Ultrakuulumisia & kuvia 1-20vko

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sanna77
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä käyty tiistaina ultrassa! Nukuin edellisenä yönä 2h ja olin siksi ihan jotenkin sumussa koko ajan. Siinä kun sit makasin ja alettiin ultrata iski äkkiä oikea kauhupaniikki että mitäköhän kamalaa sieltä löytyy. Ja vaikka ne veriseulathan vasta määrittelee yhdessä sen niskaturvotuksen kanssa et onko tarvetta jatkotutkimuksiin, rupesin silti kelaileen ihan pakkomielteisesti että mikäköhän se turvotus sitten on. Anyway, pikkuinen oli hengissä ja kaikki tärkeä löytyi! Pienen pieni sydän jumpsutti ja vauveli liikuskeli ja vilkutteli somasti ("apua, liikkuuko se nyt ihan tarpeeksi?? Siis sydän lyö? Lyökö tarpeeksi nopeasti"- mitenniin hysteerinen äiti??). Pituutta oli yhteensä sellaset 11cm, päästä peppuun 6,9cm, vastasi ihan täsmälleen viikkoja. Sitten tuli se kuuluisa niskaturvotus ja sitä on tällä veitikalla 2,3mm. Tämän tätsyn mukaan riskiraja on 2,5 näillä viikoilla ja päivillä. Hetihän mä sitten kehitin siitä draaman siinä... No, nyt oon levänny, syönyt ja nukkunut hyvin ja katsellut niitä kolmea pientä kuvaa missä mielestäni niin täydellinen pieni ihminen poseeraa edestä ja sivulta. Ja nenä on, oikein hieno nenä (kun Halaus kertoi kätilön sanoneen että nenäluun pitäis näkyä!!) Veriseulat otettiin siellä samalla. Sanoivat että soittelevat jos jotakin löytyy. Siinä otettiin vaikka kuin monta näytettä, toxoplasmoosit (vai mikä nyt olikaan) ja sen sellaset. Oon kyl niin toivoton ootteleen et onko ollut ja mitä ja soittaako ne vai eikö että ehkä pirauttelen sinne ite tiistaina kun on tasan viikko kulunut. Onnea kaikille hyvistä ultrauutisista! <3 

Voi heini :(
Mitä sulle sanottiin ultrassa vai miksi menet tutkimukseen?
Paljon kuitenkin voimia!

no pe kävin ja turvotus ei ollu lisääntyny eikä laskenu. kai sitä siihe tutkimukseen pitää sitten mennä. toivottavasti ois vaan parvosta johtuvaa. 

Heini90: Voi ei, tiedän tunteen TÄYSIN... Minä ite kävin vaan istukkabiopsiassa eikä ollut mukava kokemus, mut kaikista parashan se oli saada tieto ja varmuus asiasta ja loppupeleissä "pieni" operaatio omaan huoleen nähden.
Oliko siis turvotusta? Ja oliko pelkällä niska-alueelle vai myös muualla vartalossa? Ootko käyny verikoeseuloissa ja selviskö riskilukemaa? Toivotaan, et kaikki olis hyvin. Turvotushan saattaa myös hävitä itsestään.

VOIMIA!!

Juu turvotusta on se 2.2 niskassa. ymmärsin ettei ois muualla. Ja riskiluku mulla on 1:80 Ja raskausviikkoja nyt siis 14.

Täällä käyty maanantaina siellä ultrassa ja kaikki oli ok, joten näillänäkymin ainakin vauva on myös terve:). Kauhia potkunyrkkeilytreeni oli menossa :D.. LA muuttui aiemmaksi ja onkin nyt 1.4. Uskon kyllä että menee reippaasti yli, esikoinenkin viihtyi masussa vähän liian pitkään :).  Sain jo rakenneultraankin aikaa ja sekin olisi jo tuossa marraskuun puolenvälin paikkeilla :))

Heini90: Voii eii, paitsi et ei sitä turvotusta kyllä NIIN suuria määriä oo, mulla edellisessä raskaudessa np-ultrassa turvoketta sikiöllä oli 5.5mm, mut riskilukuki oli sit se 1:5.. Toivotaan että ei ois mitään kamalaa :/ Kaikista kamalinta on se vastausten odotteleminen ja epätietous, kun ei tiiä mikä siellä mättää vai mättääkö mikään :/ Toivotaan et turvotus alkais laskeen!

Meillä siis takana jo useampi ultra, parista olen saanut kuvat kotiin näytille.. Eka kuva 7+3. Siinä vielä toisen ontelo jäljellä.. (Myöhemmin se siis tyhjeni ja poistui kokonaan...)

