten täälläkin muututaan päivä päivältä hieman parempi tuuliseksi..vauva ainakin :) Ja se, että häneen saa paremmin kontaktin ja pystyy helpommin vaikuttamaan mielialaan vähän hämäämälläkin. Varpaat on myös löydetty täällä jokin aika sitten. Kääntyili kovastikin vielä pari viikkoa sitten molempien kylkien kautta mutta nyt ei ole tehnyt sitä vähään aikaan. Kyljelle kyllä kääntyy mutta ei varsinaisesti yritä edes mahalleen. Ihan normaalia taantumista kun on tullut muita taitoja. Meillä myös ponkataan koko ajan istumaan. En ole vielä istuttanut mihinkään tuoliin tms. mutta hetkiä olen antanut istua pitämällä käsistä kiinni ja selvästi se on pojasta hauskaa kun maailma näyttää hieman erilaiselta :)
 
Ihana kuulla, et on vielä useampi sukupolvi kuvioissa. Mullahan ei oo vanhemmat enää elossa, mutta äitini isä porskuttaa vielä (hällä ikää 96) ja pitäis kyllä käydä visiitillä, ennen kuin aika jättää. Tai noh, virkeä ukko on, et saattaa porskuttaa vielä useamminkin vuoden :D Myös miehen mummi on elossa, tosin hän on jo hieman huonommassa kunnossa - poika on kyllä ehtinyt käydä moikkaamassa, hyvä niin :)

Meillä tosin vain se neljä sukupolvea.
 
Takaisin
Top