Ultrakuulumiset

Nessu, mun ekan seulontauktran teki kans kätilö. Seuraavalla kerralla piti ottaa biopsia niin sen ultran teki lääkäri.
Napu, kiitos muistutuksesta! Mä olin totaalisesti unohtanut jo sen pissanäytteen! Purkit on kotona mutta en oo muistanut täyttää ja viedä...

Mä siirsin seulontaultran aikaa ja siitä tuli vahvistus toissapäivänä ja samana päivänä tuli toinenkin aika huomiselle. Soittelin sit tänään et mikähän toi huomisen aika on, ku en millään saa järjestettyä itseäni sinne ja aika varattuna parin viikon päähän. Hoitsu sitten katto aikoja ja sanoi, et huominen on yliaikaiskontrolliin et paljo sulla niitä viikkoja onkaan. Vähänkö repesin ja sanoin, et 10. :smiley-bounce022 Siinä sitten molemmat naureskeltiin ja hän sanoi, et no toivottavasti oikea henkilö tulee paikalle.

Nessu seulonnan ja rakenne ultran tekee kätilö, jos niissä on poikkeavaa niin sitten gyne tulee tekemään ne tai saat uuden ajan. Poikkeuksena tietty jos on jokin syy että gynen tartteis ultrata. Ja mulla lukee tossa lapussa minkä kautta varataan että alkuraskauden seulonta ultraääni, joka tehtävä rv 11+0 - 13+6 välillä. Joten ihan normaali on toi ar maininta, mut voithan sää sinne soittaa ja kysyä. Ja jos seuloihin ei osallistu niin tossa lapussa on erikseen vaihtoehtoinen varhaisraskuden ultraääni rv 11+0 - 14+0.

Yllätys ja kumppanit, mä soitin ihan varmistaakseni asian sinne äippäpolille. Ja apua, mikä sitruunasuu siellä vastas! Meni melkein vetelät housuun ihan siitä, miten tyly osastonsihteeri oli.

Kysyin ihan asiallisesti ja ystävällisesti, että haluaisin vain varmistaa, että kun olen jo lapsettomuuspolilla ollut alkuraskauden ultrassa, että tehdäänhän nyt siellä heidän tulevassa ar-ultrassaan nimenomaan se seulontaultra, mitataan niskaturvotukset ja muut.

Johon sihteeri totes todella nuivalla äänellä, tyyliin että "mitä tänne soittelet", että "sä olet näköjään jostain syystä käynyt toisella polilla jo viikolla 7 jossain alkuraskauden ultrassa ja tämä, mihin sä nyt tulet, on normaali alkuraskauden ultra."

Kun kysyin uudelleen, hän suostu sanomaan, että kyllä, tässä äippäpolin ultrassa tehdään myös seulontatutkimus.

Ei jäänyt kovin lämmin tunne äitiyspolista. Miks pitää asiakaspalvelutyöhön laittaa tuollainen tyyppi? Vielä kun muutenkin hormonit jyllää ja itku lähellä, ei ole hirmu kivaa tulla tylytetyks. Ei kait se mun vika ole, että laittoivat kutsun, josta ei täysin käy ilmi, mihin tutkimukseen se on. :( Ja toisekseen, eikö ne ihmiset ole tuolla auttamassa potilaita...

Nessu 11+0

Nessu aika ikävän kuuloinen osastosihteeri. Mut pääasia on et sait varmistettua, vaikkakin hankalalla tavalla et kyseessä on se seula. Eikä se yks ihminen ole koko äippäpoli(onneksi). Ei muutaku unohdat tollasen ihmisen ja nautit auringosta(ainakin meillä paistaa). :)

Onnea recent_unicorn hyvistä uutisista!

Noista epäselvistä kutsuista jne tuli mieleen et mun äiti (63v) sai viime syksynä kutsun hammasröntgeniin ja kutsussa luki, että pitää olla huoltaja mukana! Hän soitti naureskellen terveyskeskukseen et pitääkö hänen oikeesti lähteä hakemaan vanhempansa toisesta kaupungista mukaan tuohon röntgeniin vai voisko avomies tai aikuiset lapset käydä huoltajista...? :D

Tänään kävin neuvola th:n määräämässä viikkojen tarkistusultrassa ja viikot kulkevat 9+4, niinkuin varhaisultrassa jo todettiin (ja niinkuin itse laskin mun pitkähköstä kierrosta & ovulaatio-oireista). No, pääasiahan mulle oli, et syke näkyi, ja kun lääkäri (täällä lääkäri tekee kaikki ultrat) näytti ruutua mulle, alkoi pikkuinen viuhtoa käsillään! :Heartpink Oo, se oli ihan uskomatonta ja niin sanoinkin ääneen, johon lääkäri vaan totes naurellen, et eipäs kun aivan uskottavaa.. Mies oli myös mukana ja kyllä nyt on helpottunut olo sen pienen ruskean vuodonkin suhteen! Kahden viikon päästä sit nt-ultra. Soitan aamusta neuvolaan ja kerron terkut lääkäriltä, niin kuin viime neuvolassa sovittiin. Pienen paikkakunnan etuja on, et saa koko ajan olla tekemisissä niiden muutaman tutun ihmisen kans (tää voi toki joissain tapauksissa olla myös huonokin juttu). :happy7

Minulla on valitettavasti huonoja uutisia. Sairaalan ultrassa todettiin kolme rakennepoikkeavuutta, joista pahin yli 90 asteen kulmaan vääntynyt selkäranka. Otettiin istukkanäyte mutta joka tapauksessa harkitaan erittäin vakavasti keskeytystä.

