Vaunu asioita

No alle 2v ikäerolle hankkisin kyllä tuplat. Etenkin kun niitä lapsia on kaksi, niin kuinka mukavaa on köpötellä kaikessa rauhassa ulkona ja molemmat matkassa vaivatta. :) Meillä oli esikko 2v9kk, kun kolmonen syntyi ja silloinkin kannoin yhtä repussa ja työsin kahta. Ja sama toistui nelosen synnyttyä, kun 4v esikko alkoikin jo kulkea reippaasti kävellen ja kesällä pyörällä, kolme muuta vaati vielä täysin tai osittain kuskausta. :hungover: Tollanen lähemmäs 3v kadottaa jalkansa vain ajottain, mutta alle 2v on kyllä a. hidas, b. omapäinen! :grin
 
Suosittelisin määki tuplia. Meillä on nyt esikoinen 2v7kk ja pieniä matkoja jaksaa kävellä tai potkutella potkupyörällä mut ehkä puoli kilsaa. Sit vaatii päästä rattaisiin. Tuplat mulla siis kulkee aina mukana ko kuopus reilu vuoden. Toki talvella on mahollisuus pulkkailla jos vaan on lunta.. ehkä saattaa selvitä mut jos haluaa yhtään enempää lenkkeillä/tulee käveltyä pitempiä matkoja ni ehkä järkevää olis olla tuplat :)
 
Olikos täällä kukaan ostanut tai ostamassa Teutonia Be You! Elitejä? Tai onko jollain kokemuksia ko. vaunuista tai kuullut kokemuksia vaunuista? Olemme tähän asti ajatelleet ostaa Super Vikingit ja menimme tänään niitä varaamaan, mutta myyjä alkoikin myydä meille Teutonioita kertoen niiden hyötyjä versus Emmaljungan SV. Nyt pohdimme kovasti Teutonioita, koska hintakin on sama tällä hetkellä ostaessa.
 
Kävin mielenkiinnosta katsomassa Teutonia be you elitet netissä ja tässä jotain ajatuksia kehäketulta:
  • Vaikuttaa cityvaunuilta/ -rattailta
  • Jos talvella puskee loskassa tai lumessa vaunuja, joissa on eturenkaat menosuuntaan nähden eri linjassa takarenkaiden kanssa, ne kulkee eri urissa ja vaatii siis 2x työntövoiman samalinjaisiin verrattuna. Ite tykkään samalinjaisista niin kaupungissa kuin maalla, niin vaunuissa kuin rattaissa.
  • Rengasmateriaalia en tutkinut tarkemmin, mutta kovilta näyttivät kuvassa eli mitä kovempaa eli joustamatonta materiaalia renkaat ovat, sitä enemmän työntäjän kädet/ käsivarret sekä matkustaja tärisee hiekalla/ hiekoitetulla tiellä.
  • Ei jalkapeitettä. Mun mielestä se on iso puute, koska ratasiässäkin laps tarttee saada tilkittyä viimalta ja tuiskulta lämpimään pakettiin ja vettä hylkivä esim. neppareilla kiinnittyvä jalkapeite on tosi hyvä pitämään kaikki vällyt paikoillaan ja viiman poissa. Yksissä rattaissa (brion race tms.), jotka meillä on ihan vakiona autossa lämpöpussin ja sadesuojan kanssa, ei ole jalkapeitettä, ja aina se mua harmittaa, kun tuulee, tihuuttaa tai tuiskuttaa lunta...
  • Jalkatuessa ei tekstiiliä tuulensuojana/ pehmusteena. Likaantuminen ei ole meillä ollut ongelma. Kerran vuoteen max. pessy ja ihan siistit ovat olleet.
  • Jousituksesta ei tietoa. Hyvä etu- ja takapyörien jousitus tuo mukavuutta maastossa kuin maastossa molemmille.
Vanhan liiton äiskänä olen forever in love with Emmaljunga. Classic-rungolla on meillä ollu kaikki, nykymalleista eniten mondial-tyyliä. Hyvä jousitus. Kestävät ja selkeät säädöt. Kerran oli ilmakumipyörät, mut toiste ei tuu (mun mielestä ilmakumit on tubeless-renkaita huomattavasti raskaammat työntää, sen lisäks on pirullista varoa ja vältellä lasin siruja, paikata renkaita lomareissussa jne.). Pitkä ja lähes vaaka, helposti ja varmasti säätyvä makuutila ratasosassa (n. 98 cm) on riittäny meillä 3v asti. Hyvä kosteutta hylkivä jalkapeite. Tavaratila kestävä ja tilava, sopivalla korkeudella eli lumi ja rapa ei tartu. Rakastettava kuomuun integroitu hyttyssuoja. Meidän vanhimmat Emmaljungat palvelee neljättä lasta. Kuomu vaan on haalistunu, muuten edelleen iki-ihanat. Niillä on vaunuteltu varmaan 10.000 km! Mä oon niihin tainnu kiintyäkin, kun aina vaan jyrään samoilla raaskimatta luopua.:love017

