Valitusketju

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
:mad: Etusivulla "Odottajien 5 epäilyttävää tapaa", joista yksi;

"Vaaleanpunaisen pilvilinnan rakentaminen

Kun kätilö veikkaa, että lapsi on tyttö, vanhemmat ryntäävät ostamaan lapselleen vaaleanpunaisen mekon. Pian kaapista löytyy koko arsenaali söpöjä tytön vaatteita. Seuraavaksi lapselle on hankittava tytölle sopivia leluja."

Ja myöhemmästä tekstistä lainaten;

"Entä jos tyttö ei viihdykään röyhelömekoissa? Vanhemmat eivät suostu edes miettimään mahdollisuutta, että lapsi ei pidä vaaleanpunaisesta väristä."

Itse jo ennen raskausaikaa kironneena sitä kun tyttöjen vaatteet ovat järjestäin kaupassa PINKKEJÄ ja poikien vaalean SINISIÄ.. Eivätkö valmistajat voisi miettiä mahdollisuutta, että KAIKKI vanhemmat eivät pidä vaalenpunaisesta ja sinisestä?? :mad::mad:

Edellispäivänä äidilleni muistelin ja harmittelin, ettei nykyään ole sellaisia nukenvaunuja kuin itselläni aikanaan oli.. Hienon siniset aitojen yhdistelmävaunujen kopiot.. Aivan ihanat.. Citymarkettiin mennessä vastaan tuli iloksi ja ärsytykseksi nykyaikaisten lastenvaunujen kopiot kääntyvine etupyörineen ja säädettävine työntöaisoineen, mutta... PINKIT!!! :eek:

Ja tänään siis katkesi kamelin selkä kun vielä ensimmäiseksi luki etusivulta tuon vanhempia parjaavan pinkkien sävyjen haalimisen kun ei kamalasti vaihtoehtoja anneta :grin

Sama täällä inhoan pinkkiä väriä. :O On niin paljon kaikkia muitakin tytölle sopivia värejä ja yhtä hyvin pojallekin. Esim minttu, turkoosi, violetti.. luin juuri jostakin että vaalean sinistä on pidetty joskus pyhänä värinä ja sen takia siitä on tullut poikien väri kun ennenvanhaan poikalapsia on pidetty arvokkaampina kuin tyttöjä. Valitettavasti pidetään edelleen joissakin kulttuureissa.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Alan ymmärtää retrokuosien suosijoita.. Itse tykkään pastelliväreistä, vaikka lapselle pitääkin tarjota kirkkaita värejä värisilmän kehittyessä. En mitenkään inhoa hennon vaaleanpunaista, mutta haluaisin yhdistää sitä valkoiseen, pellavaan ja esim. liilaan, vaaleansiniseen ym.

Pelkät värit eivät saa niskakarvojani pystyyn, mutta ne muovista painetut kuviot joissa on autoja tai prinsessoja.. Tai röyhelöt joka toisessa tytölle tarkoitetussa paidassa... Onko pakko?

Ja niin, koska on tulossa poika, niin olen hämmentynyt siitä, miten vähän olen kivoja vaatteita löytänyt - tosin kivojen vaatteiden tarvehan lisääntyy vasta vauva-ajan jälkeen, mutta kuitenkin.

Tytöille löytyy mielestäni hienoja vaatteita ilman niitä muovikuviakin, mutta pojille tyylikkäitä vaatteita pitää oikein kaivamalla kaivaa. Muutama puolituttu on sanonut, että he pukivat tyttönsä prinsessaksi ilomielin niin kauan kuin nämä halusivat. Ainakin osalla vaihe meni ohi. Vähän pelkäisin itse, että mitä jos saan joskus itse tytön, josta tulee hirveä hienohelma? Itse kun en sellainen ole ollut, niin mahtaisiko osata suhtautua? No, eiköhän kasvatuksella ole siinä oma osansa. Sellaista vaihtoehtoa en ole edes ottanut huomioon, että mitä jos poika onkin hienohelma..

Noista röyhelöpinkkileluista vielä, että tuskinpa vanhemmat ostavat syntyvälle lapselle valmiiksi leluja 7 vuodeksi. Aika moni vanhempi on joutunut hankkimaan leluja, joita eivät itse haluaisi ostaa, mutta lapsi haluaa juuri sen mitä aikuinen haluaisi välttää. Kai se on sama juttu molempiin suuntiin. Jos lapsi haluaa sen Barbien tai My Little Ponyn, niin ei ne puupalikat, vieterilelut tai puuhevoset oikein aja samaa asiaa.

