Unirytmi

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja eevis4
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä nukutaan omassa sängyssä ilman peittoa 11tuntia putkeen juodaan maito ja nukutaan vielä pari tuntia :) klo.20 nukkumaan herää 0700 juo maidon ja sitten kainaloon parin tunnin unille ja herätään 0900 aamupuurolle :)
Näin ollut jo yli pari kuukautta :)
Muutenkin päivät menevät pojun tahtisesti mutta aikalailla jokapäivä samanlailla :)

Te joilla nukutaan ilman peittoa niin ihanko vaan yökkäreissä köllitään pedin pohjalla tyytyväisenä? Nukkuuko selällä nukkujatkin ilman peittoa? Täytyypä ehkä kokeilla sitäkin, jos se kerta monilla toimii noin hyvin :happy:

Meillä on yöt ollut yhtä sirkusta nyt jo pari kuukautta! Herätään 3-7 kertaa yössä,joskus syö joka kerralla ja joskus haluaa vaan tutin tai sitten viereen seurustelemaan!!!:eek: Yhtenä yönä maitoa meni n.300ml kun toisena yönä meni vain 50ml?? Eikä auta peitot,rievut,makuupussit ym.jutut. Tyttö nukkuu hihattomassa bodyssa nyt kun meijän makkari on tosi lämmin. Peittoa ja tyynyä en uskalla nyt edes antaa sinne sänkyyn kun tyyppi on keksinyt ihme leikin jossa kaikki mitä käteen saa pitää vetää naamalle :laughing002 mut joo,mua ei kyl oikeesti naurata hirveästi aamuisin kun pahin mahdollinen yö sattuu kohdille :sad001 tänään neuvolassa keskusteltiin asiasta ja hän suositteli lukemaan kirjan "unihiekkaa etsimässä" on vissiin unikouluista. Ja tyttö muuttaa viikonloppuna veljensä kaveriksi lastenhuoneeseen! Lasten isä ajatteli lähteä kolmisin mummolaan su-ke että mä saan univelat kuitattua,ihana ajatus :rolleyes: menisin itse sitten ke perässä. Ehkäpä isi opettaa tytölle nukkumis tapoja siellä mummolassa,hän kun ei todellakaan herää ennekuin vauva huutaa kunnolla :)

Meil on aina unihaalari päällä eli pitkähihainen onepiece :) täällä tosin hikimies eli ilman peittoakin märkä läntti lakanassa pään kohdalla jopa lyhyiden päikkäreiden jälkeen... :)

Nuijanukutus..no ei :grin Eiköhän nuo unetkin ole yksilöllisiä ihan kaiken ikäisillä...untahan tarvitaan välillä vähän enemmän aivojen kehitystä varten .Ovat viimeiset 3,5kk nukkuneet kokonaisia öitä. Meillä nukutaan mahallaan, pitkähihaiset yökkärit päällä omissa pinniksissä. Päivisin (ja yölläkin jos olisi tarvetta) mennään täysin vauvojen tahtiin. Meillä on selkeä päivärytmi ja hereillä ollessa todellakin touhutaan :) Onneksi molemmat ovat omaksuneet saman rytmin vain muutamalla erolla. Iltaisin tehdään iltapesut yms.paria tuntia ennen nukkumaan menoa, sitte on vähän rauhallisempaa touhuilua, sit vaippa & maito ja nukkumaan.

Onneksi teillä citrus menee yöt noin hyvin, sulla kun on kaksin verroin hoidettavaa niin olisi aivan kohtuutonta jos joutuisit vielä heräämään öisin sen 7 kertaa!
Vauvat tosiaan on niin yksilöitä, siinä kun mun poikavauvat ovat nukkuneet yönsä 4 kk lähtien niin tämä pieni sisupussi neiti ei oo nukkunut yötä läpi vielä kertaakaan! Päivärytmi meilläkin on säännöllinen ja touhua riittää kyllä meijän perheessä, aina on joku leikittäjä.

