Unirytmi

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja eevis4
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei meilläkään osaa itsekseen nukahtaa. Ehkä kerran tai kaksi on sen tehnyt. Päiväunillekin pitää nukuttaa ja olen huomannut sen tekevän päivistä todella raskaita. Yhtä nukuttamista tämä elämä nykyään. Aiemmin sentään riitti, että on lähellä ja taputtelee tai silittää selkää mutta nyt ei tunnu mikään kanniskelu oikein auttavan.

Aamu- ja iltarutiinit hoidetaan aina samalla tavalla mutta en huomaa niillä olevan mitään vaikutusta. Tai ehkä sen, että aamulla, jos nousee ylös puoli tuntia myöhempään, on loppupäivä kaaosta. Tänään noustiin 7.30 ja tehtiin aamupesut sekä vaatteiden vaihto kuten aina mutta poikapa ei nukahtanutkaan aamupäikkäreille, kuten yleensä. Seuraavat kaksi tuntia enempi vähempi huutoa, kunnes pakkasin pojan vaunuihin ja kävin lyhyellä lenkillä. Nyt on nukkunut vaunuissa jo kolme tuntia. Tää on vähän huono, koska nyt edellisestä syötöstä on kohta jo viisi tuntia. Tissit alkaa pakkautua ja huolettaa, ettei pojalle tule ruokailun suhteen ongelmia. Syötössä kestää varmaan hetken, kunhan herää. :grin Meillä on siis edelleen EASY-rutiini käytössä, mitä nyt ajallisesti heittelee aika paljon edelleen. En esim. herätä poikaa syömään tai muuta. Kunhan nyt tekemisen järjestys pysyy suht samana aina.

Meillä iltapesut tehdään aina seitsemän maissa ja sen jälkeen aletaan laittaa kotia yökuntoon ja poikaa hiljalleen nukkumaan. Yleensä nukahtaa siinä kasin, ysin maissa. Pidin kirjaa nukkumisesta ja vuorokaudessa tulee unta n. 12-13 tuntia, mikä tuntuu hirveän vähältä. (Poika huomenna 10-viikkoinen.) Öisin nukkuu nykyään vain 1,5-2 tunnin pätkissä ja vain satunnaisesti kolme tuntia tai yli. Hieman pistää jo väsyttämään jatkuva heräily.

Minä yritin muutaman päivän tuota Easy-juttua. Ei onnistunut nukkuminen, hirveä huuto ja nukkui vain LIIKKUVISSA vaunuissa. Palasin entiseen rutiiniin eli 1. syöminen (imetän makuultaan parisängyssä 2. nukkuminen(nukahtaa tissille parisänkyyn) 3. herääminen ja mahdollinen imetys jos nukkunut pitkään 4.aktiviteetit. Olen myös huomannut että väsymyksen ennakointi auttaa; eli yliväsyneenä on vaikea nukahtaa. Laitan vaunuihinkin päivällä syötön jälkeen vaikka vaikuttaa pirteältä, silti nukahtaa helpommin kuin kitisevänä.

Meillä Easy toimii siten että joka väliin tarvitaan tissi. :grin Mikäli nukahtaa tissille niin annan kyllä nukkua. Lisäksi nukutuksen yhteydessä tarvitsee tissiä myös.. Vaikkakin tissin avulla nukuttaminen on kuulemma sama kun ampuisi itseään jalkaan:rolleyes: Nooh, katsellaan kuinka homma etenee. Täysimetyksellä kun mennään niin vauvan ehdoilla mennään tissittelyn suhteen. Itse olen myös huomannut ennakoida tätä nykyä. Kellosta voi ihan katsoa kun poika on ollu hereillä 2h niin unihiekka alkaa hiertää silmissä ja kitinä lisääntyy pikkuhiljaa. Viimeistään 2,5h kohdalla kannattaa alkaa nukutushommiin..

Meillä löytyi jo Tammikuussa hieno unirytmi. Päivällä menee päiväunet miten menee. Pyritään käymään 12 aikoihin vaunulenkillä jonka jälkeen Alisa saa vielä nukkua vaunuissa. Sitten illemmasta se ottaa vielä pienet tirsat ja ennen yöpuulle menoa onkin 2-3h hereillä. Ennen nukkumaan menoa tietenkin syödään ja kerran viikossa käydään kokopesulla ammeessa loiskimassa. 8 jälkeen viedään tyttö omaan sänkyyn jonne aikanaan itse nukahtaa. Joskus täytyy käydä laittamassa tutti uudestaan pari kertaa, mutta joskus nukahtaa sinne jo heti. Sitten yöllä 4-6 aikoihin on eka syöttö. Riippuen mihin akaan se yösyöttö on niin heretään 7-8 aikaan taas uuteen päivään.
Itselle tämä sopii hyvin. Menemme nukkumaan miehen kanssa 10-11 ja minä hoidan yöllä syötön ja mies herää aamulla.

