Vauva-arkea osa 2

Mä oon laittanut sukkikset+body, ohuen fleece haalarin, kypärämyssyn, villatöppöset ja villatumput. Ja äp:n
makuupussiin. Aamulla oon laittanut viltin päälle ja kun lämpötila nousee niin sen oon ottanut pois.

Tänään on ollut ihan ihmeen itkuinen päivä. Kävin kaupoilla, tai yritin käydä niin koko reissu oli ihan kaamee. Lähdettiin kotiin aika pian kun typy itki täyttä kurkkua. Yritin syöttää, mutta ei kelvannut. Bussin tuloon oli vielä vartti niin lähdin kävelemään. Tyttö edelleen kitisi/ huusi ja pysähdyin rappusille syöttämään häntä. Tässä ajassa bussi ehti jo mennä, ja kävi sama vielä toistamiseen. Kävelin reilu 3km. tyttö välillä sylissä ja välillä vaunuissa.
Ei varmaan hetkeen tuu fiilistä lähtee kaupoille.

Jutsa meilla oli vaunureissut usein tollasia alkuun mutta sitten tajusin etta vauva alka huutamaan jos ei paase nukahtamaan. Vaunujen pimennysverho auttoi siihen ja siis kun kaikki arsykkeet on minimoitu ja ei voi kuin nukkua. Toinen juttu on etta pojan pitaa valilla paasta syliin eli kayn esim kahvilassa ja poika on siella sylissa niin sitten han suostuu taas menemaan vaunuihin kotimatkan ajaksi.

Toi on kyllä vaikee kun on aamulla - asteita tai nollassa ja päivällä +10. Tai sit päivällä kun lähdet ulos on lämmin ja kun tuut kotiin on jo kylmä kun aurinko ei enää lämmitä.. Itselleni olen pukenut vaunulenkille liian vähän niin on ollut kurkku vähän kipeänä :/

Mutta tytölle aamupäikyille (kun on pakkasta tai nollassa) sisävaatteet, kevyttoppahaalari, villasukat&tumput, kypärämyssy&villapipo, ja äp:n makuupussi. Aamulla ei paista partsille aurinko eli pysyy aika viileänä koko päikkyjen ajan. Jos päivällä lähetään ulos tai nukkuu partsilla niin se äp:n vanuhaalari ja makuupussi auki, ei villapipoa/tumppuja..

Miten muuten te korviketta antavat, annatteko D-vitamiinia vielä lisäksi? Huomasin että ainaki ccix mainitsi tuossa pvrytmissään.. Annatteko siis tyyliin yhen tipan vai miten? Kun siihen korvikkeeseenhan on lisätty sitä D-vitskua, ja jos juo sen 1000ml/vrk ni saa tarvittavat vitskut maidosta. Vai onko eri korvikemerkeillä omat määrät vitamiinia maidossa? :S

Juu, mietin ihan samaa, mut ohjeeksi ollaan saatu, et d-vitsku kehissä. Annan vaihtelevasti 3-4 tippaa ja joka päivä, kesällä varmaan vois vähentää, mut toisaalta toi korvikemääräkin tippuu... täytynee kysästä neuvolasta vielä uudestaan.

Meille sanottiin neuvolassa että tippoja pitää antaa vähintään kolme vaikka maitoa meniskin sen yli litran. Meillä korvike vauva ja oon antanu aina sen 5 tippaa päivässä.

Meillekin lastenlääkäri painotti, että d-vitamiini lisäksi. Annan Jekovit -tippoja viisi tippaa päivässä.

Tyttö oli ma-illan hoidossa isovanhemmilla, kun käytiin miehen kans elokuvissa. Tietenki oli osannu käyttää tilaisuuden hyväksi ja alkanu itkemään pinnasängyssä. No he olivat ottaneet pois ja nukuttaneet syliin, no ei mitään, me siirrettiin se pinnikseen kun heräs ekan kerran ja yö meni ihan ok. Mutta neitipä päätti kotona alkaa kokeileen samaa vaikka tähän asti on hyvin menny nukkumaan. :D Nostin vielä hetkeksi ylös ja jonku ajan päästä kokeilin uudestaan ja sitte onnistu. Toivottavasti ei ala taas tänä iltana testaamaan.

