Vauva-arjen kuulumiset ja pohdinnat, ilonhetkien jakaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Etsijä
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä inistään yöllä vähä väliä..joka kerta täytyy kaivaa tissi esiin,muuten ei rauhoitu. Rinnanpäät jo ihan halkeilevat ja hilsilevät ja kutisee.. pullo ei kelpaa, eikä soseet eikä ensipuuro..Great..

Täällä heräillään edelleen tasan 2 tunnin välein syömään... Onneksi pullosta ja hoituu nopeaan, syödään - röyhtästään - takas unten maille, mut silti ottaa aivoon herää niin monta kertaa yössä. :rolleyes:

Meil oli tossa ihanat pari viikkoo jo ilman yöherätyksiä mut nyt vissiis hampaiden takia menny taas siihen 2-3 yösyötön taktiikkaan.. onneks simahtaa kyllä nopeesti sit tissille mut kylhän toi heräily alkaa käydä voimille. Mulle joku valehteli et täysimetys viivästyttäis hampaiden puhkeamista ni mitä vielä, tänään 4kk mittarissa ja hampaat puhkes nyt ihan kunnolla...

Pohdintaa:

Mitä ootte mieltä, vaikuttaako kylvettäminen enempi positiivisesti vauvan fysiikkaan mitä suihkussa käynti? Minusta joo. Koska kylvyssä vauvakin enempi touhuaa kokonaisvaltaisesti, suihkussa sylissä, miehen kanssa kyllä hurjat suihkujumpat aina pitävät. Mietin vaan kun vähän tuli noottia 5kk motorisesta kehityksestä. Siis kaikkiin pikkujuttuihin alan nyt kiinnittää (hulluna) huomiota. Pitäisi enemmän neidin olla mahallaan lattialla. Vaatisi sen että joku siellä hänen kanssaan aina olisi...

Mielenkiinnosta, mitä noottia? o_O

Ei meillä olla lattialla paljoa...saati mahallaan, neiti inhoaa sitä!

GX, en usko että se 3-5 min mitä kylvyssä ollaan ehtii mitenkään vauvan motoriikkaan vaikuttamaan. Toiset vauvat kehittyy hitaammin kuin toiset, ja etenkin pulskempana kasvavat ovat helposti näitä motorisesti hitaammin kehittyviä. Heillä on vaan yksinkertaisesti enemmän massaa, mitä liikutella ja siksi se on työläämpää. :) Emma on alkanut ihan vasta viihtymään vähän paremmin mahallaan ja on huisin nopeasti terhakoitunut, nostelee itseään jo kämmennojaan. Se opittiin vasta viikko sitten.

Jokainen kehittyy omaan tahtiinsa :) Meillä on taas pitkään jo viihdytty mahallaan. Käännytään selältä mahalleen ja mahalta selälleen, pyöritään ympyrää lattialla. Kun taas edellinen lapseni tässä iässä oli hitaampi näissä asioissa, mutta reipas urheilija nuorukainen hänestä kasvoi :)
Itse tykkään käyttää kylvyssä, saa polskutella :) ei muuten väliä.
Meillähän oli alkuun tytön syntymän jälkeen lonkkakuvaukset, koska epäiltiin niissä olevan jotakin kun olivat niin jäykät. Vetristyivät kyllä ja lastenlääkäri sanoikin, että siitä se ajan kanssa kun alkaa enemmän liikuskella :)

Meillä pidetään jonkun verran mahallaan, esikoista aikanaan olisi pitänyt pitää enemmänkin, ainakin siihen joka neuvolakäynnillä patisteltiin. (Pidettiin kyllä mahallaan sen minkä viihtyi.) Meinasin, että nyt sitten pidetään mahallaan niin paljon ettei tarvi patistella. Poika on myös innokas kääntymään selältä mahalleen.
Minä käytän mieluummin kylvyssä kuin suihkussa. Minusta on paljon mukavampi kylvettää vannassa, ei tarvi pelätä että liukas pieni viuhtoja lipsahtaisi sylistä ja ajattelen, että vauvankin on mukava lillua lämpöisessä vedessä.

Tällä hetkellä kukaan ei tarvitse mua! Mies on viettämässä saunailtaa kaverillaan kun molemmat ovat vapaalla, ja poika on nukkumassa. Oi autuas. Ja mitä mä aion tehdä tällä luppoajallani? Kotitöitä..

Eetu viettää päivisin lattialla suunnilleen puolet siitä ajasta kun ei ole sylissä tai vaunuissa. Toiset puolet sängyllä/sohvalla/sitterissä. Viihtyy mahallaan kerralla yleensä 15-20min, kyynärnojassa, kuikuillen ympärilleen ja valuttaen kuolaa lammikollisen. :) Hirveä yritys lähteä siitä liikkeelle, turhauttavaa itsellekin katsoa sellaista menoa ja huitomista ja silti se ei johda mihinkään... Ja heti kun lasken selälleen jonnekin kierähdetään välittömästi ympäri, hauskaa kateltavaa. Vielä ei ainakaan tahallisesti osaa kääntyä takaisin selälleen - tai sitten ei halua. Go figure.

