Vaunut, vaatteet ja muut ostokset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ikuisuus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuo rintapumpun osto on vähän niin ja näin että tartteeko. Sairaalasta (ainakin täällä päin) voi lainata pumppua sairaalastä lähdön jälkeen ja marketeista löytyy ihan perus rintapumppuja. Ite huomasin viime kerralla että lypsin käsin paljon nopeammin ja nänniystävällisemmin kuin sellaisella pumpulla (oli pitkä automatka ja pumppu likaisena). Mutta alkuun minäkin käsikäyttöisen rintapumpun ostin ja oli ihan ok sillon alkuun kun ei tullu mieleenkään lypsää itse.

Mutta rintakumit oli tosi jees, mulla ainakin meni nänninpäät rikki jo sairaalassa ja meni ainakin 3kk ennen ku pääsin niistä kumeista eroon niin että nännit pysy ehjänä. Muuten jos ilman pärjää niin aina parempi, on sitten vähemmän keitettävää. Mutta pieni sijoitus oli suuresta avusta.

Kantoreppu, kätevä jos tykkää kävellä paikoissa joissa muutoin olisi vaunujen kanssa hankala liikkua (tai jos ei jaksa raahata vaunuja auton peräkontissa jokapaikkaan), tai jos tarvitsee kätensä vapaaksi siitä huolimatta että lapsi kaipaa syliin. Totuttelu vie hetken kyllä, mutta pieniä hetkiä kun ensin koittelee niin meillä ainakin melko pian poika tottui reppuun. Suosittelen Manduca- ja Erco-reppuja. Itellä on tuo Erco ja ihan Prismasta löytyi. Siihen voi lapsen kiinnittää eteen kasvot vanhemman kanssa vastakkain, lonkalle tai selkäpuolelle kuin reppuselkään. Lasta ei voi laittaa eteen kasvot menosuuntaan, näin lapsen selän asento pysyy hyvänä . Esim. Baby Björn -repussa selkä ei saa olla luonnollisen kaareva jos lapsen selkä on vanhemman mahaa vasten ja yleensä niissä malleissa myös kaikki paino tulee selkärangalle, eikä jakaudu myös reisille kun haaraosa on liian kapea (että saadaan lapsi reppuun molemmin päin). Poikaa ei ole ärsyttänyt se ettei näe eteenpäin kun näkee maisemia kuitenkin sivulta. Eikä olis varmaan muutenkaan hyvä että kokoajan tulisi vastaan vaan vieraita kasvoja. 

Sitteriä en suosittele valmiiksi ostamaan vaan lainaamaan ensin jos vain mahdollista. Kaikki lapset eivät sellaisessa viihdy ja voi helposti tulla hukkaostos. Eikä sitteriä välttämättä edes tarvitse.

Hoitopöydän olisi hyvä olla laidallinen, tilava ja ergonomisella korkeudella molemmille vanhemmille. Nimimerkillä "meillä vaihdettiin ekat 6kk vaipat 40cm leveän pyykkikoneen päällä olevan laidallisen pehmusteen päällä" :D Näin jälkikäteen ajateltuna hullun hommaa eikä oikeastaan edes naurata, en suosittele kenellekään! Kyllä nyt tuntuu siltä että huostaan olis pitäny tuo meidän poika ottaa...

Pinniksellä ei ole kiirettä, lapsi mahtuu 2-3kk ikään saakka äitiyspakkauksen laatikkoon. Mutta korkeussäätö on aina plussaa niin säästää selkää ja todennäköisemmin saa pienen nyytin sänkyyn laskettua herättämättä.

Turvakaukalo,
meillä Brion kaukalo isofix-telakalla. Suosittelen lämpimästi telakkaa jos budjetti vaan antaa myöten, oli sitten autossa isofix tai ei. Ei tarttee sen turvavyön kanssa tapella. Autoliiton sivuilla on noita kaukaloita ja istuimia on testailtu, mutta kannattaa suhtautua tuloksiin hieman varauksella kun testejä on tehneet eri tahot ja saattaa olla tulokset puolueellisiakin. http://www.autoliitto.fi/tietopankki/testi-ja-tutkimustuloksia/turvaistuintestit/