Voi luoja mä oon onnellinen ja onnekas! Meena on viimeiset viisi iltaa mennyt nukkumaan 21-22.30 eikä yli5min iltakitinöitä ole ollut.
Vertailuna se, että koko helmikuun meni vasta puolenyön molemmin puolin maate.
Yöt nukkuu hyvää pätkää. Siis esim. viime yönä nukahti 22, söi 5.45. ja noustiin syömään ja päivätouhuille 8.50.
Pitää nauttia! Ties koska tää loppuu...
Ihanaa että nyt on kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa ennen nukkumaanmenoa, mikä on useimmiten puoliltaöin.

Meillä ei ole edelleenkään muuta rytmiä nukkumisessa kuin se, että illalla 21-22 välillä Elma menee yöunille. Ja kai sen voi katsoa olevan säännöllistä, että 1,5-2tunnin välein herää? Nyt kun en anna vastiketta yöllä vaan imetän, on heräämisiä huomattavasti enemmän. Toivottavasti se jossain vaiheessa tasaantuu?

Meillä on esikoinen jostain syystä alkanut nukkumaan aamulla pidempään, noin tunnilla, niin tuntuu että itsekin saa mukamas nukuttua paaaaaljon enemmän. :)

Meillä on sairastettu. Rytmit ovat menneet vähän persiilleen siitä syystä. Mut nukkumaan illalla mennään 21-22 aikaan. Yöllä herää viimeistään 04 aikaan syömään. Mut yleensä jo klo 01-02. Sit aamuyöstä syödään tiheämmin tai sit muuten vaan tyyppi nukkuu ja äheltää tai juttelee jotakin. Jos en jaksa reagoida niin saattaa itsekseen nukahtaa. Tuttihan meillä ei kelpaa muuta kuin joskus pureskelee ja sylkäsee pois..

Meillä on vakiintunut nyt se nukkumaanmenoaika joka on aika tasan kl.21 . Outoa on nyt parina yönä ollut se että kun Minea herää ja tarjoan maitoa niin tyyppi ottaa vaan pienet huikat ja jatkaa sitten unia? Eli yöllä ei maitoa juuri mene kun ennen veti sen120ml 1-2 kertaa yössä. Ehkä tämä tarkoittaa sitä että yösyötöt on jäämässä pois ja saan kohta nukkua yöni? :wink Ajattelin ens yönä kokeilla josko nukkuisi pelkän tutin voimalla enkä heti tarjoaisi maitoa.

Oon kyllä kateellinen teille joilla nukutaan niin että ekan kerran syödään yöllä vasta 5 aikaa tai myöhemmin! Meillä neiti nyt 3kk ja menee nukkumaan noin klo 21 tienoilla ja herää ekan kerran syömään jo yleensä puol 1-2 aikaan ja toisen kerran 5-6 aikaan. Itse toivoisin jo vähän pidempiä unipätkiä kun alkaa väsymys hiukan painamaan :(

En sitten tiedä syökö itseään kylläiseksi illan/yön aikana, pelkällä imettämisellä mennyt tähän asti.

Meillä menee vielä rikkonaisemmin kun teillä sss-, ei huolta :grin Eli klo 22 nukkumaan ja eka syöttö 00-01, toka 03-04, sen jälkeen en oo kattonu kelloa ku tuntuu että on tissillä kokoajan..

Minusta tuo kuulostaa aivan hyvältä rytmiltä?! Meillä aika samanlainen rytmi ja olen ajatellut että on aika hyväkin! Toki pääsen itse aika hyvin takaisin uneen kun syöttöön menee vain 10min. Välillä on öitä, että vauva syö parin tunnin välein läpi yön ja niiden jälkeen kyllä väsyttää, mutta tähän mennessä olen tyytyväinen jos saa 4tuntia yhtäjaksoista unta. Eiköhän tässä ala nuo pitkät pätkät pidentyä ja yleistyä koko ajan. Ja sitten taas välillä tulee varmasti takapakkia ja omat unet jää vähälle. Eiköhän sitä taas loppuvuodesta saa nukuttua ihan läpi yönkin;) vähemmälläkin pärjää! Täytyy vaan ehkä vaatia itseltään vähä vähemmän kun on pieniä lapsia ja unet huonot.

