Varhaisultra

Mä kävin äsken toistamiseen ultrassa omalla rahalla mielenrauhan säilyttämiseksi (nt-ultraan vielä 2vk) ja kyllä kannatti, kaksi tyyppiä siellä uiskenteli - kaksi valtavan kokoista tyyppiä, molempien koko melkein viikon edellä raskausviikkoja (11+1 vs 10+3). Ilmankos tuntuu jo housut piukeilta 😱😂

Edelliseen gallupiin myös että tämäkin ultra tehtiin vielä sisäkautta, kätilö sanoi että näillä viikoilla vatsan päältä näkee vielä huonosti. Katsottiin kyllä vatsan päältäkin että oisko saatu tyypit yhteiskuvaan, mutta eivät suostuneet 😅

Ihanaa 😍 Onpas mielenkiintoista, että ovat suurempia mitä piti! Varmasti alkaa housut puristaa, kun kasvatat kahta tyyppiä kohdissa ❤️

Ihanaa 😍 Onpas mielenkiintoista, että ovat suurempia mitä piti! Varmasti alkaa housut puristaa, kun kasvatat kahta tyyppiä kohdissa ❤️
Kätilö sanoi että varsinkin ivf-alkuisilla ihan tavallista vielä tässäkin vaiheessa että koko heittää nimenomaan ylöspäin, ja tää on vain hyvä asia tietty. Laskettua aikaa ilmeisesti vielä saatettaisiin rukata jos olis luomuraskaus kyseessä, mutta ivf:n kanssa ei 🤔 Jännä nähdä minkäkuisia näistä nyt sitten oikein tulee 😅

Kätilö sanoi että varsinkin ivf-alkuisilla ihan tavallista vielä tässäkin vaiheessa että koko heittää nimenomaan ylöspäin, ja tää on vain hyvä asia tietty. Laskettua aikaa ilmeisesti vielä saatettaisiin rukata jos olis luomuraskaus kyseessä, mutta ivf:n kanssa ei 🤔 Jännä nähdä minkäkuisia näistä nyt sitten oikein tulee 😅
Mä jäin pohtimaan tätä asiaa, ett ivf-alkuisilla on ihan tavallista, että koko heittää
ylöspäin. Tarkoitettiinko tässä tuoresiirron, vai pakastetun alkionsiirron jälkeistä tilannetta? Vai kenties yleisesti prosessia?
Itsehän huolestuin, koska itsellä PAS ja koko laahaasi melkein viikon jäljessä. Tilkan lääkäri ei ollut asiasta huolissaan, ja häneltä ymmärsin et siirron (pas) jälkeen näin voi ihan heittää alussa. Tilastollisesti PAS-lapet kuitenkin syntyvät isompina.
Mulla oli myös aikanaan tuoresiirron jälkeen alkio liian pieni, mutta nappasi jossain vaiheessa koon kiinni. Hän syntyikin
pienikokoisena.

Ja ihanaa, että siellä oli ultrassa kaikki hyvin. 😍

Mä jäin pohtimaan tätä asiaa, ett ivf-alkuisilla on ihan tavallista, että koko heittää
ylöspäin. Tarkoitettiinko tässä tuoresiirron, vai pakastetun alkionsiirron jälkeistä tilannetta? Vai kenties yleisesti prosessia?
Itsehän huolestuin, koska itsellä PAS ja koko laahaasi melkein viikon jäljessä. Tilkan lääkäri ei ollut asiasta huolissaan, ja häneltä ymmärsin et siirron (pas) jälkeen näin voi ihan heittää alussa. Tilastollisesti PAS-lapet kuitenkin syntyvät isompina.
Mulla oli myös aikanaan tuoresiirron jälkeen alkio liian pieni, mutta nappasi jossain vaiheessa koon kiinni. Hän syntyikin
pienikokoisena.

Ja ihanaa, että siellä oli ultrassa kaikki hyvin. 😍
Luulen että tarkoitti yleisesti prosessia. Jos oikein ymmärsin niin varhaisemmilla viikoilla voi heittää alaspäin ja sitten sikiö ”kirii” (tätä sanaa kätilö käytti) viikkoja kiinni kasvussa. Näin siis mulla itselläni, ekassa ultrassa olisi pitänyt olla 7+0 mutta koko vastas 6+5 ja sen mukaan sit säädettiin laskettua aikaa (joka siis tämänpäiväisen perusteella kai periaatteessa vois siirtyä vaikka viikkoa aiemmaksi mut ei enää siirry 😂) Varmastikaan ei tarvitse huolissaan olla jos lääkäri ei ole 😊

Mulla varhaisultra sunnuntaina ja alkaa jo jännittää. Jotenkin en osaa suhtautua raskauteen ja sikiöön vauvana ja omana lapsena, ennen kuin näen, että kaikki on niin kuin pitää. Tämä oli jo esikoisen kohdalla, vaikka molemmat raskaudet toki olleet tosi toivottuja. Tuntuu olean joku emotionaalinen suojeluskeino, että tunteet tätä ihmisalkua kohtaan pääsee kunnolla valloilleen vasta sen "ensikohtaamisen" jälkeen.

