Varhaisultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hannanna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Harkinnassa täälläkin varhaisultra. Koitan saada sen julkisen kautta kkm:n vuoksi, mutta aika todennäköisesti ei tuu onnistuun. Yksityiselle menen sitten varmaan rv 7-8 eli marraskuun ekalla tai tokalla viikolla. Ensin mietin, että en halua mennä ja saada taas mahdollisia huonoja uutisia. Tulin kuitenkin tulokseen, että parempi saada mahdolliset huonot uutiset sitten heti alkuun kuin rv 12 vasta.

Mä suosittelen varhaisultraa kun mulla se rauhoitti mieltä ihan hirveästi kun on eka raskaus eikä tiiä mistä pitäis huolehtia. Jos jotain oiretta oli ennen ultraa, missä kaikki oli hienosti, niin en oo siitä niin huolissani enää. Auttoi kans siihen et kun raskaus alkanu hyvin ja kaikki oli mallillaan niin jos jotain tapahtuisi, ei siihen murehtiminen auta. Uskaltaa hiukan jo iloitakin raskaudesta kun tietää et nyt alkuun on kaikki niin hyvin kuin voi olla. Välillä harmittanut miten negatiivissävytteinen alkuraskaus on. Onhan siinä riskinsä mut suurin osa menee hyvin. Ehkä tätä negatiivisuutta vähentäis jos raskauden alun toteaminen olis osa neuvolasysteemiä.

Nykyään on se ongelma että raskaustestit on niin herkkiä ja ihmiset testaa tosi ajoissa että nekin raskaudet joita ei ennen edes tiedetty olevan lasketaan nyt keskenmenoiksi. Väitän myös että ensisynnyttäjien iän nousu nostaa keskenmeno lukemia ja kaikki hormonit yms vaikuttaa asiaan.

Mutta mulla ei ihan kauhea luotto ole siihen että ar-ultran jälkeen voi olla huolettomampi. Vaikka aina sanotaan että jos syke näkyy raskaus jatkuu (oliko) 90% todennäköisyydellä. Itse kuulun siihen joukkoon joka sykkeen näki mutta raskaus meni kesken jos ei samana niin muutama päivä myöhemmin (todettiin vasta 4 viikoa myöhemmin).

No menen silti ultraan (kovinkin jo kerran) ja sanon että tämä on ihmisrääkkäystä jos täällä viikko tolkulla oksentelen unenpöppörössä eikä siellä mitään elämää ole :nih:

Edelleen silti suurin osa raskauksista menee hyvin. On ikävää että kurjia juttuja tapahtuu, niitä tapahtuu kaikille kaikissa asioissa, joillain on huonompi tuuri kuin toisilla. Toki huonoista kokemuksista saa kertoa, mut ei silti tarvitse yleistää kaikkiin raskauksiin koskevaksi. Raskaus on iloinen asia, alussa on riskinsä mut suurin osa niistä selviää. Uskon itse lääkäriä joka mut ultras ja sanoi et riski on vähän pienempi kun on todettu et alkio on oikeassa paikassa ja sydän sykkii.

Mulla sama kokemus, eli syke todettiin varhaisultrassa 6+ ja sen jälkeen löytyi kuollut alkio nt-ultrassa 12+. Oli melkoinen shokki. Ja näitä on kuulunut niin paljon, etten ole ihan varma, uskonko minäkään enää tuohon, että 90 % (tai jotain) varmuudella raskaus jatkuu, kun syke on todettu. No, mennään silti varhaisultraan, selviäähän siellä ainakin onko alkio oikeassa paikassa ja ylipäätään lähtenyt kehittymään.

Muokattu viimeksi:
Ei ollut tarkoitus yleistää. Pohdin vain sitä miksi keskenmenoja on enemmän ja miksi se ehkä pelottaa odottajia enemmän.

Joo en mäkään halua yleistää tai varsinkaan masentaa tai nujertaa kenenkään positiivista asennetta :) Mulla nyt vain omalla kohdalla on tietynlainen defenssi päällä. Kkm oli aikanaan tosi kova paikka ja vaikka siitä on jo kohta kolme vuotta aikaa, niin edelleen sitä miettii aina silloin tällöin. Siksi suhtaudun tähän raskauteen vielä mahdollisimman realistisesti ja jollain tavalla etäisestikin. En aina edes ajattele koko asiaa. Ehkä keskiviikon ultran jälkeen uskaltaa olla edes vähän luottavaisempi :)

Mulla ei ole yhtään kamalaa kokemusta takana, mutta silti mä en usko että mun mieltä rauhottaisi kokonaan varhaisultrassa käynti. Toisaalta tuntuu epäinhimilliseltä, että ihmisen pitää elää raskautta jopa 12 viikkoa ennen kuin saa varmuuden kasvaako mahassa mikään.... tykkäisin kyllä jos varhaisultra kuuluisi ihan kunnalliseen raskausajan seurantaan jokaisella.

Mulla ei ole yhtään kamalaa kokemusta takana, mutta silti mä en usko että mun mieltä rauhottaisi kokonaan varhaisultrassa käynti. Toisaalta tuntuu epäinhimilliseltä, että ihmisen pitää elää raskautta jopa 12 viikkoa ennen kuin saa varmuuden kasvaako mahassa mikään.... tykkäisin kyllä jos varhaisultra kuuluisi ihan kunnalliseen raskausajan seurantaan jokaisella.

