Ultrakuulumiset

Ihanaa lukea hyviä kuulumisia :)

Eilen 12+0 käyty nt-ultrassa. Gekko lojui tyynen rauhallisena pää alaspäin nukkuen, piti yskiä ja tökkiä että saatiin liikettä. Rakenteellisesti kaikki kunnossa, verikokeet oli ok jne. Hauskasti se herätessään työnsi pään alas ja otti istukasta vauhtia jaloillaan ja työnsi itseään vieläkin alemmas. Kätilöllä oli jokin uusi ultrauslaite mihin hän sai perehdytystä ja sehän oli meille vain eduksi, koska saatiin kunnolla ajan kanssa seurailla näyttöä. Harmitti vain se, kun sikiön asennon takia saatiin 3D-kuvaan ainoastaan kaunis belfie, kasvoista ei näy kuin leuka :D

Mitat vastasi 12+3, en tiedä alkaisinko laskemaan itsekin sen mukaan, koska myös varhaisultrassa oltiin sitä mieltä että on muutaman päivän vanhempi. Mitään väliähän sillä ei ole, mutta itselle on tärkeää tietää missä mennään ja milloin vaihtuu viikot.
 
Mie kävin kans tänää nt-ultrassa ja kaikki vaikuttas olevan kunnossa, turvotusta mittaa 1.0 , tyyppi oli tosin sitä mieltä et nyt ei kiinnosta niskan näyttäminen ja halus hengailla pää alaspäin suurimmaksosaa ultrausta. Yli puol tuntia meni ultratessa ni kerkes hyvin kattella tyypin menoa. Nyt vastas rv 11+6, laskennallisesti rv 11+3 menossa. La ei muuttunut.
 
Kiva kuulla muiden ultrakuulumisia. Mulla ultra 13.9. Vielä pitää muutama viikko jaksaa.
 
Ultrassa näkyi terhakkaasti liikkuva vauveli. Pituutta pienellä ihmeellä on 65mm ja on edelleen sen +4 päivää koon puolesta edellä, kuin kuukautisten mukaan laskettu. Pidetään silti LA paikoillaan. Hän siellä nyrkkeili, potki ja availi suutaan ja sitten käänsi meille selän, eikä saatu otettua hänen mittojaan. :D Piti siis vaihtaa ultraustapaa, jotta mitat saatiin.

upload_2018-8-24_14-47-36.png
 
Ihanaa, että näitä ultrakuulumisia pääsee lukemaan ja ihana nähdä myös kuvia. Oman ultran odottelu tuntuu kyllä inohottavalta, vaikka "enää" olisi reilu viikko odottelua.
 
Meillä on tiistaina eka ultra, ollaan kyllä niin kovasti tätä odotettu! Jännittää ihan hulluna että mitä siellä näkyy. Panikoin eilen miehelle että entä jos siellä ei olekkaan yhtään mitään?? Että mahaan on vaan kertyny muutama kesäkilo ja mä vaan kuvittelen tän kaiken raskaudeksi ja kuljen täällä maha pystyssä?! Mies koetti rauhotella että eiköhän nuo pari positiivista raskaustestiä, aamupahoinvoinnit ja muut oireet kerro jo sen että kyllä siellä joku asustelee. :D Ei vaan malttas odottaa, tiistaihin on vielä ikuisuus...
 
Torstaina oli eka neuvola ja samalla ultrattiin. 8+6 eli ihan oikeita viikkoja vastaava pikkuinen siellä näkyi ja sydän sykki :love017 2cm kokonen vaavi ja sillä oli jo jalat :dummy::angelic:

Missä ultrataan eka neuvolassa? Oliko siis lääkäri? Toi on kyllä tosi kiva, itse molemmissa ekoissa neuvoloissa kokenut, että ihan turha käynti. Vaikka joo ei se tietenkään turhaa ole, mut siis painon ja verenpaineen osaan itsekin tarkistaa :D
 
Mä olen tonne raskausoire-ketjuun kirjoitellut kun viime sunnuntaina oli kovaa vuotoa ja kipua ja kävin sen vuoksi terveysasemalla näytillä. Sain sieltä siis lähetteen naikkarille, missä kävin perjantaina. Aivan ihana lääkäri otti vastaan ja sanoi, että hyvähän nämä on tarkistaa. Katsottiin ultralla suoraan että mikä siellä on tilanne - pikkukaverin sydän hakkasi lujaa ja siellä se köllötteli. Viikot vastasi 8+5, omien laskujen mukaan olisi ollut 9+2 eli ei paljoa eroa. Lääkäri koitti etsiä syytä vuodolle ja arveli jonkin pienen veriklöntin (ei ollut se tieteellinen nimitys) olleen vuotokohta ja sanoi, että tää ei aiheuta jatkotutkimuksia. Helpotti kovasti. Nt-ultaan en ole saanut vielä aikaa, se tulee postissa :)
 
Missä ultrataan eka neuvolassa? Oliko siis lääkäri? Toi on kyllä tosi kiva, itse molemmissa ekoissa neuvoloissa kokenut, että ihan turha käynti. Vaikka joo ei se tietenkään turhaa ole, mut siis painon ja verenpaineen osaan itsekin tarkistaa :D