Rattaat/vaunut, meillä Gessleinin 3-pyöräiset yhdistelmät, käytettynä ostettiin ja ollaan tykätty. Kevyet on asfaltilla liikkua, mutta aika kiikkerät ovat jos maastoon tai lumeen lähtee niiden kanssa työntelemään, on niin kevyet. Mun mielestä tuo istuimen kääntö on kätsy (kahvat joista vaan nostetaan ja samalla istuin vapautuu, käännös ja klik kiinni) eikä sitä juurikaan tarvitse kun ollaan oltu tähän saakka kasvot työntäjään päin, kohta voisi jo kai koittaa toisin päin liikkumista. Kevyt lapsi kääntyy vaikka siinä istuimen mukana. Meillä sen istuimen lisäksi pehmyt koppa (oli syksylapsen kanssa tosi hyvä), mutta ehkä kevätlapsen kanssa olisi parempi kova koppa jottei olisi niin lämmin ja ahdas, vai mitä olette mieltä?

Mutta voisin kysyä että millaiset sisarrattaat olis hyvät? Tekeekö vierekkäiset istuimet rattaista kuinka leveät? Meillä esikoinen pikkusisaruksen LA:n tienoilla 1,5v joten sellainen seisomalauta ei oikein taida olla vielä ajankohtainen.

Hui, anteeksi kirjoituksen pituutta. Taisin hieman innostua emoticon

Niin tosiaan sen rintapumpun kerkee ostaa sit myöhemminkin jos on tarvista, ei kannata ostaa etukäteen, ku ei tiiä minkälaista tarvii ja tarviiko ollenkaan. Ja ite en tarvinnu esikoisen aikaan nännikumia, vaan pärjäsin nännirasvalla, oli helppo ku ei tarvinnu pestä ennen imettämistä pois ja sain sitä jo sairaalasta matkaan. Sairaalasta muuten pystyi ostaa myös imetysliivit, mitkä oli ihan ehdottomat, ku en ollu hoksannu ostaa sellaisia etukäteen.. ja suosittelen myös imetyslappuja (vai mitä ne oli) mitkä tulee rinnan suojaksi liiveihin ja sellaisia mistä ei tartu se inhottava vanu nänniin kiinni! merkkiä en nyt muista mitkä oli hyviä, oisko ollu Aino-merkkisiä?

Ja meillä on kotimainen Muurlan pinnasänky, on huono, vaikka saa tason laskettua 3 eri korkeuteen, mut sängyn reunaa ei, niin on aika hankala edelleen tuo lapsi laskea sänkyyn, ite pitää olla piipilleen, ku oon vaan 160cm pitkä :/ eli suosittelen semmosta mistä saa sen reunankin laskettua, meille ainakin tulee tälle vauvalle joku semmonen pinnasänky, muuten menee hermot :D

Täällä kans käytössä nuo 3-pyöräset gessleinin yhdistelmät, ei oo mitään huonoa sanomista kyllä niistä, mut tosiaan ois kiva tietää myös, kuten Unelma-Anelma mainitsikin, että minkälaiset sisarusrattaat sitä hankkisi? :)

Esikoiselle ostettiin valmiiks:

-Vaunut jotka oli käytetty

-Pinnasänky oli kerran käytetty ja menee juonioriks asti

-Sitteri myös käytettynä

-Harsoja 

-Muutamia neutraaleja vaatteita (pari bodyy, housuu, potkarii ja kevyt puku sekä myssy)

- Korviketta, pullot ja tutit

-Vaipat

- Turvakaukalo (Pakollinen mutta voi myös lainata neuvolasta/sairaalasta)

-Hoitotaso joka oli pesukoneen päällä tai sit sängyllä.

Kun lapsi synty ja selvis että on poika niin ostettiin sen jälkeen muuta tarpeellista ja tarpeen mukaisesti. 

Ja ne ketkä ottaa äitiyspakkauksen niin siinä on kaikki tarvittava alkuun!!!
Hankkia voi silloin tutit, pullot, korvikkeet, turvakaukalo ja vaipat myöhemmin muut tarpeet.
Myöskään vastasyntynyt ei samana päivänä tarvii vaunuja vaan vauva mukaan ostoksille (huomaa missä vauva viihtyy ) :)

Tavara tavara hankinnat kannattaa jättää siihen asti kun vauva syntyy ellei sit jo tiedä sukupuolen niin sit voi kaiken jo valmiiks ostaa

Pakko kysyä kun en tiiä: mitä eroa on kantorepulla ja rintarepulla? Googlettamalla sain vain selville, että rintareput ovat saatanasta ja niitä kannattaa käyttää vain jos haluaa laittss lapsensa luut vääristyneiksi ja saada vauvansa kärsimään. Kamalan positiivisia, iloisia ja hyväntahtoisia jotkut äidit täällä netissä. niin että vähän selkeämpää tai mukavampaa apua? :)

