Unirytmi

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja eevis4
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jokainen mamma tehkööt lapsensa kanssa niinkuin parhaaksi näkee, mutta oma kokemukseni kipulääkkeeseen on seuraava:
Meillä oli 8 korvatulehdusta toukokuusta-marraskuuhun. Putkitukseen päästiin vasta kaks viikoa sitten ja siihen loppui meidän loputtomat antibiootit ja kipulääkkeet ym!
Miljoonan lääkärin kanssa keskustelleena, ja korvatulehduskierteen läpikäyneenä, jos jotain olen oppinut niin sen että lasta ei saisi lääkitä "varoiksi" eikä "turhaan" ! Rasittavat pienen kehoa ja elimistöä. Ollaan kuultu useasti kuinka pieniin ja normaaleihin pikku kipuihin ei tulisi antaa lääkettä, jos suinkaan mahdollista. Vasta korkeaan kuumeeseen ja kipuitkuun jne.
Hampaisiin siis meille ei olla suositeltu annettavan kipulääkettä..
Mutta tämä on vain yhden ihmisen kokemus ja mielipide- jokainen tietää varmasti parhaiten oman lapsensa kipuilun ja tarpeellisen lääkityksen !

Ja josta aasinsiltana unirytmiin, voitte vain kuvitella minkämoisia meidän unet ja yöt ovat olleet... Vasta nyt päästään normaaliin elämään kiinni ja nähdään kuinka neiti OIKEASTI nukkuu ja ekaa kertaa voidaan edes harkita jonkin sortin unikoulua!
Huoh!

Mimael, olen samaa mieltä nuista lääkkeiden antamisesta. Kantaa hedelmää myöhemminkin kun ei turhan helposti anna/turhaan.

Meillä oli just perhekerhossa keskustelua siitä että suomi on ainut Pohjoismaa jossa määrätään antibiootteja korvatulehdukseen, muissa maissa antavat mennä itsekseen ohi ja lääkettä määrätään vain jos kyseessä on paha tulehdus. Olen samoilla linjoilla että ei saisi turhaan lääkitä varoiksi , taudit tulevat lääkkeille immuuniksi ja kohta normi panadolit ei riitä. Mutta jokainen tuntee oman lapsensa parhaiten ja tietää milloin lääkettä on annettava. Itse en ole lääkinnyt hampaiden takia, mutta ei tuo ole oireillutkaan. Meidän unet ovat nyt nuhailun jälkeen palautuneet hyviksi ja tyttö nukkuu aamuyöhön (3-5) omassa sängyssä ja kun itku alkaa ollaan otettu loppuyöksi viereen, tänäänkin noustiin sitten vasta 8.30 :happy: yösyöttöä ei ole ollut sitten heinäkuun

Mun oma mielipide tuohon korvatulehdus-asiaan on, että varmasti aika monella lapsella on korvatulehduksia, jos niitä ruvetaan etsimään/korviin katsomaan. Itse en myöskään lääkitse (antibiooteilla) sellaista mistä ei tule oireita. Antibiooteille kun tulee vastustuskykyiseksi. Erikseen on tietysti sellaiset tulehdukset, joista on kipua ja haittaa lapselle. Silloin annan ehdottomasti sekä särky- että reseptilääkkeitä.

Onneksi te, mimael, saitte putket ja toivottavasti nyt korvakierre on ohi! Kiva muuten kuulla kuulumisia, olen miettinyt, että mitähän teille kuuluu...

Minäkään en antaisi ikinä antibiootteja turhaan. Panadol onkin sit ihan eri asia. Se kun ei tuhoa kehon omaa puolustuskykyä. Meillä on valitettavasti hampaat aiheuttanut kipuitkua ja kuumeilua.

Mikähän vaihe nyt on menossa..Ilona heräs viime yönä huutamaan, huusi melkein 2h ja nukahti loppujen lopuksi syliin. Tänään nukkui päikkäreitä varmaan yhteensä 30 min koko päivänä ja illalla alkoi taas huutamaan kun pistin sänkyyn. Laitoin sit loppujen lopuksi supon jos vaikka hampaiden tulo tekee kipeetä. Nukahti taas mun syliin. Onko vaan niin kovat menohalut, ettei malta nukkua. .

