Vauva-arjen kuulumiset ja pohdinnat, ilonhetkien jakaminen

Ei kannata syyllistää itseään, jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee. Voihan sitä vaikka halutessaan kuitenkin imettää kerran-pari päivässä ja muuten käyttää korviketta, niin saa äm:n hyötyjä (vasta-aineita) annettua lapselle. :)

Meillä tyttö puri ehkä ekojen neljän hampaan ilmaantuessa, sen jälkeen ei ole purrut tissiä kuin yksittäisiä harvoja kertoja.
 
Tirlitan, millä keinolla sait yöimetyksen loppumaan? Mä voisin imetyksen lopettaa ihan oman hyvinvoinnin takia, kun toinen roikkuu kaiken yötä tissillä on omat voimat päivisin ihan lopussa ja toinen lapsi myös hoidettavana. Ei kannata potea syyllisyyttä, itse ainakin koen että oma jaksaminen on lapsen kannalta tärkeämpää kuin rintamaito.maitoa saa pullostakin. Olen siis jo niin väsynyt tähän kokoaikaiseen tissin imemiseen :sad001
 
Meilläkin poika söi muuten pitkään vain kerran yössä ja välillä ei ollenkaan, nyt on taas lipsuttu kun on muuten ollut vaikeita öitä. Nyt onnistui siis lopulta tosi helposti, isi vahtivuorossa, minä eri huoneessa. Eikä mitään vaikutusta päiväimetykseen. Eli kannattaa ehdottomasti koittaa ensin sitä, jos ongelmana on yövalvomiset eikä pureskelu! Meillä helpotti hyvin hyvin katkonaisten öiden kanssa huomattavasti, kun mullekin pystytään järjestämään pidempiä unipätkiä.
 
Meillä syötiin 2-3 kertaa yössä kun mies(!?) päätti että nyt loppuu tämä yöhärvääminen. Lauantaina lähdin tyttöjen kanssa ulos ja isimies jäi kotiin, hoiti siis illan, laittoi nukkumaan a minä menin sohvalle nukkumaan. Nukkumaanmennessä oli raivonnut ja kerran tunti/pari nukkumaanmenon jälkeen mutta muutoin nukkui koko yön. No seuraavana yönä minä nukutin normaalisti ja menin sohvalle nukkumaan, poika oli huutanut kaksi kertaa yön aikana. Kolmantena yönä nukutin taas ja poika huusi kaksi kertaa yöllä, lyhyemmät pätkät ja ei enää hamunnut isimiehen rintaa :D nukuin vielä varoiksi neljännenkin yön sohvalla ja heräämisiä oli vain yksi. Edellis ja viime yön olen nukkunut samassa huoneessa, poika huutaa enemmän kuin isänsä kanssa mutta ei hamua rintaa eikä edes pyydä sitä.

Eli tiivistettynä, mun piti olla poissa. Niin ettei haista minua tai maitoa, kolmessa yössä tottui ja neljäntenä ei enää pyytänyt :)
 
Meillä on aina imetys sujunut hyvin, mutta nyt ensimmäistä kertaa edes harkitsen lopettamista. Mulla on tosi ärhäkkä rintatulehdus toisessa rinnassa ja molemmissa rinnoissa ollut jotain tukosten tapaista ja kipua nyt kahden viikon ajan. Nyt sattuu kun kylkeä kääntää ja imettäminen tietty sattuu. Nyt kuume ainakin hetkellisesti laskenut ja päänsärky hellittänyt, mutta rintaa särkee. Vauva ei oo myöskään ollut mitenkään avulias rinnan tyhjentämisessä ja imettäminen on haastavaa. Tukos sellaisessa paikassa, että en keksi missä asennossa imettäisi, että saisi tyhjennystä. Vauva on kyllä ilmeisesti unohtanut, miten pullosta juodaan, kun pullo ei ole niin pitkään aikaan ollut käytössä. Kerran oon olosuhteiden pakosta yrittänyt antaa korviketta, mutta eihän siitä tullut yhtikäs mitään. Ja toisaalta haluaisin kyllä imettää sinne vuoden ikään, mutta nyt on haastavaa. Nää tukokset rintoihin on tullut vielä 3-4 tunnin imetysvälillä yöllä, eli mistään pitkästä ajasta ei ole ollut kyse.
 
Mä huomasin kans kun poika ei syönyt päivällä 5 tuntiin rintaa, että toinen tissi on jo ihan kova ja kipeä..aika tehokkaasti ilmeisesti sitten imeskelee päivänmittaan normaalisti..
Kokeile kuumaa suihkua ja hieroa sitä kipeää kohtaa jos pystyt. Mulla aina auttanut kun alussa oli ihan täynnä tissit.
Mä sain vihdoin viimeyönä otettua itseä niskasta ja en antanut pojalle tissiä koko yönä! Heräily monet kerrat ja kantamassa sylissä sain aina takas uneen..aamulla oli ihan täpinöissään kun vihdoin tissin suuhun sai :D Tänä yönä sama homma..Mies on matkoilla niin ei siitäkään apua saa.. mutta huomasin, että oli ihan yhtä raskasta kuin jatkuva imetys ..vähän vaan vaihtelua öihin :wink
 
Eka yö omassa huoneessa meni loistavasti! Emma nukahti heti sänkyyn laittaessa, kuten tavallisestikin. Pidin varalta yöllä itkuhälyttimen päällä, jos en kuulisi Emman itkuja. Kai se pariin kertaan aktivoitui yöllä, en muista kunnolla... Eka selvä (lyhyt) itku 5:45, ja viereen aamusyötölle hain tytön tokalla itkulla 6:20. Itse en ole nukkunut näin hyvin sitten Emman syntymän! Suosittelen lämpimästi kaikille herkkäunisille lapsille ja vanhemmille. :D
 
Hyvä Emma!

