Unirytmi

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja eevis4
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä oli viime vuonna myös tuo jätesäkki + teippi mukana kyläreissuilla ja mökillä :grin Jotenkin nyt haluaisin että poika osais nukkua myös valoisassa (päikkäreillä valoisuus ei haittaa). Tosin ennemmin jätesäkkirumbaan kuitenkin ryhdyn, kun herään kukonlaulun aikaan. Ei noita kyläreissuja nyt niin paljoa ole tiedossa kuitenkaan.

Minä myös odotan , että koska alkaa aamukukkuminen. Juuri ollaan päästy siihen pisteeseen, että tyyppi nukkuu koko yön. Poitsun huoneen ikkuna on juuri siihen suuntaan mistä aurinko nousee, joten valoa piisaa. Ainoastaan sälekaihtimet ikkunoissa; juu niitä on kaks ja vielä eri suuntiin. Ehkä täytyy laittaa pimennysverhot tai sit ei. Katsotaan nyt. Esikoisen taaperoaikana meni aina pari viikkoa keväisin, että alkoi kukkua auringon mukana. Sitten tottui, ei haitannut valoisuus, eikä ollut pimennysverhoja. Yritän nyt samaa tämän tyypin kanssa ja jos menee mahdottomaksi, niin sitten täytyy hommata pimennykset.

Mihin aikaan teillä nykyään nukutaan päikkärit?

Meillä tyttö nukkuu klo 14-16 välillä vaihtelevasti tunnista kahteen. Koen välillä jollakin omituisella tavalla huonoa omatuntoa tästä kun mietin moneen muuhun tietämääni lapseen verrattuna jotka nukkuvat jo silloin puolenpäivän tienoilla :grin:banghead:

10-12 välissä 1-2 tuntia..mut meillä alkaa aamu klo 6 toisella ja toinen herää klo 6:30-7...ja mitä sitä huonoa omatuntoa potemaan (jos kotona on), pääasia, että lapsi saa nukuttua, niin jaksaa taas :)

Edit. Meillä valvotaan myös noin 4 tuntia ennen päikkäreitä.

Muokattu viimeksi:
Meillä nukutaan siinä 13-16 välillä semmoset 1-1,5tunnin unet. Aamut alkaa yleensä vasta 9 aikoihin (luojan kiitos, koska pääsen itse vasta 3 yöllä nukkumaan ja joudun nousemaan aamulla ylös likan kanssa) mutta yleensä valvoo 4 tuntia ennen päikkäreitä. Riippuen siitä mitä ollaan tekemässä. :)

Meillä päikkärit klo 12-15. Yöunet 20.30-6.30. Näin niinku karkeesti yleistäen :). Eli joskus tulee muutoksia hieman suuntaan tai toiseen.
Suurin osa tutuista saman ikäisistä nukkuu päikkärit puolen päivän tienoilla tai jälkeen, mutta olen jutellut kerhossa yhden äidin kanssa joka kertoi että hänen lapsensa nukkuu päikkärit iltapäivällä. Kuulemma ihan turha yrittää puolen päivän aikaan nukuttaa. Riippuu kyllä tosiaan siitäkin, että mihin aikaan yöunille mennään ja mihin aikaan herää aamulla. Meillä poitsu on yleensä 5-6 tuntia kerrallaan hereillä. Siis ennen päikkäreitä ja päikkäreiden jälkeen.

Citrus, meillä mennään vasta 21. :D tuntuu silti että tuo likka jaksais välillä valvoa pidempäänkin. :D

Meillä rytmi vakiintunut nyt ainakin hetkeksi niin että yöunet heräämättä klo 20.30 - 6.30 ja päikkärit klo 11.30 - 13.30. Näihin vaihtelua +-30min. Tänäänkin heräsi aamulla jo klo 6.00 ..:shifty:

Yöunet 20:15/20:30-6:30/7:00 ja päikkärit 12:15/12:30 --> unta 1,5-3h. Meillä rytmin takaa se, että aamulla touhuillaan ja ulkoillaan. Toistaiseksi ei ole iltapäivän mahdolliset vahinkopäikkärit (autossa jos ajetaan pidempää matkaa) häirinneet yöunta. Meillä ei kyllä onnistuisikaan iltapäiväpäikkärit muun elon takia, joten tietoisesti on päivärytmi haettu lounaan jälkeisille unille.

Yöunet tällä hetkellä 21-07/08 ja päiväunet 12-17 välillä 1-3h. Tykkään laittaa päiväunille myöhään, koska jos nukkuukin vain tunnin ja heti puoliltapäivin, on useimmiten kiukkuinen jo illalla seitsemältä. Mä vihaan aikaisia aamuja enkä vahingossakaan muuta yöunirytmiä aikaisemmaksi. Välissä jo nautittiin klo21-09 12h yöunista. Se oli huippua!

