Ultrakuulumiset

Rakenneultrassa käyty ja tyttölupaus saatiin, ollaan ikionnellisia! :) Rv 21+4 ja painoarvio 426 grammaa. Harmi vaan että ultrassa näkyi että toinen munuaisallas on laajentunut ja saatiin aika kontrolliultraan lääkärille elokuussa, ei auta kuin odotella ja toivoa että tilanne korjaantuu itsestään..

Annmarie aina ei kait oo niin että alatiesynnytyksessä pääsee helpommalla. Eka synnytyksessä käytettiin imukuppia ja vauva syntyi vielä kasvot ylöspäin ja mulle tehtiin se viilto ja lisäks repesin pahasti. Olin niin kipeä sen jälkeen ja 2kk sairastin kipeää alapäätä. Silloin uskon et olisin leikkauksessa päässyt helpommalla.

Kaks seuraavaa syntynyt helpommalla. Nyt oon taas ihan kauhuissani.

Sori jos meni aiheen vierestä.

Kummassakin synnytystavassa voi sattua ja tapahtua kaikenlaista, mutta kyllä tilastollisesti se leikkaus on aina se, jossa riskit on suuremmat. Mut Suomessa on hyvä hoito ja suurin osa molemmista päättyy ihan hyvin. Sen mukaan mennään, mikä katsotaan parhaaksi äidille ja lapselle ja tilanteiden mukaan tietenkin. Mä pelkäsin sektioa ihan tosissaan, oli kuullut niin paljon kauhutarinoita toipumiseen liittyen jne. Mut kun siihen viimeisen kanssa päädyin (yllätysperätila/jalkatarjonta), niin kyllä vaan siitäkin selvisin ja mulla se toipuminen sujui ihan kohtalaisen hyvin. Toki sain kohtutulehduksen ja osasyynä siihen se sektio kun kohtu ei supistellut kunnolla, niin jälkivuoto alkoi panttaantumaan sinne ja sit tulehtui. Mutta toisaalta, mun kaveri sai kohtutulehduksen alatiesynnytyksen jälkeen kun oli ilmeisesti jäänyt istukasta jotain pieniä osia sinne kohtuun...

Eilen oli rakenneultra ja pieni poika meille näkyisi olevan tulossa. Rakenteet oli muuten ok ja kaikki vastasi viikkoja, mutta jotain sellaista sieltä kuitenkin löytyi, että maanantaiksi saatiin lähete äitiyspolille. Tällä hetkellä ei ainakaan tiedossa ole, että lapsella olisi mitään sellaista, mitä ei syntymän jälkeen voisi korjata, mutta saattaa olla, että vedestä tutkitaan vielä kromosomit. Maanantaina tiedetään sitten toivottavasti enemmän! Aika apeaksi kyllä vetää! :sad001

PikkuPapunen, pidetään peukkuja, että kaikki olisikin kunnossa! Onneksi ette joudu odottamaan tutkimuksia maanantaita pidemmälle.

Ultrassa käyty.
Tyttösellä kaikki hyvin.
Istukka takaseinällä mutta aika alhaalla. Joten joudutaan 10vk kuluttua kontrolliin, onko istukka noussut.
Mä vakuuttelen itselleni että kyllä se nousee!
En haluaisi enään tästä neljännestä leikkuriin joutua. Helpommalla pääsee jos saa synnyttää alateitse.

Annmarie, Minulla oli esikoista odottaessani istukan kanssa sama homma ja sain ylimääräisen kontrollinkin. Kätilö kuitenkin sanoi silloin että lähes aina istukka kyllä nousee. Niin myös kävi ja sain synnyttää alateitse.

Joo, mullakin oli esikoisen synnytys niin rankka että uskoisin leikkurissa selviävän helpommalla.
Mutta nyt kun on jo kolme alateitse tullutta alla, niin uskoisin että neljäs tulisi yhtä helposti kuin kaksi edellistäkin.
Lisäksi uskon että lapselle on parempi syntyä luonnollista tietä, jos mitään muuta riskitekijää ei ilmaannu.

Saadaan varmaan tutkimukset kiireesti kun keskeyttämisen raja tulee kohta vastaan. Tänään siis 21+0. Mutta siis se tiedetään, että lapsella tulee olemaan "vikaa" syntyessään. Ei kuitenkaan sellaista, mitä ei pystyisi hyvin korjaamaan. Mutta sitä ei tiedetä, mikä sen aiheuttaa. Yksi vaihtoehto on ettei kromosomit ole kunnossa, mutta voi olla, että lapsella on vain liian ahdasta kohdussa. Toki sekin tuntuu oudolta kun yksi on jo mahan kerran venyttänyt. Mutta toivottavasti nyt maanantaina jotain selviää, suuntaan taikka toiseen!

PikkuPapunen, mikä mitta/arvo tai lääkärin löydös viittaa poikkeavuuteen? Mistä siis tämä epäily jostakin poikkeavuudesta nousi esille?