Alempi 2 viikoa myöhemmin.. Siinä ontelo jo poistunut ja pieni kasvanut kovasti.. Sukupuolikin selvisi jo, oli aika selkeä tapaus.. :D

Juu en mäkään tienny että sen noin aikasin voi jo sanoa.. Pikkunen oli ensin sirosti jalat ristissä mutta avas sitte sen verran jalkoja että kyllähän tosta kuvasta aika selkeästi näkee että jalkovälissä joku uloke on :D Kaikkihan tosin on mahdollista mutta kyllä aika varmasti poikaa kuulemma odotetaan. Ei oltu vielä kotona edes puhuttu että halutaanko etukäteen tietää sukupuolta kun lääkäri sen jo paljasti..

Laura84: tosta sukupuolesta. Syyskuun 2011 odottajissa oli yks tyttö jolle sanottiin kans noni alussa et selvä poika tulossa, rakenne ultrassa selvis että tyttö tulee ja niin tulikin. En tarkoita nyt et sul kävis näin mut halusin vaan sanoa :)

Mä muistelisin et jollain oli kanssa nuin ja siellä oli lääkäri sanonut että se on pätkä napanuoraa ei voi sanoa vielä kumpi on

oon kova googlettaa ja lukee :) meillä np ultrassa PHKS lääkäri sanoi ettei voi vielä määrittää sukupuolta, notta myöhemmin sitten ja viikkoja oli 12, lueskelin että vähintään 13 viikkoa pitää olla, mielellään se 20

tämmöisen lääkärisepustuksen löysin

Kummankin sukupuolen kehitys on ulkoisten sukupuolielinten osalta identtinen 9 viikon ajan, jolloin syntyy ulkoisten sukupuolielinten bipotentiaalinen alkumuoto. Viemärisuoleen eli kloaakkiin kasvaa 5. viikolla poikittainen väliseinä, joka erottaa siitä urogenitaalisinuksen. Tämä jakautuu 6. viikolla etummaiseen eli vesikouretraaliosaan ja varsinaiseen urogenitaalisinukseen. Sen suulle muodostuvat urogenitaalipoimut, jotka yhtyvät edessä genitaalikyhmyksi. Vaginan distaaliosa muodostuu urogenitaalisinuksen epiteeliproliferaatiosta, joka kanavoituu myöhemmin ja yhtyy yläosan aiheeseen. Miehellä surkastuneen vaginan jäänteenä tavataan joskus uretran umpipussi, utriculus prostaticus. Tämä vaginan kehityshistoria tekee ymmärrettäväksi sen, että useissa maskuliinisen pseudohermafroditismin muodoissa potilaalla on distaalinen vagina, vaikka Müllerin tiehyet eivät ole kehittyneet. Maskuliiniseen kehitykseen kuuluvat urogenitaalipoimujen ja genitaalikyhmyn pidentyminen, urogenitaalipoimujen ympärille kehittyneiden labioskrotaalipullistumien yhtyminen keskiviivassa muodostamaan kivespussi ja virtsaputken uurteen sulkeutuminen muodostamaan peniili uretra. Yhtyminen keskiviivassa alkaa 10. viikolla läheltä anusta ja jatkuu distaalisuuntaan; se päättyy 13. viikolla. Tämän kriittisen periodin aikana maskuliinisen rakenteen on valmistuttava kivesten laskeutumista lukuun ottamatta. Ulkoisten genitaalien maskuliinistuminen riippuu kiertävästä testosteronipitoisuudesta, ja välittäjänä on niiden soluissa testosteronista muodostuva dihydrotestosteroni (DHT). Naispuolisella sikiöllä urogenitaalisinus pitenee ja vaginan ja uretran suut erkanevat.

Hei. Saimme torstain ultrassa tietää että meille on tulossa kaksoset. Laskettu aika on 17.4.2013. Suvussa on paljon kaksosia niin ei tämä niin iso yllätys ollut mutta pistäähän se vähän miettimään vielä kun on eka raskaus kyseessä.

Niskaturvotusta oli 1 & 1,1 kaikki näytti hyvältä. Omat pussit & istukka niillä oli.

Onnea Libar
Kaksoset ois toisaalta itsellekin ihana asia, koska yhden sikiön olen menettänyt rv 18, mutta meillä ei suvussa ole kuin yhdet kaksoset, joten ei tarvii kyllä ajatella, että kaksoset pamahtais :)

Kiitos teille, sitä varmasti tarvitaan =) pakko päästä uusia housuja ostamaan, tuntuu jo nyt että kaikki kiristää.

Kuvanlaatu nyt on mitä on, mutta siinä meijän pienin nyt on <3 Tänään oli siis np-ultra ja kaikki vaikutti olevan hyvin. Turvotusta 1,2mm. Siellä se kovasti potki menemään ja välillä otti lepiä :) LA vain aikaistui viikolla eli viikkoja onkin jo 13+4. Ja istukka tällä kertaa edessä.

Takaisin