Unelma-Anelma: Kyselit sisarusrattaista, ei siis oo mitään kokemusta mutta naapurilla on phil&teds explorer rattaat ja kehunut niitä koska on kevyet, liikkuu hyvin talvellakin, pienikokoiset (mahtuu esim bussiin, auton takakonttiin). ym. Onhan ne hintavat mutta ite ollaan harkittu vakavasti hommaamista. esikoinen la:n aikoihin n. 1v 9kk

Meillä on Brion yhdistelmävaunut ja oon tykänny kovasti. Me kuljetaan paljon kävellen kun päivällä ei oo autoo käytössä ja hyvin ovat asiansa ajaneet. Isot renkaat kulkee talvellakin hyvin. Toisaalta mulla ei oo kokemusta muista vaunuista. Onhan ne aika isot ja renkaat täytyy ottaa pois kun laittaa meidän autoon mut ei se oo haitannu kun matkarattaita on käytetty reissuissa siitä asti ku poika täytti puol vuotta. Meilläkin on edessä sisarusrattaiden osto, niistä en vielä tiedä mitään.

Pinnasänky meillä on Ikeasta ja tosi hyvä on ollu. Tosin parempi ois jos reunakin liikkuis mut kyllä oon yltäny laittaa vauvan sinne vaik oon alle 160 pitkä. Tuo pinnasänky on sellanen et siitä saa myöhemmin lapsen sängyn eli toisen reunan saa kokonaan pois. Siinä luki et sänky pitäs mennä 3-vuotiaaks asti. Mietinkin että pitäiskö meidän ostaa tulevalle uus pinnasänky vai ostaa esikoiselle isojen sänky? Esikoinen on vauvan syntymän aikoihin 1v8kk. Miten muut teette?

Meillä on sellanen pieni vauvasänky joka on vanha ja kiertäny suvussa. Esikoinen nukku siinä monta kuukautta.

Turvakaukalo meillä on myös Brion. On hyvä ja kevyt.

Sitteriä ei viimeks hommattu aluks ollenkaan kun vähän vastustan vauvan pitämistä siinä. (Siis en yleisesti vastusta sitteriä mut kun jotkut pitää vauvaa siinä tuntikausia niin minä olin sitä mieltä et meille ei tarvita). Mut kuitenki lopulta hommattiin ja olihan se ihan kätevä vaikkei sitä hirveesti käytetty.

Mulla on käsikäyttönen rintapumppu ja hyvin ajoi asiansa. Munkaan mielestä ei kannata ainakaan kalliita sähkökäyttösiä pumppuja hommata ennen kuin tietää tarviiko sitä. Minä lainasin neuvolasta sähkökäyttöstä pumppua ja totesin et mulla käsikäyttönen toimi paremmin.

Meillä oli hoitoalusta kodinhoitohuoneen pöydällä.

Harsoja ostin paljon ja niitä menikin hirveesti. Käytän edelleen harsoja esikoisen pyllypyyhkeenä, mun mielestä ne on käteviä. Vie vähän tilaa ja kuivuuvat nopeesti. Tää on vähän makuasia, mun kaveri ihmetteli et miks ihmiset ostaa niitä harsoja kun hän ei tarvinnu niitä yhtään mihinkään.

Ite en tarvinnu rintakumia mut se nännirasva oli ehdoton (Lansinoh).

Me saatiin sukulaiselta kantoliina mut esikoisen kanssa ei tullu sitä käytettyy, nyt täytyy yrittää opetella sen käyttö ku ois kätevä.

Voisin minäkin tunkea tänne mielipiteeni :) Meidän hankintamme oli kaikki neutraalin sävyisiä, eli sopii kummallekkin sukupuolelle:). En halunnut ostaa sinistä tai punaista. Eli jos nyt tulisikin tyttö niin hyvin saan pojan tavarat kierrätettyä :). Mä aloitin ostokset hyvissä ajoin koska niihin todellakin meni rahaa. Pikkuhiljaa kun osteli varastoon niin ei rahanmenoa edes huomannut. Enkä todellakaan olisi jaksanut synnytyksen jälkeen lähteä tavaroita ostelemaan, olin ihan rikki ensimmäisen kuukauden ja hyvä että kävelemään pystyi.