Minä taas tykkään pinkistä tytön päällä! Ja nimenomaan pinkistä, en hempeän vaaleanpunaisesta. On meillä ruskeita, pari vaaleanpunaistakin, punaisia, viininpunasia, oransseja, turkooseja, violetteja (joka mustan ohella oma lempivärini) vaatteita. Alaosina suosin nykyisin "farkkuleggareita", joiden kanssa on ihana laittaa joku tunika. Minusta on kiva pukea lapsi tyttömäisiin vaatteisiin, etenkin vauvana. Eipähän kukaan erehtyny, kumpaa sukupuolta on. ;D Nyt 2-vuotias alkaa olla prinsessaiässä eli rakastaa mekkoja, joita ei tietty arkena epäkäytännöllisyyden vuoksi pidetä ja myös kaikkea ällön kiiltävää yms., joista en itse niin perusta. Ostinpa hälle itse kyllä tyllihameen (mustana kylläkin). Minusta on kiva pukea tyttö eri tyylisiin vaatteisiin. Me&I ja PompDeLux menee aivan yhtä hyvin. :) Ulkovaatteissa oon suosinu kirkkaita värejä ja toisaalta ruskeita. Asusteet pinkkejä/vaaleanpunaisia/valkoisia

Pojalle olen nyt sitten katellut vaatteita ja aika vähän kivoja löytyy. Pojalla suosisin ehkä enemmän maanläheisiä värejä, joten harmi, että Pompin vaatteet alkavat vasta koosta 80. Pikkuvauvalle kivat tosin nuo kirkkaat värit ja esim. tytölle aikoinaan miikkarilta ostetut vaatteet käy ja äippäpakkauksen viimeksi lähes käyttämättömäksi jääneet vaatteet tulee kyllä nyt käyttöön.

Leluista sen verran, että meillä leikitään niin puupalikoilla, puujunaradoilla, legeoilla kuin poneilla ja barbeillakin. Joululahjaksi saa varmaan rekka-auton tai traktorin tms. ja poikanuken.

Onpa helpottava kuulla, että joku muukin on sitä mieltä, että pinkki/vaaleanpunainen/rimpsut ja röyhelöt/isot painatukset eivät todellakaan miellytä silmää. Luulin jo olevani asian kanssa yksin ja jotenkin kummallinen. Missä ovat ne oikeasti punaiset tyttöjen/poikien vaatteet? Tai ne oikeasti siniset tyttöjen/poikien vaatteet ilman jotain koko rinnuksen täyttävää traktoripainatusta?

Luulisi olevan halvempaa tuottaa vaatteita ilman painatuksia. Nettikaupoista ainakin välillä on ollut perusvaatteita.

Ei vaalenpunaisissa ja pinkeissäkään sinänsä mitään vikaa ole ja varmasti yhdistelen jonkin muun värin kanssa tytölle vaaleanpunaista, mutta ärsyttää kun oikein mitään muuta vaihtoehtoa ei anneta kuin pelkkää vaaleanpunaista..Tai pojalle sitä sinistä.. Tahtoisi pirteän värisiä vaatteita vauvalle, ilman että ne ovat selkeästi tytön tai pojan.. Vauvan vaatteisiin onkin kertynyt paljon keltasävyistä vaatetta, se kun tuntuu olevan tällä hetkellä ainoita värejä, jota löytyy kummallekin sopivina vaatteina..
Ja kun se toinen lapsi on toiveissa niin haluaisi saada vaatteet jemmaan odottamaan sitä pikkusiskoa tai veljeä miettimättä voiko niitä värien puolesta käyttää..
Leluissa yms tavaroissakin saa puolestani olla se pinkki vaihtoehto, mutta pitäisi olla myös valinnanvaraa, niin vanhemmilla kuin lapsillakin..

Polarn O. Pyretillä ainakin on ollut värikkäitä (punaisia, sinisiä, keltaisia, vihreitä yms) vaatteita ilman isoja "muovi"painatuksia. Monet vaatteista on myös hyvin pojalle ja tytölle sopivia.