Hyviä vaunuostoksia kaikille! :hello
 
Ainakin takapyörissä on erillisjousitus. Noihin saa myös talvipyörät, jotka mun mielestä meni samoissa urissa. Mutta hyviä pointteja!
 
Ja siis renkaat on tuossa uudemmassa mallissa kumipinta, sisällä vaahtomuovimaista juttua.
 
Ymmärtääkseni Super Vikingeissä ei myöskään tule jalkapeitettä? Näiden kahden välillä punnitsemme.
 
Aamutorkku, mitkä on teidän kriteerit vaunuihin? Liikutteko paljon kelillä kuin kelillä ulkona? Olikos teillä koiraa?
 
Joo, liikutaan paljon kelillä kuin kelillä ulkona ja lähiteiden auraus on välillä niin ja näin, joten toiveena on että vaunuissa on kohtuuhyvät maasto-ominaisuudet, ovat tukevat, mutta kuitenkin kevyet ja ketterät liikutella. Toisaalta liikutaan myös paljon autolla ja meillä on kaksi koiraa, joten vaunujen tarttee mennä suht pieneen tilaan, jotta farmarin takakonttiin mahtuu sekä vaunut että koirat. Tähän liittyy myös vaatimus siitä, että turvakaukaulo tarttee saada kiinni runkoon, jotta aina ei tarttee ottaa koppaa mukaan. Monipuolisen käytön takia bonusta on talvipyörä-kesä/kaupunkipyörä vaihdettavuus, kääntyvä työntöaisa ja helppo kasattavuus sinne auton kyytiin. Insinöörit kiinnittää huomiota ylipäätään mekaniikkaan ja teknisten ratkaisujen toimivuuteen.

Aluksi 1 vaihtoehto oli Gessleinin F6:set, mutta kun verrattiin niitä noihin Teutonian BeYou Eliteihin, niin Teutoniat tuntuivat mekaanisesti paremmilta ja toisaalta menivät vielä näppärämpään pakettiin kuin Gessleinit. Sivussa on vilkuiltu myös muita merkkejä ja malleja, mutta esim. Emmaljungat oli tosi kolhon ja vanhanaikasen oloiset, eivät mee kovin kätevään pakettiin ja ohjattavuus oli heikko verrattuna Teutonioihin. Tampereella ollaan ihan liikkeissä käyty noita kokeilemassa purettu, kasattu, työnnetty, pakattu autoon, kiusattu myyjää kysymyksillä ja selattu nettiä.

Nyt olis tässä lähellä tarjolla yhdellä lapsella olleet Teutoniat, mutta vanhempaa mallia ja niissä on selkeästi huonommat pyörpät kuin tuossa tän vuoden mallissa, mutta hinta olis toki vaan kolmanneksen uusista.
 