Hoitopöytää
meillä ei varsinaisesti ollut. Ostettiin sellanen pehmuste ja laitettii pesukoneen päälle. Silti tätä yhdistelmää tuli käytettyä sen pari kertaa ja alusta jäi käyttämättömäksi. Usein sitä huomaamattaan vaihtoi ne vaipat sängyllä, sohvalla, lattialla ja missälie, mutta ei siinä tasolla.

Vaunut
meillä on yhdistelmät isoilla renkailla ja heittoaisalla. Suosittelen lämpimästi! Ainoa huonopuoli, että meidän auton takakonttiin noi eivät mahdu muuten kuin että irrottaa kaksi rengasta. Se on aika ärsyttävää. Mutta ovat ihanteelliset ollut liikkua kaikenmaailman räntäsohjossakin. Itse tilattiin netistä uutena, alle 300 euroa maksoivat. Ja onneksi ovat vieläkin hyvässä kunnossa niin voi kierrättää toiselle :).

Rintapumppu ostettiin heti kun kotiuduttiin sairaalasta. Mulle se oli ihan tuiki tärkeä. Mutta en suosittele ostoa ennakkoon. Ja jos tarvetta kyseiselle tuotteelle tulee niin suosittelen Aventin sähköistä versiota. Tosi kätevä kun ei tarvia nyrkit kipeinä pumppailla puolta tuntia vaan härveli hoitaa sen :).

Muistakaa pakata sairaalakassiin varoilta liivinsuojia! Mä olin ihan pulassa esikoista odottaessa enkä ees tajunnut moisia. Sitte yhdenäkin humpsis, koko sairaalapaidan etumus oli aivan märkä maidosta ja mulle sanottiin ettei heillä näitä suojia ole. Sain samantien liberon kassin minkä lähtiessä saa mukaan ja siellä oli näistä näyte jossa oli yhteen kertaan suojat, eihän ne riittäneet mihinkään.

Ostin
esikoista odottaessa kaupan hyllyltä kaikki voiteet ja rasvat mitä melkeinpä oli tarjolla. Talkki osottautui vallanmainioksi, mutta Sinkkivoidetta käytettiin kerran ja siihen se jäi. Sitä ei yksinkertaisesti voinut laittaa mihinkään kun se ei sitten millään imeytynyt ihoon. Se vain oli ja oli niin kauan kuin sen hankasi pois. Ihan turhaa mielestäni.

Sitteri oli todella kätevä alkuajoista. Esikoinen tykkäsi nukkua siinä päiväunensa kun oli sellanen mukavan pieni ja ahdas:). Sitteri on malliltaan sellainen että saa pystyasentoon että makuuasentoon eikä ole sellainen lörppä kankainen vaan ihan hyvä muhkea pehmuste.

Puuhamattokin
innoissaan hankittiin, mutta meillä ei sen päälle tajuttu ollenkaan. Ja sitten kun tajuttiin niin sen alta lähdettiin kokoajan pois. Noh, olihan se ihan nätti koriste :D..

Turvakaukalo meillä on maxi cosin. Todella näppärä jalustallinen malli, ei tarvia hankalasti pujottaa koppaa joka kerta vöihin kiinni :).

Pinnasängyn patjasuojaa mä en kamalasti suosittele. Esikoiselle tuli siitä kauhiat näpyt selkään eikä edes heti tajuttu syytä. Sehän ei ole yhtään hengittävä, joten sillä huono. Ja toisaalta. Lapsemme on 2 vuotias eikä kertaakaan patjaan ole pissiä tullut. Kunhan vain vaihtaa vaipan illalla ennenkuin itse menee nukkumaan niin nou hätä :) Pinnasängyn reunasuojuksia taas suosittelen lämpimästi.

Keittelin
ihan isossa kattilassa alkuun niitä pulloja, joten desinfiointihärpäke olisi ollut ihan turha. Tosin nyt en aio keittää pulloja niinkuin esikoisen aikana:D. Turhaa hommaa mielestäni. Ei saa olla liian hygieeninen että vastustus kykyä tulee. Toki uudet pullot pitää keittää, mutta en ymmärrä enää sitä, että miksi pullot pitäisi ensin hingata saippuan kanssa ja sitten vielä keittää..hmm. noh, makuasia.

