Nannu, voimia sulle. Yhden keskeytyneen keskenmenon kokeneena tiedän miten surullista tuo on. Toivottavasti toipuminen sujuu hyvin.
Lääkäri tätä selitti, ja referoin nyt tähän niin tiiviisti kun pystyn. Sen jälkeen, kun on sydänäänet kuultu ja jos koko vastaa laskennalisia päiviä, keskenmenon riski on enää minimaalinen. On jo päästy vaikeiden kehitysvaiheiden yli. Jos ar-ultrassa alkio on selkeästi pienempi kuin päivät, ja tiedetään varmuudella milloin ovulaatio on ollut ja siten kokoero ei selity epäselvällä ovulaatiopäivällä, on kova riski sille, että alkio ei jatka kovin montaa viikkoa pidemmälle. Alkuraskauden keskenmenoista suuri osa taitaa johtua siitä, että jokin elimien kehittymisen alkumetreillä menee pieleen ja sitten kehitys ei enää jatku normaalisti, etenee epäilyttävän hitaasti, kunnes lopulta pysähtyy. Vaikeaa taitaa olla juuri ne tilanteet, joissa ero saattaa selittyä mittausepätarkkuudella tai ovulaatiopäivän heitolla, ja joskus kasvu on vaarattomista syistä pari päivää jäljessä, esim. kiinnittyminen ottanutkin päivän tai pari pidempään.
Tämä 12 viikon riskiraja perustuu siihen vanhankansain viisauteen, että kaikki alkuraskaudessa pieleen menneet kehityshäiriöiset alkiot tulee ulos viimeistään silloin. Itse alkion kehittymisen keskeytyminenhän on voinut tapahtua jo monta viikkoa sitten, ja siten on ehkä vähän virheellistä sanoa, että keskenmeno tapahtui viikolla 12, jos kuitenkin nähdään, että alkio on lakannut kehittymistä 6 viikon kokoisena. Se kai sitten vaihtelee paljonkin, kuinka monta viikkoa kenenkin elimistöltä menee "tajuta" kehityksen keskeytyneen. Tällä sanon siis sitä, että uskon lääkäriä, enkä vanhankansan viisautta, kun luotan siihen, että minun ei tarvitse enää ar-ultran sykkeen ja riittävän koon nähtyäni (esim. rv 8-9) odotella 12 viikkoon ollakseni jotenkin merkittävästi varmempi raskauden jatkumisesta. Alkuvaiheen jälkeen riskit kaikenlaisiin keskeytystä ja häiriötä aiheuttaviin tekijöihin pysyy aika samana (infektiot, istukan toiminnan häiriöt jne), mutta siinä 12 viikkoa ei ole mitenkään merkittävä raja. Luin itse asiassa jostain, että viikon 20 jälkeen keskenmenoriski kasvaa jonkin verran viikkojen myötä, johtuen juuri siitä, että silloin esiin tulee niillä kellä taipumusta on, istukan toimintahäiriöitä ja muuta.