Meillä meni kulunut viikko niin etten yöllä saanut nukuttua edes yhtä tuntia yöllä putkeen kun tyttö heräsi itkemään. Rauhoittui kyllä tutilla ja pari kertaa yössä vaati päästä syömään. Veikkaisin että johtui siitä kun oppi ryömimään nyt kunnolla. Onneksi viime yö nukuttiin taas normaalisti eli meni 8 maissa nukkumaan ja heräsi kerran 4 maissa syömään ja jatkoi uniaan 8 saakka. Hävetti ihan valittaa kuinka väsynyt olin tuon viikon kun tyttö on kuitenkin kuukauden ikäisestä lähtien herännyt korkeintaan kaksi kertaa yössä ja nekin kerrat voi laskea yhden käden sormilla :oops:
Vaikka yöt palautuikin normaaleiksi niin nukahtaminen on edelleen vaikeaa.. Vaikka kuinka väsyttäisi niin sängyssä huudetaan ja pyöritään puolelta toiselle vaikka olisi jo puoliksi unessa. Tunti yleensä menee ennen kuin nukahtaa sitten omaan itkuunsa eikä auta tissit, sylittelyt eikä kainaloon ottaminen :sad001

Miten te saatte vauvat nukkuun mahallaan? Onko nukkunu niin pienestä asti? Meillä nukutaan yleensä selällään tai kyljellään ja pari kertaa oon koittanu laittaa mahalleen mut sillon on heti valppaana pää pystyssä :p

Meillä ei myöskään nuku mahallaan. Selällä ja kyljillä. Ei myöskään mahtuisi kääntymään pinniksessä, koska olen vuorannut sen niin kapeaksi kuin vaunut jottei mahdu yöllä edes vahingossa kääntymään. En laita päätä sängyn yläreunan asti kun laitan sänkyynsä jotta pituussuunnassa on tilaa pungeta. Kun poika herää niin on tunkenut päänsä ihan jo kiinni sängyn päätyyn.

Meillä ei myöskään nukuta mahallaan, jos yöllä kääntyy mahallaan niin alkaa heti ryömiä ja harjoitella konttausasentoa :confused:

-sss, meillä toinen alkoi itse kääntymään mahalleen 2,5 kk:n iässä ja hän halusi nukkua niin (tämä jonka kehitys on ikäistään edellä ja silloin kauhistelin&pelkäsin mahalleen nukkumista). Toinen nukkui aika pitkään kyljellään, sitten alkoi myös kääntyä mahalleen yöunilla. Ei todellakaan laiteta vauvoja mahalleen sänkyyn, vaan kääntyvät itse samantien kun sinne nostaa ja nukahtavat...eli yksilöllistä tämäkin. Vaikka -80 luvulla vauvat nukutettiin aina mahalleen, niin nykyäänhän sen on todettu lisäävän kätkytkuoleman riskiä. Vaikka kyllähän nuo päätään jo kääntävät, niin aluksi hermoilin turhaan.

edit. Aluksi yritin blogata kääntymisiä tyynyillä yms.muilla turhakkeilla, kunnes lastenlääkäri sanoi, ettei sellaista voi lopulta estää ja vauvan pitää antaa nukkua siinä, missä hänellä on hyvä. Meilläkin tuota sänkyliikkumista tehdään, mutta ei se ole koskaan yöunia haitannut.Vielä.

eevis, kiitos ymmärryksestä! :) itsekin olen tyytyväinen, että toistaiseksi yöt ovat menneet näinkin hyvin ja saa itsekin yöajan levätä, kun päivät ovat melkoisen touhukkaita. Lähes koko ajan on sylissä melkein kahdeksan kilon "puntti", mikä vaihtuu välillä kevyempään ja sitten painavampaan.

Muokattu viimeksi:
Tuosta yöpukeutumisesta vielä: Pitkähihainen ja pitkälahkeinen yöpuku/potkupuku ja sukat jaloissa, jos ei yöpuvussa ole sukkaosia valmiina. Peittoa laitan vain jalkojen päälle ja senkin on potkinut pois siinä vaiheessa kun herää. Nyt on poika tosiaan nukkunut paremmin kun ei ole peitto häirinnyt ja ilmeisesti on myös ollut liian kuuma peiton alla...