Mä tykkäisin kans myöhemmistä aamuista... Mutta. Esikoisen koulu alkaa joka aamu eri aikaan, joten sen takia ei voida kyllä siirtää rytmiä vähän myöhemmäksi. Pikkumies nimittäin herää aamulla herkästi muiden kolinoihin vaikka yönsä nukkuu kyllä onneksi heräämättä (tai ainakaan mun ei tartte yöllä nousta vaikka tyyppi joskus häärää öisin itsekseen jotakin).

Meillä mennään yöunille 21-21.30, noustaan 8.30-9. Ja päikkärit tosiaan aina 14-16 välillä. Yössä herätään edelleen pari kertaa.

Mä oon ite huono nukkuja,kestää yleensä kauan että saan unta ja aamulla taas nukkuisin niin myöhään kun mahdollista, siks tämmönen rytmi on mun mieleen. Ja vielä kun ei tarvi töitä ja hoitorytmejä miettiä niin saa mennäkin näin :)

Kylläpä meidän poika meneekin aikaisin nukkumaan, kun luin teidän muiden kirjoituksia. :D Meillä poitsu nukahtaa klo 19-20 välisenä aikana ja herää yleensä siinä klo 07 aikoihin. Nukkuu vielä useimmiten kahdet päikyt, klo 10 ja klo 14-15. Yleensä päikyt kestää vain sen noin tunnin kerrallaan. Yöt nukutaan onneksi nykyään jo hyvin, vaikka imetän vielä. En siis yöllä mutta päivisin. :)

Winnie, samaa minäkin lueskellut - mutta jokaisella oma sopiva rytminsä :) Meillä myös nuo yöunet ovat olleet jo pitkään vakiintuneet (klo 19 nukkumaan ja herätään 6---> ). Sopii meidän perheen arkeen.

Nyt on taas jokin ajanjakso jolloin haluavat keskellä yötä viereen nukkumaan. Sama taisi olla tammikuussa parin viikon ajan. Omiin huoneisiin siirtämistä ollaan siirretty osittain tästä syystä. Jännä kyllä, että jatkavat heti unia, kun ottaa viereen :) (ja ihan kivakin...)

Meillä mennään päiväunille 11-13 välillä. Nukkuu päivällä 1-2 tuntia ja illalla 20-21 välillä yöunille. Aamut alkaa noin 5:30...

Mulle sopisi oikein hyvin tuo -sss:n rytmi, mut poika on sitkeesti eri mieltä. :P

Jospa minäkin jaan täällä meidän rytmin niin -sss ei tunne itseään liian erilaiseksi :grin Meillä käydään nukkumaan illalla 22 jälkeen ja aamulla heräillään 8 jälkeen. Päiväunet nukkuu iltapäivällä yleensä 13-16 välillä, 1,5-3,5 tuntia, nyt on alkanu lyhenee päiväunet mutta välillä vieläkii noita yli 3 tunnin pätkiä. Aamuyön imetystä pitäs miun yrittää lopetella mutkun tykkään nukkua aamulla pitkään (tuo nykynen 8 on ihan liian aikanen herätä) ni pelottaa että meiän aamut vielä tuosta aikaistuis...

Meillä mennään nukkumaan yleensä illalla n. klo 20. Aamulla herätään 7.30-8.00 ja päikkärit nukkuu 12-14 välillä ja ne kestää 1/2-2h, riippuu siitä missä nukkuu. Jos nukkuu autossa, niin nukkuu pitkäänkin, ulkona ei osaa vieläkään nukkua pitkään. Sängyssä ja autossa parhaiten. Mulle sopii hyvin aamuheräämiset kun itse herään nykyään jo kuudelta nauttimaan hiljaisuudesta :)

Meilläkin mennään aikaisin yöunille, yleensä 19-19.30 ja nukkuu aamuun 7-8 asti. Pitkät yöt johtunee päiväkotiarjesta. Päikkärit ajoittuu 12-14 yleensä mutta poikkeuksia on silloin kun on vapaata tarhasta. Ei oo haitannut yöunia mitenkään.
Mä oon kyllä niin mielissäni tosta aikaisesta nukkumaan menosta, jää itselle kivasti "omaa aikaa" kun lapset jo unilla :happy:

Pistin päiväunet minimiin. Annan nukkua n.1h. Niin johan rupes yöunet pitenemään. Nyt ollut 11,5-12h.
Paitsi että... Nyt valvon neidin kanssa kun itki vartin välein. Poskihammasta se kitisee. Mukavaa kun näitä vaikeita öitä on nykyään niin harvoin.

Takaisin