Varhaisultra

Mulla olisi viikon päästä eli 20.12. yksityisellä ultra. Oon niin hermorauniona, että oli ”pakko” ottaa aika ennen kuin se klinikka menee kiinni parin viikon joululoman ajaksi 😅 Menen siis jo tilanteessa 6+1, mutta toivottavasti siellä jotain näkyy!

En oo tehnyt vielä päätöstä mennäänkö omakustanteisesti tsekkaa tilanne.. Esikoisesta mentiin mutta hormoni huuruissa mulle tuli vaa pahamieli kun en osannut ees erottaa mikä siellä on meijän vauva joten itkeä pillitin sen takia😂 muutenkin kuumottelin ihan loppuun asti että onko kaikki kunnossa. Nyt oon jotenki todella rauhallinen toistaiseksi ollut, vaikka viiva ei oo ees nii tumma mitä ekassa raskaudessa oli näillä päivillä 🤷‍♀️ aika näyttää

Me varattiin varhaisulta rv 8. Eli 10.1. Se on perjantain ja otin vapaata siihen niin voi rauhassa itkeä kävi miten kävi. Toka km löydettiin nimenomaan varhaisultrassa. Jännittää ja koitan vaan olla ajattelematta asiaa, mut vaikeeta on. Onneks tässä on joulua ja uuttavuotta ja tohinaa töissä niin aika tuntuu etenevän eikä oikein kerkiä kaikkea ajattelemaankaan.

Mä oon tässä nyt kuitenkin miettiny, että pitäiskö sitä mennä jo aikasemmin varhaisultraan kuin tuo 10.1. Tuntuu niin ikuisuudelta. Se tietty maksaa tuplat enemmän. Jotenki kauhea epävarmuus koko ajan

Mä oon tässä nyt kuitenkin miettiny, että pitäiskö sitä mennä jo aikasemmin varhaisultraan kuin tuo 10.1. Tuntuu niin ikuisuudelta. Se tietty maksaa tuplat enemmän. Jotenki kauhea epävarmuus koko ajan
Onko siis, että teidän täytyy käydä anyway kaksi kertaa? Mulla itsellä on tässä raskaudessa sellainen mentaliteetti, että mahd. ajoissa kaikkiin testeihin, koska olen jo vanhus 😉 ja sen takia mulla km-riski on suuri sekä toki kohonnut riski, että olisi trisomiaa. Joten varasin heti rv6+3, jolloin pitäisi sykekin näkyä, jos on nähtävissä.

Yritän saada myös nt-ultran neuvolan kautta myös heti, kun se on mahdollista, olikohan rv11-->? Jos siellä seula pärähtää (tällä iällä tidennäköisesti) niin pääsisi mahdollisimman nopeasti NIPT-testiin.

Julkisella tulee lähtökohtaisesti kaksi seulaultraa. Se nt-ultra ja rakenneultra sit myöhemmin. Osa sit käy joko julkisen kautta (esim. hedelmöityshoidot, tausta) myös varhaisultran. Ja jossain neuvolalääkäritkin ultraa. Ja loppuraskaudessa ultrataan tarvittaessa.

Julkisella tulee lähtökohtaisesti kaksi seulaultraa. Se nt-ultra ja rakenneultra sit myöhemmin. Osa sit käy joko julkisen kautta (esim. hedelmöityshoidot, tausta) myös varhaisultran. Ja jossain neuvolalääkäritkin ultraa. Ja loppuraskaudessa ultrataan tarvittaessa.
Pitääpä kysyä neuvolasta, olisko mun mahdollista päästä sitä kautta varhais-uä. Mutta tuskin ainakaan ikä yksinään riittää syyksi.

Omassa kunnassa varhaisultra kuuluu myös kaikille ennen ensimmäistä neuvolakäyntiä. Mietin, että mitenkähän paljon siellä on ruuhkaa joulutauon jälkeen. Pitää soitella hyvissä ajoin aika, ettei valu liian kauas. Viime vu:ssa todettiin mulla keskeytynyt keskenmeno ja raskaus keskeytettiin lääkkeillä. Siksi haluan nyt päästä myös heti kun mahdollista tilanteen tsekkaamaan.👍

Käytiin esikoisestakin varhaisultrassa niin käydään tästä toisestakin. Ultra olis 17.12. (silloin 7+3) eli kaks päivää enää. Jännittää tosi paljon mutta sit toisaalta se tuo itelle rauhaa tietää että onko kaikki hyvin vai ei. En millään pystyis odottaan nt-ultraan asti.

Muokattu viimeksi:
huhhuh, löytyi pieni alkio oikeesta paikasta ja ihan uunituore sydän siellä sykki 😭💖

Ja hyvä tuuri oli että löytyi jo syke, koska en ollut muistanut että neuvola laskee aina 28 päivän kierrolla, vaikka mulla on vähän pitempi ja sen lisäksi ovulaatio voi heitellä muutamalla päivällä. Eli neuvolan laskuissa olisi tänään 6+3 mutta oikeesti olikin 6+1. Kätilö kysyi etukäteen että ollaanko ihan varmoja että halutaan ultra, sillä olis ollu mahdollista että sydän ei vielä syki mutta se ei olis vielä tarkottanut että jotakin olisi pielessä... eli vaan lisää epävarmuutta! Halusin kuitenkin nähdä ainakin sen että onko tuulimuna tms ja onneksi löytyi sykekkin. Nyt tietää että on edes jonkinlaiset mahdollisuudet että siellä ekassa ultrassa tammikuussa on vielä joku oikeasti mukana! Eli kannattaa varata varhaisultrat vähän myöhemmäksi, mutta tämä oli meille ainoa päivä ennen joulua että puolisokin pääsi mukaan!

Takaisin