Ultrakuulumiset

Meilläkin tänään nt-ultra. Pelotti pirusti mut onnex kaikki olikin sitten hyvin. Nyt konkrerisoitu miehelle ja lapsillekin tämä vauva.. :)

Suvetar, no jopas jotakin. Toivottavasti kuitenkin oli vaan asennosta kiinni?!

Aikamoinen kokemus, Suvetar! Toivottavasti pikkuinen näyttää jalkansa sitten ensi kerralla. Tuli mieleen, kannattaisiko sun varata aika gynekologille, joka on erikoistunut perinatologiaan? Niillä on säännönmukaisesti hyvät ultralaitteet (sis. 4d), ja ovat erikoistuneet raskaudenaikaiseen seurantaan. Kun kävin gynellä ar-ultrassa se sanoi, että seuraavalla kerralla varaa perinatologille aika kun se osaa katsoa tarkemmin kaikki yksityiskohdat. Toivotaan, että teillä oli pieni vain huonossa asennossa ja kaikki on hyvin!

Thelma, en saanut erikoistuneelle lääkärille aikaa tälle viikolle, täällä meidän huudeilla niitä on muutenkin vähän. Siksi varasin perusgynelle. Ensi viikolla on jo todennäköisesti yliopistollisen sairaalan aika.

Täällä myös Suvetar toivotaan et oli vaan toinen kippuralla muuten vaan <3

Millos se Janna saa uusia tietoja tai mahdollisesti pääsee/joutuu siihen biopsiaan?

Meillä nyt viikko siitäsiitä biopsiasta et sen aiheuttama keskenmeno riski ohitettu...On tääki elämää kun alun 3-4kk elää viikon sykleissä :)

Onpa ikävä kokemus suvetar! Toivottavasti kaikki kuitenkin kunnossa.

Janna: en halua istukkabiopsiaa pienen km riskin vuoksi. Toki se otetaan sit jos nipt- testi näyttää viitettä johonkin kehityshäiriöön.

Suvetar, onpa kurjaa että ultraus ei onnistunut ja joudutte nyt elämään epätietoisuudessa. Toivon niin että kaikki olisi silti hyvin!

Suvetar, toivotaan et oli vain vauvan asennosta ja huonoista laitteista kiinni! Saivatko mitattua turvotuksen? Mulla viime viikon ultrassa lääkäri kans ohimennen mumisi jotain yläraajoistakin ettei saanut kunnolla niitä näkyviin kuvassa mutta heti alussa kun ultras eri kohdasta mun mielestä kädet kyllä heilu kasvojen edessä... Tiedä sitten. Enkä saanut minäkään kuvaa mukaan kahdelta ultrakerralta.
Recent_unicorn, mulla on biopsia ens viikon tiistaina. Tai siis lääkärille ultra-aika ja sit katotaan mikä on NIPTin tulos, miltä nt näyttää ja nuo muut poikkeavuudet (suolistoa oli napanuoran puolella 0,5cm ja nenäluu ei näkynyt viimeks) ja sit päätetään niiden perusteella miten edetään. Mut siis tod näk biopsia. Eli viikko siitä on se riskiaika? Hyvä tietää.
Huomenna on pomon kanssa kehityskeskustelu. Itse keskustelua en jännitä millään tavalla mut sit sen päätteeks mun täytyy kertoa raskaudesta ja missä nyt mennään, että kaikki ei ole ihan selvillä vesillä. Ens viikolla tulee biopsian takia taas saikkupäivä ja ilmoitin siitä jo että hommaavat sijaisen. Tiedän että pomo on erittäin uskonnollinen niin en oikeen tiedä miten kertoa keskeytyksen mahdollisuudesta...

Voi miten jännää lukea kaikkien kuulumisia! On iloja, suruja ja epätietoisuutta... Elämän koko kirjo. Onnea ilosta ja tsemppiä noihin ikävämpiin fiiliksiin! Itsehän vielä odottelen np-ultraan kutsua... Varmaan parin viikon päästä voisi sinne päästä. Alkuraskauden ultrassa ei olla käyty. Syke sentään kuultiin viime viikolla neuvolassa, että kyllä siellä masussa joku majaa pitää todistettavasti. Nyt 10+3

Janna: Niin ne siellä SIKEssä sanoivat että viikon verran on se aika milloin keskenmenot laitetaan tutkimuksen piikkiin...Siihen samaan lasketaan kaikki keskenmenot eli esim jos on joku trisomia löytynyt vaikka...Et se 0,5-1% luku perustuu siihen...On varmaan yläkanttiin kun niistä osa on tullu varmaan sen kromosomi poikkeavuuden takia eikä biopsan mut semmosta huono todistaa :(
Netistä kuin et suurimmalla tod.näkösyydellä alkaa vuotaa heti illalla tai seiraavana päivänä..
Oot sie nyt "hoidossa" ihan yliopistollisella puolella asian kanssa? Et ultrat on ns.ammattilaisten tekemät?