Mulla varhaisultra sunnuntaina ja alkaa jo jännittää. Jotenkin en osaa suhtautua raskauteen ja sikiöön vauvana ja omana lapsena, ennen kuin näen, että kaikki on niin kuin pitää. Tämä oli jo esikoisen kohdalla, vaikka molemmat raskaudet toki olleet tosi toivottuja. Tuntuu olean joku emotionaalinen suojeluskeino, että tunteet tätä ihmisalkua kohtaan pääsee kunnolla valloilleen vasta sen "ensikohtaamisen" jälkeen.
mä en vielä kahdenkaan ultran jälkeen jotenkin sisäistä et kyllä siellä jotain on ja vielä kaksin kappalein, varmaan alkaa tuntua todelliselta vasta sitten kun potkivat mulle pissoja housuun :tears: Toisaalta pääsen hyvin pian kertomaan kavereille jotka todennäköisesti on uutisesta aivan pähkinöinä (oma perhe tietää jo mutta ollaan varsin viilipyttyjä luonteeltamme), eli katsotaan muuttuuko oma suhtautuminen jotenkin myös.

Muokattu viimeksi:
Mua uteloittaa ihan hirveesti ja mietin jo varhaisultraa vaihtoehtona kun meillä eka neuvolaki ”vasta” vkolla 10, mutta sit ku järjestelin tän päivän lastenhoitokuviota että pääsen hammaslääkäriin niin totesin, että en ala järkkäämään samaa, mutta vielä niin että syy on salainen 😅
Eli koitan pysyä housuissani ilman varhaisultraa 🙈

Meillä oli alkuviikosta varhaisultra jossa heti näkyi oikeannäköinen tyyppi (pari päivää pieni mutta mittaus ei kyllä näyttänyt ihan hirveän tarkalta) ja syke, ja sen jälkeen oon kyllä ollut ekaa kertaa aidosti innoissani raskaudesta ja tuntuu paljon oikeammalta jutulta ❤️ oon sen jälkeen kyllä kertonut ihan täpinöissäni about kaikille joita oon tavannut, mut luotan että he ymmärtää myös käyttäytyä asiallisesti mikäli raskaus jostain syystä ei etenisi normaalisti 😅

Me ollaan vähän jahkailtu, että lähdettäisiin ensiviikolla lappiin ja tietenki ensiviikolla olis nt-ultra 😭 Mihinköhän asti siirtyy.

Ultrassa käyty ja päivällä heitti laskettu aika, niin ei ruvettu muuttelee sitä, eli 6.8 pysyy. Sai ultrattua mahan päältä. Pyysin jos vaan mahdollista, että kokeillaan ensin mahan päältä ja jos näyttää ettei onnistu nii sitten alakautta.

Kyllä itelle tää nyt viimeistään konkretisoi raskauden, kun näki että kyllä siellä joku köllöttelee😍 Hirveän liikkuvainen kaveri on ja näytti ihan loikkaavalta sammakolta, kun jalat tikkusuorina siel hengaili😆 Ainiin ja muutenkin kaikki oli hyvin, seulat ei hälyttänyt.

Sain aiempien komålikaatioiden vuoksi viikolle 9 ultran. .. Ei nyt kauhean varhainen mut kiva kuitenkin

Eka ultra takana, viikot muuttui 12+2 sijaan 13+1. Jälkikäteen ihmettelen miksi ei tullut mentyä varhaisultraan, nythän sen raskauden vasta tajusi nähdessään ja kuullessaan.

Lähettiin liian myöhään ajamaan ultraan, puoliso ajoi kauimmaiselle parkkipaikalle, lunta tuiskutti ja mulla meinas mennä hermo totaalisesti. Oltiin paikanpäällä 5 vaille, jollekin ihan ok saavutus mutta mä en saanut henkeä kun ahdisti koko homma, saatika juokseminen siihen päälle. Onneksi kätilö oli hintsusti myöhässä aikataulusta, ja sain istua hetken.

Ja mikä tärkeintä, kaikki oli hyvin. Kätilö höpötti kamalasti kaikesta, ja suurin osa meni ihan täysin ohi. 😁

Käytiin varhaisultrassa yksityisellä (Kaunis odotus) joulukuussa varmistamassa, että raskaus on oikeassa paikassa jne. Ensimmäinen raskaus, mutta kaipasin silti varmistuksen, kun ensimmäiseen neuvolakäyntiin ja varsinkin NT-ultraan alussa tuntuu olevan hirveän pitkä aika. Silloin 18.12. viikot 6+6, noin sentin mittainen pötkylä oli ja oma sydän oli juuri alkanut lyödä. NT-ultra oli sitten 28.1. ja siellä korjattiin viikot vielä tasan 13+0 (tänään 16+0). Oli hassua nähdä miten paljon siitä ensimmäisestä ultrasta vauva oli kasvanut!

Takaisin