Maidonlämmitin
oli meille itse tärkeys! Oli niin näppärää pistää sinne maito lämpenemään ja kun valo sammui niin tadaaa, maito oli juuri sopivan lämmintä. Mikrolämmitystähän ei edes kovin suositella säteilyjen yms vuoksi ihan pienellä ja mikroa muutenkin hankalampi käyttää jos maito meneekin liian kuumaksi niin sitten olisi pilalla. Näppärä myös myöhäisemmässä vaiheessa kun rupesi syömään kiinteitä niin nekin sai siinä lämmitettyä:).

Mobile
oli meillä kans huippu juttu. Sellanen soiva, pyörivä ja jossa valotkin vilkkui. :)

Täällä kaivattaisiin myös infoa hyvistä sisarusvaunuista? :)
olen ajatellut britaxin b-dualeja, koska meillä on britaxin kaukalo jonka saisi sitten kiinnitettyä suoraan vaunuihin..epäilen vaan että miten niillä pääsee talvella liikkumaan kun pyörät eivät ole kovin kummoisen oloset..??

esikoisella on emmaljungan city crossit, suosittelen :)

ja jos liikkuu paljon kauppakeskuksissa ja autolla ja jos viitsii sijoittaa kaukaloon niin kannattaa hankkia semmoinen turvakaukalo jonka saa kiinni vaunuihin. aivan loisto juttu! vauvaa ei tarvinnut herättää ja ottaa pois kaukalosta tai täryyttää ostosvaunuissa kaukalon kanssa. meillä britaxin b-agilet matkarattaina, ja kaukalon saa kiinni myös emmaljungan vaunuihimme. meillä oli loistava ostos :)
samoin liputan autotelakan puolesta, klik ja turvakaukalo on varmasti hyvin kiinni autossa, eikä tarvitse vöiden kanssa pelailla. me siis liikutaan paljon autolla ja ois mennyt muuten ihan hermo :D

Tuplarattaista tarvittaisiin täälläkin lisätietoa ja mielipiteitä. Älysin juuri että tuskin 1v 10kk jaksaa tunnin kävelylenkkejä heittää joten taitaapa edessä olla taplarattaiden hankinta. Päivittäiset lenkit joutuu kuitenkin kävelemään koiran (ja omankin) hyvinvoinnin vuoksi.
Hoitopöytä ja sitteri löytyvät jo. Sitteriä pidin hyvin kätevänä, soseetkin esikko söi siinä 7kk asti ennen kuin oppi syöttötuolissa kunnolla istumaan. Ja hoitopöydällä edelleen on käyttöä, varsinkin kun kakkavaipat vaihtaa, kätevä vaippojen ja vessapaperirullien säilytyksessäkin.
Kantoreppu manduca tuli myös esikoiselle ostettua mutta eipä sillä hirveästi käyttöä ollut. Kyllä se välillä käsiä vapautti mutta ei mukula pitkiä aikoja siinä viihtynyt (n. 30min pätkiä).

Mä näin tänään kirpparillta ihan hirveesti ihania vauvanvaatteita. Oli todella siistejä ja edullisia!
Meidän työpaikalla yksi vauvan potkupuku voi maksaa 17€ mikä on mun mielestä
ihan hirveen suuri summa siihen nähden, ettei se pienokainen kauaa siihen mahdu.
Mun olisi niin tehnyt mieli ostaa niitä, mutta jätin kuitenkin sinne, koska tässä ollaan vielä epävarmoilla viikoilla...

En tiedä saanko tällä nyt vihamiehiä, mutta kirjoitanpa kuitenkin oman mielipiteeni.

Esikoistani kun odotan, niin kaikki tarvikkeet tulee mulle tietenkin ihan uutena. Eilen kattelin vaunuja, ja mullahan meni pää ihan sekasin jo niistä. Mikä hiton heittoaisa tai kuomu, jo pelkkä käsite "yhdistelmävaunu" sai mut isoksi kysymysmerkiksi ("ai eiks ne ookaan vaan vaunut"), dopplerikin piti googlettaa kun en tajunnut yhtään mikä se oli, ja oikeestaan listaa vois jatkaa aika pitkään kun niin ymmälleni menin. Google ollut pari päivää suosituin sivusto mun koneella, mennyt jopa facebookinkin ohi.

No, asioita tutkittuani tulin siihen tulokseen, että mun mielestä uudet vaunut on ihan liian kalliita ja rahan hukkaan heittämistä. Meille vaunut ostetaan käytettynä, eikä niissä mitään ihmeellisiä kapistuksia tarvi olla, kunhan on pyörät ja jousitukset ja se koppahässäkkä on ees hieman vedenpitävä. Mitä sitä turhaa prameilemaan, mielummin laitan rahaa johonkin muuhun. Oman lapsuuteni aikaan ei ollut yhtään tuollaisia härveleitä mitä nyt, mut en silti oo kertaakaan äitille valittanut että olipa muuten paskat vaunut.

