Minäkin haluaisin jakaa oman enkelin tarinan...
Huhtikuussa -11 aloin epäilemään raskautta, vaikka söinkin vielä e-pillereitä. Kuukautiset olivat muutamia viikkoja myöhässä, kun vapun aatonaattona tein positiivisen raskaustestin ja vappuaattona vielä toisen. Olo oli hieman hämmentynyt, mutta silti kovin onnellinen. Vauva tuli meille täytenä yllätyksenä, vaikka vauvoista olimmekin mieheni kanssa jo puhuneet. Alusta asti oli kuitenkin selvää, että meistä on tulossa nyt ihan oikea perhe ja vauva on enemmän kuin tervetullut. Meille olisi tulossa vauva joulukuussa, ihana joululahja :)
Ensimmäinen neuvolakäynti oli toukokuussa ja 12.5 menimme varhaisultraan. Ultraan mennessä uskoin olevani n. raskausviikolla 7, mutta ultrassa sikiö vastasi kuitenkin kooltaan jo rv 9+0. Ulrassa erottui selvästi jo pää, sydän ja pienet kädet ja jalat, joita vauva siellä jo yritti kovasti heilutella. Sydänkin sykki oikein villisti! Lääkäri kertoi, että enää olisi n. 2% mahdollisuus keskenmenoon. Ultrasta poistuimme yltiö onnellisena ja varmana siitä, että kaikki on hyvin. Raskaudesta oli tullut todellinen!
Aika kului ja np-ultra lähestyi. Raskauteni oli hyvinkin vähäoireinen. Raskaudesta muistutti lähinnä lähes jatkuva pissahätä, kipeät ja turpoavat rinnat ja nännit sekä alavatsakivut, jotka aika pian ultran jälkeen kuitenkin helpottivat ja vihlaisut vaihtuivat enemmänkin paineen tunteeseen. Välillä särki päätä ja jotkin hajut tekivät pahaa, vaikka kertaakaan en joutunut oksentamaan.
Pääsin raskausviikolle 12 ja iloitsin siitä, että riskiviikot alkavat olla ohi. Ultra olisi tiedossa raskausviikolla 12+5. Lauantaina 4.6 huomasin kuitenkin rusehtavaa valkovuotoa ja säikähdin. Sunnuntaina tuo vuoto hieman lisääntyi ja paperiin tuli pyyhkiessä hieman limakalvon riekaletta ja verta. Olin todella peloissani ja soitin yliopistollisen sairaalan yhteispäivystykseen, jossa kerrottiin, että kivuton vuoto on ihan normaalia ja he eivät voisi sairaalassa tehdä asialle mitään. Maanantaina aamulla soitin heti omaan terveyskeskukseen ja sain ajan yleislääkärille. Maanantain ajan tuo vuoto lisääntyi koko ajan ja muuttui entistä verisemmäksi. Tutkimuksessa kohtu oli oikean kokoinen ja kohdunsuu tiukasti kiinni. Lääkäri kertoi todennäköisesti kaiken olevan hyvin.
Illalla vuoto lisääntyi ja kivut alkoivat. Soitin taas yhteispäivystyksen terveysneuvontaan, jossa kehoitettiin tulemaan paikan päälle. Tuolla minut taas tutkittiin ja todettiin samat asiat, kuin aiemmin tk:ssakin. Nyt puhuttiin kuitenkin jo siitä, että jos kyse on keskenmenosta, ei asialle voi mitään. Lääkäri ei osannut ultraäänilaitetta käyttää, joten sain lähetteen naistentautien poliklinikalle heti tiistai aamulle. Yö meni valvoessa ja pelätessä ja vuoto alkoi muistuttaa kuukautisvuotoa.
