Vauva-arjen kuulumiset ja pohdinnat, ilonhetkien jakaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Etsijä
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
GX, ehkä myös oman mielenrauhasi vuoksi olisi hyvä käydä kertaalleen fysioterapeutilla? He osaavat kyllä katsoa, onko lapsen motorinen kehitys normaalia vaikkei tiettyjä virstanpylväitä olisikaan saavutettu. Mitään et menetä. :)

Jostain(?) liekö täältä vai muualta luin että lasta voisi vähän ohjailla lattialla kääntymään, että josko siitä hoksaisi sitten alkaa itse yrittämään. Meillä tyttö 4kk ei tosiaan viihdy kauaa lattialla, yhden käden sormilla laskettavissa kerrat kun on mahalta selälleen pyörähtänyt. Selältä kyljelle kuikuilee että yritystä on, mutta siihen se jääkin. ;) Eikö toi kääntymis juttukin oo joskus 5-6kk iässä, nää kuitenkin oppii niin äkkiä uutta että eiköhän sitä kääntyileenkin kerkiä. Tietysti varmaan jos neuvolassa on siitä sanottu niin hakkaa koko ajan takaraivossa ajatus että pitäisi jo. :( Kaikki on niin yksilöitä. Mun kaverilla on 3 viikkoa vanhempi poika ja osaa vaikka mitä enemmän kun meidän tyttö! Kyllä ne muutamatkin viikot tekee paljon.

Sit toiseen aiheeseen, onko täällä kukaan käyttänyt vauvaansa osteopaatilla?

Mä yritän auttaa vauvaa kääntymään heiluttamalla lempilelua ja sitten kiskasen vähän vaatteista että pääsee ympäri. Aattelen et oppii näin liikerataa ja sen myötä joskus kääntymään itsekseen.

Meillä alettiin kääntyä mahalta selälleen 4,5 kk iässä, mutta vain vasemman kyljen kautta. 5 kk neuvolassa kysyin, että pitäisikö toista puolta reenata, niin sanoi, ettei mitään hätää. Oppii sitten aikanaan kyllä. Muutaman kerran on vahingossa kääntynyt mahalta selälleen, mutta ei kovin hallitusti. Pää kopisee ja väsyneenä tuleekin sitten itku. Pirteänä ei pikku kopsut haittaa :)

Meillä ei käännytä ympäri selältä eikä mahalta vielä, viikonloppuna ikää 5 kk. Selältä kyljelleen kyllä käännytään, joten eiköhän siitä päästä vielä ympärikin. Isovelikin kääntyi vasta 6 kk iässä, mutta sen jälkeen kehitys olikin nopeaa, ja juuri viime neuvolassa sai kehuja poikkeuksellisen hyvistä karkeamotorisista taidoista. Uskon siis pikkusiskonkin vielä ehtivän treenata motoriikkaa omassa tahdissaan. Vasta nyt on alkanut viihtyä hetkiä mahallaankin.

Meillä käännytään selältä mahalleen, mutta ei takasin. Koskahan sen oppii? Vähän väliä saa olla pelastamassa matolta :D
Meillä on muutto tiedossa on niin rullailin olkkarin maton jo pois, niin nyt oppinu "kovaa lattiaa" -vasten vahingossa pyörimään napansa ympäri.. Mutta hakusessa sekin vielä :) ikää on siis reilu 5kk.

Tirlitan, pikkuinen taitaa pelästyä omien taitojensa kehitystä... ♥ :)

Sängyn päällä mahallaan Emma on muutamia kertoja kaatuanut kämmennojasta kyljelleen, mutta noussut heti takaisin ylös. On vain ajan kysymys, milloin hoksaa tehdä sen tarkotuksella ja tadaa! mahalta pous pääsy opittu. Minusta on myös hauska laittaa Emma konttausasentoon, pysyy siinä muutamia sekunteja ennen mahalleen romahtamista. :) Edelleenkään ei osaa kääntyä oikean kyljen kautta, sitä pitäisi aktivoida enemmän.