Lisäksi doppleria en tule hankkimaan. Mun mielestä se vaan on hifistelyä vähän väärään suuntaan, tai oikeestaan se vaan lisää vainoharhaisuutta. Avaan tätä mielipidettäni hieman: Mä oon hieman pakkomielteinen joissain asioissa. Kun jotain päätän, niin hyvin paljon pitää tapahtua, että mieleni muuttuu. Oon myös suht just-näin-eikä-melkeen-tyyppiä tietyissä asioissa. Mä esimerkiksi laihdutin joskus kalorilaskurin avulla.. Mä en voinut laittaa suuhun edes yhtä cashew-pähkinää ilman, että oisin punninnut sen mun supertarkalla digivaa'alla. Ruoat punnitsin grammalleen, jokaisen suupalan. Jos en päässyt punnitsemaan syömistäni, iski ihan kamala olo tyyliin "voi ei mitä teen nyt en tiedä paljonko se painoi ja paljonko kaloreita söin entä jos kalorit meneekin viidellä yli iik"... Kuvitelkaa tälläiselle ihmiselle sitten joku hemmetin sydänäänitarkkailumasiina? Juuei. Muutenkin oon vähän sitä mieltä, että ei se doppleri sen vauvan sydäntä saa sykkimään. Jos jotain huonoa tapahtuu niin niin on tarkoitettu. Sille ei vain voi mitään. Kyllä luotan enemmän äidinvaistooni sikiön liikkeissä ja elossa, kuin että tuudittautuisin dopplerin ihmeelliseen maailmaan.

Olen kyllä vähän samoilla linjoilla huuhkajan kanssa. Kaiken turhan ostaminen on tarkoitus meillä minimoida ja hankkia pakolliset tarvikkeet mahdollisimman pitkälti käytettynä. Jotenkin tuntuu vielä tässä vaiheessa hullulta miettiä mitään ostoksia, kun en ole edes käynyt ultrassa toteamassa että mahassa jotakin kasvaa ja syntymäänkin on aikaa vielä yli 7 kuukautta. Ehtii kai sitä lähempänäkin.

Toisaalta ymmärrän senkin että vauva on niin odotettu että sille halutaan vain parasta ja myös ihan kaikkea. Mikäs siinä tietysti jos kukkaro on kunnossa ja tavaroille on tilaa. Itsellä vaan ei mahdu kotiin yhtään ylimääräistä tavaraa, joten pakolliset saa riittää.

Saapa nähdä että kun näin jyrkästi nyt kirjoitan, niin puolen vuoden päästä on hormonit ottaneet vallan ja kaapit täynnä törkyä ja 2000 euron rattaat parvekkeella odottamassa Sitten mulle saa nauraa.

kauhian moni ostaa vaikka mitä kun se on "kiva" ja "nätti" sitten huomataan että käyttämättä jäi / tarpeeton / tms, tarkoitan lelua ja rompetta, ei ne lapset osaa kattoa niitä rojua sillee ku me aikuiset, mein pojan lempparit oli postilaatikosta lattialle läjähtävä mainossatsi ja kun sai luvan kanssa jopa repiä, toki on muksuja mitkä laittaa kaikki suuhunsa niille ei voi lehteä antaa luettavaks

meillä mies kysyi (tää lapsi on sille eka) et mikä YHDISTELMÄVAUNU?? ihana, ja se kun aina jaksaa mulle sanoa et sil on päättelykyky kymmenen

siis nää hormonit on ihan hirveät ja pyydän omalta osaltani anteeksi jos tulee joskus kärkkäästi kirjoitettua ja kommentoitua yms että sitä voi mielialat heittää ja kiukkuisena ei sais konetta avata

kirppiksillä on ihania ja melki käyttämättömiä vauvan vaatteita tyyliin 0,50kpl! kuka hullu menee ja ostaa kaupasta uutta 20eskoo?? aaa, sinne menee nää "Hyi niis on kirppuja"- ihmiset :) tunnen muutaman, me ollaan kaikki kyl niin erilaisia ja erilaisuus on rikkaus plaa plaa...

mun puolesta saa kommentoida mitä haluaa, hyvä vaan että tulee erilaisia mielipiteitä:D

Mutta haluisin vaan sanoa, että eri perheissä on ehkä vähän erilaiset tarpeet eri jutuille, eikä välttämättä tarkoita suoraan jotain hifistelyä:) esimerkiksi se doppler(joka saatiin lainaan, ei ostettu) on ollut meille iso apu ja helpotus eikä mikään "hupilaite". ymmärrän kyllä ettei kaikki halua sellaista. (eikä kukaan loppujen lopuksi Tarvi sellaista).

