Varhaisultra

Nannu, mullakin oli hematooma syynä vuotelulle. Jos vaan pystyt, käy selvittämässä ultrassa mikä tilanne kohdussa. Saat tietoa ja mielenrauhaa, jos kaikki lopulta on kunnossa.
 
Polille piti lähteä, krampit yltyivät samoin vuoto.Ultrassa totesivat sikiön joka vastasi ainoastaan 6vkoa, ei elämää ja tyhjennys :sad001 Toivotaan, että tosiaan, että keskenmenot olisivat tässä toukokuisilla. Minä siirryn takavasemmalle ja toivotan teille kaikille onnea odotukseen :Heartred
 
Nannu, oon tosi pahoillani. Miten voi sydänäänet kuulua 10+1 ja nyt vastaa 6-viikkoista. Aivan käsittämätöntä. Voimia!!

Ollut ihan liikaa keskenmenoja toukokuisissa.
Tiedän, että stressaaminen on turhaa, mutta jostain luin, että 25% keskenmenoista tapahtuu rv 12 jälkeen. Joka neljäs km tapahtuu siis sen maagisen 12 viikon jälkeen. Masentava tilastotieto. Ehkä huomenna jaksan ajatella positiivisemmin.
 
Mä taas oon lukenu ainoastaan tyyliin 3-5% keskenmenoriskeistä rv12 jälkeen :confused004

Nannu, niin väärin, voimia :Heartred
 
Nannu, voimia sulle. Yhden keskeytyneen keskenmenon kokeneena tiedän miten surullista tuo on. Toivottavasti toipuminen sujuu hyvin.

Lääkäri tätä selitti, ja referoin nyt tähän niin tiiviisti kun pystyn. Sen jälkeen, kun on sydänäänet kuultu ja jos koko vastaa laskennalisia päiviä, keskenmenon riski on enää minimaalinen. On jo päästy vaikeiden kehitysvaiheiden yli. Jos ar-ultrassa alkio on selkeästi pienempi kuin päivät, ja tiedetään varmuudella milloin ovulaatio on ollut ja siten kokoero ei selity epäselvällä ovulaatiopäivällä, on kova riski sille, että alkio ei jatka kovin montaa viikkoa pidemmälle. Alkuraskauden keskenmenoista suuri osa taitaa johtua siitä, että jokin elimien kehittymisen alkumetreillä menee pieleen ja sitten kehitys ei enää jatku normaalisti, etenee epäilyttävän hitaasti, kunnes lopulta pysähtyy. Vaikeaa taitaa olla juuri ne tilanteet, joissa ero saattaa selittyä mittausepätarkkuudella tai ovulaatiopäivän heitolla, ja joskus kasvu on vaarattomista syistä pari päivää jäljessä, esim. kiinnittyminen ottanutkin päivän tai pari pidempään.

Tämä 12 viikon riskiraja perustuu siihen vanhankansain viisauteen, että kaikki alkuraskaudessa pieleen menneet kehityshäiriöiset alkiot tulee ulos viimeistään silloin. Itse alkion kehittymisen keskeytyminenhän on voinut tapahtua jo monta viikkoa sitten, ja siten on ehkä vähän virheellistä sanoa, että keskenmeno tapahtui viikolla 12, jos kuitenkin nähdään, että alkio on lakannut kehittymistä 6 viikon kokoisena. Se kai sitten vaihtelee paljonkin, kuinka monta viikkoa kenenkin elimistöltä menee "tajuta" kehityksen keskeytyneen. Tällä sanon siis sitä, että uskon lääkäriä, enkä vanhankansan viisautta, kun luotan siihen, että minun ei tarvitse enää ar-ultran sykkeen ja riittävän koon nähtyäni (esim. rv 8-9) odotella 12 viikkoon ollakseni jotenkin merkittävästi varmempi raskauden jatkumisesta. Alkuvaiheen jälkeen riskit kaikenlaisiin keskeytystä ja häiriötä aiheuttaviin tekijöihin pysyy aika samana (infektiot, istukan toiminnan häiriöt jne), mutta siinä 12 viikkoa ei ole mitenkään merkittävä raja. Luin itse asiassa jostain, että viikon 20 jälkeen keskenmenoriski kasvaa jonkin verran viikkojen myötä, johtuen juuri siitä, että silloin esiin tulee niillä kellä taipumusta on, istukan toimintahäiriöitä ja muuta.
 
