Ultrakuulumiset

Ultrassa olen nyt ollut aika tasaisesti kerran viikossa, (eilen viimeksi) radin ja hemon takia. Tyttö kasvaa reippaasti, ja on tällä hetkellä viikon edellä kasvussaan. Painoa on jo 2030g, toivottavasti ei kuitenkaan kauhean isoksi kasva kun on viikkojakin vielä jäljellä. Pituuttakin kuulemma piisaa, mutta voi olla joko radista tai sitten ihan geneettisistä syistä, lähinnä koska itsekin olenyli 180 cm. Mutta aina kiva kuulla, että kaikki on hyvin. Maanantaina taas sitten neuvolaan =) jossa taas ultrataan. 31+4
 
Ultrassa olen nyt ollut aika tasaisesti kerran viikossa, (eilen viimeksi) radin ja hemon takia. Tyttö kasvaa reippaasti, ja on tällä hetkellä viikon edellä kasvussaan. Painoa on jo 2030g, toivottavasti ei kuitenkaan kauhean isoksi kasva kun on viikkojakin vielä jäljellä. Pituuttakin kuulemma piisaa, mutta voi olla joko radista tai sitten ihan geneettisistä syistä, lähinnä koska itsekin olenyli 180 cm. Mutta aina kiva kuulla, että kaikki on hyvin. Maanantaina taas sitten neuvolaan =) jossa taas ultrataan. 31+4
 
Swan, oletko varma että kohdunkaulan pituus on 1,8mm, eikä 1,8cm mikä kuulostaisi oikeammalta..? Suunnilleen kolmesta sentistä nimittäin lähdetään liikkeelle...
 
Lääkärillä käyty kasvun seurannassa, ja neitosella kaikki ok. :happy: Keskikäyrällä kiltisti kasvaa. Huojensi mieltä kummasti, kun suoli on kiukutellut (sitä vaivaa normaalisti hoitava lääkäri oli kesälomalla) ja tohtorin "ohjeet" ovat olleet mielenkiintoiset. Tämän kuun lopussa on uudet labrat ja jos niissä on vielä sanomista otan yhteyttä omaan lääkäriin, metsästän sen sitten kiinni vaikka yksityiseltä puolelta. Toistaiseksi itse pärjään kyllä, ja tyttökin näyttää omansa hienosti saavan :love2 . Painoarvio oli 1300g ja lääkäri kommentoi, että pitkäjalkainen lyyli näyttäisi olevan, heh, persjalkainen äiti on ihan tyytyväinen tähän arvioon.

Seurantaa ei tarvitse nyt jatkaa tiheällä tahdilla. Jos selviän suolihuolineni ilman kortisonia tai tila ei romahda, niin seuraava tarkki on vasta sitten viikolla 36 synnytystapa-arvioineen. Jeeeeeee!!!! Ihanahan se on tyttöäkäydä ihailemassa, mutta meiltä on sen verran matkaa sairaalalle, että ei sinne ihan huvikseenkaan ajele.
 
Kyfi, saanko kysyä mikä suoliongelma sulla on? Itelläni on colitis ja siitä olen 3kk välein kokeissa. Nyt on ollut suht hyvä kausi ja huomenna on lääkärin soittoaika viimeisistä testeistä.
 
Soitin tänään äippäpolille ja kysyin, miks mun ei pidä käydä rv28-30 tsekattavana kun mun samanikäinen ystävä kävi. Noh, oon uudelleensynnyttäjä eikä aiemmin oo ollut huomauttamista niin lapsessa kuin istukassakaan eikä edellisissä synnytyksissä, joten seuraava käynti on vasta rv36 synnytystapa-arviossa...
 
Saa kysellä :) , colitis ulcerosa on nyt muistaaksen 5 vuotta (tai vähän yli) ollut diagnoosina. Mullakin oli koko edellisen raskauden hyvä tilanne ja myös melkein koko ajan sen jälkeen. Nyt alkuraskaudessa suuttui. On kyllä pikkuhiljaa taas menty parempaan suuntaan, mutta heinäkuun kokeiden arvot eivät tietenkään olleet ihan priimaa, kuten osasin oireista arvata. Mulla on ollut normi elossa puolenvuoden välein kokeet, edllisessä raskaudessa sama kuin sinulla 3 kk välillä, nyt tosiaan julkisella puolella kohtasin eri lääkärin kuin yleensä ja oli sen sortin menoa, että suurella harmilla poistuin tohtorilasta. Mutta kuten kirjoitin, katselen nyt hetken ja pyydystän mun luottotohtorin sitten jostain, että saa oikean tiedon ja hoidon.
Toivottavasti Janna sun hyvä kausi jatkuu ja jatkuu :happy: Mä koetan päästä samaan :wink
 