Paranemista Aijabaijalle, toivottavasti tulehdus helpottaa! Mä lämmittelin kauratyynyllä pakkautuneita rintoja aina ennen joka imetystä, kun imetyksen alkutaipaleella oli ongelmia. Vaihtoehto siis, jos kuumaan suihkuun ei ehdi.
 
Mitenkäs herkästi teidän toisten vauvat suuttuu? Täällä on varsinkin tänä päivänä kunnon mielensäpahoittaja. En antanut ottaa (=syödä) hiushäkkyrää, suupielet meni alaspäin ja voi mikä parku. Hetken oli jo ihan hyvällä tuulella, kunnes siirsin kauemmas sängyn laidalta ettei tipu lattialle. Taas huudettiin. Elämä on kyllä sarja pettymyksiä kun kaikki kiva kielletään.
 
Jatkuvasti suututaan myös täällä. Vauva se haluaa jotakin ja, jos ei saa, niin välitön raivokohtaus seuraa.
 
Tavaroita saa ottaa meidän tylleröltä pois, mutta jos kieltää menemästä johonkin tai tekemästä jotain niin siitä tulee itku. Onneksi kovin lyhyt sellainen! Aika hyvin tytön saa hoopotettua muualle ja vältettyä kieltämisen, ja niin molemmilla on parempi mieli. :)

Leivoin tänään pullaa! Ekaa kertaa tytön syntymän jälkeen... Saanhan kuitenkin "pullantuoksuinen äiti"-leiman, saanhan? :D
 
Uskallankohan mä tunnustaa, etten ole leiponut pullaa sitten esikoisen (5 v.) syntymän :p. Mut me leivottiin juuri pipareita (koska niiden leipominen on vaan niin kivaa hieman näin sesonkiajan jälkeenkin). Vankka aikomus olisi kyllä opettaa pojalle pullan leivontaakin lähiaikoina...

Meidän tyttö osaa jo hienosti protesti-itkun. Tavaroita onnistuu kyllä kädestä saamaan ainakin välillä tarjoamalla jotain vaihtaria tilalle.
 
Kaikesta nenään liittyvästä vedetään ihan hirveet kilarit, samoin yöllä jos maito loppuu kesken tai pullo viedään kesken pois (yritetään lopettaa yömaitoa). Tosin, jos tuo kerran yössä juo sen maitopullonsa ja nukkuu 7 tuntia sen jälkeen niin miks lopettaa?
 
Hienoa Emma ja hänen pullantuoksuinen äitinsä :joyful::Heartred

Haluatteko kuulla meidän pojan mielestä aivan parhaimman vitsin? No, se on lyhykäisyydessään: "ei." Aina kun kieltää, niin kääntyy katsomaan veikeä ilme kasvoillaan ja naurahtaa, sitten jatkaa sitä kiellettyä touhuaan. Sitten kun menee hakemaan pois, niin oikein kikertää ja melkein lähtee jalat alta, kun oikein odottaa, että koska lähtee liitoon :woot: Mun hupsu :Heartred Ja aivan äärettömän vaikeaa välillä pitää itsellä pokka, kun toisella on niin hauskaa :wacky:
 
Tiukuliisa, ihanpa totta. Jos maito tuo 7 tunnin unet, niin varmasti sitten ihan tarpeeseen sen maidon juo :)
 
Tänne asti tuoksuu Emman äidin pulla :wink Mekin aateltiin tehdä viikonloppuna laskiaispullia:wink
Meillä on nykyään käytössä jo nokkamuki ja joskus sitä aamuyöstä vielä tarvitaan ja eipä siihen paljoo mahdukkaan kerralla. Ylähampaat meillä pilkottelee niin on nyt muutamina öinä tarvinnut hieman lohdukkeeksi maitoa :happy: Mutta ei varmastikkaan ole vaarallista jos nukkuu hyvin ja janon tunteeseen haluaa maitoa kuitenkin. Meillä tyttö osaa ite pidellä mukiaan ja viskaa sen sitten pois :grin
Hellisin jäbän touhu kuulostaa samalta kuin meillä, kun haetaan niin uudestaan nauraen paetaan kielletylle paikalle :p Meidän tyttö on oppinut moikkaamaan, nostaa aina kättä ja hymyilee, hassunnäköinen :Heartred Joko teillä muilla istuu lapset aina kaupassa käydessä kärrissä? Meillä tykkää hirveesti kun saa katella sieltä ihmisii ja yrittää kurkottaa hyllyiltä kaikkea :grin Pikku apuri !
Meidän tytöllä on muuten kasvanut tukkakin niin, että eestä menis silmille jos en laittais saparoita. Millään en raaski leikatakaan :happy:
 
Me leivotaan viikottain, vauva repussa ja selässä mutta pullia me ei osata leipoa :joyful:

Yleensä heti aamiaisen jälkeen pitää napata tytsy reppuun jo ekoille unille, tosi harvoin viihtyy itsekseen lattialla aamulla, no tänään mietin pitkään miten se tuossa sankon vieressä niin jaksaa touhuta ja tajusin liian myöhään että neiti oli ymmärtänyt kuinka kanalaan menossa olevan sankon juoma-automaattiosa toimii :meh::hungry::grin

Jep vaatteet vaihtoon vaan ja sit reppuun niin vältytään vesivahingoilta :cool:
 
Takaisin
Top