Ultrakuulumiset

Emi00 voi se olla pippeli. Yleensä vasta ru:ssa kerrotaan sukupuoli, sillä silloin vermeiden pitäis olla jo näkyvillä.

No niin, nyt on sisaruksille kerrottu niin voin paljastaa täälläkin, NIPTin mukaan meille on tulossa tyttö! <3 Esikoinen 16v on poika, toinen 14v on tyttö ja kuopus 1v on tyttö, eli naisvalta vahvistuu entisestään. :D
Sunnuntaina mennään mun äidille ja hänen avomiehelle lounaalle ja kuopukselle puen jonkin paidan/bodyn, johon kirjoitan "Isosisko". :) Mun puoli suvusta (lukuun ottamatta mun veljeä ja hänen vaimoa) ei vielä siis tiedä raskaudesta.

Onnea Janna tyttölupauksesta :) Olis aika hauska tietää jo nyt kumpi on ja vielä varmasti :)
vaikka en vieläkään tiedä kysytäänkö ees rakenneultrassa sukupuolta.

Emi musta nuo vehkeet näyttää mallikuvassa samoilta. Meillä ultraaja sanoikin että heitä kouluttanut tyyppi sanoi että nt-ultran aikaan jos alkaa veikata sukupuolta kaikki näyttää enemmän pojilta.

Emi musta nuo vehkeet näyttää mallikuvassa samoilta. Meillä ultraaja sanoikin että heitä kouluttanut tyyppi sanoi että nt-ultran aikaan jos alkaa veikata sukupuolta kaikki näyttää enemmän pojilta.

Samaa sanottiin mullekin. On kuulemma tytöilläkin sen verran turvotusta siinä vaiheessa, että näyttää hyvin samalta.

Meillä oltiin kyllä ensin niin häveliäästi jalat ristissä, ja loppupuolella sit taas niin kova vauhti päällä, ettei muutenkaan olis päässyt kauheesti arvailemaan. Samalla tavalla kiihtyy nollasta sataan, kuin veljensäkin. :)

Kysymys: kun olette menneet nt-ultraan, onko kutsun mukana tulleissa ohjeissa erikseen kielletty valokuvaaminen ja videokuvaaminen tutkimushuoneessa?

Vilkaisin meille tulleita papereita tarkemmin ja huomasin meidän sairaalassa näin olevan. Kuulosti melko erikoiselta. Saman sairaalan lapsettomuuspolilla tehdyssä ar-ultrassa lääkäri erikseen käski ottaa kuvia alkiosta, eikä esim. tulostanut meille kuvia suoraan laitteeltaan.

On aika tylsää, jos nt-ultrassa ei saa printattuja kuvia etkä saa myöskään kuvata omaa lastasi monitorilta. Aion kyllä kapinoida moista vanhanaikaista käytöntöä vastaan, jos meinaavat kieltää kuvan ottamisen/saamisen. :D

Nessu 12+0

Nessu, en tiedä kuvaamisesta, mutta minä sain kyllä monta potrettikuvaa mukaan pienestä nt-ultrasta (HUS). Kummallista, jos lääkäri ei anna niitä mukaan. Käytäntö on kyllä yleensä se, että kuvat annetaan mukaan. Huomasin nt-ultrassa, ettei kätilö ollut ihan kaikkia kuvia antanut mukaan, esim sitä, missä oli pään mitta ja niskaturvotus, mutta kaikki ne "parhaat" oli mukana. Joskus, jos kuvia tarvitaan myöhempää varten tai jos lääkäri tarvitsee niitä kirjoittaakseen lausunnon/lähetteen, ne voi pitää ne, mutta yleensä ne on sitten lähetetty kotiin jälkikäteen.

Janna, onneksi olkoon tytöstä! <3

Joo mekin saatiin 4 kuvaa 2 niistä oli 4D-kuvia.Ja kaikista aina saatu.Yleensä niitä parhaita kuvia kyllä.

Nessu, mä en ylipäätään saanut mitään ohjeita nt-ultraan kun täällä soitetaan itse ja varataan aika. Ei saatu yhtäkään kuvaa mukaan (olin niin äimistynyt ylihyvistä uutisista että unohdin pyytää) mutta Kanta.fissä oli jo lääkärin lausunto ja siinä lukee "saatiin useita hyviä kuvia", eli ilmeisesti lääkäri printtaili niitä mutta ei antanut meille. No, kolmen viikon päästä taas ultra, jos tällä kertaa muistaisi pyytää. Olen muutenkin huomannut että TYKSissä kätilöt antaa kuvia mutta lääkärit ei.

Saat varmaan halutessasi kuvata näyttöä, mutta et esim. kätilöä/lääkäriä. Jos kuvia ei automaattisesti jostain syystä anneta, voit toki pyytää niitä. Mulle ei ar-ultrasta ensin annettu, mutta pyydettäessä antoi kyllä pari mukaan. Tämä oli siis lääkäri, kätilöt on aina antaneet kuvat pyytämättä.

