Joulunyytti, mä vahvasti uskoisin, että sulle kyllä olisi suuri hyöty imeä ihan kaikki mahdollinen tieto synnytyksestä! Käyt läpi sitä, että kyllä se saatana sattuu, mutta siitä myös selviää, oothan sä siitä selvinnyt jo kerran. Kirjastossa on tosiaan paljon luonnollisesta synnytyksestä(mikä ei siis tarkoita ilman lääkkeitä synnyttäimistä!) ja ihan synnytyspelkoa käsitteleviä kirjoja. Sulla on hyvin aikaa valmistautua koitokseen ja opetella rauhoittumaan paniikin hetkellä. Toivottavasti sut nyt otettaisiin tosissaan neuvolassa ja saisit apua pelkoihin.
Mulla synnytykset menneet vaihtelevasti, eka raskaus oli ainut jossa ei pelottanut synnytys ollenkaan. Eka synnytys oli kyllä jotain aivan kamalaa! Tolkuton kipu, kusipäinen kätilö, siinäpä ne tärkeimmät. Seuraava raskaus meni sitten sitä kipua pelätessä ja itkin sitä kuin haluan vaan äkkiä pois sairaalasta! Sinnillä tuli vedettyä kotona tosi pitkään, siivoilin, pesin ja imuroin auton ja yritin pysyä liikkeessä. Olo kun oli jo liian tuskainen niin esikoinen hoitoon ja sairaalaan. Ylläriksi olin jo 5cm auki, spinaalin sain melkein heti ja synnytys eteni nopeasti. Parin tunnin päästä oli muksu sylissä ja oli ihana henkilökunta! Mun annettiin olla rauhassa ja pääsin seuraavana päivänä kotiin. Kai se tahtotila sit vaikutti niin paljon, että synnytys onnistui paremmin ja olinhan varautunut pahempaan :) Kolmas synnytys meni ihan ok, mut veikkaan avautumisvaiheessa tyypin olleen avotarjonnassa kun usean tunnin supistelujen jälkeen oli kivut sitä luokkaa ettei enää kestänyt, mut olin vain 2cm auki... Sain onneksi kipupiikkiä ja sit epiduraalin, joka tällä kertaa onnistui. Ponnistusvaiheessa tuli lopussa joku ihme kipu ku huusin vaan, mut äkkiä se sit unohtui. Summana siis, että luen lisää, valmistaudun paremmin ja yritän selvitä vielä nopeammin kotiin :D