Kyfi, mä sain diagnoosin -07 ja sen jälkeen on ollut hyvin vaihtelevasti hyviä ja huonoja jaksoja. Pääasiassa kuitenkin asiat hyvin eikä koskaan niin pahaksi ole mennyt et olis sairaalaan otettu sisään. Mut mä ole sen verran jääräpää ja suoraa sanottuna tyhmä :D etten edelleenkään ole täysin hyväksynyt et olen kroonisesti sairas ja todennäköisesti syön lääkkeitä lopun ikäni. Eli viime synnytyksen jälkeen voin loistavasti ja kun lääkkeet loppu en ostanut lisää... Puol vuotta meni hyvin mut sit alko oirehtia ja vaikka aloin ottaa lääkkeitä taas romahti vointi (vuosi sitten kesällä). Oikeestaan nyt vasta alkaa olla kunnossa taas. Lääkäri soitti tänään ja muuten kaikki ok mutta tulehdusarvo oli yli 2000 kun pitäis olla alle 100... Hups... No, kun mun vointi kuitenkin on hyvä eikä raskauden aikana suositella kortisonia ja jotain toista lääkettä mistä puhui niin annetaan olla ja hän soittaa vaan kuukauden päästä taas ja kyselee vointiani.
Mulla muuten vaihtui kans lääkäri puolisen vuotta sitten. Muutettiin Kaarinaan reilu 3v sitten ja vasta viime vuoden lopulla ne huomas sen Tyksissä ja siirsivät mut Turunmaan sairaalaan seurantaan. Ihan ok lääkäri mut kaipaan kyllä vanhaa tuttua lääkäriä...
 
Meillä oli viime viikolla seuranta ultra radin takia ja kuulemma poika sopivan kokoinen tällä hetkellä,arvio 2100g.Lääkäri oli ystävällinen ja yritti ottaa 4D kuvaa myös mutta napanuora oli naaman edessä,vähän toinen silmä ja alahuuli näkyi.Söpöltä näytti vaikkei paljoa selvää saanutkaan.Mä en enää malta odottaa että pääsee synnyttämään ja saa pikkusen syliin.Tosin poitsu vielä perätilassa ja seuraava ultra 2.9 ja toivotaan että ois kääntynyt.Mullahan toi laskettu aika on syyskuun puolella eli 27.9.Jos ei oo vauveli kääntynyt niin yrittävät sitten kääntää siinä samalla kertaa.

Nyt rv 33+3
 
Meillä oli viime viikolla seuranta ultra radin takia ja kuulemma poika sopivan kokoinen tällä hetkellä,arvio 2100g.Lääkäri oli ystävällinen ja yritti ottaa 4D kuvaa myös mutta napanuora oli naaman edessä,vähän toinen silmä ja alahuuli näkyi.Söpöltä näytti vaikkei paljoa selvää saanutkaan.Mä en enää malta odottaa että pääsee synnyttämään ja saa pikkusen syliin.Tosin poitsu vielä perätilassa ja seuraava ultra 2.9 ja toivotaan että ois kääntynyt.Mullahan toi laskettu aika on syyskuun puolella eli 27.9.Jos ei oo vauveli kääntynyt niin yrittävät sitten kääntää siinä samalla kertaa.

Nyt rv 33+3
Hyvä päivä sun LA, mun synttäri :)
 
Taas nyt kontrolliultrassa käyty tuon liiallisen lapsiveden vuoksi. Yhä hieman lisääntynyt, kun pitäisi päinvastoin vähetä loppua kohden. Ei vieläkään hälyttävän paljon vettä ja poitsulla kaiki hyvin. Otetaan taas sokerit, vaikka viimeksi rasituskokeessa kaikki kunnossa. Ja sitten taas seurataan. Kurjaa, kun kaikki kunnossa, mutta ehkä sitten taas ei, kun kerran seurataan. Muuten hyvä olo, joten eipä tässä sitten muuta kuin viikko kerrallaan. Painoarvio keskikäyrällä 2250g, viikot 33+2.
 
