Varhaisultra

Oho onpa halpa! Kiitos vinkistä, pitää tutkia. Mitenkähän tuo kätilön tekemä ultra eroaa lääkärin ultrasta? Näin aluksihan oikeastaan kiinnostaa vaan että on oikeassa paikassa ja sydän löisi
En ihan varmasti tiedä eroja kun en oo käynyt gynen tekemässä, mutta kätilö mittailee kokoa eli arvioi kuinka pitkällä on ja että näkyy syke ja on kohdussa ja alkioiden lukumäärä toki myös.

Oho onpa halpa! Kiitos vinkistä, pitää tutkia. Mitenkähän tuo kätilön tekemä ultra eroaa lääkärin ultrasta? Näin aluksihan oikeastaan kiinnostaa vaan että on oikeassa paikassa ja sydän löisi
Mä en itseasiassa kyllä tarkalleen tiedä mitä eroa noilla on. Itse olen varhaisultraan aina varannut yksityisellä kätilölle, julkisella ne on tehnyt lääkäri. Samat jutut molemmat katsonut ja kone antaa mittojen mukaan viikot. Kaipa se lääkäri osaa tarkemmin katsoa jos jotain poikkeavaa?

Ite oon menossa varhaisultraan ens viikolla, sillon olis rv 6+3. Helsingissä Perhe Arte.
Toivon vaan, ettei oo liian aikasin, mutta ei malttanu odottaa pidemmälle, koska haluan kertoa läheisille vasta, kun nään että siellä on oikeasti jotain 😅

Minäkin katsoin tuon Tampereen Perhe-arteen, ja meinaan varata vappuviikon alkuun maanantaille. Silloin olisi tasan 7+0. Vappuna tulee vieraita ja yleensä kuitenkin olen tykännyt muutaman lasin viiniä juoda ja vieraat kyllä tietävät tämän 😄 Eli raskaus paljastuu heille silloin, niin olisi kiva että olisi itse nähnyt ennen sitä, että kaikki ok ja vauva oikeassa paikassa jne.

Hei, haluaisin kysyä teiltä tuosta varhaisultraan menosta. Huomaan täältä palstalta, että lähestulkoon kaikki (?) meistä joulukuisistakin on menossa varhaisultraan. Taidan itse olla ainoa tähän mennessä, joka on sanonut, että ei olisi näillä näkymin menossa varhaisultraan. Haluaisinkin kysyä, että millaisia syitä teillä on käydä varhaisultrassa? Ikäänkuin missä tilanteissa se on tarpeellista tai hyväksi?

Itse odotan siis ekaa lasta, ja minulla ei ole mitään aiempaa kokemusta raskaudesta (ei siis keskenmenoja tms.). Mietinkin, että olisiko omalla kohdallani varhaisultrasta jotain ns. "hyötyä" vai voinko ihan hyvin odottaa sinne neuvolan ekaan ultraan? Tunnen oloni oudoksi täällä joukossa, kun tuntuu että kaikki muut menevät varhaisultraan joko hoitoprotokollaan liittyen tai sitten omakustantamana yksityiselle 😄

Minulle ovat vaan jääneet kovasti mieleen kummittelemaan erään ystäväni sanat. Ystäväni (joka on lääkäri - ei tosin gynekologi vaan muulta sovellusalalta) sanoi, että ns. "turhia" ultraamisia kannattaa välttää, koska ultrauksesta tulee joka kerta säteilyä sikiöön. Ilmeisesti ne määrät ovat vähäisiä ja ultraus on yleisesti täysin turvallista, mutta sitä säteilykuormaa kuitenkin hyvä pitää niin vähissä kuin mahdollista.

Haluaisin tietenkin tietää mahdollisimman pian, että näyttääkö kaikki ok:lta, onko raskaus oikeassa paikassa ja löytyykö syke. Mutta mietityttää, että jos selkeää syytä varhaisultraukselle ei ole (esim. aiemmat komplikaatiot), niin kannattaako sitä tehdä?

Mitä ajattelette tästä asiasta ja onko kukaan muu kuullut, että paljosta ultrauksesta voisi olla jotain haittaa sikiölle...? Kaikenlaista sitä ehtii tässä huolehtia... 🤔

Hei, haluaisin kysyä teiltä tuosta varhaisultraan menosta. Huomaan täältä palstalta, että lähestulkoon kaikki (?) meistä joulukuisistakin on menossa varhaisultraan. Taidan itse olla ainoa tähän mennessä, joka on sanonut, että ei olisi näillä näkymin menossa varhaisultraan. Haluaisinkin kysyä, että millaisia syitä teillä on käydä varhaisultrassa? Ikäänkuin missä tilanteissa se on tarpeellista tai hyväksi?