Mä vaan katon ihmeissäni missä välissä tuosta vauvasta tuli noin älykkään olonen kaveri. :D

Emmie, meillä poika ainakin tuntuu olevan todella hanakka oppimaan tuollaisia. Yhden kerran luovutin sisäpäiväunien suhteen ja nostin pois pinniksestä. Sen jälkeen onkin ollut ihan turha yrittää päivällä sänkyyn nukkumaan. Kunhan jaksan, käyn taistelun asiasta.

Jännittääkin ihan eka kerta kun joku muu laittaa pojan yöunille. Hitto jos nostaa pois pinniksestä välillä ni siinä sitä ollaan. Nyt poika on nukahtanut ihan hyvin, mutta joskus itkeskelee seuran kaipuussaan. Ja siihenkin paras lääke tuntuu olevan vaan pikainen visiitti sängyn vierellä ja poika muistaa, että ei ole seurustelua luvassa.

Meille lääkäri sano ettei tarvi erikseen tippoja kun saa tarvittavan määrän korvikkeesta :D

Mua ärsyttää enenevissä määrin tämä että miten ihmeessä nämä voi olla mielipideasioita? :D Kuten se että yksi lääkäri sanoo että pojan aukile on kiinni ja toinen että auki....

Meille lastenlääkäri tosiaan sanoi, että se vitamiinien riittävyys pelkästä maidosta pitäisi laskea hyvin tarkkaan maitomäärien ja lapsen koon perusteella. Mutta me oltiin ilman tippoja joulu-helmikuu vaikka lääkäri sanoi, ettei pelkkä maito mitenkään riitä meillä. Nyt aloitin maaliskuun alusta tipat uudelleen kun ymmärsin, että eivät ne mitään mahakipuja aiheuta.

Niin, uskomatonta, mutta totta, että nämä asiat ovat niin eri tavoilla eri puolilla. Meidän lääkäri(t) on pääasiassa lastenklinikan erikoislääkäreitä, joten siinä mielessä olen aika luottavaisesti suhtautunut.

Mutta mun ystävissä on paljon sellaisia, jotka eivät ole korvikevauvoille tippoja erikseen antaneet ja vallan on hyviä lapsia kasvanut! :)

Etanainen, pitääkin ostaa se semmoinen vaunuverho. Tosiaan eilen oli niin aurinkoista, vaikka harso oli edessä niin kyllähän siellä vaunuissa tosi valosaa oli..

Ottaako teidän pienet d-vitamiinin mielellään? Meillä ei millään ottais, oonkin nyt vaan ruiskulla laittanut suuhun, ettei tuu mitään lusikkakammoa. :D
Mut silti osan sylkee pois, vaikka toi ei ees maistu millee. (devisol tms.)

Lylli, ihme lääkäri. Jos aukile ois kiinni niin sehän pitäis käsittääkseni avata uudestaan. Kuulostaa kummalta et toteaa vaan asian ja jättää asian sikseen. Mut hyvä jos toinen sanoi sen olevan vielä auki!

Se on sitä kun lääketiede ei lle läheskään niin eksaktia tiedettä kuin moni haluaa ajatella :) se on monesti todennäköisyyksiä, valistuneita arvauksia ja vieläpä rajallisen tiedon varassa kun koskaan ei ole mahdollisuutta haastatella potilaalta kaikkea mahdollista tietoa ja vaikka olisi, niin potilas ei välttämättä osaa tai muista kertoa. Joten sinänsä ei ihme, kun lääkäreiden tulkintojen ja linjausten välissä on eroja. Varmaan D vitamiinilisä ei ole elämän ja kuoleman asia, mutta jos olisi tiukempi paikka niin taatusti kysyisin useamman lääkärin mielipidettä ennen kuin ratkaisuja tekisin.

Mä oon laittanut tipat maitoon sekaan. Imetyksen aikaan taisin antaa lusikalla maitotilkan seassa. D-vitamiini muistaakseni on aina mennyt ihan ok alas.