Juu, TYKSin ä-polilla oon käynyt. Ja erikoislääkäri tekee ens viikon tutkimuksen. Hän varas mulle ite ajan että on varmasti ite paikalla.

Mulla on ensiviikolla ensimmäinen ultra, meen sikiöseulontaan. Jännittää hirveästi kun en tiedä onko kaikki hyvin, koska tää on eka kerta kun kuulen sydän äänet.
Tosi monella ollut jo aikasin noi, mulla itellä on viikkoja 11+3, no toivotaan miehen kanssa että terve vauveli siellä olisi. :)

Janna, kätilö sai mielestään turvotuksen mitattua ja se näytti normaalia. Sain onneksi huomisaamulle jo ajan sairaalaan erikoislääkärille, joten peruin tuon gynen.
Ajasta soittanut henkilö sanoi, että lähete on tullut kromosomipoikkeavuusepäilyn takia. Ensimmäisen kerran kuulin nuo sanat, kylmäsi...

Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista ja tsempit Jannalle ja recent_unicornille!

Jahas, tänään tuli kutsu äitiyspolille ultraan, johon neuvolan hoitaja laittoin lähetteen viime viikolla. Mutta, lähete piti olla seulontaultraan - alkuraskauden ultra mulle on jo tehty lapsettomuuspolilla aiemmin.

Ihmettelenkin, että näinköhän neuvolahoitaja on sählännyt ja laittanut mulle lähetteen ihan väärään ultraan, koska kutsussa lukee, että mulle on varattu aika alkuraskauden ultraan, jonka tekee kätilö.

Kutsun mukana tuli yleisohje, miten valmistautua ultriin, ja siinä myös lueteltiin, miten alkuraskauden ultra, seulontaultra ja rakenneultra eroavat toisistaan. Tästä ajattelin, että eivät varmasti sairaalassakaan kutsu seulontaultraa ar-ultraksi.

Onko muille tullut näin sekavia seulontaultrakutsuja? Ajattelin kyllä varuiksi soittaa polille huomenna ja kysyä, onko tässä joku sekaannus. Meidän neuvolahoitaja ei ole mikään skarpein ja asioista perillä olevin tapaus, joten hyvin mahdollista, että hänelle on käynyt lipsahdus...

Tekeekö muuten seulontaultran yleensä kätilö vai lääkäri? Mä oletin, että tutkimuksen tekee automaattisesti lääkäri.

Nessu 10+6.

Mun mielestä mullakin luki alkuraskauden ultra tai sitten alkuraskauden seulontaultra.En nyt muista tarkasti.Ja kyllä sen tekee ihan kätilö vain paitsi varmaan jos on jotain erikoista.Lääkäri ultraa vasta jos tulee myöhemmin raskaudessa jotain tarvetta mennä äitipolille.Myös rakenneultran tekee kätilö.

Mut olitko sä Vaveli käynyt ennen sitä seulontaultraa ar-ultrassa? Musta kuulosti oudolle lähinnä se, et kutsussa luki, että aika varattu ar-ultraan, mut sit kuitenkin selitettiin, mitä eroa ar-ultralla ja seulontaultralla jne. on.

Mut hyvä kuulla, että se on ihan perussettiä, että seulontaultran tekeekin kätilö. Ehkä mä silti huomenna vielä soitan sinne ja varmistan, että kyseessä on seulontaultra, vaikka kutsussa lukee muuta.

No, ehkä mä varuiks kuitenkin soitan sinne polille huomenna ja varmistan asian.

Muokattu viimeksi:
Meillä seulontaultran tekee aina lääkäri, mutta jos ei halua osallistua seulontoihin niin sitten ultraa kätilö. Lääkäri tekee kuulemma samalla sisätutkimuksen. Rakenneultran tekee kuitenkin kätilö. Että on kai kaupunkikohtaista. :)

PikkuPapunen, munkin mielestä neuvolahoitaja sanoi, että seulontaultran tekee lääkäri. Sikskin kummastelin tätä kutsua, kun oli monessa kohtaa ihan eri merkinnät kuin mistä oli puhetta. Ihmeen sekavaa tuntuu olevan...

Seulontaverikokeessakin jouduin itse kuljettelemaan veriputkiloitani eri paikkoihin, koska saman kaupungin julkisen terveydenhuollon sisällä eri yksiköt ei toimi ollenkaan keskenään. Kätevää.

Mulle ei tänään ihan selvinnyt, mikä putkilo meni minnekin. 2 putkilollista pissaa vein labraan - mitä varten? Verta otettiin 3 putkiloa, yksi jäi labraan ja 2 kiikutin äitiysneuvolaan postitettavaksi. Seulontoja varten oli jotkut ja veriryhmää yms. varten jotkut. No, ihan sama.. Hyvä kun tutkivat. Nyt ootan ihan hulluna sitä nt-ultran kutsua! 10+4

Takaisin