Ihan neuvolantäti ultras! Melkein eläkeiässä oleva joka on koulutukseltaan kätilö, mutta ollut töissä neuvolassa jo monta kymmentä vuotta. Keski-Suomessa pikku paikkakunnalla näin! Onneks ultrataan, ekan kohdalla asuttiin isommassa kaupungissa ja siellä piti tosiaan sinne np-ultraan odottaa. Täällä päin ultrataan jokainen ekalla neuvolakäynnillä :angel7
Ei siis katsota muuta kun että raskaus on oikeassa paikassa, näkyykö syke ja vastaako suunnilleen viikkoja. Itse ultralaite on varmaan vanha ja ei sillä näy muuta ku semmonen pieni klöntti mutta sen pystyy jo mittamaan ja syke näkyy aina selvästi sykkivänä jos on näkyäkseen
 
Ihan neuvolantäti ultras! Melkein eläkeiässä oleva joka on koulutukseltaan kätilö, mutta ollut töissä neuvolassa jo monta kymmentä vuotta. Keski-Suomessa pikku paikkakunnalla näin! Onneks ultrataan, ekan kohdalla asuttiin isommassa kaupungissa ja siellä piti tosiaan sinne np-ultraan odottaa. Täällä päin ultrataan jokainen ekalla neuvolakäynnillä :angel7
Ei siis katsota muuta kun että raskaus on oikeassa paikassa, näkyykö syke ja vastaako suunnilleen viikkoja. Itse ultralaite on varmaan vanha ja ei sillä näy muuta ku semmonen pieni klöntti mutta sen pystyy jo mittamaan ja syke näkyy aina selvästi sykkivänä jos on näkyäkseen

No onpa kiva juttu! :) Sitä mäkin oon kyllä miettinyt joskus, että kun np-ultrassa myös tarkistetaan että onko sikiö oikeassa paikassa, niin aika hurjan myöhäänhän se tällöin tapahtuu - yleensä tuohon mennessä kohdun ulkoinen on kyllä jo usein aiheuttanut isompaa vahinkoa mikäli siis ulkoisesta olisi ollut kyse. Mutta kai sen joku numeroihminen on laskenut, että vaarallisen kohdunulkoisen todennäköisyys on niin pienempi, ettei rahallisesti kannata kaikkia raskauksia ultrata ennen tuota np-ultraa. Tiedä häntä... Ja täällä Helsingissä esimerkiksi käsittääkseni kaikki ultrat tehdään synnytyssairaaloissa, eli tällä hetkellä Naistenklinikalla. Neuvoloissa siis kai ei ole edes ultria.
 
Koksiin menijöille.. Äitiyspolille ei pääse enää sieltä ns synnärin ovesta vaan sisäkautta (eteläisen sisäänkäynnin), labran kautta kiertäen tai siis siitä labran käytävän läpi, monen mutkan kautta, mut pitäisi löytyä.. :)
 
Moikka! Meillä oli viime viikon keskiviikkona np-ultra.Kaikki näytti todella hyvältä pikkuisella kunnes kätilö totesikin turvotusta olevan yli 3mm.enimillään meilläkin oli juuri tuo 3.4mm ja Down seulan suhde olikin 1:174.Menin siitä suoraan labraan Nipt-testiin.Tuloksissa sanottiin menevän 10-14 päivää mutta ne olivat tulleet reilu tunti sitten omakantaan! Normaalit kromosomit ja poika olisi tulossa :) eli tuo turvotus ei välttämättä merkitse mitään.Rakenneultrassa tietysti varmistetaan vielä ettei turvotus ole esim.sydänviasta johtuvaa tms mutta luottavaisin mielin olen.Tsemppiä teille kovasti!
 
Meillä oli eka ultra tänä aamuna. Kaikki oli pikkuisella hyvin, terhakkaasti siellä käsiä ja jalkoja liikutteli. :) Hieman meillä muuttui laskettu aika, ollaankin viikkoa pidemmällä kuin luultiin. Nyt on kyllä niin helpottunut olo ja voin alkaa nauttia kunnolla tästä raskaudesta. Läheisillekin uskaltaa nyt vihdoin iloista uutista levittää. :)
 
Me käytiin keskiviikkona ultrassa ja kaikki oli hyvin! Vauva liikkui tosi paljon ja vastasi varhaisultrassa saamaamme viikkoarviota. Käyn siis viimein päivittämässä lasketun ajan oikeaksi myös tuonne listaan, on ollut siellä jo pitkään väärä. Turvotusta oli vain n. 1 mm ja verikokeissakin oli kaikki kunnossa. Niin helpottavaa! Rakenneultraan sitten viikolla 43.
 
Moi, meillä oli tänään ultra KYS:llä. Virkeästi sielä pikkuinen liikkui ja heilutteli jalkojaan. Niskaturvotus lukema saatiin ultran ja verikokeen perusteella ja se tuntui olevan kunnossa ja hyvällä mallilla muutenkin asiat. Viikkoja nyt 13+3
❤️
 
Takaisin
Top