Vaunut / rattaat

Me ostettiin tutultani tosi hyväkuntoiset Emmaljunga Duo Edge Sportit. Aivan uudenveroiset vaunut ja värikin miellytti. Olisin samanlaiset varmasti ostanut liikkeestäkin, nyt vaan päästiin montaa sataa euroa halvemmalla:) tiedän että ne on pidetty kokoajan sisätiloissa ja käytetty tosi vähän. Vieraalta en varmaankaan olisi käytettyjä uskaltanut ostaa. Ostettiin samalla gracon turvakaukalo jalustalla + matkarattaat. Nyt on jo monta hankittavaa asiaa vähemmän:)
 
Nyt on tuliterät Dorjanit varastossa odottamassa. Ei lopulta tilattukaan netistä, ei toi Tsekkifirma toimita ulkomaille, vaikka se ei mistään käynytkään ilmi ja tota Brittiä ei edes yritetty. Poistuvaa väriä ostettiin joten saatiin pari sataa halvemmalla ja tietty suomenkileliset ohjeet ja vakuutukset tulee, kun ostaa kotimaasta. Nyt on yhdistelmävaunut joihin Maxi-Cosi -kaukaloon telakka, autoon Family fix-telakka ja kaukalo. Tulis vielä vauvakin!
 
Nyt tuntuu että minäkin olen löytänyt sopivat vaunut tarpeisiimme. gesslein vision fin kolmipyöräiset.
Isot ilmakumipyörät, travelsystem eli sopii monen kaukalo kanssa ja kolmipyöräinen niin on näppärä kaupungilla. Kolmipyöräisiä olen eniten katellut mutta ne on yleensä aika leveitä. Nämä on62cm renkaineen! Ja menee näppärästi kasaan. Eli kapeimmat ja keveimmät isopyöräiset vaunut mitkä löysin.
Tietääkö kukaan saako noita jostain tilattua? paikallisessa kaupassa pehmeänkantokopan kanssa 700e.
Anoppi lupas maksaa mutta en kumminkaan kehtais kalliita heillä maksattaa.
Onko jollain kokemusta noista vaunuista?
 
Ne joilla jo vaunut on niin minkä pitunen on makuuosa? Katoin että emmaljungat on vaan 79cm ja sport malli vieläkin pienempi. Ei ole mitään käsitystä miten se vauva kasvaa, mutta riittääkö tuo jos haluaa vauvaa nukuttaa vaunuissa pitkään? Brion vaunuissa koppa oli metrin luokkaa eli paljon pitempi.
 
Mittasitko Hilla83 Emmaljungista kovaa vai pehmeetä koppaa? Meillä kova koppa varastossa, niin en tähän hätään saa sitä mitattua. Mutta mun mielestä se koppa oli tilava moneen muuhun merkkiin verrattuna, myös leveytensä puolesta. Mahtui paljon peittoa ja pussia myös. Vaunukoppaa käytettiin esikoisella muistaakseni 6-7kk:een asti, kunnes lapsi halusi nousta istumaan ja kattelemaan maisemia lenkkeillessä. :) Ja ihan pitkästä lapsesta kyse, eli mahtui hyvin niin kauan, kun suostui siinä ylipäätään olemaan. Mutta siitä lähtien on sit nukkunu tuossa ratasosassa, ja hyvin on toiminu. :) Ratasosassa on myös ne valjaat, joita ainakaan meidän vaunukopassa ei oo.

Edit: Googlettelin noita koppien pituuksia, ja tosiaan Emmaljungan duo edgeissämme on kopan pituus 79cm. Mutta katoin myös Brioja, ja löysin tiedot, joiden mukaan Brion vaunujen kopan pituus olisi mallista riippuen 74-80cm?
 
Mä luulen kans, että tuo kopan pituus 80cm on jo ihan hyvä. Kovat kopat yleensäkin on tilavampia, päädyttiin kovaan koppaan vaikka aluksi olin havitellut puolikovaa. Noissa meille hankituissa Dorjaneissa on rungon leveys 58, kopan pituus 80 ja ratasosan istuimen pituus peräti 92, eli siinä voi matkustaa ja nukkua sitten pidempikin muksu. Ja istuinosan saa täysin vaakatasoon, mikä ei ilmeisesti kaikissa onnistu. Ja mikä kans kivaa, vaununkoppa keinuu irrotettuna lattialla, eli voi käyttää matkoilla hyvin kehtona.

Onhan se tietty niin, että millä tahansa vaunuilla sitä pärjää, mut näitä on kiva vertailla ja pähkäillä, valita kuosia ja ominaisukksia. Tsemppiä valintoihin :)
 
Mulla meni taasen suunnitelmat uusiki. Ollaan sittenkin päätymässä Brion Happy vaunuihin kovalla kopalla ja erillisellä ratasosalla. Otetaan vaunut teleskooppiaisalla, koska ollaan molemmat pitkiä... Lisäksi ne Britaxin B-Agilet.
 