Meillä on kyllä tullut takapakkia! Ensin syytän korvatulehdusta ja kun siitä selvittiin niin meni pari yötä ihan hyvin ja sit siirettiinkin kelloja! Voi prkl! Pakko pitää normirytmi kun on tuo koululainen perheessä ja tottuneet menemään samaan aikaan nukkumaan ja ihan käytännön syistäkin laitettu. Nyt saa nukuttaa vauvaa 1-2 h ja kun nukahtaa tissille niin hetken päästä taas herää ja haluaa jälkiruokaa... Sitten öisin pitää tasaisin väliajoin tarkistaa että tissi on tallella..

Meillä on nyt yöt olleet levottomampia,pahimpina öinä on herännyt 2 tunnin välein :eek::hungover: luulen että johtuu siitä kun aivoissa tapahtuu nyt niin paljon kehitystä ja unet häirintyy siitä. Parhaimpina öinä Minea nukahtaa jo kasilta, eka herätys 01,toka 05 ja ylös noustaan noin 7.30. Uskon (lue toivon :joyful:) että kun alan antaa tuhdimpaa ruokaa että unetkin pitenee. Päiväunirytmi taas on pysynyt tosi hyvin. 3 päikkärit on vakio,ensin yhdet lyhyet 8.30-9,sitten n.10.30 menee pitkille unille vaunuun ulos,heräilee siinä 15-15.30, ja sitten illalla ottaa vielä pienet torkut 17.30-18.

Onneksi muillakin on yöt huonontuneet ;).

Muistan että esikoisen aikaan aloin antaa puuroa kun hän ei nukkunut tuonkaan vertaa. Tosin oli jo 5 kk kun aloitin sen. Ei se puuro kuitenkaan mitään auttanut. Heräillä piti silti vaikkei nälkä ollutkaan...

Mua kummastuttaa edelleen meillä päiväunien vähyys. Tyttö nukkuu öisin pätkissä lähes kellon ympäri (nukkumaan 21-23 välillä ja herää yleensä 09-10). Sitten päivällä nukahtaa kerran pidemmäksi eli 30 min- tunniksi vaunulenkillä, muuten päivän aikana muutamia pieniä torkahduksia syliin, tissille ym vartiksi korkeintaan.

Joo, kyllä kai enimmäkseen nämä 3-4kk iässä tapahtuvat unirytmin muutokset ja huononemiset liittyy siihen huikeaan kehitykseen, mitä vauvoissa tässä kohtaa tapahtuu. Eikä siihen auta vellit, puurot eikä soseet... Voihan toki juuri korvatulehdus valvottaa, ja joillekin se iltavelli tuo helpotusta, mutta käsittääkseni kyseessä on kuitenkin ihan tavallinen vaihe vauvan elämässä, joka menee kyllä sekin jossain vaiheessa ohi.

Ehdin jo riemuita, ettei kellojen kääntäminen vaikuttanut meillä, mutta kyllä se taisi vähän tuohon iltanukahtamiseen vaikuttaa kuitenkin. Nukahtaa kuitenkin illalla viereen kun sänkyyn mennään, jos ei ole aikaisemmin kunnolla nukahtanut. 22 aikaa pyritään menemään nukkumaan ja yöllä tulee 3 tai 4 herätystä, laitan tissin suuhun ja yleensä nukahdan itse aika heti uudestaan. Päivällä Elma nukkuu yhdet 3tunnin unet ja iltapäivällä/illalla vielä lisäksi, puolesta tunnista kahteen tuntiin.

Meillä mennään edelleen nukkumaan 20-21, eka herätys 02-03 ja sitten 04-05. Välillä tyttö päättää viideltä, että nyt herätään ja välillä nukkuu vielä tunnin. Aikainen herätys ei haittaa, koska koen saavani riittävästi unta, kun itsekin menen viimeistään yhdeksältä nukkumaan. Ja koko elämäni oon muutenkin tottunut heräämään neljän viiden maissa. Tänään nukuin melkein kahdeksaan, koska mies oli hakenyt tytön vaipanvaihdolle ja nyt tuntuu, että tuli ihan nukuttua liikaa :p

Niin ja päiisin meillä ei ole minkäänlaista rytmiä. Tyttö saattaa nukkua monet vartin päikkärit päivässä tai vetästä kunnon kolmen tunnin unet. Liikkuvissa vaunuissa nukkuu tuntitolkulla ja välillä jää lenkin jälkeen ulos vielä jatkamaan unia.
Täytyisiköhän tässä vaiheessa alkaa nukuttamaan tiettyihin aikoihin vai tuleeko unirytmi jossain vaiheessa itsestään päiväunillekin? Jostainluin, että 3 kk iässä muka oitäisi olla jo selvä rytmi päikkäreissäkin.

Takaisin