Minä olin eilen ystävien kanssa shoppailemassa ja isimies lapsenvahtina....jaa arvata saattaa, tää oli käynyt sellaisen kävelytuolin (lieneekö oikea nimitys) ostamassa työlle :shifty: Olin vähä että joo, eihän tuossa saa ollakaan kuin vasta 6 kk ikäisenä, mies vaan sano "vähä kokeiltiin ja kuvakin otettiin, hyvinhän tyttö topakasti siinnä on " :shy: Miehet :facepalm:

Tuo konttausasento on kyllä niin suloisen ihana <3 Kohta ne housut kuluu meidän pikkuisilla :happy:

Oijoi, täällä on nyt kolme yötä mennyt ihan kankkulankaivoon ja äitin pää särkee... kohta neiti 6kk mitkä yöhulinat nyt on??? vai meinaako hän pitää tiheänimunkauden vain öisin? :eek: No enivei, väsyttää... yölläkin joka kerta kun olen saanut vauvan irti tissistä (jos siis onnistuu) niin hän kääntyy äinpäin sängyssä, oli isillä etsiminen kun lähti yöllä vaippaa vaihtamaan kun pään tilalta löyty jalat :grin
Neiti pukkaa itseään taaksepäin nihkeällä lattialla ja siihenkin tympiintyy nopeasti :hilarious:

Joo ja meillä herättiin yöllä syömään ja syönnin jälkeen karjuttiin suoraa huutoa. Tuntui että johonki sattui, mietin jo korvia, mutta nyt on neiti aurinkoinen. Täytynee seurata tilannetta. Flunssa ei ole kunnolla nyt tullut vielä, ei ole tarvinnut niistelläkään. Saattaa olla, että neiti huuteli hampaitaankin. Loppuyö meillä menikin sit kivasti, annoin särkylääkettä.

Joo nää yöt on kyllä ihan vitsi. Mutta siis parasta tässä on että mä päädyin eilen extempore viihteelle ja isimies syötti poikaa tunnin välein.. Oli vähän helisemässä :D

Kiva että muidenkin yöt on yhtä vitsiä, ei vaan enää tällee monen viikon jälkeen tahdo naurattaa tätä mammaa.. Olo ei oo sitten mitenkään päin virkeä ja ostettiin just asunto niin pitäis asioita hoidella ym ym.. Millä aivoilla?! :D

Tirlitan: oliko isimies sitä mieltä että mamma pysyy vähän aikaa kotona ☺

Ei vaan, ei muakaan oikeesti naurata kun tätä on jatkunut 1,5 kk! Vielä 3 kk nukkui kuitenkin eka pätkän noin 4-6h. Nyt max 2 h jonka jälkeen viime yönäkin söi ja nukku tissillä 45 min ja sylin kautta sain nukkumaan omaan sänkyyn ja taas pari tuntia ja heräsi .. sitten jäikin kainaloon tissi suussa. Oon ihan zombie-aivo. Saan jonkun ajatuksen päähän ja unohdan sen samantien ja tätä jatkuu pitkin päivää.

Onneks tänään miehen kanssa leffaan ja lapset hoitoon. Saa nähä vierastaako kun ei ole toista mummua vähään aikaan nähny. Ja mä pelkään et nukahdan leffaan:happy::happy

Lohduttaa kyllä kuulla, että muillakin on huonoja öitä, eli on varmaan kausi joka menee aikanaan ohikin :) Tosin pojan elämän paras uniaika oli 3kk jälkeen, kun söi lähes 3 tunnin välein ja
nukutteluun meni aina puolisen tuntia, tätä kesti noin 3vk. Aina muulloin yöt on olleet tosi huonoja :D Nykyään syödään 2 tunnin välein (eka pätkä 3 tuntia) ja härvätään ja heräillään käytännössä joka välissä. Huh ja puh!

Hei onks kellään muulla lasta joka ei pysty keskittymään tissillä oloon päivisin? Oon vähän kummissani kun jätkä syö todella huonosti tällä hetkellä tissiä päivisin - on kyllä tissillä läpi yön että saa varmaan tarpeeksi maitoa mutta syö päivällä max. 5 kertaa pienikin häiriö saa ruokailun loppumaan.

Ja Hellis - mies vaan naureskeli, taisi ajatella että tarvitsin tuuletusta :D

Takaisin