Meillä on ABC designin yhdistelmät. Vuosimallia 2008 :)  Niistä en ainakaan vielä löytänyt mitään mainintaa tästä ketjusta :D
 
Pitäis päästä katsomaan nuita vaunuja liikkeeseen ja haastattelemaan myyjiä. Koskaan ei vaan tunnu ehtivän. Minusta tuo 80cm kuulostaa ihan hyvältä pituudelta ihan käytännöllisyyden kannalta, pitempi on kauhean iso.
Ja hyvä tietää, että siinä istuinosassa siis voi myös nukkua eli sen saa nukkumistilaksi jos isompi lapsi haluaa vaunuissa pötkötellä. Silloinhan tuo 80cm riittää sen vauva ajan :)
 
Joo, ei tosiaan hirveen iso lapsi enää suostu siinä vaunukopassa olemaan, kun ei sieltä mitään näe. :) Tosin Emmaljungissa saa sitä päätyä vähän nostettua, mutta musta se oli jotenki tosi epäkäytännöllinen, lapsi valu siitä ja asento näytti epämukavalta. Ja tosiaan koska vaunukopassa ei oo valjaita, niin kovin menevä kaveri saattaa varsinkin kesällä (kun ei oo niin paljo peittoa, pussia ja vaatetta) alkaa könyämään sieltä kopasta pihalle. :D
 
Tässäpä yksi ei niin putkeen mennyt tarina vaunujen hankinnasta. Eli meillä oli tiedossa, että halutaan ehdottomasti Emmaljungan Duo Edget ja ajattelin kokeilla, josko löytäisin hyväkuntoiset/ uudenveroiset vaunut käytettyinä. Laitoin siis ostoilmoituksen tori.fi:in ja lähes samantien mulle tarjottiin tänä keväänä ostettuja vaunuja, ja myyjä lupas samaan hintaan toimituksen matkahuollon kautta + turvakaukalon ja isofix telakan. Vaunut sisälsi erinäisen määrän kaikkia lisävarusteita, joten tarjous 700e toimituksineen oli mun mielestä vähintäänkin kohtuullinen ja maksoin ko. summan myyjän tilille. Vaunuja ei sitten ensin kuulunut, milloin oli auto rikki tms. ja siinä vaiheessa, kun vaunut matkahuoltoon saapuivat (lähetystunnusta en saanut, koska lappu kuulemma meni hukkaan...) jouduin maksamaan toimituskulut ennen kuin ne minulle luovutettiin. Kysyin asiasta myyjältä, ja hänellä oli "unohtunut" pankkikortti miehelle ja tietty "unohti" ilmoittaa asiasta minulle, että toimitus ei kuulunutkaan kauppaan kuten sovittua.

Vaunut sinänsä oli tosi jees, ei mitään valittamista. Takuukuitti, ohjekirja + jalkapeite vaan olivat "unohtuneet" toimitetuksesta pois samoin kuin turvakaukalo + telakka. Maksusta myyjälle on nyt aikaa kaks ja puoli viikkoa enkä edelleenkään ole saanut puuttuvia tavaroita. Myyjä ei enää vastannut minun yhteydenottoihini, joten laitoin miehen soittamaan tälle. Myyjän mukaan tavarat oli toimitettu edellisenä perjantaina hänen äitinsä toimesta mutta tänään tuli viesti, että äitinsä oli "unohtanut" tavarat auton takapenkille. Takuukuitin kertoi postittaneensa samana päivänä, kun mieheni soitti hänelle. Olin päättänyt, että tänään ilmoitan myyjälle antavani pari päivää aikaa toimittaa tavarat ennen kuin teen hänen toiminnastaan rikosilmoituksen. Yhtäkkiä sitten tippui tekstiviestitse lähetystunnus, jota ei tietty postin sivuilta löydy... Odotellaas nyt pari päivää vielä, ja katsotaan sitten, mille aletaan. Kaiken järjen mukaan tänne maallekin pitäisi postin löytää perille... Summa summarum tarinan opetus taitaa olla se, että en ihan helpolla osta keneltäkään mitään tavaraa muuten kuin saamalla tavaran mukaan per heti. Sen verta sapettaa tuollainen toiminta!!!
 
No just! Tosi törkeetä, ja sit vielä noin isosta summasta kyse, eli varmasti ahistaa! :O Ehottomasti rikosilmotusta kehiin, jos ei ala loppuja tavaroita pian kuulumaan!
 