Meillä neiti nukkuu kans ilman peittoa. T-paita-body ja pitkähihainen ja -lahkeinen yöpuku päällä. Hyvin on tuollaki varustuksella lämmin aina :D

Meidän likka nukkuu pelkässä pitkähihaisessa ja pitkälahkeisessa yöpuvussa. Peiton laitan muodon vuoksi päälle, se potkitaan ensitöiksi pois ja jalat pistetään siihen päälle. Tää tyttö on kans vähän lämminverinen niin ei pysty sen enempää pistääkkään päälle. :D

Meillä on nyt kanssa nukuttu mahallaan,itse kääntyy siihen asentoon,tekee sen myös nykyään vaunuissa jos en ole sulkenut makuupussia kunnolla(lämpimällä säällä).
Hei,saako nyt hehkuttaa,kun tyttö söi viime yönä vain kerran ja 2kertaa rauhoittui tutilla? :wink sain nukkua 4+4 tuntia lähes yhtä mittaa :joyful: tyttö varmaan kuuli kun neuvolassa sanoin siirtäväni hänet toiseen huoneeseen ja päättikin ryhtyä nukkumaan paremmin:wink

Hetken mietin että uskallanko tulla tätä ketjua lukemaan ollenkaan, jos täällä on kaikki kirjoittanut " Meillä nukutaan 8-12 tuntia putkeen" :laughing002 onneksi en ole ainut joka painii edelleen näiden asioiden kanssa. Eka pätkä alkaa meillä sujua hyvin (kop kop), saattaa mennä 4- 6 tuntia ennenkuin herää, paitsi jos on ollut tosi menevä päivä. Aamulla kyllä hän alkaa usein pölisemään 05-07 välillä, hyvällä tuurilla nukutaan kasiin asti, toki on tissille herättänyt jokusen kerran ennen sitä. Monesti jo puoli kuusi ollaan kahvin keitossa, kun hänen korkeutensa on päättänyt että nyt jutellaan eikä nukuta, asiaa tuntuu riittävän :laughing002 Mitään yhtenäistä 8 tunnin unipätkää ei ole.. sitä odotellessa. Päiväunetkin on jotenkin todella minimaalisia. No tänään sentään nukku mun kainalossa pari tuntia, mutta yksin ei enää nuku kun maks. tunnin jos on viileä ilma.

Älä huoli Iituliina, ei täälläkään nukuta 8 tunnin unia...mitä ne on? :D Samoin meillä poitsu päättää joskus klo 6 aamulla, että nyt muuten herätään... very nice!

Mä en enää kyllä ymmärrä näitä meiän öitä.. huoh. Tyttö itkee vähintään puolen tunnin välein!

Eilen tuli sopivasti postissa joku pilttipiiri lehtinen jossa oli juttu unikoulusta ja päätin kokeilla tota omaan sänkyyn nukahtamista kun aiemmin nukahtanut syliin josta laitan sänkyynsä. Kyseessä oli tassutteluhoito ja puolessa tunnissa tyttö oli unessa. Mutta puoli tuntia meni ja se sama alko jota kestänyt nyt reilu pari viikkoa.. itkee vähintään puolen tunnin välein! :arghh: No yhteen asti jaksoin sitä että rauhotin omaan sänkyynsä mutta kun sama vaan jatku niin otin loppu yöks viereen jossa nukkuu ees vähän paremmin.

Kyllä tähän toivois jo jotain helpotusta ja varsinkin kun en keksi mitään miks tällästä on :sad001 nälästä ei oo kyse, eikä oo mitään kipuitkuakaan. Mua ei ollenkaan haittaisi herätä kerran tai kaks yössä syöttämään jos nälkä on mutta tää alkaa jo vähän käymään jaksamisen päälle.. :oops:

Voi ei, kurjaa tuommoinen. Hävettää valittaa meidän heräilyistä, ne on pientä tuohon verrattuna :sad001

sss meillä on ihan samanlaista! Joskus harvoin tulee niitä öitä että herää vaan 2-3 kertaa,mutta viimekin yönä nukkui ekan pätkän 21.30-00.30 jolloin heräsi ekan kerran syömään,se olikin sitten ainoa pätkä mikä meni hyvin! tämän jälkeen heräsi itkemään noin 30min välein,jaksoin juosta toiseen huoneeseen tuttia ja maitoa antamassa kl.04 saakka jolloin luovutin ja otin tytön viereen. Sitten hän rauhoittui ja nukkui peräti 2 tuntia ja taas huudetaan! Huoh,musta alkaa tuntumaan että mä oon niin liian VANHA valvomaan näitä öitä! :smiley-angry017 joo,ja nyt kyllä sitten nukuttaa sekä tyttöä että äitiä,vaan kun äippä ei pääsekkään päikkäreille tuon 4veen takia...kyllä on niin ihanaa tämä välillä! No onneksi ukkelilla alkaa huomenna loma ja se tosiaan lähtee näiden pienten kanssa mummolaan että mä saan NUKKUA!

Takaisin