Juu tätä mäkin meinasin et jotenki hurjalta tuntuis 3kk:n jälkeen kuulla ettei mitään ole lähteny kehittymäänkään. Et sillee mieltä rauhoitti kun oli kaikki niinku silloin pitikin. Eikä varmasti sellaista ookaan mikä kaikki huolet poistaa, eihän koko raskaudessa oo koskaan täysin varmaa et onnistuu mut niin se vaan elämässä menee. Ite en vaan jaksaisi aina sitä pirujen maalailuu seinälle ja isoja pelkoja kun ei ne auta mitään. Edelleen kuitenkin suurin osa sujuu ihan hyvin.

Itsellä nyt tästä raskaudesta kokemus että ultrattiin todella aikaisin vuotojen takia, laskennallisesti viikkoja 6+ mutta todennäköisesti vasta 5+. Eipä sieltä tietenkään sykettä löytynyt, niin jotenkin nyt tuntuu hirveältä odottaa melkein kaksi viikkoa uutta ultraa, että löytyykö tällä kertaa mitään. Itse sitä olisi mielummin ehkä odottanut sinne myöhempään ajankohtaan, että olisi ollut tuolloin varmempaa kuulla syke.
Vielä tässä on meilläkin toivoa että kaikki menee hyvin, mutta tälläin odottaminen on kyllä ihan hirveetä.

Kävin ite ekalla neuvollakäynnillä joskus 5+(jotain) ja laittoivat heti ultran rv 7+4.
Pikkusen hermostutti pari viikkoa odotella, että millon pääsee ultraan ja olihan se sitten ihana huomata, että pieni sydän siellä sykki ja ihan oikeassa paikassa. [emoji4]
Eli ei ollut ultra liian aikaisin...
Nyt rv 8+2 ja seuraavaksi jännitystä tuo sikiöseulonta, joka on tässä jossain kohtaa vuorossa..

Muokattu viimeksi:
Musta on hassua että kesken menon kokeneet sanoo että ei usko 90% olevan onnistumis prosentti. Koska jonkunhan on pakko olla se loput 10%. Se on surullista ja huonoa tuuria mutta totta. Mutta silti jos syke nähdään rv8 jälkeen nii kesken menon riski on jo todella pieni :) ja kyllä se silti jokaista pelottaa että kuuluu siihen pieneen prosenttiin siitä ei päästä mihinkään :D

Musta on hassua että kesken menon kokeneet sanoo että ei usko 90% olevan onnistumis prosentti. Koska jonkunhan on pakko olla se loput 10%. Se on surullista ja huonoa tuuria mutta totta. Mutta silti jos syke nähdään rv8 jälkeen nii kesken menon riski on jo todella pieni :) ja kyllä se silti jokaista pelottaa että kuuluu siihen pieneen prosenttiin siitä ei päästä mihinkään :D

Hyvä kommentti :) ja kyllä se pelottaa saakin mut olis silti kiva et muistettais se onnistumisprosentti. Sekin on tietty totta että huonoja kokemuksia mieluummin jaetaan että sais tukea, ja niin saa tehdäkin! Hyvistä kokemuksista harvemmin paljon kirjoitellaan, vaikka nekin on tärkeitä.

Kysyin jyväskylän dextrasta ja parikymppiä polimaksu plus ultrausmaksu oisko ollu 100 ja plus lääkärin palkkio. En muista sata varmasti summia mutta suuri se on ilman kela korvausta.

Hyvää keskustelua tuosta alkuraskauden peloista ja keskenmenoista! Itse en edes osannut pelätä koko asiaa kunnes tulin tänne forumille ja luin kommentteja joiden paniikki tarttui minuunkin. Olen yrittänyt vähän vähentää täällä hengailua, ettei päivät mene jokaisesta vatsakivusta itkemiseen.
Miehellä meni täysin hermot tähän panikoimiseen sillä ei hän tunne mitä minä tunnen eikä taatusti ole helppoa kun toinen vieressä koko ajan hermoilee keskenmenosta.
Odottelen kiltisti ekaan neuvolaan johon on vielä ikuisuus ja ultraan. Koska ylimääräistä ei kyllä varhaisultraan ole heittää vaikka haluaisin :(

Samalla ajatusmaailmalla en malttanut olla varaamatta ultraa. Mies oli ensin sitä mieltä, että ei tarvitse, mutta tämän näkökulman jälkeen olikin valmis ultraan. Ultra siis reilun viikon päästä, viikoille 7+4.

Samalla ajatusmaailmalla en malttanut olla varaamatta ultraa. Mies oli ensin sitä mieltä, että ei tarvitse, mutta tämän näkökulman jälkeen olikin valmis ultraan. Ultra siis reilun viikon päästä, viikoille 7+4.

Mun mies potee hirveitä omantunnontuskia kun "kielsi" tässä tuulimunaraskaudessa tuon varhaisultraan menon, vaikka ilmaisin monta kertaa huoleni hänelle. Tällä kertaa ei tarvinnut kahta kertaa keskustella asiasta.

Takaisin