Me ostettiin esikoiselle tosi vähän muuta kun ihan välttämätöntä, ihan sillä, että mä vihaan sellasta turhaa" sälää". ja aika paljon ihmiset osti meille/tytölle lahjaksi kaikenlaista. en keksi mitään muuta mitä ei oltais paljon käytetty kuin kantoliina. siinä esikoinen ei viihtynyt yhtään ja se oli aivan liian pitkä jne.. Mutta mutta....kukapa ei koskaan olisi ostanut mitään tarpeetonta?!

Paljon on sellaista, jota ilman pärjää, oikeastaan tosi minimiin voi Välttämättömät ostokset vetää...kyllähän sitä loppujen lopuksi pärjäis vaikka ilman vaunuja...jos haluaa ;)

niin joo, ja tosta kirppisjutusta:D musta on ihanaa kierrellä kirppiksillä ja ostaa tosi hyvää tavaraa/vaatetta halpaan hintaan! ne on oikeesti niin hyvin säilyneet, kun jotain pieniä vauvan vaatteita varsinkaan ei käytetä kovin montaa kertaa. ja jotkut lelut ja kirjat, miksi ne nyt menisi.
mutta joo, ostan ihan normi kaupoistakin vaatteita, esim hennesiltä saa hyvään hintaan vaatteita. ja vaikkei vauva itse vielä piittaa minkänäköistä päällä on, niin musta on silti kivaa ostaa sellasia jotka omaan silmään näyttää näteiltä. enkä mä pidä sitä pahana että nauttii tällä tavalla vauvan vaatteiden shoppailusta. tosin en pidä pahana sitäkään että ei nauti :)

Mä olen kans vähän sitä mieltä, että ei mitään doplereita.
Ja juuri puhuttiin miehen kanssa, että kaikki pakollinen hankitaan.
Mäkin olen kuullut muutamalta tutulta, että hoitopöytä jäi lähes käyttämättä,
mutta se me aijotaan kuitenkin hankkia, en voi tietää tarvitseeko sitä vai ei meidän perheessä.
Jotenkin tuntuu, että näistä vauva jutuista on tehty semmoinen asia millä on helppo rahastaa...

Me ei hankita tavaraa mitä ei tarvi. Tai siis esim just joku rintapumppu niin ei hankita kun vasta jos on tarvis. Ja meillä on kaikki tavarat vaunut,sänky,turvaistuin ja suuri osa vaatteista hankitti käytettyinä. Ja ne on mun mielestä kuin uusia ja ajaa ihan saman asian kun se 20euron body tai tonnin vaunut. Rahaa siinä säästää! Ja lisää tavaraa ei hankita ellei nyt tuu sit tyttö kun kaikki vaatteet on pojalle. Mä en halua hoitopöytää kun koen sen niin turhaks ja tiedän että se ei tuu oleen kun joku tavarateline korkeintaan :D Ja sit kaikki nää vauvan lelut, niitä ei ite osteta kun ollaan niitä saatu lahjaks ihan tarpeeks ja kun se vauva niistä ei tosiaan mitään ymmärrä. Leluja ehtii saamaan sit myöhemminkin.

Ja me hankittiin doppleri ihan vain mun mielenterveyden takia koska aikasempi raskaus meni miten meni nii toivon saavani jotain helpotusta sillä asiaan, vaikka sillä vehkeellä en oo vielä mitään kuullutkaan!

Meillä on jäljellä lähes kaikki tarpeellinen edelliseltä lapselta. Suurimmat ehdittiin myydä pois, joten vaunut ja kaukalo pitää ostaa. Myös ehkä sitteri. Vaunut ajateltiin ostaa tällä kertaa käytettyinä. Haluaisin jotkut laadukkaammat tällä kertaa, mutta en aio maksaa niistä tonnia. Uutena ostaisin kyllä jos rahaa olisi enemmän :D Emmaljungan yhdistelmiä saa 200-300 eurolla, 2-3 vuotta vanhoja. Meillä vaunujen käyttöikäkin on sen verran lyhyt, että en viitsi uusia ostaa. Edelliset olivat tosiaan ABC:n yhdistelmät, mielestäni liian raskaat.