Yöt on olleet muutenkin aika vaihtelevia kun yösyötöt lopetin. Välillä nukkuu koko yön heräämättä ja välillä herää ja on ainakin tunnin hereillä, mutta ei huuda.

Täytyy vissiin mennä nyt nukkumaan kun on hiljaista..näin perjantain ratoksi :)

Satru, juuri tulin tänne kirjoittamaan, että kyllä on taas öissä touhua kerrakseen.. Välillä nukkuu hyvin ja välillä herää koko ajan. Nyt on sunnuntaista asti huutanut kuin hyeena kun olen laittanut poikaa nukkumaan. Sängyn nähdessään alkaa jo ihan silmitön huuto! Tänään tyyppi nukahti istualtaan omaan huutoonsa. Puoli tuntia jaksoi huutaa sängyssään. Kävin kolmesti tyynnyttelmässä sinä aikana. Muuten annoin raivota itsekseen. Tulkitsen tämän nyt eroahdistukseksi. On myös ollut 1,5 viikkoa kipeä. Sinä aikana annoin periksi ja imetin öisin. Tämä on nyt sit karsintalistalla seuraavana ... Yöllä ei välttämättä vaadi tissiä, mut sillä saan sen nukkumaan. Muuten haluis vaan nukkua mun vatsan päällä kuunnellen mun sydämen lyöntejä. Iso poika, en jaksa siinä kauaa pitää. Itsenikin kun pitäis joskus nukkua... Siispä unta palloon taas. Jos tämä nyt tästä taas normalisoitus, kunnes tulee taas joku muutos tai uusi vaihe. :/

Mä kans huomaan heti kun oon ollut enempi poissa niin yöunet on levottomampia. Olin töissä to aamuvuoro ja pe iltavuoro. Viime yö oli ihan kamala kun tyttö alkoi parkumaan n.3 yöllä !:arghh: Loppua ei meinannut tulla vaikka otin viereen, paijailin ja otin syliinkin. Lopulta kun mikään ei auttanut annoin toisen huutaa, siinä hän nökötti istua aikansa meidän välissä huutaen ja raivoten kunnes uni vei lopulta voiton! Aamulla sitten uni maistuikin noustiin vasta kl.10:) nyt pelottaa lähteä iltavuoroon jos ens yökin on samanlainen :nailbiting:

Meilläkin taitaa taas olla jokin vaihe. Yöunille nukahtaminen tapahtuu lähes poikkeuksetta tissille. Tänäänkin yritettiin poikaa unille lähemmäs tunti mutta sitten luovutettiin ja nukahti tissille heti. Tosin, voi olla kyse äitin ikävöimisestä, koska lähdin vain yläkerrassa käymässä, niin poika jäi lohduttomasti itkemään isin syliin. Lisäksi hampaita on taas tulossa monta kerrallaan. Kai tuossa on syytä jo kerrakseen.

On tuolla valoisuudella iso merkitys - ainakin meillä. Eilen olimme ensimmäistä yötä uudessa kodissa, enkä ollut ehtinyt/löytänyt pimennysverhoja. Tytöt nukkuvat aina siis pilkko pimeässä. Nyt paistoi valo hieman läpi ikkuna"kaihtimien" takaa, niin molemmat pystyssä. Äkkiä etsimään verhoja, verhot ikkunaan ja molemmat nukahtaa. Valoa se on näköjään pienikin valo.

Meillä tyttö nukku viime yönä ilta kl.20-aamu kl.10, ilman yhtäkään herätystä ? Aamulla jo hätäilin onko edes elossakaan enää kun mitään ei kuulu :eek: koko tämä päivä menty sitten rutiinit päälaelleen, haittaakse :wink

Onnea Citrus uuteen kotiin :)

Millähän lihaksia toi likka oikein valvoo? On siirtynyt 1 päikkäreihin, mutta tänään ei nukkunut päikkäreitä ollenkaan! Huusi kun syötävä kun yritin nukuttaa ja niin se valvoi tähän hetkeen saakka. Kait se aatteli et kun täyttää 1v niin ei tarvi enää päikkäreitä :)

Viime viikolla oli taas 4 yötä niin että likka huusi 60-90min kesken yön. Sitkeästi olen jatkanut sitä, että käyn 5min välein vaan laskemassa makuuasentoon ja sanomassa "nyt nukutaan".
Viimeiset 3 yötä taas hyviä. Jos heränny jo yhden aikoihin, on rauhottunu yhdellä käynnillä. Ja aamulla viideltä saakin jo maitoa.