Lapsella on molemmat jalat kääntyneet nilkoista sisäänpäin. Se saattaa kulkea perinnöllisenä, mutta meidän kummankaan suvussa sellaista ei tiedetä olleen ja koska kyse on molemmista jaloista, on suosituksena silloin tarkastaa kromosomit. Toki voi olla myös, että nilkat on kääntyneet ihan ahtaudesta kun olen jo liikkeiden tuntemisesta lähtien ihmetellyt kun lapsi tunkee jalkojaan kylkiluihin koko ajan. Ja tosiaan jos kyse on vain jalkojen rakenteesta, eikä kromosomeissa ole vikaa, saadaan jalat ilmeisesti korjattua ennen kouluikää lähes normaaleiksi. Joka paikassa sanotaan, ettei lapsesta välttämättä balleriinaa tule, eikä välttämättä ihan ammattiurheilijaakaan, mutta todella kova amatööriurheilija kuitenkin. Sinänsä ihan positiivista, vaikka aikaa vievää korjaaminen onkin. :)

Toivotaan PikkuPapunen, että kyse on vain jaloista! Mun kaverin lapsella on just nilkat jotenkin taipuneet ja hyvin se elämäänsä elelee. Nyt on reilu 2 vee, niin kävelee ja juoksee ym. Siis toki virheasento näkyy ja varmasti vaikuttaa jonkinverran ketteryyteen ja kävelemään lähti normaalia myöhemmin, olikohan jotain 3-4 kk vajaa 2 vee ym, mutta sitä itseään ei tunnu haittaavan. Muuten normaalisti kehittyvä suloinen pikkutyttö on hän.

Uskaltaudunpa minäkin vihdoin kirjoittamaan ensimmäisen viestin tänne. Toista lasta odotan ja tällä hetkellä viikkoja 23+2.

Happy89: meilläkin rakenneultrassa havaittiin toisen munuaisaltaan laajentuma, mulla kontrolliaika heinäkuun puolivälissä. Sen verran olen ehtinyt asiasta lueskella, että useimmiten korjaantuu itsestään ja ultrannut kätilökin minulle useamman kerran sanoi, että ei ole syytä huolestua. Mutta tokihan se mietityttää.

Rakenneultrassa myöskään koko ei vastannut viikkoa. Eli oli suurempi, kuin mitä ko. viikoilla olisi pitänyt olla. Ja tämä on toinen syy tuohon heinäkuun kontrolliultraan. Meillä kun tuo rakenneultra oli jo kolmas ultrakäynti, kun ihan ensimmäisellä kerralla oli kuukautisista laskettuihin viikkoihin nähden liian pieni. Eli menkoista laskettu aika olisi ollut 20.9. ekassa ultrassa vaihtui kuitenkin 5.10. Ja toisessakin ultrassa koko vastasi sitä, että laskettuaika olisi 7.10. Nyt rakenneultrassa sitten taas 27.9. Saa nähdä mikä on tulos heinäkuun kontrollissa ja mikä lopulta tulee sitten olemaan syksyllä se päivä, kun pienen saa ensimmäistä kertaa syliin.
Tää tyyppi kasvaa täällä ihan omaan tahtiaan. :D

Tervetuloa Blommai! :happy: Omapäinen pikkuinen on päättänyt selvästi kasvaa ihan omaa tahtiaan mutta hienoa että kasvaa! Ja hyvä että kätilö sanoi ettei tarvitse huolestua. Sekin on varsin ymmärrettävää että mietit asiaa silti sillä sellaisiahan me äidit olemme. Hyvää odotusta ja sieltä se pieni tulee sitten kun niin parhaaksi näkee. :happy:

Blommai: Jos se on sit niin ku meidän esikoinen :D Se kyllä vielä ultrassa vastasi viikkoja jne, mutta sitten onkin kasvanut miten sattuu. Nyt on 9 vee ja ehkä pari vuotta on mennyt suunnilleen omalla käyrällään tasaisesti (olisko joku +1), mut sitä ennen terkkari oli joka toisessa neuvolassa laittamassa sitä tutkimuksiin kun on kasvanut liikaa ja joka toisessa sen takia kun on kasvanut liian vähän :D

Tänään oli rakenneultra ja kaikki rakenteet näkyi täydellisen hyvin eikä mistään ollut huomauttamista. Koko vastasi viikkoja ja painoarvio on 400g. Genitaalit nähtiin selvästi ja kätilö naureskeli, että hän joutaa eläkkeelle jos tulee jotain muuta kuin poika. :)

Pikkupapunen, harmi, että joudutte hetkisen elämään epätietoisuudessa :( Toivon sydämestäni, että saatte maanantaina rauhoittavia uutisia, ja pikkuisen vaiva on korjattavissa syntymän jälkeen. Rankkaa varmasti odotella lisätutkimuksia, joten iso voimahali täältä sinne <3

Pikkupapuselle paljon lämpimiä ja positiivisia ajatuksia lähetän! Onneksi nykyajan tutkimuksilla saadaan hämmästyttävän paljon tietoa lapsen kehityksestä ja siihen liittyvistä asioista! Toisaalta tieto kaikesta pienestäkin poikkeamasta voi lisätä huolta. Onneksi maanantai tulee pian!
Meillä rakenneultra vasta tulossa, 16.6. Alkaa jo vähän jännittää..

Meillä ru oli kaksi viikkoa sitten. Poika luvattiin ❤️. Kaikki vaavilla kuulemma kunnossa, mutta lapsivettä ihan liikaa . Kontrolleja ja lääkärikäyntejä tiedossa. Ettei sittenkin olisi jokin hullusti? Downhan tässä pyörii päässä...

Takaisin