RV 11+1 ja tänään oli eka neuvolalääkäri jossa ultrattiin. Olin käynyt siis ylimääräisessä ultrassa kaksi viikkoa sitten kun oli sitä säikäyttävää vuotoa. Nyt tänään siellä oli jo hyvin liikkuvainen tyyppi joka heilutteli käsiä ja jalkoja. Silloin kaksi viikkoa sitten raajoja ei ollut vielä. Ultrattiin alakautta. Oli kiva kun mieskin pääsi tähän mukaan että pääsi näkemään livenä. Mitään sydänääniä ei kyllä kuunneltu tälläkään kertaa vaikka syke siellä selvästi näkyi. Ilmeisesti viikon 12 ultrakutsu tulee ihan pian, aika ärsyttävää että näin pienellä varoitusajalla koska työvuorojen sumpliminen on hankalaa erityisesti jos aika on keskellä päivää. Noh ei auta.

Kävin eilen antamassa verinäytteen rakennepoikkeamaseulontaa varten ja tänään taas otettiin verta. Multa on otettu tän muutaman kuukauden aikana enemmän verinäytteitä kuin varmaan koko elämäni aikana tähän mennessä :D

Tema, joo, ilman muuta ei tulis mieleenkään kuvata sairaalan henkilökuntaa, mutta musta on outoa ja kyseenalaistakin, miten mikään sairaala vois kieltää "potilasta" kuvaamasta itseään koskevia asioita, just vaikkapa sitä omaa lapsukaista monitorin ruudulla.

Mulle ainakin on ihan valtava merkitys sillä, että ultrasta jää käteen tai puhelimeen konkreettinen kuva, jota voin ihailla jälkikäteenkin.

No, toivon, että kuvia jossain muodossa saadaan ja vaavilla kaikki hyvin ☺️❤️

Nessu 12+0

NT-ultra takana!

Massussa möllöttelee viikkoja 11+6 (crl 51,1 mm) vastaava kuulemma sangen kuvauksellinen tapaus. Niskaturvotus 0,9 mm ja riskit pienet. Sydän pompotteli hurjaa kyytiä, ja alustavan arvion mukaan kaikki muutenkin OK. Äiti on sairaalassa hoidossa, ja kävin samalla reissulla piristämässä päivää kuvanivaskan kanssa. Hassua tosiaan tuo, että sairaalan laite mittaa raskausviikot eri tavalla, 11+3 oli menkoista heidän mukaan, mutta neuvolan mukaan 11+4. LA siirrettiin, mitä hivenen ihmettelen, koska heittoa niin vähän - uusi La 21.10. Rakenneultra 9.6., ja tuolloin tarkastetaan paremmin myös istukan tilanne, mulla kun on väliseinä kohdussa ja istukka osin siihen kiinnittyneenä. Vähän tuo itseasiassa huolettaa, mutta toivotaan parasta. Laitan kuvan jahka saan skannerin toimimaan. Nyt päiväunille, en saanut viime yönä nukuttua lainkaan... Zzz...

Villis 11+6

Nessu kannatta kysyä saatko kuvata, sillä osa voin antaa luvan. Kielto on varmaan siksi ettei henkilökuntaa kuvata ja kuvaaminen sattaisi häiritä ultran tekemistä/kulkua sillä kännykän signaalit saattavat häiritä konetta jne. Samoin jotkut sairaalat kieltävät esim synnytyksen kuvaamisen, sillä kuvaaminen saattaa häiritä äidin keskittymistä ja sattaa olla että yht'äkkiä tuleekin kiire saada vauva ulos jne ja osa laitteista on aika herkkiä kännyköiden singnaaleille esim kipupumput/lääkepumput. Luulen että kätilö kuiteskin antaa myös tulostetun kuvan ja jollain niin kysy saatko. Mulla ar ultrassa gyne kysy haluanko kuvan mukaan, varmaan just siksi et jos menee kesken niin onhan se harmillista tuijotella sitä kuvaa jossa kaikki oli vielä hyvin. Esikoisesta saatiin silloin aika hyvin kuvia mukaan automaattisesti, osan kätilö piti siä kun niissä oli mittoja joita kirjotteli koneelle.

Yllätys joo. Ja ainahan kännyn voi laittaa sairaalakäynnin ajaks lentokonetilaan, niin ei tuu mitään signaaleja ☺️

Eiköhän tuo kuvaus liity enemmän siihen faktaan, että jos onkin jotain harmia tai kurjuutta, niin sellaisista ultrahetkistä eivät useinkaan anna niitä kuvia kotiin, ennen kuin tilanne selviää.... Joten varmaan jos kaikki on kunnossa, niin lopuksi varmaan voi kysyä, ehtiikö pienen hetken vaikka ottaa videokuvaa..?

Hämeenlinnassa ainakin on laput jo ulko-ovella että kännykät pitää sulkea.En tullut ajatelleeksi lentokone tilaa onko se sallittua. Mutta kuvat saatiin mukaan.Voihan varuiksi ottaa tavallisen kameran ja rakenneultraan ajateltiin ottaakin pieni videokamera jolla saisi ikuistettua pienen liikkeitäkin

Takaisin