Päiväunia nukkuu 2x useimmiten yhteensä 3-4h.

Meillä ei oo enää mitään unirytmiä.. Oon ihan zombie. Poika ei saa palvelua öisin, mutta heräilee silti tiuhaan tahtiin. Välillä huutaa ja välillä huudahtaa. Usein nukahtaa takas itsekseen ja välillä sanon että nyt nukutaa ja alkaa tai yrittää nukkua. Mut kun pitää tarkistaa, että olen vielä olemassa... Ei kai se muuten haittaiskaan, kun pojan sänky on ihan mun sängyn vieressä eikä mun tartte edes nousta sängystä, mut mä en osaa enää yöllä nukahtaa jos mut herätetään. Valvon aina vähintään tunnin joka herätyksen jälkeen. Sit yö on niin katkonainen, että olen päivisin sekaisin. Oiva kidutuskeino tuo jatkuva herättäminen. Ensi yöksi laitan korvatulpat ja testaa, jos ne auttais mun kevytunisuuteen. Sitä on niin kuin alitajusesti koko ajan valmiustilassa ja herää joka äännähdykseen. Niin ja tietty olen imettänyt vielä 04-05 aikaan, joten poika varmaan sitäkin "kyselee" yöllä, josko jo olis maitotarjoilu ja pääsis viereen.

Pakko peukuttaa KORVATULPILLE! Mahtava keksintö! Minä olen nukkunut öisin... Kuulen huudon, mutta kommentoin vaan huudon väleihin, että nyt nukutaan ja tyyppi pistää takas maate. Heräilee edelleen aika usein, mut minä nukahdan takas uneen paremmin. Toivottavasti tää nyt jatkuu näin! :)

Meillä ei viime yönä nukuttu 30min pidempiä pätkiä.. koko ajan pientä itkuvaikerrusta. En muista millon ois samanlaista ollu. Sai eilen kokonaisen kananmunan, Olisikohan se tehnyt vatsan kipeäksi? On kyllä ennenkin syönyt kananmunaa ruuissa ja myös pelkälteen, pelkälteen syötynä aiheuttanut paukuttelua mutta ei ennen näin levotonta yötä oo ollu. Mutta en keksi nyt kyllä muutakaan mistä viime öinen johtuis :wideyed:

-sss jätä vaan kananmuna pois ja katso helpottaako..

Kyllä mun mielestä jo tän ikäisen itkusta kuulee milloinka sattuu jonnekin. Väsyitku ja mä haluun - itku on sit erikseen.

Meillä on nyt jatkunu pari viikkoa sama kaava nukkumisen kaa.. päiväunet nukutaan omassa sängyssä ja nukkumaan meno käy helposti. Myös nukkumaan meno illalla käy vaivattomasti omaan sänkyyn mutta joka ikinen ilta unta kestää max 30min jolloin alkaa itku ja itketään niin kauan kunnes vien meidän sänkyyn johon nukahtaa samantien. Mä en ymmärrä! Mikä selittää ton et joka ikinen ilta se uni on maximissaan 30min?? :wideyed:

-sss: Oletko lääkärin kanssa jutellut tuosta 30 min uni- jutusta? Mä voisin kysyä ihan noin yleisellä tasolla mun siskon mieheltä joka on neurologi, jos hän osaisi vastata, että onko vaan jotakin unen laatuun liittyvää. Jätitkö jo kananmunan pois?

Mä en ole antanut nyt viikkoo vehnää ja ihottuma on hävinnyt! Edelleen heräilee öisin, mut musta tuntuu että se on jäänyt tavaksi. Pojat nukkuvat nyt samassa huoneessa, mutta heräilee silti... Katsotaan nyt mihin päin tää kehittyy.

Takaisin