Vartalon muutokset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eloinen.
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pitää varmaan kysyä neuvoa neuvolasta :) Minä en omaa kohtua tunne 15+4 ja vatsan koko on pysynyt pari viikkoa suurinpiirtein samana, eikä mistään vauvavatsasta voi puhua. Suurin osa kasvusta on ollut varmasti turvotusta ja ummetusta!

Muokattu viimeksi:
Pitää varmaan kysyä neuvoa neuvolasta :) Minä en omaa kohtua tunne 15+4 ja vatsan koko on pysynyt pari viikkoa suurinpiirtein samana, eikä mustään vauvavatsasta voi puhua. Suurin osa kasvusta on ollut varmasti turvotusta ja ummetusta!

Mulla ihan sama fiilis! 14+0 menossa

Mulla kohtu kyllä ihan selvästi alavatsalla näkyykin, siinä alkkarirajalla menee suurinpiirtein. Toista odotan niin voi olla että tulee paremmin esiin ja osaan tunnistaa.

Mullakin kyllä jo kolmas, että luulis osaavan tunnistaa :grin mutta mulla ollut molemmissa tosi pieni masu. Jostain syystä nyt vaan stressaa kaikki niin paljon.

Mulla kans alkaa pikkuhiljaa alavatsalla näkyyn selkeemmin. Ei ole enää ollut mitään ummetus ym. ongelmia, mutta silti tuntuu, että myös tuo ylävatsa on ihan turpeena... Mutta sen pystyy vetään sisään kun taas tuo alavatsan pömppö pysyy :D Musta olis kiva jos näkyis jo enemmänkin (luultavasti parin kuukauden päästä en ole enää samaa mieltä :)) Mulla on näköjään niin löysiä housuja muutenkin, että ei oo vielä tarvinnut mitään mammahousuja hankkia... Sporttiliivit pitäis hommata. Onko mitään suosituksia mitkä liivit ois parhaat? Tarttis olla hyvä tuki, mutta ei sais puristaa..

Äippähousut myös täälä jo käytössä,kohtu aivan selvästi jo pullottaa. Rinnat myös hieman kasvaneet, mutta samat liivit menee. Painoa on tullut lisää aivan liikaa, rv 15 oli tullut jo yli 5kg. Selittyy kyllä varmaan sillä, että alkuraskaudesta etovaan oloon auttoi vain syötävä, niin tuli syötyä usein.

Minun piti ostaa löysempia housuja jo viikolla 10, sillä niin paljon turvotti. Painoa on tullut lisää tähän mennessä (nyt 15+5) noin 3,5-4 kiloa. Se tuntuu minusta tosi paljolta, sillä vatsa ei kuitenkaan vielä kummoisen kokoinen ole. Ilmeisesti paino nousee suhteessa enemmän hoikilla ja siroilla ihmisillä? Tällä yritän lohduttautua, sillä en ole syönyt yhtään sen enempää kuin aiemminkaan (ruokahalu ei ole kasvanut ja alkuaikoina, vaikkei minulla ollut pahoinvointia lievää etomista lukuun ottamatta, se hieman huononi) ja liikkunut alkuväsymyksen kadottua normaaliin tapaan (noin 4-6 tuntia viikossa salilla, crosstrainerilla ja ryhmäliikunnassa).

Täältä löysin raskauden painonnousulaskurin (englanninkielinen, joka pitää vaihtaa "metric units" asetukselle), johon syötetään viikko, pituus ja paino ennen raskautta: www.calculator.net/pregnancy-weight-gain-calculator.html Sen mukaan olen nippanappa suositeltujen rajojen sisäpuolella. Apua...

Dolcetti mun pitäis nyt painaa tuon mukaan 56,3-58kg... painan jo 62,7kg!!! Lähtömitat 55,4kg ja 170cm...

Lähtömitat 55,4kg ja 170cm...

Sinä oletkin ollut todella hoikka Ruusa, joten se, että hoikille kertyy aluksi enemmän painoa, pitää ilmeisesti hyvin paikkansa sinunkin kohdallasi! Miten sinun ensimmäisen raskautesi aikana kävi ja kuinka paljon painoa kertyi kaiken kaikkiaan? Onko tilanne erilainen tämän raskauden kohdalla?