Kannattaa koklata syksyllä nukuttaa vaunuissa, meilläkin nukutaan sellaset 3 tuntii. Varmaankin se raikkaus ja sopiva lämpötila tekee hyvät päiväunet. Aamupäivästä lähdetään viimeistään lenkille niin mukavasti kerkeen kotiaskareita tytön nukkuessa tehdä :) Sit jää leikille aikaa :happy:

Meillä kans päiväunet piteni heti, kun ilmat kylmeni ja vauva piti pukea ja topata lämpimästi. Sama juttu oli esikoisenkin kohdalla. On jo nukkunut kolmenkin tunnin päikkäreitä, mikä on melkoinen saavutus.

Mä en oo vaunuja taas uskaltanutkaan kokeilla moneen viikkoon kun onnistumisen jälkeiset megaraivarit sai mielen matalaksi :hilarious: Mutta onneksi uusi reppu tuli! Nyt liinaa ja reppua vuorottelemalla selkäkin säästyy isommilta jumeilta :rolleyes:

Sitten olen nyt nauttinut siitä että olen muutamana päivänä saanut nukutettua tytön päivällä pitkästä aikaa tissille ja saanut siis itse istua sohvalla sen päiväuniajan, on meinaan ollut välillä rankkaa kun kaikki päikyt nukutaan repussa/liinassa ja kokoaika on käveltävä joko ulkona tai sisällä. Niinpä siis on ollutkin ihanaa lojua sohvalla hetki...tai siis pari tuntia :shy: Aluksihan neiti ei muualla nukkunutkaan kuin rinnalla..niin ne muuttuu nopeesti..

Meillä ollut tosi huono päivällä nukkuja. Sylissä tissi suussa tai liikkuvissa vaunuissa. Tänään pistin vaan vaunuihin ulos, hetken itki ja sitten nukahtikin puoleksitoista tunniksi :) Tekee siis raikas syys ilma ihmeitä! ;)

Sorry vastailen vaan koskien omaa asiaani, että noottia meidän hoikalle pimulle tuli siitä, että laiskahko kääntymään ja viihtymään vatsallaan, ei edes vieraammat tai (aikuisen mielestä) innostavat lelut tai yritykset oikein saa tuota kääntymään tai pysymään vatsallaan. Koska 5kk lasissa, uhkaillaan jo fyssarilla.

Ei siis viihdy kotona lattialla ko. asennossa ellei joku makoile hänelle seuraneitinä. Ja arvatkaapa onko aikaa aina maata lattialla yhden kanssa kun suurperhe ympärillä? Ja arvatkaapa makaako vauva mieluiten selällään lattialla, että näkee paremmin mitä ympärillä tapahtuu? Jeps. Ei ne sisaruksetkaan aina jaksa lattialla tuota viihdyttää. No, lelukaaren laitoin pois. Eikä saisi seisottaa. Aktivoidaan, aktivoidaan lattiatyöskentelyä! Toki ymmärrän asian tärkeyden, keskivartalonkin hallintaa haetaan, että joskus konttaisi, istuisi ja kävelisi.

Huoks.

Kaiken kaikkiaan ihan paska päivä (huono päivä ja ruma sana samassa viestissä mulla, rastia seinään!). Yöhulinointia & väsyä (miksi valvon nyt kun vauva nukkunut jo tovin....vain äidit ymmärtävät näiden hetkien tarpeellisuuden), menkat yritti alkaa (hailua vuotoa vain onneksi) ja rota-rokote provosi taas pulauttelua. Sen sijaan kovempaa kipuilua ei tytölle tullut 5kk rokotteista. Onneksi.

Aurinkoa, prkl! :D

Pöh terkkaa sanon minä guangxi! Eihän moni tuon ikäinen vielä kääntyile! Ja paljon on lapsia jotka ei opi esim ryömimään vaan lähtee heti konttaamaan, niin miksi ei yhtä hyvä kääntyily voisi jäädä vähemmälle ilman että muut taidot hidastuu. Tokihan asiaan voi yrittää kiinnittää huomiota, mutta huoli pois, ja kaikkea tehdään omien resurssien rajoissa! Ekan lapsen kanssa on helppo hengailla lattialla, ,mut eihän se myöhemmin ole mahdollista. Ja toisaalta nuoremmilla lapsilla on muunlaisia virikkeitä enemmän kun seuraavat sisaruksia! En oikein jaksa tuollaista "kyllä nyt pitäisi jo" -ajattelua, kukin tahdillaan :)

Suvituksen kanssa samaa mieltä, höpö terkka.
Niinkuin ei tosiaan meidänkään likka viihdy lattialla ja ei tod. mahallaan. Ikää 5kk ja rapsat enkä kyllä huolestu.

Takaisin