Itse odotan siis ekaa lasta, ja minulla ei ole mitään aiempaa kokemusta raskaudesta (ei siis keskenmenoja tms.). Mietinkin, että olisiko omalla kohdallani varhaisultrasta jotain ns. "hyötyä" vai voinko ihan hyvin odottaa sinne neuvolan ekaan ultraan? Tunnen oloni oudoksi täällä joukossa, kun tuntuu että kaikki muut menevät varhaisultraan joko hoitoprotokollaan liittyen tai sitten omakustantamana yksityiselle 😄

Minulle ovat vaan jääneet kovasti mieleen kummittelemaan erään ystäväni sanat. Ystäväni (joka on lääkäri - ei tosin gynekologi vaan muulta sovellusalalta) sanoi, että ns. "turhia" ultraamisia kannattaa välttää, koska ultrauksesta tulee joka kerta säteilyä sikiöön. Ilmeisesti ne määrät ovat vähäisiä ja ultraus on yleisesti täysin turvallista, mutta sitä säteilykuormaa kuitenkin hyvä pitää niin vähissä kuin mahdollista.

Haluaisin tietenkin tietää mahdollisimman pian, että näyttääkö kaikki ok:lta, onko raskaus oikeassa paikassa ja löytyykö syke. Mutta mietityttää, että jos selkeää syytä varhaisultraukselle ei ole (esim. aiemmat komplikaatiot), niin kannattaako sitä tehdä?

Mitä ajattelette tästä asiasta ja onko kukaan muu kuullut, että paljosta ultrauksesta voisi olla jotain haittaa sikiölle...? Kaikenlaista sitä ehtii tässä huolehtia... 🤔
Mä taas oon kuullut, että ei oo haittaa mutta en kyllä oo monesta lähteestä tutkinut. Olisikohan joku klinikan asiantuntija sanonu jossain podissa, että ei oo haittaa sikiölle, mutta en sit syvempää tutkinu asiaa.

Ite haluan mennä siks, että konkretisoituu se, että siellä on ees jotain eikä oo kyse esim. kohdun ulkopuolisesta raskaudesta. Ja sen jälkeen sit vasta uskalletaan kertoo läheisille, kun halutaan ite saada ensin varmuutta, vaikka mitä vaan voi vielä tapahtua sen jälkeenkin.

Mä taas oon kuullut, että ei oo haittaa mutta en kyllä oo monesta lähteestä tutkinut. Olisikohan joku klinikan asiantuntija sanonu jossain podissa, että ei oo haittaa sikiölle, mutta en sit syvempää tutkinu asiaa.

Ite haluan mennä siks, että konkretisoituu se, että siellä on ees jotain eikä oo kyse esim. kohdun ulkopuolisesta raskaudesta. Ja sen jälkeen sit vasta uskalletaan kertoo läheisille, kun halutaan ite saada ensin varmuutta, vaikka mitä vaan voi vielä tapahtua sen jälkeenkin.

Ymmärrän hyvin, itsellänikin tämä olisi se syy miksi menisin varhaisultraan jos menisin. Olisi niin huojentavaa nähdä, että ainakin nyt tässä kohtaa kaikki olisi hyvin.💛 Se neuvolan eka ultra on niin tosi pitkällä vasta...

Me ollaan oikeastaan tästä syystä päätettykin, että kerrotaan raskaudesta vasta ekan kolmanneksen jälkeen kenellekään. Silloin ollaan ehditty neuvolan kautta viimeistään käydä ultrassa ja nähdä tilanne. Pitkä odotus ja salailu kyllä 🙊

Ymmärrän hyvin, itsellänikin tämä olisi se syy miksi menisin varhaisultraan jos menisin. Olisi niin huojentavaa nähdä, että ainakin nyt tässä kohtaa kaikki olisi hyvin.💛 Se neuvolan eka ultra on niin tosi pitkällä vasta...

