-sss, meillä toinen alkoi itse kääntymään mahalleen 2,5 kk:n iässä ja hän halusi nukkua niin (tämä jonka kehitys on ikäistään edellä ja silloin kauhistelin&pelkäsin mahalleen nukkumista). Toinen nukkui aika pitkään kyljellään, sitten alkoi myös kääntyä mahalleen yöunilla. Ei todellakaan laiteta vauvoja mahalleen sänkyyn, vaan kääntyvät itse samantien kun sinne nostaa ja nukahtavat...eli yksilöllistä tämäkin. Vaikka -80 luvulla vauvat nukutettiin aina mahalleen, niin nykyäänhän sen on todettu lisäävän kätkytkuoleman riskiä. Vaikka kyllähän nuo päätään jo kääntävät, niin aluksi hermoilin turhaan.
edit. Aluksi yritin blogata kääntymisiä tyynyillä yms.muilla turhakkeilla, kunnes lastenlääkäri sanoi, ettei sellaista voi lopulta estää ja vauvan pitää antaa nukkua siinä, missä hänellä on hyvä. Meilläkin tuota sänkyliikkumista tehdään, mutta ei se ole koskaan yöunia haitannut.Vielä.
eevis, kiitos ymmärryksestä! :) itsekin olen tyytyväinen, että toistaiseksi yöt ovat menneet näinkin hyvin ja saa itsekin yöajan levätä, kun päivät ovat melkoisen touhukkaita. Lähes koko ajan on sylissä melkein kahdeksan kilon "puntti", mikä vaihtuu välillä kevyempään ja sitten painavampaan.