Villervalla tekee myös ihan kivoja vaatteita jotka mun mielestä sopii molemmille. Ei taida olla myynnissä kuin netissä.

Ja olen löytänyt Lindexiltäkin joitain vaatteita, jotka omaa silmää miellyttävät. Itse ainakin haluan hypistellä vaatteita ja ostaa kaupasta mieluummin kuin netistä. Niin, ainakin nyt kun ei ole vielä todellista tarvetta, ainoastaan mielihalu ostaa jotain lapselle.

Metsola myy myös Villervallan vaatteita (Molokids, Gugguu, Höö) ja muutenki retrotyyppistä ja vaihtoehtoa pinkkihörselöille. :D Löytyyhän noita merkkejä muidenki verkkokaupoista. Sitte on suomalainen Nosh ja se aiemmin mainitsemani Me&I, joiden vauvanvaatteet (pääosin) menee sekä tytölle että pojalle,:)

Muokattu viimeksi:
Nyt on alavatsa niin kiree, että huhhuijaa. Onneks oli plussatunteja jemmassa, ni pääsin livistämään töistä vähä aiemmin.
Tuntuu, et nahka ratkee tosta navan alta ja muutenkin koko alavatsa on tosi "painavan" tuntunen. Onneks on huomen joka tapaukses lääkäri, ni pääsee valittamaan ja näkee onks kaikki ok.
No, oon kyl vähä ollu turhan aktiivinen viikonloppuna, mut on ollu paljon järjesteltävää yms. Mies oikee suuttu, ku en malttanu rauhottua ja tänäänkin se kielsi mua riehumasta liikaa töissä. Olo oli kyl jo sellanen, että ei hirveesti ees riehuttanu, piti sitte vaan käskyttää muita. (Ei o kyl kivaa sekään, oon enemmän minä-itse- tyyppinen tekijä)

Mua raivostutti se noitten pikkusen lokeroiva uutisointi tossa vau.fi:n etusivulla taaperon päiväunista. "kolme vuotiaan lapsen päiväunet ovat enää vain vanhempien halua nukuttaa"... wtf. Meillä likka menee nukkumaan illalla klo 20-21 välillä, herää aamulla 07 ja nukkuu joka päivä niin kotona kun tarhassa 1-3h päiväunet. Eikä varmaan ole vain vanhempien korvien välissä se, että lapsi ei jaksaisi ilman noita päiväunia. Mutta oli niin jumalattoman ehdoton kirjoitus, että en yhtään ihmettele joidenkin jättävän sen takia lapseltaan päiväunet pois. Kun lapsipsykiatri niin kerta käskee.

Ja raivostuttaa työkaveri joka valittaa koko ajan kylmästä sisälämpötilasta jonka vuoksi meillä on ilmanvaihtoa täällä töissä huononnettu mikä aiheuttaa sen että joudun olemaan saikulla päänsärystä. Pistäisi perhana paidan päälleen eikä olisi kesähepeneissä. Raivostuttavaa käytöstä aikuiselta ihmiseltä.

Minlex - paljon teillä on sit lämpötila sisällä? Ei iv:tä lähdetä, eikä itse asiassa edes saa heikentää, vaikka joku kärsii kylmästä, etenkään näillä ulkolämpötiloilla. Hyvä lämpötila sisällä mieluusti 21 astetta, korkeintaan 23 - sen jälkeen emissiot materiaaleista yms. kasvaa huomattavasti, ja ilmasta voi tulla todella tunkkaisen oloista, vaikka iv olisikin optimaalinen.

Kovilla pakkasilla saattavat joutua käyttämään ilmanvaihdon heikennyksiä, kun ei riitä tulopuolen pattereissa tehot (koneet jäätyy), mutta tätäkään ei saisi tehdä - tuolloin on siis väärin mitoitettu lämmitykset, ja jotta iv pysyy päällä, on pakko laskea ilmamääriä. Näillä keleillä ei siis ole mitään syytä heikentää ilmanvaihtoa.