Me ollaan oikeastaan tästä syystä päätettykin, että kerrotaan raskaudesta vasta ekan kolmanneksen jälkeen kenellekään. Silloin ollaan ehditty neuvolan kautta viimeistään käydä ultrassa ja nähdä tilanne. Pitkä odotus ja salailu kyllä 🙊
Ei vitsi, toi on kyllä pitkä aika! Mutta paljon varmempi olo olis kyllä kertoo vasta tollon. Pitää itekin kyllä pohtia vielä varmaan sen varhaisultran jälkeen, että mikä fiilis että halutaanko sittenkin vielä odottaa myös 😅 Nyt vaan päivätkin tuntuu niin pitkiltä mutta ehkä se etenemistä odottavan aika tästä kohta alkaa helpottaan, kun on saanu paremmin sulateltua asiaa 😅

Musta tuntuu, että en pysty vaan odottaa sinne ekalle viralliselle ultralle, että saa tietää että mukana oikeesti joku elossa oleva tyyppi 😄 Se on kuitenkin niin pitkä aika odottaa vähän epätietosena. Ja ehkä tullut pyörittää liikaa palstoilla, mutta olen niin monta kauhutarinaa kuullut, kuinka on todettu tuulimunaksi tai kehitys pysähtynyt varhaisella viikoilla. Jotenkin vaan pakko saada tietää edes vähän aikaisemmin. Ja ehkä se myös konkretisoituu sitten paremmin itsellekin, on edelleen vähän epäuskoinen olo 😄

Musta tuntuu, että en pysty vaan odottaa sinne ekalle viralliselle ultralle, että saa tietää että mukana oikeesti joku elossa oleva tyyppi 😄 Se on kuitenkin niin pitkä aika odottaa vähän epätietosena. Ja ehkä tullut pyörittää liikaa palstoilla, mutta olen niin monta kauhutarinaa kuullut, kuinka on todettu tuulimunaksi tai kehitys pysähtynyt varhaisella viikoilla. Jotenkin vaan pakko saada tietää edes vähän aikaisemmin. Ja ehkä se myös konkretisoituu sitten paremmin itsellekin, on edelleen vähän epäuskoinen olo 😄

Samaistun epäuskoiseen oloon 😅 Minulla nyt 2,5 viikkoa ensimmäisen positiivisen testin tekemisestä, eikä tunnu vielä yhtään todellisemmalta kuin silloin! Vaikka raskautta miettii kaiken aikaa 😄

Mä haluan mennä, koska taustalla on kaks tuulimunaa, jotka olisi siis jatkuneet kenties sinne julkisen ultraan asti ilman varhaista huomaamista ja keskeyttämistä. Oma keho näköjään jatkaa raskautta vaikka olis jo mennyt kesken. Mutta jos ei ole mitään tämmöistä tunnettua riskiä ja jaksaa odottaa, niin ei se mikään tarpeellinen ole. Ja onhan se suuri enemmistö raskauksista, jotka jatkuu ongelmitta.

Ultrauksien en oo kuullut olevan haitallisia. Kävin ultrassa julkisella 5 ylimääräistä kertaa edellisessä onnistuneessa raskaudessa verenvuotojen takia, eikä riskeistä kukaan maininnut.

Ultraäänitutkimuksissa ei käytetä säteilyä, niin siitä ei tarvitse olla huolissaan. 😊 ultraa työssään käyttävät henkilöt eivät ole mitenkään itsekään suojautuneet, ja hehän olisivat, jos siinä jotain haitallista säteilyä käytettäisiin.

Itse pelkään vain, että jokin on sikiöllä pielessä, ja haluaisin varmistaa että se on oikeassa paikassa. Lisäksi haluaisin vain saada konkreettisemman kokemuksen varhaisultralla - siis että itse näin ensimmäistä kertaa odottavana näkisin että siellä ON jotain, ja että sillä on syke. 😅 mutta neuvolastakin sanoivat että ei ole mikään pakko sinne mennä, kun yksityisellä se tosiaan tyyristäkin voi olla.

Eihän se varhaisultra mitenkään pakollinen ole, varsinkaan jos ei ole mitään mikä viittaisi ongelmiin.
Mulla usein ollut kaiken maailman (harmittomia) verisiä vuotoja ja epämääräisiä kipuja yms. niin olen halunnut tarkistaa onko oikeassa paikassa ja vielä elossa.
Kolmosesta en käynyt varhaisultrassa, kun jotenkin osasin luottaa raskauden jatkumiseen ja ottaa silloin rennommin (raskaus alkoi nopeasti ja 2 edellistä raskautta oli mennyt hyvin).
Yhden kohdunulkoisen jälkeen saan julkisella nyt jatkossa varhaisultran.

Miten ylihuomiseen ultraan tuntuu edelleen olevan ikuisuus...