JaneDoe, nimenomaan. Esimerkiksi noista korvatulehduksista meille puhuu jokaikinen lääkäri eri tavoilla. Toimitaan aina niinkuin lääkäri sanoo ja kokeillaan erilaisia juttuja. Lastenpolin lääkärit eivät haluaisi antaa kuureja tulehduksiin, kun taas Mehiläisessä annetaan kuureja hyvin hanakasti. Just muskarissa naurettiin kuinka jokainen äiti oli saanut eri ohjeet vauvauinnin ja korvatulehdusten yhteensovittamisesta :D

Mä olen muutenkin koko ajan kaikissa näissä refluksiasioissakin jutellut ja keskustellut eri äitien kanssa kuullakseni mahdollisimman paljon erilaisia ajatuksia ja mahdollisuuksia. Ja nimenomaan eri ihmisten tarinat ovat auttaneet mua löytämään oikean tien meille. Enkä jättänyt yhtään niksiä kokeilematta jos se jollekin on tuonut avun. Tietysti siis terveen maalaisjärjen rajoissa :)

Meillä on käytösä Rela+D3 tipat ja lusikalla ovat hyvin alas menneet, eivät mun mielestäni maistu kyllä millekään.

Tuosta Lyllin aukile- jutusta tuli mieleen, ettei olisi tarkoittanut, että toinen aukileista, jossain taempana oleva, on sulkeutunut, mikä onkin ihan normaalia. Näkeehän sen kyllä itsekin, jos etuaukile on auki tai kiinni. Pitäisi tosiaan olla vielä auki ja jos ei ole, niin jotain jatkoa siihen tosiaan suunnitella, kuten jutsa totesikin.

Mä oon alusta asti tiputtanut tipat suoraan pullosta suuhun. Kauniisti aukee suu saman tien kun näytän pulloo ja käännän sen ylösalaisin. :D

Tuo lääketiedehän on toiselta nimeltään välillä arvaustiede. :D Täällä taas on painotettu, että D-vitamiinia tulisi antaa riippumatta siitä, imettääkö vai antaako korviketta. Tyttö ottaa tipat kovin mielellään lusikalla annettuna, joten olen ne nyt sitten antanut, paitsi jos olemme köllötelleet auringossa. En erikseen maininnut sitä tuossa päivärytmissä.

Täällä on lämpimämpää kuin Suomessa, mutta puen normivaatteiden (tänään esim. pitkähihainen body ja pitkähihainen potkupuku) päälle vain villasukat, kevyen villamyssyn ja sitten läjän peittoja, koska ne ovat helppoja ottaa pois, kun menee sisälle esim. kauppaan niin vältytään todennäköisimmin huutoitkulta. :) Välillä kokeilen kaulalta, onko tytöllä kylmä tai kuuma, mutta aina on ollut hyvä lämpö tai liian kuuma.

Tänään on tosi harmaa päivä. Olen vähän pettynyt, kun eilen oli niiiiiin ihana ilma ja lämminkin! Mutta pakko se on kauppaan lähteä...

D-vitamiinia oon antanu ihan sen 5 tippaa ja niin on mua ohjeistettukin. Ja siis korvikkeella nyt jo kokonaan poika.

Ulos päälle sisävaatteet eli body ja sukkikset/housut&sukat. Siihen tumput, villasukat, trikoopipo ja ohut vk-haalari. Sit makuupussi. Ongelma on nyt siinä et meijän partsi on lasitettu ja siihen posottaa aurinko siinä just päikkyaikaan. Vielä selvitään tilanteesta sillä et avaan yhen lasin ja vedän valon esteeksi puiset kaihtimet. Mut kesäl siel ei voi kyl nukkuu ja poika ei nuku puolt tuntii kauempaa missää muual ku vaunuis :/ Sopii toivoo et ollaa saatu kesään mennes tää kämppä myytyy ja löydetty uus

Sain äidiltä ehkä maailman parhaimman kirjan. :') Tyttökavereiden opas vauvavuoteen. Vieläku ehtis tätä lukeakkin vähän pidempiä aikoja. :)

Mulla on vissiinki samaa sarjaa oleva Tyttökavereiden opas odottajalle. Kuulemma hauska ja hyvä, ei vaan tullu raskaana ollessa luettua. :)

Takaisin