Yleensä jonkun kokemiin kylmyysongelmiin on syynä joku näistä:
  • liian alipaineinen ilmanvaihto --> imee korvausilmaa ikkunoista, jolloin ikkunan lähellä istuva kokee etenkin talvella kylmää --> ikkunoiden tiivistys ja ilmamäärien tasapainotus,
  • tuloilmaventtiilin/jäähdytyspalkin ilmavirtauksen suuntaus pielessä --> viileä ilmavirtaus osuu joko suoraan tai esim. seinän kautta jotakuta niskaan tai muuten liian lähelle työpistettä --> pyritään ohjaamaan ilmavirtaus alueelle jossa haittaa ei synny, tai jopa hiukan siirtämään työpistettä,
  • vääränlainen pukeutuminen / patterit ei toimi, esim. kun venttiili jumissa tms.
  • jäähdytyspalkin vääränlainen käyttö --> jäähdyttää vaikka ei olisi tarve, mieluiten automaattiasennolle, itse rukaten yleensä menee pieleen, eikä talvikaudella juuri jäähdytystä edes tarvita
  • väärin säädetty ilmanvaihto, liikaa tuloilmaa jollekin alueelle/tilalle
Eli riippuen kuka on tehnyt päätöksen ilmanvaihtomäärien vähentämisestä, ja millä perusteilla, niin huono päätös. Etenkin jos pelkästään kylmyysvalituksen perusteella on määriä rukattu alas. Tietenkin helppo tie, jos ei haluta nähdä vaivaa ongelman oikeaan selvittämiseen. Laita vastavalitusta huonosta sisäilman laadusta ja päänsäryistä ja pyydä, että tsekkaavat ilmanvaihdon toiminnan teidän työpisteen / huoneen alueelta kokonaisuutena.

Vähänkö ärsyttävän inhottavaa!! Aamulla ja nyt illallakin, kun kävin pissalla, niin heti sen jälkeen, kun pöntöltä nousee ylös, sattuu/kirvelee muutaman minuutin ihan sikana tohon häpyluun yläpuolelle vatsaan, niin että hyvä, kun pääsee johonkin istumaan. Tämä ei tapahdu joka kerta, vaan jotenkin sillei, kun on pitkä aika edellisestä kerrasta. Ja siis pissatessa ei kirvele eikä satu vaan nimeomaan ylös noustessa. Mulla ei oo koskaan ollu pissatulehdusta, mut jotenkin luulisin, että se sit kirvelis joka kerta ja jo pissatessa.Niin ja kun on hetken istunut paikallaan, niin sit kaikki taas ok. Outoa? Muilla samanlaista kokemusta? Onneks huomenna on neuvola, niin voi sielläkin kysyä tästä.

Mulla kans kovaa kipuilua häpyluun tietämillä, nousen sitte ihan mistä tahansa: pissalta, sohvalta, ruokapöydästä, sängystä, kyykystä.... Myös pientä kosketusarkuutta on, esimerkiks kun neukkutäti alko mittaan sf-mittaa nii silloin vihlas.

Liitoskipuja eli nivusissa vihloo ja painontunnetta häpyluun tietämillä. Oliki jo hetken hieman rauhallisempaa. Lisäksi mahanahkaa kiristää ja vatsa painaa. Mihinhän suuntaan tuo maha vielä kasvaa, ku tuntuu, että nyt jo jättisuuri? Harkkareitaki on eli kovottelee jatkuvasti. Alaselkäkipu ei hellitä. Välillä, ku nousee ylös sohvalta niin vihlaisee alamahassa niin rajusti, että pitää istahtaa takaisin ja mennä kaksinkerroin ja tyyliin haukko happea. Pitää yrittää nousta ilman "repiviä" liikkeitä eli kyljen kautta. :D

Vähän jo kauhulla oottelen noita liitoskipuja, kipuja kun oli viimeks ihan alussa ja ne oli aika sietämättömiä... Nyt vaivaa lenssu, joka ainut yskäisy sattuu johonkin kohtaan ja aiheuttaa aika raivokasta potkimista... Sääliksi käy pikkuista

Ketuttaa lekureiden asenne ja ainainen sama vastaus "Jos kivut pahenee ni tuu uudestaan" No v***u siksi mä olen siellä kun ne on pahentuneet kokoajan!!!

Osaisin minäki saakeli kattoa kipeää ihmistä ja sanoa, et tuleha uudelleen ku tarpeeksi koskee. Ei siihen 10v lääkisopintoja tarvita. Miten se voi aina olla näin PASKAA!?

Takaisin