Mörkö, keskenmenoriski on eri asia. Jos raskaus ja sikiön kehitys on näille viikoille edennyt normaalisti, on km-riski enää tosiaan parin prosentin luokkaa (ainakin lääkärin mukaan). Pitää miettiä nyt vaan sitä lukua. :)

Olin vain todella yllättynyt, että kaikista keskenmenoista (joita on joidenkin tutkimusten mukaan 10-15% kaikista raskauksista) joka neljäs tapahtuis vasta niin myöhäisillä viikoilla, mutta voi tosiaan olla, että niistä moni on sellaisia, että kehitys on todellisuudessa lakannut jo aiemmin.
 
Tuohan tarkoittaa siis että elinkelvottomat alkiot periaatteessa päättyvät keskenmenoon.. Eihän se tietenkään surua poista mutta auttaa ehkä vähän ymmärtämään miksi niin tapahtui. Olisipa nämä km ja kkm tosiaan toukukuisissa nyt tässä!

Hurjaa kyllä että oireet ovat jatkuneet näin pitkälle ja sydänäänet kuuluivat vielä viikolla 10. Miten se voi olla mahdollista?!

Voimia Nannu79 :Heartred
 
Muokattu viimeksi:
Se jää itsellekin todella epäselväksi, että oikeesti neuvolassa lääkäri näytti 140 sykkeen ja kuuluikin jotain, vaikkakaan ei isosti. Mulla tuli kotona paljon ”tavaraa” pönttöön ja olisiko voinut olla mahdollista, että alunperin sikiöitä kaksi ja eka ennen ultraa jo pöntössä. Ja toinen ei ole sitte kasvanut pidemmälle ku 6vkoa. Oli kyllä ultrassa jokin tumma kohta josta jotain puhuivat, mutta eivät mulle sanoneet mitään siitä sitten paremmin mikä se oli. Neuvolalääkärissä maha oli kasvanut ns vkoja isommaksi, ja hormoonilääkitys oli siis mulla raskautuessa. Monikkoraskauden riski siis oli olemassa. Voi olla, että mysteeriksi jää, mutta lamauttava kokemus kyllä :sad001
 
Taikka sitten se neuvolalääkäri on vaan saanu jostain siihen laitteeseen virheellisesti ne sykkeet?! Ei käryäkään, mutta silloin kertoi vaan et hyvältä näyttää näyttää ja kuuluu :sad001
 
Pahoittelut ja voimia nannu!

Voi tosiaan olla, että nlalääkäri kuuli sinun sykkeesi. Näin kävi minulla kesällä.
Tiputteluvuoto alkoi, sykkeet "kuului"->huojennus, verenvuoto jatkui ja ultrassa todettiin alkion kehityksen loppuneen jo pari viikkoa aiemmin. Äitiyspolilla sanoi heti, että sykkeet, mitkä lääkäri oli kuullut, olivat olleet minun.
 
Olen käynyt täällä vielä kurkkimassa ja meillä siis tilanne melko samanlainen kuin Nannulla. Kkm todettiin perjantaina ultrassa, jolloin viikkoja olisi pitänyt olla 9+4. Sikiöt (niitä oli kaksi) vastasivat kooltaan viikkoa 7. Raskausoireet yms. eivät lopu siltä istumalta, kun keskenmeno tapahtuu, vaan vasta istukkahormoonin poistuttua. Lääkäri sanoi vielä sitäkin, et joillakin vatsakin jatkaa kasvua siihen asti, että kohtu tyhjenee. Tänään kävin lääkärissä ja huomenna osastolla tyhjennys.
 
Eetla, voi teille oli kaksoset tulossa! Voimia sinnekin kovasti :Heartred
 
Eetlalle myös kovasti voimia :Heartred

On nämä aina niin surullisia ja pysäyttäviä uutisia.. :sad001
 
Takaisin
Top