Hei, haluaisin kysyä teiltä tuosta varhaisultraan menosta. Huomaan täältä palstalta, että lähestulkoon kaikki (?) meistä joulukuisistakin on menossa varhaisultraan. Taidan itse olla ainoa tähän mennessä, joka on sanonut, että ei olisi näillä näkymin menossa varhaisultraan. Haluaisinkin kysyä, että millaisia syitä teillä on käydä varhaisultrassa? Ikäänkuin missä tilanteissa se on tarpeellista tai hyväksi?
Itse odotan siis ekaa lasta, ja minulla ei ole mitään aiempaa kokemusta raskaudesta (ei siis keskenmenoja tms.). Mietinkin, että olisiko omalla kohdallani varhaisultrasta jotain ns. "hyötyä" vai voinko ihan hyvin odottaa sinne neuvolan ekaan ultraan? Tunnen oloni oudoksi täällä joukossa, kun tuntuu että kaikki muut menevät varhaisultraan joko hoitoprotokollaan liittyen tai sitten omakustantamana yksityiselle
Minulle ovat vaan jääneet kovasti mieleen kummittelemaan erään ystäväni sanat. Ystäväni (joka on lääkäri - ei tosin gynekologi vaan muulta sovellusalalta) sanoi, että ns. "turhia" ultraamisia kannattaa välttää, koska ultrauksesta tulee joka kerta säteilyä sikiöön. Ilmeisesti ne määrät ovat vähäisiä ja ultraus on yleisesti täysin turvallista, mutta sitä säteilykuormaa kuitenkin hyvä pitää niin vähissä kuin mahdollista.
Haluaisin tietenkin tietää mahdollisimman pian, että näyttääkö kaikki ok:lta, onko raskaus oikeassa paikassa ja löytyykö syke. Mutta mietityttää, että jos selkeää syytä varhaisultraukselle ei ole (esim. aiemmat komplikaatiot), niin kannattaako sitä tehdä?
Mitä ajattelette tästä asiasta ja onko kukaan muu kuullut, että paljosta ultrauksesta voisi olla jotain haittaa sikiölle...? Kaikenlaista sitä ehtii tässä huolehtia...