Ultraäänitutkimuksissa ei käytetä säteilyä, niin siitä ei tarvitse olla huolissaan. 😊 ultraa työssään käyttävät henkilöt eivät ole mitenkään itsekään suojautuneet, ja hehän olisivat, jos siinä jotain haitallista säteilyä käytettäisiin.

Itse pelkään vain, että jokin on sikiöllä pielessä, ja haluaisin varmistaa että se on oikeassa paikassa. Lisäksi haluaisin vain saada konkreettisemman kokemuksen varhaisultralla - siis että itse näin ensimmäistä kertaa odottavana näkisin että siellä ON jotain, ja että sillä on syke. 😅 mutta neuvolastakin sanoivat että ei ole mikään pakko sinne mennä, kun yksityisellä se tosiaan tyyristäkin voi olla.

Juu, ilmeisesti tuo käyttämäni termi "säteily" on väärä, oikea on kavitaatio eli jonkinlainen kudosten lämpeneminen, jota ultraääniaallot voivat aiheuttaa. (googlailin nyt asiaa). Näyttää kuitenkin siltä, että pääosin ultraa pidetään turvallisena. 😊 Monissa lähteissä lukee, että raskauden aikana ylimääräistä ultrausta "ei suositella ilman lääketieteellistä syytä", mutta se näyttäisi olevan enemmän varotoimenpide (koska kaikkia vaikutuksia ei vielä täydellisesti tiedetä), kuin siitä johtuvaa että tiedettäisiin olevan jotain haittoja.

Ah, aivan 😊 tutkin asiaa vielä itsekin lisää, ja tuli aika hyvä artikkeli vastaan vastalääke.fi sivustolta 6.2.2020: "Onko ultraäänitutkimus vaarallinen sikiölle?" Siinä aika hyvin avattiin myös tuota kavitaatiota, miten raskausajan uä-tutkimuksissa käytetään matalatehoista ultraääntä, jolloin mitään merkittävää lämpövaikutusta tai kavitaatiota ei synny. Pidän siis itse edelleen varhaisultraa ja muita ylimääräisiä ultraäänitutkimuksia ihan turvallisina sekä äidille että sikiölle, mutta on myös ihan OK jättää tarpeettomaksi näkemänsä varhaisultra välistä jos niin haluaa. 😊
Jokainen meistä on kuitenkin varmasti maailman paras äiti pienokaisilleen, tekee sitten näiden valinnaisten tutkimusten suhteen mitä päätöksiä vaan. ❤️

Meillä kans varattiin just varhaisultra 18.4. ja oon 7+3 sillon 🤭 josko ne sykkeet sit oikeesti kuuluis siellä!
Mä vaihdoin tän päivän, kun tajusin, että mun pennun pentukurssikerta on samaan aikaan 😅 se on nyt maanantaina 15.4. ja 7+0 sillon täynnä.

Ja siis mulla ei oo mikään pakottava tarve päästä eikä oo mitään syytä epäillä, et jokin olis huonosti. Mutta sitten toisaalta se oma mielenrauha, et siellä tosiaan on kaikki hyvin ja se olis konkreettisempi mulle ja miehelle 🥰

Muokattu viimeksi:
Me varattiin varhaisultra ensisijaisesti siksi, että voidaan varmistua alkion sijainnista ja viikoista, kun hedelmöitymisajankohta on hieman hämärän peitossa.
Toinen syy tuli oikeastaan hiljattain, kun sain tietää isoäitini menevän leikkaukseen. Kyseessä rutiinitoimenpide, mutta kun ikinä ei voi olla varma, miten asioilla on tapana mennä, niin halutaan kertoa raskaudesta hänelle ennen sitä🙂

Nyt sain vihdoin itsekin varattua varhaisultraan ajan! Silloin on täynnä 6+6 että kyllä syke pitäisi ainakin näkyä. Nyt alkoi jotenkin jännittää ihan uudella tavalla, toivottavasti kaikki on kunnossa ja saan parit kuvat sieltä mukaan 🥹 sitten kun on kuvat niin voin hyvin kertoa jo muutamille muillekin läheisille asiasta vilauttamalla ultrakuvia.

Eikä muuten ollut edes niin kallis kun pelkäsin, kätilön tekemänä 70€ ja jos jostain syystä joutuu kutsumaan lääkärin paikalle niin se on 200€. Toivottavasti lääkäriä ei tarvitse kutsua paikalle, silloinhan tietää jo heti että jokin on vinossa.

Takaisin