Meillä tuli sitten tänään vaunut :). Onhan tämä vielä aikaista, mutta satui huutonetissä hyvät kohdalle. Halusin vaunut kääntyvillä etupyörillä. Kahen ekan kanssa oli teutonian fun systemit + sama tuplaversiona ja tykättiin kovasti. Nyt bongasin huutonetistä miltei samanlaiset teutonian cosmo merkkiset vaunut pehmeällä kantokopalla. Tosi hienot ja hyväkuntoiset ovat ja maksoin niinstä 240 e. Mielestäni olivat edulliset. Lauantaina pitäis vielä hakea sitteri ja myöhemmin kaverilta sänky. Koko kesänä en voinut ajatella ollenkaan vauvan tavaroita ja nyt mulla onkin yhtäkkiä melkein kaikki kasassa. Jonkun pikkusängyt/kehdon kyllä vielä haluan. Turvakaukalo ja telakka pitää hommata uutena.
 
harmittaa ku oon jo varannu lastentarvikeliikkestä vaunut ja nyt löysin tosi hyvän näköset ja kuntoset huutonetistä yli 10 kertaa halvemmalla.. suostuiskohan ne peruun sen varauksen...
 
Meille on tulossa nyt sukulaisen käytetyt gessleinit. Ei mitään hajua millaset ne on, mutta kuulemma hyvät..
 
Nyt meilläkin vaunut :) Ora jovi air 2010, huutonetistä irtos 160 eurolla. Tosi siistit, joten mielestäni ihan hyvä diili.
Nyt on ongelma sitten se, että missä niitä pidetään sitten kun on vauva. Eli vanhassa talossa asutaan kolmannessa kerroksessa, ei hissiä. Pyörävarasto periaatteessa on, mutta niin ahdas ja täynnä, että sinne ei mitään mahdu. Ja vaikka mahtuisi, talon vanhuudesta (-36) johtuen oviaukko niin kapea, että vaunut eivät siitä mahdu sisälle ja lisäksi varasto sijaitsee portaiden ja mutkien päässä. Rappukäytävässä kyllä sinänsä tilaa olisi vaunuille ensimmäisessä kerroksessa. Ilman muuta tajuan säännöksen miksi niitä ei siinä saa säilyttää (paloturvallisuus), mutta pahoin pelkään että meillä ei yksinkertaisesti ole mitään muuta mahdollisuutta. Mitä tälläisessä tilanteessa pitäisi tehdä muiden mielestä? Mielestäni on myös kohtuutonta odottaa että joka kerta kantaisin 20 kg painavat vaunut lapsineen kolmanteen kerrokseen, käytännössä melko mahdotontankin, ainakaan kerralla molempia.
Eli onko asia vaan niin yksinkertaisesti että tälläisessä talossa ei pitäisi ruveta lapsia hankkimaan alunperinkään?

 
^Jotkut varsinkin vanhemmat kerrostalot on kyllä surkeasti suunniteltu lapsiperheiden kannalta 

Mulle tuli ihan sellainen kysymys mieleen, että kun näkee semmosia vastasyntyneen turvakaukaloita vaunuina, niin kuinkahan kauan vauva menis semmoisessa? Mietin, että kannattaako investoida emoticon Kovin käteviltä vaikuttavat ainakin kokonsa puolesta.
 
Meilä samankaltainen ongelma ku Mursullaki eli vanha 50-luvun hissitön talo, asumme ylimmässä eli 4.kerroksessa. Mitään vaunuvarastojahan täsä ei oo...Oon jo jutellu taloyhtiön hallituksesa olevan naisen kans ja hän tuumi, että täsä taloyhtiösä lapsiperheet on säilyttäneet vaunujaan rappukäytäväsä (vaikka se laissa kiellettyä onkin). No, tuosa rapusa jos vaunuja alkasin säilyttelemään tulis niihin varmaan mehevä tupakinlemu, koska tuosa yhesä asunnosa poltetaan sisällä ja savu leviää rappukäytävään...Ratkasuksi oon aatellu semmosta, että hommaan mahdollisimman kapiat ja keviät vaunut, joihin kevyen pehmiän kantokopan. Päiväsaikaan roudailen Hipoketta sitte siinä kantokopasa yläkertaan ja ehkä yöksi siirrän koko höskän ylös, saas nähä. Jos ei ala toimimaan, niin eessä on varmaan uuen kämpän ettiminen...
 
yayoi: Tarkotatko ihan ainoiksi "rattaiksi" semmosta turvakaukalosysteemiä? Riippuu tietysti minkä verran liikutte, mutta niissä kaukaloissahan suositellaan lasta pidettävän muistaakseni max 2h kerrallaan, kun se asento ei oo hirveen hyvä. Pienelle vauvalle ihan makuuasento ois kaikista paras. :) Toki väliaikasesti tommonen kärrysysteemi vois olla ihan kätevä. Mekin laitettiin monesti kaukalo matkarattaisiin, jos lapsi oli nukahtanu autoon ja käytiin kaupassa.
 
Jos nyt tekisin hankintoja niin ostaisin ehdottomasti tuon kaukalo-matkarattaat yhdistelmän siis normi yhdistelmien lisäksi. Olis ollu tosi kätevää jos olis saanut kaukalon esim. kauppareissun ajaksi matkiksiin. Sekin varmaan riippuu kuitenkin siitä miten paljon liikkuu autolla ja hengailee esim. kauppakeskuksissa, että miten tuollaiselle on käyttöä mutta meillä olis ollu :)
 
Takaisin
Top