Aamutorkku, kannattaa huomioida että eturenkaat on mahdollisimman isot. Äkkiä minusta ainaki näytti et nuissa teutonioissa oli aika pienet eturenkaat. Tai pienempiäki on mut on isompiaki. Niillä on vaan niin valtava merkitys.
 
Ne normieturenkaat on sellaiset pienet ja sit saa erikseen ne talvipyörät, jotka on saman kokoiset kuin takarenkaat. Noi pienet eturenkaat saa myös lukittua ripustuksissa oli kohtuullisesti varaa, että varmaan auratulla tiellä ihan kulkee niilläkin.
 
Meille tuli britax go nextit ja toinen niitä käyttänyt kaveri sanoi, että ei juuri käytä muuta kun talvirenkaita ja toinen sanoi, että olisi viime talvena kaivannut talvirenkaita vaan muutamana päivänä, kun oli tullut lunta. Riippuu vuarmasti paljon juuri käytöstä, lähialueiden aurauksesta ja ihan omista mieltymyksistä! Kiva, että on taas yks iso juttu hankittu!
 
Mietin noita isoja renkaita. Onki ne sitten kätevät julkisissa ja kaupungilla ? Onko iso vaiva vaihtaa pieniin renkaisiin kaupunkikäynneille ?
 
Aamutorkku, sit vaikuttuttais ihan päteviltä teijän tarpeisiin :) rattaitten valkkaaminen on niin hankalaa. Esikoiselle luulin hommaavani meille täydelliset vaunut mut nyt ko oon pukannu muitaki rattaita ni on parempiaki. Onneks ostettiin käytettynä ni raski myydä eteenpäin ja nyt meillä on tuplat. Mut se ei selviä muuta ko oikeesti kokeilemalla et mitkä on hyvät omiin tarpeisiin. Mm toisille maastossa liikkuminen tarkottaa oikeesti metsäpoluilla kulkemista, toisille soratietä.. o_O
 
Meidän metsäpolut on kyllä sellasia, ettei sinne ole millään vaunuilla asiaa vaan joku kantovehje on ainut vaihtoehto.
 
75010725cb8ab8a5f73e1144eeb7ad81


Eilen kotiutettiin meidän Super Vikingit, jotka on vuoden 2017 mallistoa. Olen tyytyväinen, kovin tyytyväinen. Ilmakumirengas-rungolla ja Timber-värityksellä. Lopullinen tingattu hinta Lastentarvikkeessa Lielahdessa Tampereella oli 920€ ja saatiin hintaan tingattua myös Emman sadesuoja.

Teutonia Be You Elitet aiheutti liikaa kysymysmerkkejä ja epävarmuutta, niin palattiin alkuperäiseen suunnitelmaan. Teutonioissa kun arveluttaa rungon kestävyys sekä rungon painoraja, kun se on ainoastaan 15kg ja lapsikin 2-3-vuotiaana painaa itse jo 13-15kg, niin siihen kun päälle punnitsee vauvan vaatteet, peitot tmv. rattaissa, hoitolaukku, mun oma laukku jne. niin pelottaa että runko ei kestä. Ylipäänsä rungon kestävyyttä mietittiin muutenkin, kun alumiinirunko ei välttämättä olekaan se kestävin vuosiksi Suomen pakkasiin. Myös eri urissa menevät renkaat alkoi mietityttää. Paljon mietittiin myös sitä, että Teutonioista ei paljoa löydy kokemuksia eikä ole ihmekään, kun niitä taitaa myydä Suomessa ainoastaan yksi tai kaksi jälleenmyyjää... Miksi ne eivät ole suositumpia Suomen markkinoilla, sitä mietittiin myös. Be You Eliteissä oli kyllä paljon hyviäkin puolia mutta tällä kertaa meidän silmissä luotettavampi merkki Emmaljunga vei voiton. :)
 
Takaisin
Top