Synnytystapa-arvioinnissa käytiin. Painoa arvion mukaan 2779g. Esikoisella samassa arviossa 2600g ja syntyessään oli tuon 2775g. Joten uskon tämänkin olevan oikeasti vähän pienempi... Seuraava ultra vielä kahden viikon päästä, ellei synny sitä ennen :). Nyt siis 36+5
 
Ultrassa käyty aiheella kasvunseuranta ja synnytystavan arviota. Tyttö on kiltisti keskikäyrillä omasta voinnista huolimatta ja oli jopa ensimmäistä kertaa pää alaspäin -jeee!! Lääkäri oli luottavainen ettei enää asentoa vaihtelisi, mutta minä en vielä kykene moiseen positiivisuuteen. Sovittiin, että käyn ensi viikolla neuvolassa tarkistamassa tarjonnan ja jos kääntynyt takaisin perätilaan, niin sitten pohditaan kääntöyritystä.. Halusi joka tapauksessa nähdä meidät vielä viikolla 39+, kun se mun suoli on tosiaan kiukutellut sen verran. Sehän on vaan hyvä, saan sitten vielä kertaalleen varmennuksen myös tarjonnasta. Itsellä on nyt hyvä mieli ja olo siitä, että tytsy on kasvanut tasaisesti ja kaikki ok -äipästä huolimatta ;p
 
Kyfi, onko teidän neuvolassa ultraääni käytettävissä vauvan tarjonnan tarkistamiseen? Mä en luottaisi neuvolalääkärin enkä -terkkarin käsikopeloon mahan päältä enkä sisäteitse. Meillä nimittäin neuvolath hoki mahan päältä tunnusteluihin vedoten läpi vikan kolmanneksen vauvan olevan raivotarjonnassa, ja myös lääkäri väitti viikon 36 tsekkauksessa sisäkauttakin, että juu, pää tuntuu alhaalla selvästi. Ja ultrassa selvisi samaan syssyyn, että se alhaalla tuntunut mötikkä ei suinkaan ollut pää vaan peppu, ja että vauva todennäköisesti pitempäänkin viihtynyt istuskellen peppu alaspäin. Ja siinä vaiheessa, kun asia tosiaan viimein ultralla havaittiin, ei käännösyrityksestä ollut enää mitään hyötyä, koska vauvalla ei enää ollut tilaa kääntyä. Että olisi aika tiukkana ja vaatisin tsekkaamaan ultralla lottoarvontaa muistuttavan käsikopelon sijaan, jos nyt voisin palata ajassa taaksepäin omiin neuvolavisiitteihin.

T. Sektioon ensi viikolla vauvan perätilan takia menevä ensiodottaja 37+6
 
Nessu: mullehan kävi kans niin esikoisen kanssa, että löytyi "ylläriperätila" rv 38 eikä enää ollu mahiksia kääntää. Onneksi nyt on ollu synnytystapa-arvion ultra ja myös neuvolan täti on osannu käsikopelolla tunnustella tarjonnan. Minäkin vaatisin ehdottomasti ultrausta asian tarkistamiseksi ja tarpeeksi ajoissa.
 
Juu, mulla oli se yllätysperätila/jalkatarjonta rv 40+5 kun synnytys oli jo käynnissä :hilarious: rv 39+6 ultralla tarkistaen vielä rt. Kaikkea voi siis sattua! Mutta nouhätä, mä luulin, että sektiosta ei selviä hengissä ja tässä sitä silti ollaan jo yli 1,5 vuotta sen jälkeen elelty :cat:
 
Mää kävin eilen äippäpolilla vauvan painoarviossa. Tällä hetkellä vauva on noin 3,6kg (rv 38+0 eilen). Lääkäri sanoi et menee samalla käyrällä kuin esikoinen ja tulee olemaan saman kokoinen syntyessään kuin esikoinen. Sanoi myös et luultavasti menee samoille vkoille synnytys kuin esikoisesta, kun tilanne alhaalla on epäkypsä. Käynnistämään ei lähtenyt kun vauvalla on kaikki ok ja mulla ei nyt suurempaa ongelmaa ole kuin liitoskivut. Sanoi et rv 42 sit käynnistetään jollei ennen sitä tule itsestään. Lääkäri ei myöskään ollut huolissaan siitä et vauva mahtuisi alateitse syntymään, sillä esikoinen oli sen 4,3kg ja kun oon uudelleen synnyttäjä. Samalla sain varmuuden siihen raivotarjontaan, kun neuvolassa se on ollut hieman epäselvä vaikka kortissa on joka kerta maininta rt.
 
Takaisin
Top