Sinä oletkin ollut todella hoikka Ruusa, joten se, että hoikille kertyy aluksi enemmän painoa, pitää ilmeisesti hyvin paikkansa sinunkin kohdallasi! Miten sinun ensimmäisen raskautesi aikana kävi ja kuinka paljon painoa kertyi kaiken kaikkiaan? Onko tilanne erilainen tämän raskauden kohdalla?
Silloin lähtöpaino oli n.61kg ja kaikkiaan kertyi yli 20kg (en käyny puntarilla vikoilla viikoilla enää kun äitipolilla ei punnittu. Silloin neuvolakortin mukaan rv16+4 paino oli 65,6kg ja nyt siis on vasta 14+5 ja nyt jo paljon enempi nousua...

Kiitos Dolcetti linkistä, ihan kiinnostava taulukko! Täytyy vaan painottaa itsellekin että se on suuntaa antava. :D Mulla melkolailla samat lähtömitat kun Ruusallakin, eikä kyllä ihan tahdo paino pysyä noissa rajoissa vaikka viikkoja vasta 11+0. Muutenkin on meinannut huolettaa tämä painonnousu, pistäähän se ahdistamaan kun ei ole koskaan vaaka näyttänyt näin paljoa. No, ei auta kun luottaa että sen kuuluukin nousta, ja että ehtiihän sitä sitten raskauden jälkeen hoitaa itsensä taas siihen kuntoon että ne lempifarkut menee jalkaan..

Äsken muuten saatoin vihdoin löytää kohdun! Oon viikkoja miettinyt missä se oikein on, mutta äsken vessassa kun haikeana tunnustelin että onkohan tuolla enää ketään, niin ihan kuin olisi tuntunut sellainen kovempi tuossa häpyluun yllä. Saatoin kuvitellakin, mutta mikäpä muukaan se toisaalta olisi voinut olla.

Kiitos Dolcetti linkistä, ihan kiinnostava taulukko! Täytyy vaan painottaa itsellekin että se on suuntaa antava. :D Mulla melkolailla samat lähtömitat kun Ruusallakin, eikä kyllä ihan tahdo paino pysyä noissa rajoissa vaikka viikkoja vasta 11+0. Muutenkin on meinannut huolettaa tämä painonnousu, pistäähän se ahdistamaan kun ei ole koskaan vaaka näyttänyt näin paljoa. No, ei auta kun luottaa että sen kuuluukin nousta, ja että ehtiihän sitä sitten raskauden jälkeen hoitaa itsensä taas siihen kuntoon että ne lempifarkut menee jalkaan..

Äsken muuten saatoin vihdoin löytää kohdun! Oon viikkoja miettinyt missä se oikein on, mutta äsken vessassa kun haikeana tunnustelin että onkohan tuolla enää ketään, niin ihan kuin olisi tuntunut sellainen kovempi tuossa häpyluun yllä. Saatoin kuvitellakin, mutta mikäpä muukaan se toisaalta olisi voinut olla.

Helpoin muuten tunnustella kun makaa selällään. Mäkin silloin tunnen parhaiten kovempana sen ihan alavatsan, mutta se reuna on kyllä hankala löytää itseltään!

Tuli muuten mieleen, että laskenko minä viikot väärin? Eli onko 15+5 itseasiassa 16. raskausviikko? Vai 15. viikko? Menen tässä aina sekaisin! :)

Mulla nyt rv 15+4 ja siis 16. raskausviikko :)

Kiitos Hipsu ja Ruusa! :) Linkin painotaulukko on sitten omalta kannaltani lohdullisempi ja painoni pysytellyt suositeltujen rajojen sisällä :) Onko kukaan löytänyt vastaavaa suomenkielistä/suomalaisilla suosituksilla laskettua taulukkoa? Mietin vain miten yleismaailmallisia suositukset mahtavat olla.

Muokattu viimeksi:
Tuossa on THL:n äitiysneuvolan käsikirjasta nuo käyrinä paljonko paino sais nousta

Liitteet

• tmp_31787-Screenshot_20170206-175545-1313378852.png
    tmp_31787-Screenshot_20170206-175545-1313378852.png
    321 KB · Katsottu: 60
Takaisin