Saanko Suvetar kysyä mitkä tein muut poikkeavuudet oli?
Meillä ekassa raskaudessa löyty rv 22 vedetön kohtu, koko jätätti n.3vko, kallossa oli sitruunan mallia et epäilivät aivotyrää, sydämen rakenteet suttuiset...Sikiön ruumiinavuksessa löyty vielä paljon muutakin mut kallo oli ehjä...Lopulta tuloksena oli kromosomi nro.11 triplaantuminen mikä selitti kaikki poikkeavuudet...
Itsekkin päädyttiin keskeytykseen joten ymmärrän mitä joudutte nyt kokemaan :(
Paljon voimia rankkoihin aikoihin...

Suvetar voi ei, olen tosi pahoillan! :sad001 Kuulostaa pahalta poikkeamalta.

Nessu, saisivat todellakin laittaa tuollaiset tyypit asiakaspalvelusta pois. :mad: Et varmasti ole ensimmäinen esikoisen odottaja jolla on hassuja kysymyksiä. Varsinkin jos ei ole ihan tilanteen tasalla oleva neuvolantäti, todellakin parempi varmistaa kuin huvikseen ajella ympäriinsä ja todennäköisesti järjestää työjuttunsakin niin että pääsee.
Mulla ei näköjään ultrakutsussa lue mitään titteliä ultralle, mutta muistelen että neuvolantäti olisi puhunut alkuraskauden ultrasta eikä seulonta- tai niskaturvotusultrasta, mikä minunkin mielestä on vähän sekavaa.

Pahoittelut Suvetar! Voimia teille!

Mulle tuli postissa tänään ajat ultriin, molempiin. Ja niissä luki niskat. ja rakenne. Ensimmäinen ens tiistaina ja toinen kesäkuussa.

Tosi myöhään monilla tulee noi ajat ultriin! Muskallekin tuli tänään tieto että kolmen arkipäivän päästä jo ultra. Ei kaikilla ole noin vain mahiksia olla poissa töistä noin lyhyellä varoitusajalla. Täällä nuo ultrat varataan itse niin sit saa valita sellaisen ajan mikä itelle sopii.

Suvetar: voimia ikävien uutisten läpikäymiseen =(

Mä kyllä joudun ihan itse varaamaan ajat ultraan Turkuun, saan aina lähetteen sitä varten...
Eli kukaan muu ei niitä varaa puolestani.. Erikoinen tapa näyttäneen olevan, ei kaikki päivät voi kaikille sopia..

Täällä on vietetty kirjoittelusta hiljaiseloa pari viikkoa. Ensin oli lapsi kipeä ja sitten pääsiäistouhut ja tällä viikolla olen sitten jännittänyt eilistä nt ultraa.

Vauvalla vaikutti eilen olevan kaikki enemmän kuin hyvin. Vastasi päivälleen viikkoja, rakenteet näkyivät selkeästi ja olivat hyvin kehittyneet ja suurin mitattu niskaturvotus oli 0,95. Turvotuksia tai viitteitä ongelmista ei näkynyt muuallakaan.Tutkimuksen jälkeen ehdin jo ajatella että tästä selvittiin kunnes kätilö laittoi lukemat koneelle ja seula hälytti. Normaalin raja on 1:250 ja meillä oli 1:230 eli paljon ei menty rajan yli mutta kuitenkin. En halua asiaa liikaa dramatisoida sillä kätilö sanoi moneen kertaan uskovansa vauvan olevan terve mutta ei täällä kuitenkaan juhlavat tunnelmat ole. Suurin vaikuttava tekijä on ilmeisesti ikä ja veriarvot lähtevät vanhemmiten menemään alakanttiin ja näin oli minullakin. Ilmeisesti kätilö soittaa tänään ja alkuviikosta vielä ultrataan ja tehdään NIPT. Varattiin kuitenkin jo aika rakenneultraan. Kätilö sanoi uskovansa että sinne tulemme.

Täällä on tullut sekä hyviä että huonoja uutisia sillä aikaa kun olen ollut poissa. Paljon Onnea kaikille hyviä uutisia saaneille, nauttikaa! :happy:

On tullut myös todella surullisia uutisia.

Kanelille ja hänen miehelleen toivon voimia tilanteessa johon on vaikea löytää sanoja. Olette olleet paljon mielessä! Joskus on vaan mentävä hetki kerrallaan. Olen todella pahoillani puolestanne.

Suvettarelle ja miehelleen samoin toivon paljon voimia! On mahdotonta ymmärtää miksi tällaista pitää tapahtua.

Jannalle paljon tsemppiä! Toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin! Sinua ultrannut lääkäri teki tietysti vain työtään mutta olin vähän kiukkuinenkin puolestasi kun lääkäri oli antanut niin epämääräisiä viittauksia mahdollisiin ongelmiin. Jos kerran NIPT joka tapauksessa tehdään ja se kertoo tilanteen niin olisi (ainakin omalla kohdallani) viisasta säästää äitiä epämääräisiltä viittauksilta. Voimia odotteluun!

Sukulaiselleni kävi niin että ultrassa ei nähty jotain aivan oleellista rakennetta, joita pitäisi nähdä kaksi ja nähtiinkin vain yksi. Tätä sukulaistani sitten ansiokkaasti peloteltiin että lapsi ei voi olla terve. Lapsi kuitenkin syntyi täysin terveenä eikä mitään puuttunut. Odotusaika oli pelkojen vuoksi kuitenkin niin raskas että lapsiluku jäi siinä perheessä aiottua pienemmäksi. Tämän takia suhtaudun pienellä varauksella näihin viitteisiin mitä ultrassa voi tulla. Hyvä kuitenkin että tutkitaan.

Toivotaan tänne tästä eteenpäin pelkkiä onnellisia ultrakuulumisia! :happy:

Takaisin