Tiistai aamuna 7.6 saavuimme naistentautien polille. Vastassa oli oikein mukava kätilö ja erikoistuva lääkäri. Ensin tehtiin sisätutkimus jonka jälkeen ultrattiin. Lääkäri katsoi ruutua hyvin hyvin tarkasti ja näin jo hänen ilmeestään, että kaikki ei ole hyvin. Mieheni siirtyi myös kuvaa katsomaan, jonka jälkeen hän katsoi minua ja pudisti päätään. Samalla lääkäri sanoi, että valitettavasti pieni sydän on lakannut lyömästä. Sikiö oli menehtynyt kohtuun n. raskausviikolla 10. Olin kantanut sisälläni kuollutta vauvaa n. 3 viikon verran. Purskahdin hillittömään itkuun, josta ei meinannut tulla loppua. Kätilö piti minua kädestä ja pahoitteli tapahtunutta.
Poliklinikalla sain heti keltarauhashormoniannoksen, jonka tarkoituksena oli pehmittää kohdunsuuta. Lisäksi sain mukaani 6kpl Cytotec-tabletteja kotiin torstaina laitettaviksi. Poistuimme sairaalasta itku silmästä ja itkimme pihalla ainakin tunnin, ennen kuin pystyimme lähtemään kotiin.
Illalla kivut olivat jo todella kovat. Kohtu supisteli ja verta tuli runsaasti. Ensimmäiset hyytymät tulivat jo tiistai-iltana. Keskiviikko päivänä vuodin edelleen ja söin niin paljon särkylääkkeitä kuin vain sain, mutta kivut pysyivät. Keskiviikon ja torstain väliseksi yöksi siirsin patjan kylpyhuoneen lattialle, jotta olisin lähellä wc-pyttyä. Yöllä kahden aikaan maxi-yöside valahti kerralla täyteen verta ja sen jälkeen istuin tuntikausia pytyllä. Tuon yön aikana synnytin kädelleni pienen sikiön, joka oli aivan samannäköinen, kuin ultrassa. Katselin kädessäni pientä "vauvaani" ja itkin. Lopulta piti vain päästää sen kaiken muun mukana pyttyyn. Hieman myöhemmin valahti lisää verta ja isoja hyytymiä. Kuuden aikaan laitoin Cytotecit vaikuttamaan ja kahdeksalta valahti taas paljon verta ja istukka, jonka jouduin myös auttamaan ulos käsin. Tuon jälkeen hyytymiä tuli vielä aamun ensimmäiset tunnit, jonka jälkeen vuoto alkoi hiljalleen hiipua pois. Kohtu alkoi olla tyhjä ja samalla sydän itki.
Nyt on sunnuntai ja vuoto alkaa olemaan jo todella niukkaa. Päivittäin olen itkenyt useita kertoja ja yrittänyt puhua asiasta mahdollisimman paljon. Tämän kirjoittaminen on osa surutyötä. Ehkä tämä auttaa hieman, vaikka edelleen pahalta tuntuukin.
Yritän vain ajatella, että tälle asialle on olemassa jokin tarkoitus, vaikka sitä onkin vaikea ymmärtää ja hyväksyä. Sikiö oli todennäköisesti vain niin sairas, ettei olisi pystynyt elämään. Ehkä parempi näin, että tämä tapahtui aikaisin, eikä vasta raskauden puolivälissä. Ehkä vauva vain teki tilaa uudelle elämälle. Asiat ovat vain niin isoja, ettei pieni ihminen niitä pysty ymmärtämään. Miksi meiltä vietiin pois tämä onni? Elämä ei ole aina reilua.
Hetken aikaa saimme olla todella onnellisia. Toivon, että tuo onni kohtaisi meidät pian uudelleen ja tämän onnen saisimme luonamme pitää. Toivon kuukautisten alkavan pian, jotta saisimme aloittaa uuden raskauden yrityksen. Samalla kuitenkin pelkään kuollakseni sitä, että en pysty raskaudesta nauttimaan, koska pelko menetyksestä on niin suuri.
"Älä äiti itke,
sillä minun aikani ei ollut vielä.
Kävin vain katsomassa,
mutta tulen myöhemmin uudelleen.
Äiti, pyyhi jo kyyneleet,
Tiedän, sun on ikävä,
mutta minä olen tässä,
vierelläsi, vaikka et minua näkisikään.
Äiti, katso ulos.
Olen poutapilven hattarassa,
tuulessa kosketan hiuksiasi.
Sadepisarassa annan suukon poskellesi.