Rattaina meillä on nyt Emmaljungan Scooterit, ja ne ovat olleet erittäin hyvät. Luultavasti vaunujen jälkeen siirrytään noihin melko pian, joten siksi ei vaunuihin viitsi laittaa niin paljoa rahaa :)

Itse kyllä ymmärrän, että monelle Dopplerista voi olla suurikin "apu". Vaikka itselleni sen koenkin turhaksi. Tilanne voisi olla toinen, jos aiemmin raskaus ei olisi mennyt suunnitellusti. Toiselle turha voi olla toiselle tarpeellinen :) Kuten meille todella tarpeellinen oli tuttipullojen steriloija :D

Ihanan erilaisia mielipiteitä, näitä on aina hauskaa lukea! :D

Mä sain myös sen dopplerin lainaan kaverilta. Ensin en ois ees halunnu, mutta väkisin tuppas sen mulle :D. Se on mulla nyt pari viikkoa lainassa ja tämä kyseinen kaveri varmaan luulee että harva se ilta kuuntelen sillä ääniä (niinkuin itse tekee), mutta ehei. Oon kuunnellu tasan yhden kerran. Senkin vain sen takia, että sain itselleni varmistuksen että mahassa myös on vauva eikä esimerkiksi tuulimunaa, jonka sydänääniä tuskin kuuluisi :D. Mulla on ensimmäinen ultra vasta viikolla 13, joten oli mukavaa saada kotikonstein tietää, että kyllä siellä ainakin jokin sellainen on, jolla sykkii sydän :).

Mä jotenkin kammoan kirppareita. Aina välillä äiteen kanssa käyn kun se on hulluna niihin, mutta en koskaan ole vaatetta ostanut. Jotenkin ei tee mieli ees etsiä sieltä mitään vaatetusta. Mutta tää varmaan sillä, etten muutenkaan tykkää kierrellä kauppoja. Hommaan aina itseni että esikoisen vaatteet netistä :D. Ostelenkin vaatteita sen pari kertaa vuodessa ehkä.

Vaunuista. Me ostettiin uutena yhdistelmät, eikä silti maksaneet 300 euroa enempää. Haaveena ois  3 muksua, joten helposti kaikki saa kärrättyä sitten samalla rattailla. Mutta en ymmärrä niitä, jotka ostaa reilun tonnin vaunut ja sitten myy ne eteenpäin. Sitten tekevätkin toisen lapsen ja ostaavat taas uudet :D..Onneksi säästin aivan kaiken. En myynyt mitään vauvajuttuja pois, en edes vaatteita. Kaapista löytyy jopa rintakumeja ja liivinsuojia. On tää kivaa kun ei mee nyt penniäkään rahaa:). Mitä nyt tietty jos tyttö tulee niin pari punaista vaatetta voi ostaa. Pojallakin kaikki vaatteet oli vihreää, keltaista, valkoista ja beigeä niin hyvin menee kummalle vain.

Mä vihaan myös tavarapaljoutta. Silloin kun esikoinen syntyi, ei meillä ollu sille kun 2 lelua. Ne oli helistimiä ja ilmaiseks saatuja. Ihan kodista löytyvät perusasiatkin oli kiinnostavampia kun nää kaks helistintä. Me ei oikeestaan koskaan osteta ees leluja. Ja tähän on kyllä syy. Miehen vanhemmat ja mun äiti. Mua ihan ahdistaa tää materian määrä mitä ne meille työntää. Ensimmäisenä jouluna esikoinen sai jo 3 kassillista leluja, miettikää! Eihän se edes tajunnut niiden päälle mitään! Toinen joulu oli jo paljon pahempi. Lisäks meidän huushollin sisältä löytyy kaikenmaailman polkupyörää, potkuautoa ja polkutraktoria. Kaikki edellämainitut piti viedä heti mummun ja papan luo kunhan oppii niillä ajamaan. Mutta mitä vielä, tänne ne jämähti. Arvatkaa kaks kertaa oonko mä miehelle valittanu viikkokausia jo, että minne helvettiin sen vauvan saa mahtumaan kun täällä on niin paljon roinaa! Ja asumme luhtitalossa, ei pihaa, joten en voi niitä heittää ulos. Ei myöskään varastoa. Ugh, olen avautunut.

Takaisin